Metodisk genomgång av stereoutrustning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Metodisk genomgång av stereoutrustning

Inläggav det-var-battre-forr » 2023-02-14 10:02

Internet,

Det är så att jag om ett litet tag ska börja gå igenom tiotals olika förstärkare, skivspelare (kanske uppåt 50 där), cd-spelare, högtalare och kanske lite annat som står lagrade. Det finns ingen som vet vad som fungerar av dom här sakerna i nuläget. Jag tänkte försöka få fram någon slags checklista på vad jag ska gå igenom egentligen så det här blir rätt utfört från början. Eller om det finns någon annan bra metod för att gå igenom sakerna? Har ni några tips, eller kanske tom. någon/några checklistor?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Metodisk genomgång av stereoutrustning

Inläggav PerStromgren » 2023-02-14 10:23

Det viktigaste är nog att du har en bra fungerande referensanläggning med förstärkare, signalkälla och högtalare där du kopplar in (ersätter) det du vill testa.

Vanliga fel på förstärkare är potar och ingångsväljare som raspar. Högtalare har kan ha trasiga upphängningar och filter som är rejält trötta. Lyssna efter skillnader mellan höger och vänster.

Du får säkert bra tips här.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2023-02-14 10:51

PerStromgren skrev:Det viktigaste är nog att du har en bra fungerande referensanläggning med förstärkare, signalkälla och högtalare där du kopplar in (ersätter) det du vill testa.

Vanliga fel på förstärkare är potar och ingångsväljare som raspar. Högtalare har kan ha trasiga upphängningar och filter som är rejält trötta. Lyssna efter skillnader mellan höger och vänster.

Du får säkert bra tips här.
Tackar för tipsen. Och jag har satt upp en enkel anläggning med en gammal Pioneer-förstärkare (osäker på modell nu) och ett par Namco-högtalare (vet inte heller exakt modell på dom). Namco-högtalarna är inte superbra, men jag vet ganska väl hur dom låter. Tanken nu är väl att börja att beta av 50+ skivspelare i det här. Då jag är lite av en vinylhatare är jag inte kunnig på vinylspelare direkt. Även om jag i mina mörkare tider haft tusentals vinyler. Vinylspelarna känns som det jobbigaste att testa.

Med tanke på att det handlar om en (förhoppningsvis) vinstdrivande verksamhet kan jag ju inte heller lägga alltför lång tid på att testa varje skivspelare heller. Då riskerar det att bli förlustaffär av det hela, med tanke på arbetstiden. Jag gissar att vinylspelarna ligger i priser från 500kr - 5000kr. Varav kanske 30 av dom ca. 50 hamnar under 1500kr.

Ett checklisteutkast för förstärkartest:
- slå på aux och testa alla knappar, kontroller/reglage och se om något sprakar/verkar glappa (lär göra det med hörlurar då det är lättare att höra små detaljer i lurar)
- testa alla högtalaringångar genom att spela en referenslåt i Aux (eller liknande)-ingången (i mitt fall Love is Strong) på FLAC (kontrollera både höger/vänster med balansen). Testa att grundläggande saker som balans, bas, diskant, loudness och eventuell EQ fungerar.
- testa hörlursingången (om någon - med musik då, antagligen redan spraktestad - se ovan)
- testa alla ingångar, förutom Phone och den redan testade Aux
- testa eventuell radio
- testa Phone-ingången (på vinyl har jag inte riktigt någon bra referenslåt, men jag ska skaffa mig en)
- testa att Tape out fungerar (om det finns någon). <- Undrar här om det verkligen är nödvändigt att faktiskt spela in på kassett, eller om man kan nöja sig med att veta att utgången fungerar ljudmässigt bara.

Jag har varit borta från hela stereosvängen i minst 1 1/2 år nu och för tillfället kommer jag inte på fler saker. Har vi några fallgropar här i listan, eller något annat jag bör tänka på eller lägga till?

Jag antar att obskyra fel som att ...tja.. B-högtalarna inte fungerar Tape Out 2 eller att hörlursutgången endast inte fungerar på AM-radio kan uppstå. Men det känns som det blir för tidskrävande att testa alla, rimliga, kombinationer av den typen av fel.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-02-14 10:59

Om jag vore du skulle jag begränsa testerna till det centrala och sälja med någon slags funktionsgaranti. Det skulle nog spara dina resurser. En apparat som funkar vid enkel användning är det troligen inget fel på.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2023-02-14 11:16

PerStromgren skrev:Om jag vore du skulle jag begränsa testerna till det centrala och sälja med någon slags funktionsgaranti. Det skulle nog spara dina resurser. En apparat som funkar vid enkel användning är det troligen inget fel på.
Ja, det är ju en balansgång där. Det är svårt att motivera att spendera t.ex. tre timmar på att testa en förstärkare som säljs för t.ex. 500kr. Utan att ha tänkt igenom det i detalj så tror jag min checklista ovan skulle ta mig ca. 20-25 minuter att genomföra. Då är det inte någon seriös radiotest med. Lär väl bara testa att det sprakar lite snabbt. Det lär skippas och inte gå under det centrala.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-02-14 14:42

Hur mycket arbete man skall lägga på att kontrollera en skivspelare beror ju på hur mycket den är värd som fungerande skivspelare.

Jag tror inte att en grundläggande genomgång behöver vara mycket tidskrävande. Men först måste man nog läsa på om skivspelare och olika inställningar. Typ:

https://global.techradar.com/sv-se/how- ... kivspelare

Eventuella drivremmar kan vara ett problem genom att de åldras och till slut går sönder. Finns ju sådana att köpa.

Sedan kan det behövas en nålvåg och även en skiva för att kontrollera hastigheten på. Man behöver också då en lampa som kan fungera som stroboskop. Jag tror inte led-lampor fungerar här.

Jag misstänker att de första skivspelarna som man kontrollerar tar lite tid men att inlärningskurvan förkortar processen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-02-14 17:40

Jag skulle se det som att det stadie man lyckas uppnå på en halvtimme med en skivspelare eller förstärkare är "fungerar troligen".
Är förstärkarna riktigt gamla kanske man behöver smyga igång dom med hjälp av en vridtrafo.
Skulle rekommendera dig att kika på köplagen.
Befintligt skick
Att en vara säljs i ”befintligt skick” är en friskrivning från säljarens sida i syfte att köparen inte i ett senare skede ska kunna åberopa fel i varan och därmed framföra ett ersättningsanspråk därav. En säljare är däremot inte fri från allt ansvar bara för att denne i köpeavtalet säljer varan i befintligt skick. I 19 § köplagen regleras den situation då en vara har sålts i befintlig skick, varpå den ändå kan anses felaktig, om:
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Av 20 § köplagen framgår fortsättningsvis att köparen inte får åberopa fel som han måste ha känt till vid köpet, varpå en undersökningsplikt för köparen föreligger i syfte att upptäcka eventuella fel i varan.

Så personligen känns det som att grejorna är för billiga för att säljas om man inte skall riskera att få åtgärda fel på grejorna. En kort test visar inte om apparaten kan stå på en flera timmar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-02-14 18:26

Harryup skrev:En kort test visar inte om apparaten kan stå på en flera timmar.

Man behöver inte sitta bredvid en driftsatt apparat, den kan kopplas in och om inte någon rök uppstår kan man pyssla med nästa apparat. På så sätt kan man drifta några timmar utan att det tar så mycket extra tid.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2023-02-28 12:35

PerStromgren skrev:Om jag vore du skulle jag begränsa testerna till det centrala och sälja med någon slags funktionsgaranti. Det skulle nog spara dina resurser. En apparat som funkar vid enkel användning är det troligen inget fel på.
Ja, jag kom igång ordentligt med testandet igår och testade skivspelare, sk. "bergsprängare", kassettdäck (testade inspelning på dom, får väl gå som "centralt"), högtalare och förstärkare och någon CD-spelare. Det finns lite mer udda saker som är lite krångligare att testa också. Jag tror jag la i snitt 10 minuter på varje sak jag testade.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2023-02-28 12:40

Kronkan skrev:Hur mycket arbete man skall lägga på att kontrollera en skivspelare beror ju på hur mycket den är värd som fungerande skivspelare.
AV dom som finns här tror jag priserna ligger mellan 500kr - 5000kr. 500-kronors går det ju inte att lägga särskilt mycket tid på.

Kronkan skrev:Jag tror inte att en grundläggande genomgång behöver vara mycket tidskrävande. Men först måste man nog läsa på om skivspelare och olika inställningar. Typ:

https://global.techradar.com/sv-se/how- ... kivspelare

Tackar för tipset. Jag har ju haft en massa skivspelare genom åren (nu har jag ingen - jag gillar inte vinyl), men bara en enda gång har jag ställt in en skivspelare ordentligt. Det var en Technincs SL-1210 som jag hade, och jag tror jag spenderade 5-6 timmar på det. Via youtube-videos.

Kronkan skrev:Sedan kan det behövas en nålvåg och även en skiva för att kontrollera hastigheten på. Man behöver också då en lampa som kan fungera som stroboskop. Jag tror inte led-lampor fungerar här.
Ok. Nålväg känner jag inte till. Stroposkopet är för att testa hastigheten, eller?

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2023-02-28 12:45

Det är kanske lite OT för tråden, men vad tycker ni man ska göra med saker som inte fungerar? Av ca. 12 saker jag testade igår var det väl 4-5 som inte fungerade. I nuläget behöver vi få bort dom på något vis då vi inte har plats, och eftersom det finns så pass mycket grejer (hundratals) att gå igenom kommer dom här inte lagas i första taget. Det är saker som kanske kostar mellan 1000kr och 4000kr fullt fungerande. Högtalare, kassettdäck och vinylspelare gällde det igår. En medioker Sony-CD-spelare i väldigt dåligt skick kasserades. :(

nopalfda

Inläggav nopalfda » 2023-02-28 12:50

det-var-battre-forr skrev:
Kronkan skrev:Sedan kan det behövas en nålvåg och även en skiva för att kontrollera hastigheten på. Man behöver också då en lampa som kan fungera som stroboskop. Jag tror inte led-lampor fungerar här.
Ok. Nålväg känner jag inte till. Stroposkopet är för att testa hastigheten, eller?

Nåltrycksvågar i olika prisklasser https://www.akkelisaudio.com/skivspelare-tillbehor/nalvagar/

Det finns mobilappar för att mäta hastigheten. Kanske inte så hög precision, kan man tänka, men det är ju gratis.....

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-02-28 13:09

det-var-battre-forr skrev:Det är kanske lite OT för tråden, men vad tycker ni man ska göra med saker som inte fungerar? Av ca. 12 saker jag testade igår var det väl 4-5 som inte fungerade. I nuläget behöver vi få bort dom på något vis då vi inte har plats, och eftersom det finns så pass mycket grejer (hundratals) att gå igenom kommer dom här inte lagas i första taget. Det är saker som kanske kostar mellan 1000kr och 4000kr fullt fungerande. Högtalare, kassettdäck och vinylspelare gällde det igår. En medioker Sony-CD-spelare i väldigt dåligt skick kasserades. :(

Lista dom här på forat under "Köpråd/Bytes o Skänkes" eller "Vintage-hifi/Vintage skänkes". Eller lista grejorna på din egen medlemspresentation så styr Du över rubriken som syns i listan av presentationer. Sätt deadlines för när dom går till återvinning.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2023-02-28 21:43

nopalfda skrev:Nåltrycksvågar i olika prisklasser https://www.akkelisaudio.com/skivspelare-tillbehor/nalvagar/

Det finns mobilappar för att mäta hastigheten. Kanske inte så hög precision, kan man tänka, men det är ju gratis.....
Tackar för tipsen!

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2023-02-28 21:55

Kermit116 skrev:
det-var-battre-forr skrev:Lista dom här på forat under "Köpråd/Bytes o Skänkes" eller "Vintage-hifi/Vintage skänkes". Eller lista grejorna på din egen medlemspresentation så styr Du över rubriken som syns i listan av presentationer. Sätt deadlines för när dom går till återvinning.
Tackar för tipset. Idag gick jag b.la. igenom ca. 10 kassettdäck. 8 av dom fungerade inte, av lite varierande grad då. Tyvärr funkade inte det mest intressanta kassetdäcket: ett väldigt tungt AKAI-däck. Minns inte modellen. Jag kollade lite snabbt vad sju av dom här kassettdäcken skulle vara värda tillsammans om dom fungerade och kom fram till ungefär 6400kr. AKAI-däcket är inte inräknat där då.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2023-03-09 13:32

Jag har gått igenom ungefär 80 ...enheter... nu. Inga skivspelare. Det är ca. 50 skivspelare som ska kollas. Ca. 50 av dom här sakerna fungerar inte. Vet inte riktigt vad som kommer hända med dom. Det återstår att se.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-03-09 13:43

Om man nu funderar över skivspelarna så är det väl det viktigaste att motorn fungerar och att hastigheten är hyggligt rätt. Ibland kan det vara drivremmen som är trasig. Kan beställas på nätet.

Har de stått stilla länge är min erfarenhet att man kan behöva köra dem lite.

Hur mycket man skall lägga ner på en skivspelare beror ju på vad det är för någon modell.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2023-03-09 20:04

Kronkan skrev:Om man nu funderar över skivspelarna så är det väl det viktigaste att motorn fungerar och att hastigheten är hyggligt rätt. Ibland kan det vara drivremmen som är trasig. Kan beställas på nätet.

Har de stått stilla länge är min erfarenhet att man kan behöva köra dem lite.

Hur mycket man skall lägga ner på en skivspelare beror ju på vad det är för någon modell.
Jag testade kring 15 skivspelare idag, och det var bara två som fungerade. En gammal Thoréns (minns inte modellen) och en ganska värdelös (men "kitschig") Dux resegrammofon. Tror det var 2-3 som saknar remmar. Någon ok Sony, en ok Technics. Det borde vara värt att fixa remmar till dom åtminstone. T.ex. trasiga, plastiga, Fisher-skivspelare (80-tal gissar jag) kan inte vara värt att lägga någon tid på direkt.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-10 12:52

Här finns lite servicetips jag skrev för några år sedan.

viewtopic.php?f=3&t=71906

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2023-03-20 21:48

VintageHiFi skrev:Här finns lite servicetips jag skrev för några år sedan.

viewtopic.php?f=3&t=71906
Tackar så mycket.

Återgå till Generellt om hifi