Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Är det de facto brus eller någon typ av periodisk störning/surr?
goat76 skrev:...är den kopplad till samma nätslinga som förstärkaren?
det-var-battre-forr skrev:goat76 skrev:...är den kopplad till samma nätslinga som förstärkaren?
När det gäller nätslinga så vet jag inte riktigt vad som menas med det.
goat76 skrev:Kanske felformulerat, det jag menar är om eluttagen som datorn och förstärkaren är kopplade till går på samma säkring. Rimligtvis är det så ifall uttagen befinner sig i samma rum, men man vet ju aldrig om man inte tar reda på det.
goat76 skrev:Men det blev alltså bättre med dem kopplade till samma uttag?
det-var-battre-forr skrev:Det borde gå att testa genom att slå av och på jordfelsbrytarna, antar jag?
goat76 skrev:Den där sporadiska störningen kanske forumets apparat-experter kan hjälpa till att luska i.
RogerGustavsson skrev:I regel har man väl bara en jordfelsbrytare för hela boendet? Du kanske menar automatsäkringarna?
goat76 skrev:Kör du full utstyrning från iMac, kanske blir det lägre brusnivå om du sänker utnivån till 80-90% och höja på förstärkaren istället?
Fostex skrev:Kopplar du digitalt eller analogt till din Nad 3020i?
Datorer som orsakar surr/sprak/brus och liknande ljud har jag stött på vid flera tillfällen, då alltid med analog signalöverföring från datorns interna ljudkort. Ibland påverkas ljudet när man t.ex. flyttar muspekaren eller datorns CPU/GPU-belastning ökar.
Lösningen då har varit att se till att isolera datorn från anläggningen galvaniskt, helst genom t.ex. optisk överföring till en bra D/A-omvandlare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster