Moderator: Redaktörer
Tackar för tipsen. Och jag har satt upp en enkel anläggning med en gammal Pioneer-förstärkare (osäker på modell nu) och ett par Namco-högtalare (vet inte heller exakt modell på dom). Namco-högtalarna är inte superbra, men jag vet ganska väl hur dom låter. Tanken nu är väl att börja att beta av 50+ skivspelare i det här. Då jag är lite av en vinylhatare är jag inte kunnig på vinylspelare direkt. Även om jag i mina mörkare tider haft tusentals vinyler. Vinylspelarna känns som det jobbigaste att testa.PerStromgren skrev:Det viktigaste är nog att du har en bra fungerande referensanläggning med förstärkare, signalkälla och högtalare där du kopplar in (ersätter) det du vill testa.
Vanliga fel på förstärkare är potar och ingångsväljare som raspar. Högtalare har kan ha trasiga upphängningar och filter som är rejält trötta. Lyssna efter skillnader mellan höger och vänster.
Du får säkert bra tips här.
Ja, det är ju en balansgång där. Det är svårt att motivera att spendera t.ex. tre timmar på att testa en förstärkare som säljs för t.ex. 500kr. Utan att ha tänkt igenom det i detalj så tror jag min checklista ovan skulle ta mig ca. 20-25 minuter att genomföra. Då är det inte någon seriös radiotest med. Lär väl bara testa att det sprakar lite snabbt. Det lär skippas och inte gå under det centrala.PerStromgren skrev:Om jag vore du skulle jag begränsa testerna till det centrala och sälja med någon slags funktionsgaranti. Det skulle nog spara dina resurser. En apparat som funkar vid enkel användning är det troligen inget fel på.
Harryup skrev:En kort test visar inte om apparaten kan stå på en flera timmar.
Ja, jag kom igång ordentligt med testandet igår och testade skivspelare, sk. "bergsprängare", kassettdäck (testade inspelning på dom, får väl gå som "centralt"), högtalare och förstärkare och någon CD-spelare. Det finns lite mer udda saker som är lite krångligare att testa också. Jag tror jag la i snitt 10 minuter på varje sak jag testade.PerStromgren skrev:Om jag vore du skulle jag begränsa testerna till det centrala och sälja med någon slags funktionsgaranti. Det skulle nog spara dina resurser. En apparat som funkar vid enkel användning är det troligen inget fel på.
AV dom som finns här tror jag priserna ligger mellan 500kr - 5000kr. 500-kronors går det ju inte att lägga särskilt mycket tid på.Kronkan skrev:Hur mycket arbete man skall lägga på att kontrollera en skivspelare beror ju på hur mycket den är värd som fungerande skivspelare.
Kronkan skrev:Jag tror inte att en grundläggande genomgång behöver vara mycket tidskrävande. Men först måste man nog läsa på om skivspelare och olika inställningar. Typ:
https://global.techradar.com/sv-se/how- ... kivspelare
Ok. Nålväg känner jag inte till. Stroposkopet är för att testa hastigheten, eller?Kronkan skrev:Sedan kan det behövas en nålvåg och även en skiva för att kontrollera hastigheten på. Man behöver också då en lampa som kan fungera som stroboskop. Jag tror inte led-lampor fungerar här.
det-var-battre-forr skrev:Ok. Nålväg känner jag inte till. Stroposkopet är för att testa hastigheten, eller?Kronkan skrev:Sedan kan det behövas en nålvåg och även en skiva för att kontrollera hastigheten på. Man behöver också då en lampa som kan fungera som stroboskop. Jag tror inte led-lampor fungerar här.
det-var-battre-forr skrev:Det är kanske lite OT för tråden, men vad tycker ni man ska göra med saker som inte fungerar? Av ca. 12 saker jag testade igår var det väl 4-5 som inte fungerade. I nuläget behöver vi få bort dom på något vis då vi inte har plats, och eftersom det finns så pass mycket grejer (hundratals) att gå igenom kommer dom här inte lagas i första taget. Det är saker som kanske kostar mellan 1000kr och 4000kr fullt fungerande. Högtalare, kassettdäck och vinylspelare gällde det igår. En medioker Sony-CD-spelare i väldigt dåligt skick kasserades.
Tackar för tipsen!nopalfda skrev:Nåltrycksvågar i olika prisklasser https://www.akkelisaudio.com/skivspelare-tillbehor/nalvagar/
Det finns mobilappar för att mäta hastigheten. Kanske inte så hög precision, kan man tänka, men det är ju gratis.....
Tackar för tipset. Idag gick jag b.la. igenom ca. 10 kassettdäck. 8 av dom fungerade inte, av lite varierande grad då. Tyvärr funkade inte det mest intressanta kassetdäcket: ett väldigt tungt AKAI-däck. Minns inte modellen. Jag kollade lite snabbt vad sju av dom här kassettdäcken skulle vara värda tillsammans om dom fungerade och kom fram till ungefär 6400kr. AKAI-däcket är inte inräknat där då.Kermit116 skrev:det-var-battre-forr skrev:Lista dom här på forat under "Köpråd/Bytes o Skänkes" eller "Vintage-hifi/Vintage skänkes". Eller lista grejorna på din egen medlemspresentation så styr Du över rubriken som syns i listan av presentationer. Sätt deadlines för när dom går till återvinning.
Jag testade kring 15 skivspelare idag, och det var bara två som fungerade. En gammal Thoréns (minns inte modellen) och en ganska värdelös (men "kitschig") Dux resegrammofon. Tror det var 2-3 som saknar remmar. Någon ok Sony, en ok Technics. Det borde vara värt att fixa remmar till dom åtminstone. T.ex. trasiga, plastiga, Fisher-skivspelare (80-tal gissar jag) kan inte vara värt att lägga någon tid på direkt.Kronkan skrev:Om man nu funderar över skivspelarna så är det väl det viktigaste att motorn fungerar och att hastigheten är hyggligt rätt. Ibland kan det vara drivremmen som är trasig. Kan beställas på nätet.
Har de stått stilla länge är min erfarenhet att man kan behöva köra dem lite.
Hur mycket man skall lägga ner på en skivspelare beror ju på vad det är för någon modell.
Tackar så mycket.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster