Elac Debut Reference DBR-62 använda som referens

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-12-01 21:39

Jag har en längre tid funderat på att skaffa någon stativhögtalare. Inte för att jag egentligen har något behov av dylika, utan mest för att få något att jämföra med mot mina f.d. L8.

Läste inledningsvis tråden viewtopic.php?f=9&t=72665 och klickade där på länken till testen Topping PA5 Review (Amplifier) | Audio Science Review (ASR) Forum
Den förstärkaren fick ju toppresultat på ASR, läste kommentatorsinläggen och någonstans så efterfrågade någon om en lämplig högtalare till den. Svaret gavs i form av följande länk: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-357719 och där åkte jag fast, efter att läst kommentatorsfältet. Kan nämnas att jag dagen innan satt och läste lite om Elac BS312, och var lite sugen på dessa. Nu dök alltså en för mig obekant Elac-modell upp, och dessutom till betydligt lägre pris. Då det dessutom var Black Friday så fick jag mina för 4000kr i st.f. riktpriset 6000kr. Oj! 2st par kvar. Var är köpknappen. Detta var i söndags, och nu idag (läs onsdag) dök ett paket upp.

Förbättringsmöjlihet?
När jag kikade på den ovanligt jämna frekvenskurvan, så såg jag dock några förbättringsmöjligheter. Se t.ex. området mellan 600 – 1000Hz, som ju ligger lite högt. En sak relaterad till 6.5”. (Kämpade med samma problem med mina f.d. L8). Bulan vid 4kHz i vinkelmätningarna ser ut att kanske bli hörbar. Plus att det är en liten dipp i området 1 – 4kHz. Summa: lite hobbyarbete att åtgärda. Jag har ju kvar lite grejer som: mätmikrofon, ljudkort, stativ, L/C-mätare, ljudkort och motstånd för impedansmätning, Arta-licens, Basta-licens (numera freeware) efter pysslet med mina f.d. L8. Blev en sväng ner till källaren för att rota fram detta.

Men ärligt; efter att ha lyssnat på Elac’ingarna, så vete tusan om det är nödvändigt? För vem är väl jag som tror mig kunna göra ett bättre jobb än Andrew Jones på Elac. Blir till att lyssna mer innan slutgiltigt ställningstagande. Eller efter råd från forumsmedlemmarna.

Lyssnat via:
Anläggning nr1
ASUS Zenbook/Windows 11
Qobuz app/Wasapi Exclusie mode
Bel Canto USB Link 24/96
Bel Canto DAC1
Allo Volt+ D Amplifier

Anläggning nr2
Qobuz app/Google Pixel 4a
Allo Transport Digione Signature, Shanti
S.M.S.L. M400
Norma Revo IPA 70B

Lyssningsintryck
Testade först med anläggning nr1. Upplevde ljudet riktigt detaljerat, men aningens ljust, nedre registren lät tunna, men detaljerat. Beror nog på förstärkaren, som jag upplevde tidigare som slank i ljudet, basen. Med anläggning nr2, så blev ljudet mer dämpat i övre regioner, och lite mer kropp i de lägre registren. Men dessa lyssningar skedde vid lite lägre volymer. När jag vred upp volymen till 50 – topp 70dB (jo jag lyssnar vanligtvis vid låga volymer), så hände saker med ljudet: nu saknades inget basstöd längre. Ljudet upplevdes balanserat, detaljerat och som någon skrev i omdöme om dem, man blir inte lyssningstrött av dem.
Imponerad således.

Bas-test utfördes med hjälp av: Marcus Miller/Laid back; Leonard Cohen/You want it darker (sång).
Övrigt: Buddy Guy/Born to play guitarr; Sean Shibe/Bach (akustisk gitarr).
Iris Bergcrantz/Young dreams/Lost bird med ett trumsolo; cymbaler
m.m.
Ytterligare lyssning återstår som t.ex. Edgar Myer på double bass. Solo cello, vilket har omfång som rösten, avslöjande m.a.o.

En viktig sak återstår: att köpa Sonic design dämpkuddar (stativ fanns hemma i form av: svarta VM Acoustics Stand 45?), monterade självklart inte spikes’en på stativen. Det får bli något annat där.
Senast redigerad av galder 2021-12-09 09:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Re: En liten historia om Elac Debut Reference DBR-62

Inläggav goat76 » 2021-12-01 23:49

F.d. L8, har du gjort dig av med dina Larsen?

Kul att du är nöjd med dina nya Elac, du får rapportera mer allteftersom du lyssnar in dig mer. :)

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-12-02 14:02

Goat76, det var nog ett mindre lyckat ordval när jag skrev f.d. L8, om mina ombyggda L8. De är alltså helt omgjorda. Det som återstår av originaldetaljer är lådan, golvdämppanelen, dämpmaterialet i baslådorna. Dessutom sitter ambiensdiskanterna kvar monterade på de ursprungliga platserna (som tätning), men används inte, men går att koppla in dock. Så de är ej sålda. Det enda som är sålt, är jag som är såld på OA. En gång OA = alltid OA. Fråga hifikg t.ex.

Såg en intervju med Andrew Jones https://www.youtube.com/watch?app=deskt ... YzfR3Rrb0där han nämner bl.a. att han utifrån en given budget skulle ta fram dessa högtalare. Inget konstigt med det, men med förutsättningarna i åtanke, så måste man tillstå att han har gjort ett riktigt bra jobb. Uppfattade det också outtalat som om han har gett efter för marknadskraven med den utsträckta diskantfrekvensgången. Annars den sämsta intervjuaren jag har sett på länge.

Bra av Elac att skicka med en manual med instruktioner om hur man placerar sina högtalare. Inte alla är insatta i detta. Kanske borde rekommenderat något om höjden också i.o.f.s.

Själv så skall jag labba lite med placering och invinkling. Initialt så hade jag 3m C – C, ca 50cm från vägg bakom, och ca 75cm från sidovägg.
Stativen är 645mm höga utan spikes’en, så diskanten hamnar i öronhöjd.

Någon påstod i en recension att Andrew Jones konstruerar frekvensgången utifrån lite off axis. Horisontellt får man förmoda.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-12-02 16:45

Var tvungen att lyssna på mina modifierade L8 igen efter en Elac lyssningssejour idag, med lite olika musik, (för att återuppliva ljudminnet). Mestadels akustiskt som double bass, cello, gitarr, sång. Lyssnade på en cello sonat (piano, cello) där det var något med klangen på pianot som jag inte riktigt kunde förlika mig med, lite dov. Akustisk gitarr lät riktigt bra. Likaså solo cello och double bass. Men efter att ha kopplat upp mina modifierade L8 igen, och lyssnade på Iris Bergcrantz/Young dreams, låten Lost birds för det inledande trumsolot, och låten Vi sålde våra hemman. Trumsolot visade sig nu få tyngd, fyllighet i ljudet, och krispigare cymbaler. Mer riktigt ljud. Låten Vi sålde våra hemman lät den inledande ångbåtsvisslan, och Iris sång mer fylligt. Jag är inte förvånad över detta, utan med något basstöd till Elac högtalarna, så lär de sannolikt få ett fylligare ljud de med. Riktigt bra ljud presterar de som varandes stativare. Mycket detaljerat ljud, och med basstöd så blir de nog för pengen hyfsat oslagbara, är min gissning. Det var vad en del menade i inläggen jag har läst. Men accepterar man stativare för vad de är, så låter de riktigt bra ändå. Skulle ärligt själv kunna leva med dem egentligen.

Plockar väl ihop min mätutrustning nu då. Om man nu inte skulle sno diskanten till mina modifierade L8, för ökad utsträckning, hm.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-12-03 08:20

De där högtalarna ska vara så gott som bäst i sin prisklass, har fått det intrycket av allt jag läst.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-12-03 17:43

FBK skrev:De där högtalarna ska vara så gott som bäst i sin prisklass, har fått det intrycket av allt jag läst.

Det kan jag mycket väl tänka mig. Mycket fint ljud för pengen.

Roade mig med att kika på filtret idag, då det kliar i fingrarna på mig att göra något åt det.
Elektrolyt-kondingar. Keramiska motstånd.
Här har nog lagts ned möda för att få ner kostnaden, då det är ett komplext filter med små medel. Låga ordningstal, men inga standardfilter.

Ett par bilder
Bild

Bild

Dämpmaterial, och stagning synligt. Isolerade elementkablar i förgrunden. Så att de inte slamrar antagligen.

Bild

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-12-07 20:26

Sålde dessa idag. Så det blev ingen egen uppmätning m.m. av dessa.
Fantastiska små högtalare. Något att rekommendera diy'are av stativare att köpa i.st.f. att bygga själv.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2021-12-09 01:50

Dom var med andra ord så otroligt bra att du behöll dom i en vecka :roll:
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-12-09 09:26

Om du hade läst den allra första raden i tråden: "Jag har en längre tid funderat på att skaffa någon stativhögtalare. Inte för att jag egentligen har något behov av dylika, utan mest för att få något att jämföra med mot mina f.d. L8."
Med den senare korrigeringen av (f.d.) till modifierade L8.
Alltså de hade uppfyllt sitt syfte. Så kanske du hade förstått lite bättre om syftet med dem.
Men jag hade mycket väl kunnat leva med dem.
Det hade också blivit lite trångt med 2st par vid samma plats.
Annars så var min tanke att behålla dem för att mäta på m.m. om de inte blev sålda inom en vecka, som ett hobbyprojekt.

K4LLE

Re: Elac Debut Reference DBR-62 använda som referens

Inläggav K4LLE » 2021-12-09 13:49

Tack för alla musiktips.

Basstöd behöver de nog oftast om man inte har ett riktigt bra rum. Jag köpte två st 8" XTZ(slutna) till dem ganska omgående efter jag införskaffade ett par DBR62 begagnat. Men då kom jag från Buchardt S300 också.
Någon som jämfört dem mot Gurus stativare?

Finns bättre intervjuer med Andrew Jones på YT.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Re: Elac Debut Reference DBR-62 använda som referens

Inläggav Halbermensch » 2021-12-13 19:52

K4LLE skrev:Tack för alla musiktips.

Basstöd behöver de nog oftast om man inte har ett riktigt bra rum. Jag köpte två st 8" XTZ(slutna) till dem ganska omgående efter jag införskaffade ett par DBR62 begagnat. Men då kom jag från Buchardt S300 också.
Någon som jämfört dem mot Gurus stativare?

Finns bättre intervjuer med Andrew Jones på YT.

Ja, dock så har jag inte haft tillgång till dem samtidigt. Jag gick lite Dynaudio vibbar från 62an, att de krävde en del effekt för att få lite liv på dem. Föredrar mina Guru Junior som jag tänker behålla.
Rent visuellt så gillade jag 62an mer dock.
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Återgå till Generellt om hifi