Hur går det med OA62?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hur går det med OA62?

Inläggav paa » 2021-08-07 09:43

hifikg skrev:
Edit: Säljs de även kompletta?

OA61 säljs kompletta på HiFi Kit, men har inte sett några kompletta OA62
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-08-07 18:06

lennartj skrev:Är det fortfarande ingen som vågat skruva loss ett baselement, fotografera av och lyfta ur dämpfilten, ta upp Rockwoolblocket som ligger därunder och fotografera av filtret och sätta tillbaka .

Det borde gå på en kvart om Murphy håller sig borta.

Möjligen får man se till att den tätning som gjorde på fabrik återställs. Om inte, kan det bli läckage runt baselementet.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-08-07 18:38

RogerGustavsson skrev:
lennartj skrev:Är det fortfarande ingen som vågat skruva loss ett baselement, fotografera av och lyfta ur dämpfilten, ta upp Rockwoolblocket som ligger därunder och fotografera av filtret och sätta tillbaka .

Det borde gå på en kvart om Murphy håller sig borta.

Möjligen får man se till att den tätning som gjorde på fabrik återställs. Om inte, kan det bli läckage runt baselementet.

Inte bara "möjligen". Originaltätningen är tunn "coating" som kanske håller tätt så länge den är orörd. När man lossat basen måste man täta på nytt, och då är tunn gummilist enklast.

Jag har två par fabrikstillverkade OA52.2. Jag har i annan tråd skrivit att jag inte kommer åt basfiltret utan att ta bort dämpningen, precis som lennartj skriver. Och jag anser att fabrikstillverkade OA52.2 är så unika att jag vill inte röra dem "i onödan".
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1909328#p1909328

Jag antar att John Larsen skulle kunna ge svaret om man frågar honom.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2021-08-08 02:19

Jag skickar gärna en bra bit av Hifkits eminenta tätningslist till den som dristar sig till att öppna en fabriksbyggd OA52.2 och helst fotodokumenterar filtret.
PM'a din snigelpostadress till mig några dagar innan du planerar att öppna. (PostMord du vet...)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
anoden

Inläggav anoden » 2021-08-08 15:09

Många "nybörjare" på Carlsson föredrar OA51 för att den hamnar mer i öronhöjd. Så när de ser att högisarna står långt ner på golvet måste väl ljudet komma därifrån också?

Stämmer väl överens med sinnenas hierarki, synen är överordnad hörseln i perceptionskedjan. Ett för alla välbekant fenomen är att det är svårt att inte läsa texten på en svensk film som är textad. Gör som hifikg, släck ner i rummet eller blunda när ni lyssnar på OA-52 så kommer ni att notera att ljudet inte alls kommer från golvet utan sprider sig som en doft i rummet, för att citera reklamen för Carlssonhögtalare från Sonabtiden.
Samma fenomen kanske gäller de som avgör hur en förstärkare låter genom att titta på specifikationerna, de lyssnar med ögonen i stället för med öronen.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-08-08 19:25

OA52 är ju känsligare för inspelningen...
En bra inspelning med djup o rymd etc. låter ju fantastiskt bra och det är inga problem med ljudbilden medan inspelningar där man inte nyttjat stereosystemet på rätt sätt ger en lägre ljudbild där högtalarna avslöjar sig.
En ytterlighet är t ex tidiga Beatlesplattor där man har en gitarr bara i ena högtalaren och den andra gitarren bara i den andra.... denna inspelning kommer att ge resultatet att dessa två ljud väldigt tydligt bara kommer från de där konstigt formade högtalarna nere vid golvlisten :)

Jag är extremt välvilligt inställd till OA52 och vill att det skall fungera (letar inte fel i onödan) men jag har kommit att föredra OA51 i de flesta rum.
Nu med OA51.N och OA61 är det inte heller så stor skillnad i djupbasåtergivning jmf med OA52.

Det finns en skrift av Stig Carlsson där han påpekar att bakväggens absoluta "bort-trollning" endast kan ske fullt ut ovanför högtalarna och där har ju OA52 en fördel i de inspelningar som funkar optimalt.

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2021-08-11 07:27

anoden skrev:Ett för alla välbekant fenomen är att det är svårt att inte läsa texten på en svensk film som är textad.
Samma fenomen kanske gäller de som avgör hur en förstärkare låter genom att titta på specifikationerna, de lyssnar med ögonen i stället för med öronen.

Fullstämdigt OT, men i ungdomen bodde vi i Skåne, däer kunde man se Dansk TV. Ibland var det en Svensk film, som var textad på Danska. Ofrivillgt läste man då den Danska texten och fattade ingenting!

Din andra tes ska jag ta till mej och slå i huvet på nån någon gång :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-08-25 01:50

hifikg skrev:
FBK skrev:Jaha. de ska stå på golvet.... Hmm om jag blir Carlsson ägare så kommer jag nog labba lite och testa ändå.. Undrar vad som skiljer OA52 och OA51 på vinkeln... det är väl något som skiljer och därför SKA de stå på golvet kanske :? För när jag lyssnat på OA52N och OA51N jämte varandra så föredrar jag OA51N.. och de har likadana grejer i sig. Något händer med ljudet när det kommer upp så att säga.. :? Ska försöka få hifikg att ha någon lampa tänd nästa gång jag lyssnar på hans OA52.2 för lyssna i mörker är annorlunda för hjärnan... :?

Precis så. Många "nybörjare" på Carlsson föredrar OA51 för att den hamnar mer i öronhöjd. Så när de ser att högisarna står långt ner på golvet måste väl ljudet komma därifrån också? Men inte ens rutinerade lyssnare som hälsat på mig har anat argan list när de trott att det var högresta Apogee som stod för ljudet. Å andra sidan är OA51 ett lysande val av högtalare, de spelar väldigt bra de också, så kör på det om det passar i hemmet. För min del var det skönt med stabila golvare när dottern var liten o använde högtalarna som pallar o katten hade sin vila på dem, dock inte den sista. Ingen katt begravd här inte, de låter faktiskt så bra som de gör.

Blir väldigt nyfiken på kitet. Hade jag haft original 52 hade jag köpt direkt. Med .2 rycker det lite mindre. Kommer hålla ögonen öppna framöver o se om det dyker upp ett par lådor med dåliga element eller så.

Edit: Säljs de även kompletta?

Det där kittet är inte billigt... Och jag läste detta: Tonkurvan är utmärkt fin, påtagligt bättre än första versionens, och båda elementen är också mycket goda i distorsionshänseende. OA-52.2 är en högtalare i yppersta klass och den som har ett par sådana bör inte modifiera dem på något sätt alls. Dessutom kan man lätt konstatera att OA-52.2 är den bästa högtalare Carlsson någonsin konstruerade.
Och jag får intrycket att du är nöjd så varför kan ett byte vara aktuellt ? Jag ska nog iväg och lyssna på ett par Carlson OA52 som jag tror är version 1 med bytt bas till Satori, dvs. alltid intressant att lyssna på Carlsson. :D Om det är version 1 så ska jag tala om vad jag läst om den modellen på Carlsson Kult. Ägaren har inte tummen mitt i handen som jag själv utan har byggt högtalare själv så han kan lätt få dem bli bättre för inte så stor summa som tex N-versionen kostar.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi