Vrida strömkontakt i uttag !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Vrida strömkontakt i uttag !

Inläggav LeifB » 2020-08-19 20:33

Blir det någon skillnad att vrida kontakten i strömuttaget?
Har ni provat detta och upptäckt att något har ändrats i ljudbilden?

Frisk

Re: Vrida strömkontakt i uttag !

Inläggav Frisk » 2020-08-19 22:49

Det har definitivt påverkat bakgrundsbrus för mig, det i sig påverkar för min del totalupplevelsen en del, även om bruset är på en nivå jag knappt hör.

jansch

Inläggav jansch » 2020-08-20 01:09

LeifB skrev:Blir det någon skillnad att vrida kontakten i strömuttaget?
Har ni provat detta och upptäckt att något har ändrats i ljudbilden?

Ja, det har en viss betydelse för vissa elektroniska "burkar". Viktigt är dock att veta vad som kan påverkas.
Glöm de flesta hifi-nörd påståenden såsom "klarare ljudbild", "mer svärta", "mer framträdande röster", "och nu jag hör den klingande triangeln"....mm ordbajseri.

Växelström har en "nolla" och en "fas", dessutom en "jord".
"Jord" är precis vad det låter - en anslutning till moder jord, t.ex en metallplatta nergrävd i jorden. En ganska "tydlig referenspunkt med samma (i praktiken samma) potential i hela vårt elnät i Sverige/världen. Dock, så fort vi ansluter en en kabel till jorden och det går ström genom den kommer jord inte länger vara jord = jordpotential. Vi säger "jordpotential" är 0 volt då det är vår referens. I jordledningen i eluttaget skall det alltså inte gå någon ström normalt och därför har alla jordar i alla eluttag jordpotential

Ström går alltså bara mellan "nolla"och "fas" när man belastar et uttag!
"Nolla" kommer ursprungligen från elskåpet där den är = jord. Men bara en milimeter från anslutningspunkten är det inte längre jordpotential då det går ström genom "nollans" kabel och oavsett längd på nollans kabel kommer det finnas ett spänninngsfall. Detta spänningsfall blir givetvis större ju större kabellängd och högre ström. Några volt är inte ovanligt för eluttag som ligger 10 tals meter från elskåpet.
Du kan alltså peta på en av de 2 anslutningarna (och även jord anslutningen) utan att få en stöt. Prova inte!

"Fas" är den farliga anslutningen som har 230 volt växelspänningspotential. Potentialen varierar mellan toppvärdet plus och minus ca 325 volt, det är ju växelström.

Nu till saken!
"Elektronikburkar" som är anslutna till ett euttag är inte helt symetriska och dessutom är ju växelström inte symetrisk!
Den ena sladden har ju alltid 0volt i potential (nollan) och den andra varierar ju i potenial (fasen). Det kan alltså uppstå brum I FÖRSTA HAND och brummet kan samverka eller motverka (pga fasvinkel skilldad) mellan olika apparater.
Vad som är osymmetriskt i en "elektronikburk" kan vara allt från kabedragning till asymmetrisk elektroniisk transformator.

Det alltså man normalt kan åtgärda, lite eller helt, är nätbrum genom att vrida kontakten 180 grader.
Kan man åtgärda nåt annat? Tja... bilen går ju faktiskt fortare om man polerar den...och tystare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-20 07:43

Vilka har en metallplatta nedgrävd i jorden?

Denna text har jag lånat av Josef Svalander:
Transformatorer mm är inte symmetriska vilket innebär att det i chassit till förstärkare, skivspelare etc bildas olika hög inducerad spänning beroende på vilken del av transformatorn som är inkopplad till fasledaren. På vissa apparater kan det vara så stor skillnad som från ca 20V till ca 180V spänning i chassit när du vänder på stickproppen i väggen. Denna spänning som alltså är olika hög i olika apparater går sedan mellan apparaterna i signalkablarnas jordledare och blandar sig där med nyttosignalen. Dvs du lyssnar inte bara på musiken utan även på störningarna från nätet.
Dessa chassispänningar går att mäta om man har ett känsligt mätinstrument. Ett bra och enkelt sätt är att använda en "faspenna" eller "elfix" som du håller intill chassit i apparaten. När du får utslag är det spänning i chassit. För att få bästa resultat skall du ha så låg spänning i chassit som möjligt. Vänd stickproppen och prova vilket läge på stickproppen som ger lägsta spänningen i chassit, dvs vilket läge som gör att det blir svårare att få faspennan att tända.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-08-20 09:12

Samt att om man t.ex. har en projektor eller att slusteg står vid högtalarna så kan dessa hamna på en annan fas än resten av anläggningen och då kan det även vara så att det finns vinster att göra på att vrida kontakten. Tyvärr är det så att alla apparater inte är kopplade enligt någon standard i nätbrunnen utan att fas och nolla kan vara omkastade. Det är inte väldigt många länder där man ens kan vända på stickkontakten med hos oss går det. Njut av möjligheten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-08-20 10:13

Har man skyddsjordade apparater kan läckströmmen till skyddsjorden variera något då den kapacitiva kopplingen mellan fas och skyddsjord respektive nolla och skyddsjord inte är identisk. Det finns dock regelverk som stipulerar hur stor denna läckström får vara - blir den för stor löser man i förekommande fall ut jordfelsbrytaren. Givetvis påverkar inte läckströmmen ljudkvaliteten.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-08-20 10:14

RogerGustavsson skrev:Vilka har en metallplatta nedgrävd i jorden?

Transformatorer mm är inte symmetriska vilket innebär att det i chassit till förstärkare, skivspelare etc bildas olika hög inducerad spänning beroende på vilken del av transformatorn som är inkopplad till fasledaren. På vissa apparater kan det vara så stor skillnad som från ca 20V till ca 180V spänning i chassit när du vänder på stickproppen i väggen. Denna spänning som alltså är olika hög i olika apparater går sedan mellan apparaterna i signalkablarnas jordledare och blandar sig där med nyttosignalen. Dvs du lyssnar inte bara på musiken utan även på störningarna från nätet.
Dessa chassispänningar går att mäta om man har ett känsligt mätinstrument. Ett bra och enkelt sätt är att använda en "faspenna" eller "elfix" som du håller intill chassit i apparaten. När du får utslag är det spänning i chassit. För att få bästa resultat skall du ha så låg spänning i chassit som möjligt. Vänd stickproppen och prova vilket läge på stickproppen som ger lägsta spänningen i chassit, dvs vilket läge som gör att det blir svårare att få faspennan att tända.

Förpassa den gärna till runda arkivet. :)
-Innehar F-skattsedel-

jansch

Inläggav jansch » 2020-08-20 11:26

RogerGustavsson skrev:Vilka har en metallplatta nedgrävd i jorden?

Jordanslutningen kommer från elnätsägaren, d v s den nergävda metallplattan kan man hitta på närmsta lokala transformatorstation. Tänkte inte först fördjupa mej i det men kanske bäst att göra det.

När man beställer s.k. "servis" till ett nytt hus får man antingen fyr- eller femledad kabel. Är det 4-ledad kabel splittas jordledningen (som då heter PEN) först i ditt elmätarskåp till skyddsjord och "nolla".
År det 5-ledad kabel är den splittad i transformatorstationen d v s PE levereras separat från N ("nolla")
De flesta nyleveranser är nog med 5-ledad kabel.
De 5 ledarna är alltså jord, nolla samt 3 faser (PE, N, L1, L2 samt L3)
Summering: Både jorden och nollan kommer från den nergrävda metallplattan i närmsta transformatorstation.

Det Svalander skriver är inte lämpligt att läsa för personer utan elkunskap. Det är liksom inte helt fel men inte rätt ändå.
Jämför med följande:
"När en bil färdas på vägen kommer vägojämnheter överföras, via stötdämpare och fjädrar till stereon i bilen. Spolar och kondensatorer kommer påverkas så att vägojämnheter blandas med musiken".
Rätt eller fel? 8O
Senast redigerad av jansch 2020-08-20 11:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-08-20 11:29

Den citerade texten är kvasivetenskapligt svammel.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-08-20 11:34

Jag kan tänka mig att den citerade texten är 40 år gammal och då fanns det gott om apparater som betedde sig mindre normalt. I synnerhet förekomsten av amerikanska icke S-märkta highend apparater som fungerade lite slumpvis.

jansch

Inläggav jansch » 2020-08-20 11:40

Morello skrev:Den citerade texten är kvasivetenskapligt svammel.

Såklart den är!
Dock, en duktig retoriker kan plocka ner texten i fragment och påvisa att det mesta inte går att motbevisa.
Därav min liknelse i förra inlägget....fast min liknelse är nog ett snäpp närmare verkligheten.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-08-20 11:52

Du menar att alla apparater har exakt samma läckning mellan de två ledarna i kontakten ?
Det vill jag se dig leda i bevis !

Självklart kommer ett ojordat chassie att "flyta" mellan fas och nolla, hur mycket beror på hur
symmetrisk nättrafon ( i huvudsak) är. Finns det dessutom "deathcaps" är det ännu mera osäkert.

