Nu har jag av en stor slump fått tag i usla mått på ett rum.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Nu har jag av en stor slump fått tag i usla mått på ett rum.

Inläggav distad » 2022-11-05 02:12

Av en slump så hittade jag måtten på det uslaste rum jag har ställt en stereo i. Inget rum sedan jag började med denna hobby 1990 har allt låtit så uselt som i detta rum. Jag flyttade runt allt i rummet för att försöka få till det och det blev bara skit helt enkelt. Och här är rumsmåtten var, 5x3.59 Kan någon nu förklara detta för en som inte kan detta med rumsmått och vad är extra dåligt, vad är någorlunda och bra rumsmått för att kunna njuta av musik utan att basen lever fan. Man är ju lätt orolig då jag vet att jag måste flytta igen om något år, och när man måste välja hyreslägenhet som i mitt fall så har man oftast inte så mycket att välja på än att få tak över huvudet. Jag fick det rummet usla rummet mätt och det vara stora problem i basen, jag minns inte längre vid vilka frekvenser men det var vid 2 helt olika det minns jag.
Men varför var 5x3.59 så uselt ? Hur ska man räkna och tänka ?
Ps. Mitt första var ett litet rum på knappt 12kvm med ""ca"" .2.80x3,90 och där lät allt bra.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
juanth

Re: Nu har jag av en stor slump fått tag i usla mått på ett

Inläggav juanth » 2022-11-05 03:04

EFB19452-C16C-498C-BDEB-47DDA3C90265.jpeg
EFB19452-C16C-498C-BDEB-47DDA3C90265.jpeg (140.76 KiB) Visad 1866 gånger
Takhöjden?

Om den var 240cm så är det enligt: https://amcoustics.com/tools/amroc?l=50 ... 14&r60=0.6

, ypperliga mått.

Du kanske hade dörröppningar eller tråkiga material i väggar, golv eller tak som ställde till det?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-05 04:01

Det var liknande mått som i Vallentuna där rummet vara lite bredare mellan långväggarna och samma väggar i betong och ungefär samma takhöjd tror jag. Men en dör i ett hörn på ena kortväggen i Vallentuna. I Bandhagen Två dörrar i ett hörn på ena långväggen + en dörr en liten bit in på en kortväggen och det gjorde ungefär detsamma om de var stängda eller öppna. Det gick helt enkelt inte.
I Bandhagen så hade jag två höga toppar i basen, om jag minns någorlunda någonstans mellan 20-30 hz och något mellan 55-60hz, men jag kan minnas fel. Jag fick rådet att köpa en av varje av Svanås basfällor. Och dessa lär jag inte ha råd att stoppa in i nästa boende, inte nya i alla fall.
Hur som helst så "hoppas" jag att jag inte får sådan problem igen för då får man lägga ner hobbyn då det låter så pass illa så man står inte ut.
Väggarna i Vallentuna var till och med hårdare än i Bandhagen. Vi fick knappt håll men en jätte slagborrmaskin när vi skulle skruva upp bokhyllegrejerna, det var lättare i Bandhagen eftersom jag vred hela rummet och testade alla placeringar. Och jag testade med flera olika högtalare också. I Vallentuna hade inga högtalare som jag testade hade några problem utan allt lät bra där.
Sedan har jag varit hemma hos många personer genom åren och lyssnat och ingen har haft sådan problem som jag hade i den där lägenheten så den är den värsta jag upplevt. Till slut så sålde jag allt och hade bara Dator stereon i sovrummet. Men mina dator stereos har inte varit skit utan vanliga stativare i 4000kr klassen med stärkare och Cd-spelare. Ungefär som den stereo som jag har idag, även om CD-spelare är klart bättre än de jag har haft förr i datorstereon.
Ps. Men det är ju OA50 som ska vara frontar när den dagen kommer så de kanske funkar överallt....får man hoppas. OM det krånglar så kommer jag försöka få till det, för film och musik är ju mitt stora intresse. Blir det problem så får man väl leta basfällor (DIY?) billigt... :? Undrar hur det kommer se ut.. När jag bodde i Bandhagen och systern kom med en kompis undrade hon om vardagsrummet var ombyggt till ett studiorum. :oops: Hon tyckte inte det såg ut som ett vardagsrum. I Vallentuna såg det ut som ett Vardagsrum med stort matbord, bokhyllor och med mycket tavlor. Mer grejer, lite mindre dämpning. Så ja det måste ha haft lite större mått i Vallentuna.
I nödfall får man bygga en ny vägg i smyg i en hyreslägenhet, mycket tyst då..... 8O :mrgreen:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-11-05 16:23

Diagrammet med den där "Bolt-blobben" brukar dyka upp ganska ofta. Det finns ett diagram ytterligare för "blobben" som anger för vilka rumsvolymer "blobben" kan ge en indikation om rummets lämplighet. Det diagrammet brukar dock inte visas lika ofta i forum = diagram B) till höger i bilden. För små rumsvolymer (vardagsrum) är "blobben" inte så mycket att luta sig mot. För 40 Hz behövs ca 100 m³ rumsvolym, för ca 30 Hz ca 200 m³ för användning av "blobben". (Förutsättningen för "blobben" är också att alla ytor är lika och lika reflekterande. Hur vanligt är det ...?)

I rum med betongväggar kan man förvänta sig oroligheter i basregistret, där moder kan ge stora variationer i amplitud från en plats till en annan + långa utklingningstider då basen bara studsar runt och inte absorberas eller moder motarbetas av flera utplacerade subbar. FBK, om kommande lägenhet är OK i övrigt, satsa på tex 3-4 subbar i förlängningen. Dessa tar mindre plats än effektiva basfällor, 1 eller 2 st st av Svanås eller DIY lär inte räcka långt. Subbarna måste inte vara av samma fabrikat, tveksamt om dom behöver gå i lägre frekvens än djupaste rumsmoden också => mindre och billigare subbar kan användas.

Bolt proportions blob.PNG
Bolt proportions blob.PNG (125.31 KiB) Visad 1780 gånger

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-11-06 00:18

Som adhoc säger så är det en fingervisning på sin höjd med bolt area. Så mycket annat som påverkar. Ditt rum hamnar även i mitten på bolt/diagrammet för små rum men det tar förstås inte hänsyn till material eller dörröppningar så det måste ha berott på fel kablar i ditt fall FBK :mrgreen:
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-06 00:36

Det var faktiskt inte kul och jag hade inga dyra kablar då och jag spelade bla. på pi60 Jag fattar inte hur ni kan få rummet till att det skulle vara bra när Svanå mätte upp det och det var uselt..... :(

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-06 01:11

FBK skrev:Det var faktiskt inte kul och jag hade inga dyra kablar då och jag spelade bla. på pi60 Jag fattar inte hur ni kan få rummet till att det skulle vara bra när Svanå mätte upp det och det var uselt..... :(

Hade inte Svanåfolket något förslag på vad du hade kunnat göra åt det?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-11-06 03:04

Om det förra usla rummet om 5x3,59 m hade vanliga 2,4 m i takhöjd, så var rumsvolymen bara 43 m³ och "blobben" alltså olämplig att använda för en bedömning = bra med hänsyn tagen endast till förhållandena höjd <=> bredd <=> längd. Lägsta rumsmoden vid 5 m längd ger ca 34 Hz teoretiskt, vilket ger minsta nödvändiga rumsvolym ca 140 m³ för "blobbens" tillämplighet enligt diagram B). Mer än en faktor 3 i skillnad mot verkliga rumsvolymen.

