Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Det var faktiskt inte kul och jag hade inga dyra kablar då och jag spelade bla. på pi60 Jag fattar inte hur ni kan få rummet till att det skulle vara bra när Svanå mätte upp det och det var uselt.....
hifikg skrev:FBK skrev:Det var faktiskt inte kul och jag hade inga dyra kablar då och jag spelade bla. på pi60 Jag fattar inte hur ni kan få rummet till att det skulle vara bra när Svanå mätte upp det och det var uselt.....
Hade inte Svanåfolket något förslag på vad du hade kunnat göra åt det?
Adhoc skrev:Om det förra usla rummet om 5x3,59 m hade vanliga 2,4 m i takhöjd, så var rumsvolymen bara 43 m³ och "blobben" alltså olämplig att använda för en bedömning = bra med hänsyn tagen endast till förhållandena höjd <=> bredd <=> längd. Lägsta rumsmoden vid 5 m längd ger ca 34 Hz teoretiskt, vilket ger minsta nödvändiga rumsvolym ca 140 m³ för "blobbens" tillämplighet enligt diagram B). Mer än en faktor 3 i skillnad mot verkliga rumsvolymen.
Med pi60 som många anser som bra burkar var det nog avsaknaden av kabellyftare som hade störst betydelse för uselheten, med reservation för att lägenhet med typiska betongväggar runtom och minimalt eller inga akustiska rumsfix eller EQ också kan ha haft betydelse för upplevd uselhet.
goat76 skrev:Mitt lyssningsrum har liknande mått (4,27x5,08x2,59m) och det fungerar ypperligt för musikåtergivning. […]
E skrev:goat76 skrev:Mitt lyssningsrum har liknande mått (4,27x5,08x2,59m) och det fungerar ypperligt för musikåtergivning. […]
Liknande mått var väl ändå att ta i? Jag tycker att det är avsevärt större.
Eller tycker och tycker.Volymen är ~30 % större. Golvytan ~21 % större.
Att ha smalt (3,59 m) mellan två betongväggar är nog inte kul. Bör nog
helst vara >4,5 m (och väsentligt större på längden).
Mvh E*
IngOehman skrev:PeterAkemark skrev:Öhman:
Vilka proportioner förslår du att ett lyssningsrum skall ha?
Om vi talar rätblocksrum så är en längd (på den slutgiltiga salongen) som är 20% större än bredden ofta lämplig, och ett minsta mått (i de horisontella dimensionerna) om minst 4,5 meter är också bra. Men man skall inte överdriva vikten av proportionerna.
Det är heller inte fråga bara om proportioner utan även en fråga om absoluta mått, och även om förberedelser för nödvändig absorption i basområdet, vilket man inte vet behovet av innan man vet byggmaterialen. Allt måste passa samman. Det beror på och det beror på mycket. Så slutmått och startmått är ofta olika.
Till det finns i många fall dessutom både möjlighet och lust att göra något annorlunda än ett rätblock, i varje fall av insidan. Det kan kräva att mans startar med andra mått än de optimala begränsade till rätblockskonceptet.
Det finns inte EN lösning utan många, och vilket som blir bäst beror på, och det beror på mycket.
Vh, iö
IngOehman skrev:Bättre att bygga något bra:
1. Proportioner som gör att man slipper hamna i dödskallearean* med lyssningsplatsen,
2. Proportioner som gör att en lyssningstriangel inte tvingar ut högtalarna för nära sidoväggarna.
3. Proportioner och sträckor som gör att örat inte blockeras av i tiden för täta reflexer.
4. Proportioner som inte skapar dåliga samverkanseffekter.
Vh, iö
- - - - -
*Gäller egentligen primärt små rum, där en stor del av audioområdet hamnar under schröderfrekvensen.
petersteindl skrev:Liknande mått i 2 rum ser jag +/- 1 % som maximal avvikelse dem emellan.
E skrev:petersteindl skrev:Liknande mått i 2 rum ser jag +/- 1 % som maximal avvikelse dem emellan.
Räcker med att det ena rummet har litet mjukare väggar så blir det
"akustiskt större".
Mvh E*
hifikg skrev:OA50 brås säkert på både OD11 och OA52 o då är det bara att rulla in dem i valfritt rum o spela!
FBK skrev:hifikg skrev:OA50 brås säkert på både OD11 och OA52 o då är det bara att rulla in dem i valfritt rum o spela!
RullaMina ska det inte sitta några hjul på...
![]()
Men de kommer kanske få några andra förändringar förutom då SB element och nytt filter
(Och dyra kablar internt
) Måste ju ha feta kablar med låda på magen till dem och då kan man ju inte fuska med internkablaget.
petersteindl skrev:E skrev:petersteindl skrev:Liknande mått i 2 rum ser jag +/- 1 % som maximal avvikelse dem emellan.
Räcker med att det ena rummet har litet mjukare väggar så blir det
"akustiskt större".
Mvh E*
Den akustiska storleken ges av rumsresonansernas lägsta frekvenser. Ändras frekvens med lite mjukare väggar? Jag tänker mig att i första hand Q-värdet hos resonanserna förändras.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster