Denon AVR-2105

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MartinRF

Denon AVR-2105

Inläggav MartinRF » 2024-08-02 10:06

En gång i tiden högt rankad av LTS. Likaså tidigare rekommenderad av Carlssonplanet.

Hur står den sig idag som musikförmedlare? Kända åldringsproblem?

/Martin

jansch

Re: Denon AVR-2105

Inläggav jansch » 2024-08-02 19:22

Det finns flera trådar om den här på faktiskt.io .
Sök bara på den

Användarvisningsbild
MartinRF

Inläggav MartinRF » 2024-08-02 20:36

Jo tack, 11 sidor träffar men signal-brus-förhållandet är inte det bästa. (skänkes, composite video out, trasig nätdel, problem med fjärrkontroll...)

Den tråd som kändes mest relevant är nitton år gammal så den säger inget om hur AVR-2105 står sig idag eller hur den åldras.

Jag har en själv som jag har varit nöjd med fram till dess kortet med de analoga ingångarna började fuldista. Jag har 'tjuvkopplat' mig runt detta problem till viss del och har levt med den på det sättet sedan i höstas.

AVR-2105 var inte ett planerat köp men när jag väl hade den konstaterade jag att den lät mycket renare än min Musical Fidelity X-A2 (se separat tråd). För någon vecka sedan fick jag för mig att inventera 'antikviteterna' och plockade fram X-A2:an igen. Till min förvåning kan jag nu svåreligen skilja de två förstärkarna åt.

Minns jag fel? (Mer än tio år har gått...)
Har AVR-2105 åldrats så att den nu låter som X-A2?
Har mina hörsel...?

Nåväl, dags för lite annan verksamhet.

/Martin

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2024-08-03 09:05

MartinRF skrev: Den tråd som kändes mest relevant är nitton år gammal så den säger inget om hur AVR-2105 står sig idag eller hur den åldras.
/Martin

Vad menar du med "står sig idag"?
En konstruktion förändras ju inte med ålder. 2105 har ju testats och om testet skulle göras om idag med samma förutsättningar så skulle ju resultatet bli detsamma. Om man testar den tillsammans med en yngre förstärkare så har man en jämförelse. Sentec PA9, Nad 208 är väl bra exempel på detta.

Åldras för mig betyder i detta fall hur komponenter i den försämras och eventuellt behöver bytas ut eftersom dom inte längre gör det som specificeras för att göra. Här talas det ofta om kondensatorer men kanske det finns andra typer ocksa.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-08-03 11:34

En -05 har ju inte några bildanslutningar som fungerar i dagens läge... så det blir svårt att använda den så om man inte har något externt att hjälpa till.

Men har man ett användningsfall som fungerar, så varför inte. Men om man kikar begagnat, så kommer det säkert ut de större modellerna från samma generation också (2805 eller kanske till och med 3805) som har mer effekt och generellt bättre komponenter. Som rent försteg är 2105 självklart lika bra som alltid...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MartinRF

Inläggav MartinRF » 2024-08-03 14:21

När jag skrev "står sig idag" avsåg jag att förväntningarna idag skulle kunna vara högre än för tjugo år sedan när LTS rekommenderade 2105:an. Ny teknik, hårdare konkurrens etc. Nu är förvisso ljudteknik inte utsatt för 'Moore's law' i någon större utsträckning om man bortser från DSP:er och dylikt men jag har uppsnappat att högtalarelement har blivit klart linjärare på senare år. Bättre modeller och därmed bättre förståelse påstods vara orsaken. Nej, jag minns inte källan och har ingen aning om påståendet är korrekt men orimligt är det inte.

Elektronik åldras ofrånkomligen. Elektrolytkondensatorers åldrande känner många till och jag har sett renoverings-kit med kondensatorer för NAD 208. Även om olika konstruktioner kan vara olika känsliga för parameterdrift och toleranser har jag svårt att tro att 2105:an och X-A2 skulle klara sig undan. Mina exemplar är uppskattningsvis ca 20 år gamla. X-A2:an har samlat damm det senaste dryga decenniet medan 2105:an har varit i drift.

Elektroniks åldrande och tillförlitlighet har varit min huvudsakliga yrkesmässiga sysselsättning under flera år men det har inte gällt konsumentprodukter eller audio. Jag har ingen aning om hur företagen i konsumentaudiobranschen hanterar detta. Väldigt olika misstänker jag.

/Martin

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-08-03 18:31

MartinRF skrev:När jag skrev "står sig idag" avsåg jag att förväntningarna idag skulle kunna vara högre än för tjugo år sedan när LTS rekommenderade 2105:an.

Det kan du nog glömma. LTS genomgång då var solid och inget ytterligare finns att kräva idag.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MartinRF

Inläggav MartinRF » 2024-08-03 23:19

Nattlorden skrev:
MartinRF skrev:När jag skrev "står sig idag" avsåg jag att förväntningarna idag skulle kunna vara högre än för tjugo år sedan när LTS rekommenderade 2105:an.

Det kan du nog glömma. LTS genomgång då var solid och inget ytterligare finns att kräva idag.

Jag har i alla fall varit till freds fram till ingångskortet för analogingångarna (inklusive phonoingången :( ) pajade.

Jag har roat mig med att rota fram MoLt-recensionen (2004-4) och visst är omdömet mycket positivt men inte invändningsfritt så redan då konstaterades förbättringspotential. (Troligen mindre än min hörsel kan avslöja, om jag tolkar formuleringarna rätt.)

Ikväll har jag struntat i det och njutit av musik istället :D

/Martin
PS Nej, jag lyssnar inte en massa på vinyl men det finns lite i den delen av samlingen som mig veterligen aldrig har givits ut digitalt.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2024-08-04 10:41

Jag har en 2805 med Pi60s och en 3806 med Carlsson OA51N, låter hur bra som helst.
Har jämfört lite mot Bryston och Holographic Audio och visst kan man höra lite skillnad men inget som bekymrar mig.
Dessa gamla Denon är fantastiskt prisvärda om man inte behöver senaste digitala ljud och bild.
Kör Bryston i min tredje rigg men kostnaden är astronomisk jämfört.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-08-04 19:52

Prisvärd får man nog ställa i kontrast till att det i regel inte finns reservdelar längre och inte heller till tidiga generationers HDMI-anslutningar som har en tendens gå sönder. Så prisvärdheten kan växa över tiden eller försvinna snabbt.
Utan att förringa tidigare generationer ljudkvalitéer så saknas dsp och möjliga eq för att åtgärda rumsproblem så personligen tycker jag att gamla apparater är kul men tidiga flerkanalsreceivrar känns ganska ointressanta att köpa om man inte redan har en som kanske just nu funkar.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2024-08-06 16:52

Harryup skrev:Prisvärd får man nog ställa i kontrast till att det i regel inte finns reservdelar längre och inte heller till tidiga generationers HDMI-anslutningar som har en tendens gå sönder. Så prisvärdheten kan växa över tiden eller försvinna snabbt.
Utan att förringa tidigare generationer ljudkvalitéer så saknas dsp och möjliga eq för att åtgärda rumsproblem så personligen tycker jag att gamla apparater är kul men tidiga flerkanalsreceivrar känns ganska ointressanta att köpa om man inte redan har en som kanske just nu funkar.

Det är precis det jag syftade på, om man inte behöver moderna digital funktioner utan kör dom som analog 2 kanal.
Svårt att hitta något mer prisvärt då, går dom sönder är det bara att köpa en annan för några hundringar, max nån tusing.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2024-08-06 23:33

Jag har en 2105 sedan 20 år. Numera använder jag den bara till surround och kör tvåkanal genom en Holographic Audio Pre-25. Jag tror att det är lite renare ljud i Pre-25 men det är nog extremt marginell skillnad.
Eftersom jag inte har behov av hdmi-växel eller nyare surround-standarder än DD 7.1 så fortsätter jag använda min 2105. Köpte en extra att ha om den går sönder för några år sedan. Fick den för 300 kr och om man klarar sig utan atmos osv så är den sjukt prisvärd begagnad.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-08-07 06:43

Bild

Skulle tro att de är objektivt sett bättre idag. 2105 kanske kan jämföras med 4306? sen är frågan om man kan höra skillnaden...
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2024-08-07 12:36

Alla dessa bra men gamla förstärkare borde kunna återanvändas på ett bra sätt.
Wiim Ultra -> External In
Man får förvisso inte surround. Men streamer, HDMI Arc, peq och bra filter. Även 2.1 med drivning av passiva basar (gott om kanaler för många basar :) )
Kan nog bli svårknäckt budgetbomb för 2-kanalslyssning

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-08-07 12:40

Jag har en Denon AVR-3805, den låter bra men står i garderoben. Mitt försteg och slutsteg låter lite bättre. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2024-08-07 12:56

Jag har en likadan, också i garderoben :lol:
Det kommer att passa bra till en extrastereo när väl Wiimen kommer. Och som grädde på moset även multiroom med diverse andra ChromecastAudio puckar och högtalare

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-08-07 13:03

Nattlorden skrev:

Såvitt jag kan minnas fanns inga mätningar redovisade i reportaget - en del att önska med andra ord.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-08-07 13:28

Det här med hur bra gamla AV maskiner låter som ren 2-kanal är det lite olika åsikter om, så jag rekommenderar att man testar själv.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-08-07 14:19

Personligen tycker jag att dom i regel kan fungera bra till att driva surrounder. Men att köra gamla receivers för "allt" känns som. självplågeri jämfört med att använda en nyare. En gammal grunka med mediokra rumsinställningar är inte kul i jämförelse med en ny. Receivers är förbrukningsvara.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2024-08-16 11:51

Kör rubbet via 2105 sedan hedenhös. Den dog en gång för länge sedan, men reparerades och tuffar på.
Men med DiAna som DA.

Ruskigt nöjd. :D

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Återgå till Generellt om hifi