Med pi60 som många anser som bra burkar var det nog avsaknaden av kabellyftare som hade störst betydelse för uselheten :mrgreen: , med reservation för att lägenhet med typiska betongväggar runtom och minimalt eller inga akustiska rumsfix eller EQ också kan ha haft betydelse för upplevd uselhet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-06 03:22

hifikg skrev:
FBK skrev:Det var faktiskt inte kul och jag hade inga dyra kablar då och jag spelade bla. på pi60 Jag fattar inte hur ni kan få rummet till att det skulle vara bra när Svanå mätte upp det och det var uselt..... :(

Hade inte Svanåfolket något förslag på vad du hade kunnat göra åt det?

Flera sådana här, bilden = mycket dyrt, men hade fått plats. Den där lägenheten gjorde mig deprimerad. Men jag visste att flytt till Vallentuna inte var så långt borta,tror jag bodde där i 1 1/2år så jag lade ner allt i vardagsrummet på mindre än ett 1år, så det var ett halvår utan filmtittande. Och Syrran, vad är stereon? Såld, då jag avskyr ljudet. Här är det en kille som nästan hade exakt samma mått som mig, men problem vid 32hz på 10db. Jag hade också något liknande, men det var över 10db vid 2 olika frekvenser :o viewtopic.php?t=48852 Och vilken glädje det var att komma till Vallentuna och köpa stereo igen och "det lät bra". Var som en förbannelse försvann och man kunde njuta igen. Därav så blir jag mycket förvånad över att folk här skriver att rummet i Bandhagen borde vara bra ljudmässigt. Så vad är egentligen dåliga mått och bra mått :?: Verkar vara fler faktorer som påverkar än bara rummens mått. Hårdheten i betongen :?: Är höjden superviktig :?: Tror jag hade liknande höjd på båda ställena. Men kåken i Bandhagen var byggd runt 1960 och i Vallentuna i slutet 70-talet eller i början av 80-talet. Så det är bara att hoppas på det bästa, när det blir flytt igen som det kommer bli inom ca: 1-2år år. Där jag bor nu inneboende är byggt 1996 och har bara en betongvägg i vardagsrummet och inga ljudproblem.
Bild
Senast redigerad av distad 2022-11-06 04:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-11-06 04:19

Det är 18 minuter mellan våra postanden, så du kanske inte hann läsa mitt. "Bolt-blobben" är alltså inte särskilt användbar alls i små betongrum med liten volym. Att du har mindre problem med basbummel där du bor nu beror på att mycket av basen "går igenom" dom 3 väggarna som inte är betong och inte reflekteras tillbaks mellan väggarna.

Det är styvheten och vikten per kvadratmeter på väggen som spelar roll för hur mycket bas som kan behållas i rummet och reflekteras fram och tillbaks = bygga upp moden i amplitud. 20 cm betongvägg har en ytvikt på ca 470 kg/m², 1 st 12,5 mm gipsskiva ca 9 kg/m². 2 st gipsskivor + reglar hamnar kring eller under 22-30 kg/m², -ganska givet att betongrummet innebär större utmaningar för en jämn bas utan bummel och djupa dalar i frekvenskurvan.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-06 04:28

Adhoc skrev:Om det förra usla rummet om 5x3,59 m hade vanliga 2,4 m i takhöjd, så var rumsvolymen bara 43 m³ och "blobben" alltså olämplig att använda för en bedömning = bra med hänsyn tagen endast till förhållandena höjd <=> bredd <=> längd. Lägsta rumsmoden vid 5 m längd ger ca 34 Hz teoretiskt, vilket ger minsta nödvändiga rumsvolym ca 140 m³ för "blobbens" tillämplighet enligt diagram B). Mer än en faktor 3 i skillnad mot verkliga rumsvolymen.

Med pi60 som många anser som bra burkar var det nog avsaknaden av kabellyftare som hade störst betydelse för uselheten :mrgreen: , med reservation för att lägenhet med typiska betongväggar runtom och minimalt eller inga akustiska rumsfix eller EQ också kan ha haft betydelse för upplevd uselhet.

Jag byggde som det brukar se ut hos Ino folk, de där skumskivorna bakom högtalarna med exakt rätt tyg bakom högtalarna och utåt sidorna och rejäl matta. Och en massa tavlor och bokhylla med böcker och en massa Billy CD-pelare. Så inredningen var inte problemet.

I Vallentuna på bilden nedan så hade jag inget tyg utan bara mer hyllor med böcker och en hembyggd dämp bakom högtalarna och det lät utmärkt.
Stor bokhylla över alla grejer och till höger om högtalaren Lite CD skivor till vänster. Hela väggen bakom soffan täckt med en massa tavlor. Och till höger om soffan ett stort matbord.
Enda som finns kvar av det på bilden är är Hemmabio-stärkaren i förråd och Linn försteget använder jag här hemma ihop med min lilla stereo. Köpt ny TV och Blu-ray häromåret. Så det blir att börja om när jag flyttat. skaffa baslåda, bakhögtalare och jag behöver ett nytt slutsteg då det jag har idag inte är så bra. Saknar Cecilia, den lägenheten och Vallentuna. Konstigt men när jag besöker Vallentuna så mår jag bättre, det är som hemma men man bodde där i 13år. Nästa adress för min del blir troligtvis blåa linjen norrut, inget man ser framemot då nästan allt ägs av Svenska Bostäder och de missköter sina hus.(allmänt känt att underhållet har medvetet halkat efter rejält) så kommunen som äger bolaget tömmer det väl på pengar hela tiden. Men så är det i Stockholm, massa folk och alldeles för lite bostäder. Och där ingen vill bo kommer fram först när man kollar sin kötid till bostad. :|
Bild

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-11-06 10:26

Mitt lyssningsrum har liknande mått (4,27x5,08x2,59m) och det fungerar ypperligt för musikåtergivning. Såklart det finns vissa basproblem men vilket rum har inte det, så det får man helt enkelt försöka lösa med akustikåtgärder och EQ-justeringar.

Det är aningen onödigt att bekymra sig över ett rum så där på förhand. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-06 11:36

Jag tycker att Adhoc svarat bra. I en lägenhet är det snarare materialet i vägen som åstadkommer problemet där betong i hög grad återkastar basvågorna.

Här en bild på en sträng som fås att vibrera. Först är vågornas längd många men de flesta dämpas fort medan vissa våglängder klingar länge. Det är våglängdens längd i förhållande till stränges längd som ger att vissa toner överlever och andra snabbt dör ut.

Bild

De olika linjerna är en bild på tiden. Alltså allt avklingar över tid.

Så när basvågorna träffar betongväggar så återkastas stor del av energin och varje längd i rummet passar vissa våglängder bättre.

I ett rum så påverkas upplevelsen också av var du sitter och hur högtalarna är placerade. Antalet bashögtalare och deras inbördes placeringar påverkar också vilket Adhoc redan sagt.

Man kan ha tur också. Adhoc anger att 5 meter bla förstärker våglängden på 34 Hz. Har man då en högtalare som faller av vid 38 Hz så kommer rummet hjälpa till så att lägre frekvenser höjs något.

...

Jag har själv precis flyttat in i en lägenhet och precis fått igång bioanläggningen. Dock inte ställt in den. Men lite basigt är det. Så lite dålig balans mellan de olika registren är det. Nu är denna del av anläggningen justerad på förra lägenheten. Men jag väntar nog tills rörförstärkaren kommer att justera.

Jag har satt upp en ribbvägg 7 cm ut från vägg 3x2,40 meter. Kommer också sätta upp mera i ett hörn. Skall fundera över hur jag skall förvara lp-skivor, tavlor och kanske någon gardin i anslutande rum. Redan köpt större och tjockare matta på Ikea under soffbordet.
Senast redigerad av Kronkan 2022-11-06 11:59, redigerad totalt 1 gång.

pontareee

Inläggav pontareee » 2022-11-06 11:57

Jag har också liknande mått, jag har dock pga rummets utforming front och basar utmed långsidan. Tycker det låter helt okej trots att massa öppningar till kök och hall äter upp bas.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-06 12:23

Har bott i nåt liknande.
3:e och högsta våningen i betonghyreskasern med byggår troligen 60tal. Har inga mått men bör ha varit ca 4x5x2,4m. FRUKTANSVÄRD resonans och enorm efterklangstid i basen. Köpte mig en halvparametrisk enbands EQ (av kvalitetsmärket crunch :) ) och kom fram till att ca 63 Hz var den mest märkbara problemfrekvensen (kanske ochså 63/2 men det märkte jag inget av då, trots ganska kapabla subbar), efterklangstiden måste ha varit över en halv sekund :roll:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-06 12:58

Om man har otur så kan första resonansen i en rumslängd längd bli densamma som den andre resonansen i den andre rumslängden. Är väggarna i betong......

Nu vt jag inte om det är så i de exempel som finns här.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-11-06 15:50

goat76 skrev:Mitt lyssningsrum har liknande mått (4,27x5,08x2,59m) och det fungerar ypperligt för musikåtergivning. […]

Liknande mått var väl ändå att ta i? Jag tycker att det är avsevärt större.

Eller tycker och tycker. :wink: Volymen är ~30 % större. Golvytan ~21 % större.

Att ha smalt (3,59 m) mellan två betongväggar är nog inte kul. Bör nog
helst vara >4,5 m (och väsentligt större på längden).

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-11-06 16:03

E skrev:
goat76 skrev:Mitt lyssningsrum har liknande mått (4,27x5,08x2,59m) och det fungerar ypperligt för musikåtergivning. […]

Liknande mått var väl ändå att ta i? Jag tycker att det är avsevärt större.

Eller tycker och tycker. :wink: Volymen är ~30 % större. Golvytan ~21 % större.

Att ha smalt (3,59 m) mellan två betongväggar är nog inte kul. Bör nog
helst vara >4,5 m (och väsentligt större på längden).

Mvh E*

Det har du rätt i, vet inte varför jag läste eller tänkte 3,99m istället för de 3,59m FBK faktiskt skrev. :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-11-06 16:18

Aha, okej!

– – – – – –

Hittade följande från 2017.

IngOehman skrev:
PeterAkemark skrev:Öhman:
Vilka proportioner förslår du att ett lyssningsrum skall ha?

Om vi talar rätblocksrum så är en längd (på den slutgiltiga salongen) som är 20% större än bredden ofta lämplig, och ett minsta mått (i de horisontella dimensionerna) om minst 4,5 meter är också bra. Men man skall inte överdriva vikten av proportionerna.

Det är heller inte fråga bara om proportioner utan även en fråga om absoluta mått, och även om förberedelser för nödvändig absorption i basområdet, vilket man inte vet behovet av innan man vet byggmaterialen. Allt måste passa samman. Det beror på och det beror på mycket. Så slutmått och startmått är ofta olika.

Till det finns i många fall dessutom både möjlighet och lust att göra något annorlunda än ett rätblock, i varje fall av insidan. Det kan kräva att mans startar med andra mått än de optimala begränsade till rätblockskonceptet.

Det finns inte EN lösning utan många, och vilket som blir bäst beror på, och det beror på mycket.

Vh, iö

IngOehman skrev:Bättre att bygga något bra:

1. Proportioner som gör att man slipper hamna i dödskallearean* med lyssningsplatsen,

2. Proportioner som gör att en lyssningstriangel inte tvingar ut högtalarna för nära sidoväggarna.

3. Proportioner och sträckor som gör att örat inte blockeras av i tiden för täta reflexer.

4. Proportioner som inte skapar dåliga samverkanseffekter.

Vh, iö

- - - - -

*Gäller egentligen primärt små rum, där en stor del av audioområdet hamnar under schröderfrekvensen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-06 18:51

Liknande mått i 2 rum ser jag +/- 1 % som maximal avvikelse dem emellan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-11-06 19:04

petersteindl skrev:Liknande mått i 2 rum ser jag +/- 1 % som maximal avvikelse dem emellan.

Räcker med att det ena rummet har litet mjukare väggar så blir det
"akustiskt större". 8)

Mvh E*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-06 19:50

E skrev:
petersteindl skrev:Liknande mått i 2 rum ser jag +/- 1 % som maximal avvikelse dem emellan.

"akustiskt större". 8)

Mvh E*

Den akustiska storleken ges av rumsresonansernas lägsta frekvenser. Ändras frekvens med lite mjukare väggar? Jag tänker mig att i första hand Q-värdet hos resonanserna förändras.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-06 20:23

Lätt är det inte.. :? Men med Carlsson OA50 löser förhoppningsvis alla problem den dagen, bara man har en bred vägg.....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-06 23:55

OA50 brås säkert på både OD11 och OA52 o då är det bara att rulla in dem i valfritt rum o spela!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-07 00:05

hifikg skrev:OA50 brås säkert på både OD11 och OA52 o då är det bara att rulla in dem i valfritt rum o spela!

Rulla 8O Mina ska det inte sitta några hjul på... :o :lol: Men de kommer kanske få några andra förändringar förutom då SB element och nytt filter 8) (Och dyra kablar internt :P ) Måste ju ha feta kablar med låda på magen till dem och då kan man ju inte fuska med internkablaget. :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-07 00:48

FBK skrev:
hifikg skrev:OA50 brås säkert på både OD11 och OA52 o då är det bara att rulla in dem i valfritt rum o spela!

Rulla 8O Mina ska det inte sitta några hjul på... :o :lol: Men de kommer kanske få några andra förändringar förutom då SB element och nytt filter 8) (Och dyra kablar internt :P ) Måste ju ha feta kablar med låda på magen till dem och då kan man ju inte fuska med internkablaget. :mrgreen:

Ja, det förutsatte jag att du begrep. Själv har jag högtalarkablar från Van den Hul. Lät honom slipa nålen på min pickup när han ändå var här. Ordning på torpet, men ingen låda på magen. Å andra sidan har jag mage själv så det räcker!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-07 10:13

petersteindl skrev:
E skrev:

"akustiskt större". 8)

Mvh E*

Den akustiska storleken ges av rumsresonansernas lägsta frekvenser. Ändras frekvens med lite mjukare väggar? Jag tänker mig att i första hand Q-värdet hos resonanserna förändras.

Peter, det där var ett viktigt påpekande. Det finns olika våglängder ( plus dess halva) som passar varje rumslängd. Alltså de rumsproblem som kan finnas med för kraftiga förstärkningar och utsläckningar har med rummets mått att göra.

Svanås vingar ändrar ljudvågens gångväg. Så man kan säga att rummets praktiska dimensioner ändras om man använder sådan och liknande teknik. Nu har jag i samband vår flytt gjort mig av med mina svanågrejer. Möjligtvis att jag nu ångrar mig lite. De två mindre vingarna borde jag nog behållt. Men grava problem med förstärkningar/utsläckningar i det låga basområdet är sådan teknik nog verkningslöst mot på samma sätt som jag misstänker att Äggen är. Äggen misstänker jag är verkningsfulla akustiskt ovanför Scröderfrekvensen men inte under?

Förra lägenheten hade det längsta brukbara måttet på 17 meter. Nuvarande lägenhet har ett mått på 11 meter fast det gäller då hallen och ”pentryt”. Så det finns också ett mått på 7 meter. Detta räknar jag som en styrka att rummet har olika mått och öppningar.

Men de mått som finns i rummet anger ju rummets akustiska storlek och ytornas egenskaper bestämmer ju snarare om måtten är en tillgång eller problem.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-11-07 13:39

Om ni har tillgång till mjuka väggar så kan ni ju jämföra värden från
måttband och tongenerator/mikrofon.

Mvh E*

Återgå till Generellt om hifi