Hjälpsam & någorlunda kunnig person på högtalarfilter sökes

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Hjälpsam & någorlunda kunnig person på högtalarfilter sökes

Inläggav distad » 2021-01-22 13:12

Jag har ett par Vintage högtalare som den tidigare ägaren har bytt filter i (har kvar det gamla) då han inte var nöjd med diskantåtergivningen som var en aning vass med det gamla filtret. Och jag står som en Åsna mellan två hötappar nu, ska jag satsa på Vintage högtalarna eller mina ordinarie högtalare,(det är ett svårare beslut än jag trodde) och innan det beslutet tas så hoppas jag det finns någon vänlig stjäl på forumet som bor i Stockholm eller Uppsala trakten som kan hjälpa mig att gå igenom filtret och se att det är byggt på ett sådant sätt så att det inte med tiden har sönder något element då dessa inte går att få tag i längre och även tittar om det går att förändra ljudet en liten aning (då jag har en önskan här) med en liten förändring. Jag tänker lägga upp bilder på högtalarna i min medlemstråd om jag ska ha kvar dem så jag tänkte inte avslöja här vad det är för högtalare då det skulle bli en överraskning och det skall väl inte behövas hellre om någon anser sig så pass kunnig allmänt när det gäller filterbyggen och kan tänkas hjälpa mig och vidare info om högtalarna kan vi då ta via Pm. Kan inte heller betala något större belopp för hjälpen utan max 1000kr, :oops: så det behöver bli någon som nöjer sig med att göra en god sak för en liten summa för en forum kamrat.

Mvh
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
RSG

Re: Hjälpsam & någorlunda kunnig person på högtalarfilter sö

Inläggav RSG » 2021-01-22 17:18

Varför inte starta om samma tråd under "teknikforum"?
Tror att du har större chans att folk läser där än i en medlemspresentation.
Ta (bra) bilder på filtret och rita upp ett schema (med värden) hur det är kopplat.
Och standard frågan,,, har du mät möjlighet?

/Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-22 17:30

Felpost

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-22 18:12

Baffel skrev:FBK har ej mätmöjligheter.Nu är ju FBK hemlig med sina vintagehögtalare och vill inte avslöja vilka det är . Vilket försvårar att få hjälp. . Jag vet vilka det rör sig om dock. Jag se vad det står om dem på nätet.

Tycker att du FBK tar en koll för att se om du kan fota delningsfiltret. Det UTAN skruva loss det och klippa av kablar osv. Om du därmed kan fota det återstår att se.

Det är väl tidigare ägaren som satt dit några motstånd för att dämpa diskanterna några dB kan jag gissa på. Det är den stora frågan är om det verkligen är originalfiltret med pålagt tex motstånd eller något helt annat typ av filter . Rör det sig om det senare så ....nja,...hum. Då befinner du dig på en helt annan mark FBK.

För övrigt har du helt rätt RSG. Tråd bör flyttas för att hamna på lämpligt ställe där FBK kan få mer hugg/svar. :)

P.s FBK obs det jag sagt ovan beror på min oförmåga att hålla truten och uttala mig om saker jag inte har en aning om. Betänk det och avvakta svar från de med erfarenhet , tex RSG. Vill dock bara hjälpa till. :)

P.s FBK obs det jag sagt ovan beror på min oförmåga att hålla truten och uttala mig om saker jag inte har en aning om. Betänk det och avvakta svar från de med erfarenhet

Ja du är ute och cyklar, inget är trasigt och det är inga motstånd som är ditsatta utan jag har talat om att jag har originalfiltren som står i första inlägget. Du läser så fort så du missa hälften av infon. :? :wink:
Och jag tänker inte lägga ut några foton och få en massa gissningar, utan antingen så vill någon hjälpa mig eller inte, så enkelt är det. Jag har varken lödkolv eller tänker mig att försöka mig på det utan jag vet mina begränsningar.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-22 18:15

Märkte det så jag tog mitt tidigare inlägg precis nu. Sorry för det . :oops:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin