Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Blir det någon skillnad att vrida kontakten i strömuttaget?
Har ni provat detta och upptäckt att något har ändrats i ljudbilden?
RogerGustavsson skrev:Vilka har en metallplatta nedgrävd i jorden?
Denna text har jag lånat av Josef Svalander:
Transformatorer mm är inte symmetriska vilket innebär att det i chassit till förstärkare, skivspelare etc bildas olika hög inducerad spänning beroende på vilken del av transformatorn som är inkopplad till fasledaren. På vissa apparater kan det vara så stor skillnad som från ca 20V till ca 180V spänning i chassit när du vänder på stickproppen i väggen. Denna spänning som alltså är olika hög i olika apparater går sedan mellan apparaterna i signalkablarnas jordledare och blandar sig där med nyttosignalen. Dvs du lyssnar inte bara på musiken utan även på störningarna från nätet.
Dessa chassispänningar går att mäta om man har ett känsligt mätinstrument. Ett bra och enkelt sätt är att använda en "faspenna" eller "elfix" som du håller intill chassit i apparaten. När du får utslag är det spänning i chassit. För att få bästa resultat skall du ha så låg spänning i chassit som möjligt. Vänd stickproppen och prova vilket läge på stickproppen som ger lägsta spänningen i chassit, dvs vilket läge som gör att det blir svårare att få faspennan att tända.
RogerGustavsson skrev:Vilka har en metallplatta nedgrävd i jorden?
Denna text har jag lånat av Josef Svalander:
Transformatorer mm är inte symmetriska vilket innebär att det i chassit till förstärkare, skivspelare etc bildas olika hög inducerad spänning beroende på vilken del av transformatorn som är inkopplad till fasledaren. På vissa apparater kan det vara så stor skillnad som från ca 20V till ca 180V spänning i chassit när du vänder på stickproppen i väggen. Denna spänning som alltså är olika hög i olika apparater går sedan mellan apparaterna i signalkablarnas jordledare och blandar sig där med nyttosignalen. Dvs du lyssnar inte bara på musiken utan även på störningarna från nätet.
Dessa chassispänningar går att mäta om man har ett känsligt mätinstrument. Ett bra och enkelt sätt är att använda en "faspenna" eller "elfix" som du håller intill chassit i apparaten. När du får utslag är det spänning i chassit. För att få bästa resultat skall du ha så låg spänning i chassit som möjligt. Vänd stickproppen och prova vilket läge på stickproppen som ger lägsta spänningen i chassit, dvs vilket läge som gör att det blir svårare att få faspennan att tända.
Morello skrev:Den citerade texten är kvasivetenskapligt svammel.
Morello skrev:Den citerade texten är kvasivetenskapligt svammel.
peterh skrev:Morello skrev:Den citerade texten är kvasivetenskapligt svammel.
Du menar att alla apparater har exakt samma läckning mellan de två ledarna i kontakten ?
Det vill jag se dig leda i bevis !
Självklart kommer ett ojordat chassie att "flyta" mellan fas och nolla, hur mycket beror på hur
symmetrisk nättrafon ( i huvudsak) är. Finns det dessutom "deathcaps" är det ännu mera osäkert.
Jag tycker nog att svalander är seriösare än mycket annat som skrivs ..
peterh skrev:Morello skrev:Den citerade texten är kvasivetenskapligt svammel.
Du menar att alla apparater har exakt samma läckning mellan de två ledarna i kontakten ?
Självklart kommer ett ojordat chassie att "flyta" mellan fas och nolla, hur mycket beror på hur
symmetrisk nättrafon ( i huvudsak) är. Finns det dessutom "deathcaps" är det ännu mera osäkert.
Morello skrev:peterh skrev:Morello skrev:Den citerade texten är kvasivetenskapligt svammel.
Jag skrev ju ovan att kopplingen är asymmetrisk!
Morello skrev:Har man skyddsjordade apparater kan läckströmmen till skyddsjorden variera något då den kapacitiva kopplingen mellan fas och skyddsjord respektive nolla och skyddsjord inte är identisk. Det finns dock regelverk som stipulerar hur stor denna läckström får vara - blir den för stor löser man i förekommande fall ut jordfelsbrytaren. Givetvis påverkar inte läckströmmen ljudkvaliteten.
Morello skrev:Ja alltså, mäter man med en tillräckligt högohmig spänningsmätare så kommer man att mäta någonting mellan 230 och 115 i något av stickproppens lägen. 180 VAC är alltså inte anmärkningsvärt. Det är dessutom helt irrelevant mätdata då resultatet beror på instrumentets impedans - det intressanta är att mäta läckströmmen genom att jorda chassiet - först då får man ett mått på hur stor den kapacitiva kopplingen de facto är och kan sedan jämföra mot vad som stipuleras i regelverket.
Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen som en känd tysk ingenjör sa.