CJNE skrev:Normalt sett används ju den där lipsyncfunktionen till att fördröja ljudet, förmodligen implementerat som en buffer med ställbar storlek.
Med en sådan lösning kan det bli knepigare att fördröja bilden om det är ljudet som hamnat efter

.
I en HTPC går det nog att lösa enkelt men kanske inte i en receiver….
Förstår inte riktigt vad du menar, vilken situation är det du talar om? Lipsync delay löses i försteg med buffrar och klocka, på källan med separata klockor med valbar tidsdifferens (dvs du kan ställa in en negativ lipsync om så önskas). Är det en hypotetisk fundering eller praktiskt upplevt?
Bildbehandlig såsom deinterlacing är det som tar mest tid och processorkraft speciellt på 1080i material.
I en HTPC använder du Reclock för att köra perfekt bild utan microstutter. Detta hänger ihop med att per default kör windows directshow med synking efter ljudklockan (därför kan bilden hoppa till ibland på slött uppsatta htpc). Reclock sätter däremot upp en master klocka där ljudet och bilden slavas mot denna. I fallet då ljudet är i osynk (Kan hända vid fel refresh rate, dvs ej multipel av materialets refreshrate) repeteras AC3 frames eller droppas. Med PCM så kan den realtids sampla om med pitch intakt etc.
Det här behöver du normalt sett inte bry dig om på stationär DVD-spelare då den själv gör deinterlacing t.ex. Brukar finnas en flagga för lipsync delay redan där.