Problem med brus från iMac (2013) i Accuphase E-203

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Problem med brus från iMac (2013) i Accuphase E-203

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-11-25 12:53

Krångel igen...

Jag har problem med att det brusar väldigt mycket då jag kopplar in en iMac (från 2013) i min Accuphase E-203.

Det jag har testat med:

Brusar
- kopplat ur allt annat, CD, vinyl osv. (förutom högtalarna)
- bytt diverse olika kablar
- kört både från det externa ljudkortet (Audibox USB) och den interna hörlursutgången

Brusar inte
- kopplat in en nyare MacBook (från 2018, eller något) i Accuphasen. Med CD, vinyl etc. inkopplat.
- kopplat in iMacen i en NAD 3020

Just nu kör jag med den i NAD 3020n och det låter fint. Vad är nästa steg i felsökningen?

Användarvisningsbild
goat76

Re: Problem med brus från iMac (2013) i Accuphase E-203

Inläggav goat76 » 2020-11-25 13:01

Kanske testa annat strömuttag för iMac eller bara vända kontakten i uttaget, är den kopplad till samma nätslinga som förstärkaren?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-25 14:18

Är det de facto brus eller någon typ av periodisk störning/surr?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-11-25 14:51

Tackar för svaren här!

Jag har testat (med brus som resultat)
- att vända kontakten i det uttaget jag körde med
- testat i två andra vägguttag i samma rum (vände aldrig kontakten då)

Nu kopplade jag in datorn i samma vägguttag som Accuphasen och det brusar lite, men det är inte särskilt mycket. CDn är knäpptyst. Mer eller mindre.

Morello skrev:Är det de facto brus eller någon typ av periodisk störning/surr?

Jag vet inte hur jag skiljer på det riktigt. Det är tämligen konstant i alla fall. Jag kanske borde spela in brus/störningen/surret? Jag får tillfälliga störningar, av en annan typ (mer som en ton), som kommer lite då och då. Oavsett hur det är kopplat verkar det som. Men dom kommer inte särskilt ofta.

Jag har kopplat in en NAD 3020 på Tape Out på Accuphasen för att kunna spela samma saker i dom här. Den brusade rätt rejält först, men jag kopplade in den på samma vägguttag som Accuphasen och bruset försvann nästan helt då.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-11-25 15:11

goat76 skrev:...är den kopplad till samma nätslinga som förstärkaren?

När det gäller nätslinga så vet jag inte riktigt vad som menas med det.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-25 15:42

det-var-battre-forr skrev:
goat76 skrev:...är den kopplad till samma nätslinga som förstärkaren?

När det gäller nätslinga så vet jag inte riktigt vad som menas med det.

Kanske felformulerat, det jag menar är om eluttagen som datorn och förstärkaren är kopplade till går på samma säkring. Rimligtvis är det så ifall uttagen befinner sig i samma rum, men man vet ju aldrig om man inte tar reda på det.

Men det blev alltså bättre med dem kopplade till samma uttag?

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-11-25 16:22

goat76 skrev:Kanske felformulerat, det jag menar är om eluttagen som datorn och förstärkaren är kopplade till går på samma säkring. Rimligtvis är det så ifall uttagen befinner sig i samma rum, men man vet ju aldrig om man inte tar reda på det.

Det borde gå att testa genom att slå av och på jordfelsbrytarna, antar jag? Men jag stänger helst av datorn så lite som möjligt eftersom det tar 15-20 minuter innan den kommer igång ordentligt efter man har bootat.

goat76 skrev:Men det blev alltså bättre med dem kopplade till samma uttag?

Ja. Det blev bättre, men det brusar lite smått. Till skillnad från CDn som är helt tyst. Jag har lite jobbiga missljud lite då och då som är mer som ett pip. Det kommer sporadiskt i kanske 20-40 sekunder. Det är en D-ton (eller väldigt nära) förresten tror jag. Kanske är en ledtråd till att försöka utreda vad det kan vara?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-25 17:37

Den där sporadiska störningen kanske forumets apparat-experter kan hjälpa till att luska i. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-25 17:52

det-var-battre-forr skrev:Det borde gå att testa genom att slå av och på jordfelsbrytarna, antar jag?

I regel har man väl bara en jordfelsbrytare för hela boendet? Du kanske menar automatsäkringarna?

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-11-25 20:12

goat76 skrev:Den där sporadiska störningen kanske forumets apparat-experter kan hjälpa till att luska i. :)

Jag tar och spelar in störningen sen så får vi se om någon kan klura ut vad det kan vara.

I nuläget är bruset väldigt uthärdligt. Men det skulle ju vara bra om det var i princip käpptyst, som med CDn. Jag har ganska hög grundvolym på, på förstärkarna och höjer och sänker volymen på ljudkortet. Inte helt idealiskt det där.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-11-25 20:16

RogerGustavsson skrev:I regel har man väl bara en jordfelsbrytare för hela boendet? Du kanske menar automatsäkringarna?

Ja, det lär du ju ha rätt i att jag menar. Jag fick det till att jag har tolv såna. "GARO C10". Den verkar heta dvärgbrytare tom.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-11-26 14:09

Vet inte om jag ska nöja med mig det här och sätta fast kablarna som dom är nu? Bruset är ...acceptabelt... men inte helt idealiskt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-26 14:19

Kör du full utstyrning från iMac, kanske blir det lägre brusnivå om du sänker utnivån till 80-90% och höja på förstärkaren istället?

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-11-27 15:37

goat76 skrev:Kör du full utstyrning från iMac, kanske blir det lägre brusnivå om du sänker utnivån till 80-90% och höja på förstärkaren istället?

Brukar inte köra fullt. Ligger väl oftast på kanske 60-70%. Tycker det blir värre om jag höjer på förstärkaren istället. Bruset, för (för grannarna) rimliga ljudnivåer, på förstärkaren är knappt hörbart nu.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2021-01-13 21:44

Bruset verkar ha eskalerat på senare tid + att ena kanalen försvinner bitvis i min NAD 3020 (troliga felet iaf., utan någon riktig utredning). Man orkar inte hålla på. :( Ska en ta ett lån och köpa nya saker, och byta nick?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2021-01-14 18:09

Kopplar du digitalt eller analogt till din Nad 3020i?

Datorer som orsakar surr/sprak/brus och liknande ljud har jag stött på vid flera tillfällen, då alltid med analog signalöverföring från datorns interna ljudkort. Ibland påverkas ljudet när man t.ex. flyttar muspekaren eller datorns CPU/GPU-belastning ökar.

Lösningen då har varit att se till att isolera datorn från anläggningen galvaniskt, helst genom t.ex. optisk överföring till en bra D/A-omvandlare.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2021-01-16 04:42

Fostex skrev:Kopplar du digitalt eller analogt till din Nad 3020i?

Datorer som orsakar surr/sprak/brus och liknande ljud har jag stött på vid flera tillfällen, då alltid med analog signalöverföring från datorns interna ljudkort. Ibland påverkas ljudet när man t.ex. flyttar muspekaren eller datorns CPU/GPU-belastning ökar.

Lösningen då har varit att se till att isolera datorn från anläggningen galvaniskt, helst genom t.ex. optisk överföring till en bra D/A-omvandlare.

Det är både digitalt och analogt. Jag har en lite knepig setup:
Jag har en Accuphase E-203 som "huvudförstärkare". Dit går b.la. datorsignalen. Från den kör jag till en NAD 3020 på Tape Out, sen går det vidare från Tape Out på den till en SENTEC-förstärkare. Då har jag totalt fyra högtalarpar i olika rum som jag då kan spela samma musik i. Det verkar inte riktigt hållbart. :|

Innan jag ens börjar felsöka tar jag gärna hjälp av expertisen. Jag tänker att jag kanske kan börja med att koppla in en MacBook istället och se hur det artar sig? Jag flyttade i maj förra året, och jag har inte riktigt fått ordning på ljudet efter det.

HPM-60-problem:
En av mina HPM-60-högtalare måste ha skadats i flytten, eller något, eftersom den "surrar" väldigt mycket vid vissa basfrekvenser efter det. Hur/när/var kan man göra något åt det?

Återgå till Generellt om hifi