Jag tycker nog att svalander är seriösare än mycket annat som skrivs ..
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

jansch

Inläggav jansch » 2020-08-20 12:14

peterh skrev:

Du menar att alla apparater har exakt samma läckning mellan de två ledarna i kontakten ?

Självklart kommer ett ojordat chassie att "flyta" mellan fas och nolla, hur mycket beror på hur
symmetrisk nättrafon ( i huvudsak) är. Finns det dessutom "deathcaps" är det ännu mera osäkert.

peterh - tycker du Svalanders text är lämplig att läsa för en person utan större kunskap i ämnet?

Självklart kommer också då bänken som t.ex stereon då står på flyta mellan fas och nolla.....och även mattan....och även parketten....och även bjälklaget....och även marken....ända fram till jordplattan.....och inte ens där kan man vara 100% säker....
Sant? Vettigt att beskriva det så för en "oinvigd"?

Man kan ju också "skrämmas" såhär t.ex: En jordanslutning i ett hus kan ha många millivolt potential, din picup arbetar oftast men en signal under 1 mV vilket gör att du kan överstyra din förstärkare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-08-20 12:30

peterh skrev:

Jag skrev ju ovan att kopplingen är asymmetrisk!
Senast redigerad av Morello 2020-08-20 12:50, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-20 12:39

I ett test av ett amerikanskt slutsteg (Counterpoint) konstaterade LTS att det låg 180 Volt i chassit i ena läget på elkontakten. Om jag nu minns rätt... I vilket fall, har det varit lätt att göra samma test hemmavid och att det i ena läget på elkontakten varit ett högre fält runt apparaten. Det har gällt såväl äldre som lite nyare apparater t.ex. Denon CD-spelare, fyra Rotel slutsteg och en Audiolab försteg/DAC/CD-spelare. Endast den sistnämnda har jordad anslutning,

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-08-20 12:49

Ja alltså, mäter man med en tillräckligt högohmig spänningsmätare så kommer man att mäta någonting mellan 230 och 115 i något av stickproppens lägen. 180 VAC är alltså inte anmärkningsvärt. Det är dessutom helt irrelevant mätdata då resultatet beror på instrumentets impedans - det intressanta är att mäta läckströmmen genom att jorda chassiet - först då får man ett mått på hur stor den kapacitiva kopplingen de facto är och kan sedan jämföra mot vad som stipuleras i regelverket.

Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen som en känd tysk ingenjör sa.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-08-20 13:01

Morello skrev:
peterh skrev:

Jag skrev ju ovan att kopplingen är asymmetrisk!

JAG skrev att kopplingen kan vara asymmetrisk
Knyck inte mina inlägg tack

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-08-20 13:02

Morello skrev:Har man skyddsjordade apparater kan läckströmmen till skyddsjorden variera något då den kapacitiva kopplingen mellan fas och skyddsjord respektive nolla och skyddsjord inte är identisk. Det finns dock regelverk som stipulerar hur stor denna läckström får vara - blir den för stor löser man i förekommande fall ut jordfelsbrytaren. Givetvis påverkar inte läckströmmen ljudkvaliteten.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-08-20 13:04

Morello skrev:Ja alltså, mäter man med en tillräckligt högohmig spänningsmätare så kommer man att mäta någonting mellan 230 och 115 i något av stickproppens lägen. 180 VAC är alltså inte anmärkningsvärt. Det är dessutom helt irrelevant mätdata då resultatet beror på instrumentets impedans - det intressanta är att mäta läckströmmen genom att jorda chassiet - först då får man ett mått på hur stor den kapacitiva kopplingen de facto är och kan sedan jämföra mot vad som stipuleras i regelverket.

Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen som en känd tysk ingenjör sa.

Nja , du kommer att kunna mäta någonstans mellan 20 och 200volt, med sannolikaste värdet 115volt

Det intressantaste är att flera chassies kopplas samman med signaljorden och har man då olika
potential som blir det en liten läckström som går genom - signaljorden Detta kan vara källa till
brum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-08-20 13:08

Värsta scenario (alltså det läge i uttaget som ger högst spänning) hamnar mellan 230 och 115.

Men det är som sagt en irrelvant storhet (i synnerhet om inte instrumentets impedans specificeras) - det är läckströmmen som är intressant och potentiellt farlig och är den för stor löser jordfelsbrytaren ut.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-08-20 14:26

Tackar för svaren.
Ni är väldigt duktiga.

Återgå till Generellt om hifi