Jag har en längre tid funderat på att skaffa någon stativhögtalare. Inte för att jag egentligen har något behov av dylika, utan mest för att få något att jämföra med mot mina f.d. L8.
Läste inledningsvis tråden viewtopic.php?f=9&t=72665 och klickade där på länken till testen Topping PA5 Review (Amplifier) | Audio Science Review (ASR) Forum
Den förstärkaren fick ju toppresultat på ASR, läste kommentatorsinläggen och någonstans så efterfrågade någon om en lämplig högtalare till den. Svaret gavs i form av följande länk: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-357719 och där åkte jag fast, efter att läst kommentatorsfältet. Kan nämnas att jag dagen innan satt och läste lite om Elac BS312, och var lite sugen på dessa. Nu dök alltså en för mig obekant Elac-modell upp, och dessutom till betydligt lägre pris. Då det dessutom var Black Friday så fick jag mina för 4000kr i st.f. riktpriset 6000kr. Oj! 2st par kvar. Var är köpknappen. Detta var i söndags, och nu idag (läs onsdag) dök ett paket upp.
Förbättringsmöjlihet?
När jag kikade på den ovanligt jämna frekvenskurvan, så såg jag dock några förbättringsmöjligheter. Se t.ex. området mellan 600 – 1000Hz, som ju ligger lite högt. En sak relaterad till 6.5”. (Kämpade med samma problem med mina f.d. L8). Bulan vid 4kHz i vinkelmätningarna ser ut att kanske bli hörbar. Plus att det är en liten dipp i området 1 – 4kHz. Summa: lite hobbyarbete att åtgärda. Jag har ju kvar lite grejer som: mätmikrofon, ljudkort, stativ, L/C-mätare, ljudkort och motstånd för impedansmätning, Arta-licens, Basta-licens (numera freeware) efter pysslet med mina f.d. L8. Blev en sväng ner till källaren för att rota fram detta.
Men ärligt; efter att ha lyssnat på Elac’ingarna, så vete tusan om det är nödvändigt? För vem är väl jag som tror mig kunna göra ett bättre jobb än Andrew Jones på Elac. Blir till att lyssna mer innan slutgiltigt ställningstagande. Eller efter råd från forumsmedlemmarna.
Lyssnat via:
Anläggning nr1
ASUS Zenbook/Windows 11
Qobuz app/Wasapi Exclusie mode
Bel Canto USB Link 24/96
Bel Canto DAC1
Allo Volt+ D Amplifier
Anläggning nr2
Qobuz app/Google Pixel 4a
Allo Transport Digione Signature, Shanti
S.M.S.L. M400
Norma Revo IPA 70B
Lyssningsintryck
Testade först med anläggning nr1. Upplevde ljudet riktigt detaljerat, men aningens ljust, nedre registren lät tunna, men detaljerat. Beror nog på förstärkaren, som jag upplevde tidigare som slank i ljudet, basen. Med anläggning nr2, så blev ljudet mer dämpat i övre regioner, och lite mer kropp i de lägre registren. Men dessa lyssningar skedde vid lite lägre volymer. När jag vred upp volymen till 50 – topp 70dB (jo jag lyssnar vanligtvis vid låga volymer), så hände saker med ljudet: nu saknades inget basstöd längre. Ljudet upplevdes balanserat, detaljerat och som någon skrev i omdöme om dem, man blir inte lyssningstrött av dem.
Imponerad således.
Bas-test utfördes med hjälp av: Marcus Miller/Laid back; Leonard Cohen/You want it darker (sång).
Övrigt: Buddy Guy/Born to play guitarr; Sean Shibe/Bach (akustisk gitarr).
Iris Bergcrantz/Young dreams/Lost bird med ett trumsolo; cymbaler
m.m.
Ytterligare lyssning återstår som t.ex. Edgar Myer på double bass. Solo cello, vilket har omfång som rösten, avslöjande m.a.o.
En viktig sak återstår: att köpa Sonic design dämpkuddar (stativ fanns hemma i form av: svarta VM Acoustics Stand 45?), monterade självklart inte spikes’en på stativen. Det får bli något annat där.