Nu går skammen på torra land.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Nu går skammen på torra land.....

Inläggav Bamsefar » 2025-09-10 15:12

https://shop.highend-audiopc.com/products/jcat-m-2-femto-ssd

Alltså en SSD som skulle låta bättre? Det finns några andra kretsar som kommer ivägen i så fall säger jag, än mera om det är en server som kräver en klient osv.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
E

Re: Nu går skammen på torra land.....

Inläggav E » 2025-09-10 15:51

Som lekman trodde man ju att alla SSD var audiofilklassade jämfört
med bullriga, snurrande diskar.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-09-10 17:09

Ha, ha, men du bör köpa den 50 cm långa high-grade cat6 kabeln till, 320 dollar är inget att bråka om. Standardvarianten kostar 170 dollar för samma längd (!?)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-09-10 17:39

Det blir snabbare bas och mera djup samt snärtigare mellanregister och mjukare diskant.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-09-10 17:46

Finns det inte en risk att basen blir så snabb att den springer ifrån och
kommer före disktanten, speciellt om den senare är väldigt mjuk?

Mvh E*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-09-10 19:30

Jo, det kallas för termografisk intollerans och leder till tohu wabohu som justeras med temporal eq.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-09-10 19:35

Jag är van vid att det är skam som är uppe och traskar. Nicht wahr?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-09-10 20:24

Det är tur att vi på Faktiskt vinnlägger oss om att komma till bukten
med allt som behöver stötas och blötas!

Mvh E*

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-09-11 22:27

Almen skrev:Jag är van vid att det är skam som är uppe och traskar. Nicht wahr?

Ganz genau!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-09-12 23:52

Jamen... då det fanns audio varianter av vanliga hårddiskar förr, så måste det ju finnas för ssd också, hur skall det annars funka :lol:

Skämt å sido, det var ju lite roligt läsa den där sidan - va folk kan hitta på :)

PS. Förr, när man va liten, så (om jag minns rätt) tog vanliga hdd paus då och då. Detta gjorde inget, om det nu inte va så att det skulle läsas eller skrivas kontinuerligt. Det var på den tiden som det var lite ram minne i maskinerna, så inga stora buffrar. Därför fanns det audio varianter av hdd, som klarade kontinuerligt data flöde. <mitt minne är svagt, korrigera mig gärna om jag sluddrar felaktigt>

//Michael

Användarvisningsbild
E

Re: Nu går skam på torra land.....

Inläggav E » 2025-09-13 00:03

Mina första tre hårddiskar var faktiskt inkopplade via SCSI och kunde
tacksamt nog bli pyramidalt tysta för att inte säga ljudlösa efter en
stunds inaktivitet. (Detta gällde dessvärre sällan C: …)

Mvh E*

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2025-09-13 14:24

E skrev:Det är tur att vi på Faktiskt vinnlägger oss om att komma till bukten
med allt som behöver stötas och blötas!

Mvh E*

Ända till Biscaya-bukten, om så krävs!
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-13 16:19

Michael skrev:PS. Förr, när man va liten, så (om jag minns rätt) tog vanliga hdd paus då och då. Detta gjorde inget, om det nu inte va så att det skulle läsas eller skrivas kontinuerligt. Det var på den tiden som det var lite ram minne i maskinerna, så inga stora buffrar. Därför fanns det audio varianter av hdd, som klarade kontinuerligt data flöde. <mitt minne är svagt, korrigera mig gärna om jag sluddrar felaktigt>

Audio ställer väl inga större krav på datorerna vid vanlig spelning?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-09-13 17:02

Michael skrev:Jamen... då det fanns audio varianter av vanliga hårddiskar förr, så måste det ju finnas för ssd också, hur skall det annars funka :lol:

Skämt å sido, det var ju lite roligt läsa den där sidan - va folk kan hitta på :)

PS. Förr, när man va liten, så (om jag minns rätt) tog vanliga hdd paus då och då. Detta gjorde inget, om det nu inte va så att det skulle läsas eller skrivas kontinuerligt. Det var på den tiden som det var lite ram minne i maskinerna, så inga stora buffrar. Därför fanns det audio varianter av hdd, som klarade kontinuerligt data flöde. <mitt minne är svagt, korrigera mig gärna om jag sluddrar felaktigt>

//Michael

Kring 1998-99 så hade IBM hårddiskar som gjorde något som inverkade på ljudfiler och uppspelning. Det var något med att HD lite då och då kollade in något och pausade och då blev det knas i audiosammanhang. Jag bytte ut dessa HD mot andra. Det var något knas med dessa. Det stod en del om detta på dotorsajter. IBM var tvungen att ändra och de tom offentligt avrådde dessa hårddiskar för audioändamål.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-09-13 22:35

RogerGustavsson skrev:
Michael skrev:PS. Förr, när man va liten, så (om jag minns rätt) tog vanliga hdd paus då och då. Detta gjorde inget, om det nu inte va så att det skulle läsas eller skrivas kontinuerligt. Det var på den tiden som det var lite ram minne i maskinerna, så inga stora buffrar. Därför fanns det audio varianter av hdd, som klarade kontinuerligt data flöde. <mitt minne är svagt, korrigera mig gärna om jag sluddrar felaktigt>

Audio ställer väl inga större krav på datorerna vid vanlig spelning?

Inte alls. Förutom rätt RJ45 kabel (ca 50.000 (se H&M 2018 nr 11) en, eller flera, audiofila säkringar, vibrationsdämpande fötter och, i förekommande fall, en rejäl audiofil USB-kabel. Strömrenare och shakti-stenar nämner jag inte ens, sådana är självklara.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-09-13 22:55

RogerGustavsson skrev:Audio ställer väl inga större krav på datorerna vid vanlig spelning?

Jo, det kan det göra. Jag har tyvärr ingen möjlighet att dra kabel till min strömmare och kör därför i luften via en repeater. Den klarar naturligtvis 16/44, 24/44, 24/96, 24/88 men sedan blir det stopp. 24/192 hackar ibland. Om det är repeatern eller andra gamla enheter i wifi'n som begränsar har jag ännu inte tagit reda på. Det är nästa steg på min bucket list att hitta getingmidjan. Men det är inte självklart att audio alltid fungerar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
E

Re: Nu går skam på torra land …

Inläggav E » 2025-09-13 23:10

24/192 är inte vanlig spelning? :?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Nu går skam på torra land …

Inläggav Bill50x » 2025-09-14 09:02

E skrev:24/192 är inte vanlig spelning? :?

Nä, men jag vill kunna spela allt. 24/384 har jag dock inga så det kan jag räkna bort.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-14 09:31

CD-skivor är 1411 kbit/s, 24-bitars/192kHz är väl 9216 kbit/s? Strömmad UHD-video via SVTplay tycks vara max 10000 kbit/s. Om det rinner igenom ska det väl inte vara problem med ljudfilerna?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-09-14 10:42

RogerGustavsson skrev:CD-skivor är 1411 kbit/s, 24-bitars/192kHz är väl 9216 kbit/s? Strömmad UHD-video via SVTplay tycks vara max 10000 kbit/s. Om det rinner igenom ska det väl inte vara problem med ljudfilerna?

SVT Play avnjuts på TV med trådad anslutning till routern. Musiken spelas på en strömmare som tyvärr inte kan anslutas trådat utan bara via wifi.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-09-14 11:45

SVT och TV4 är sämst på att blanda olika codecar i samma program, dvs dom är bäst på att göra det vilket är sämst.
nån form av multikanal fast i 2.1 ut och sen kan det komma något 5.1 inslag och sen kan det komma något 2.0 inslag blandat. Har man inte center så märket man ju inget, har man center så tycker man att det känns olustigt. SVT Play har ju inga sådana hyss som jag märkt utan där har man haft tid/inte skitigt i att ta bort skillnaderna. Men det finns säkert undantag. Allt detta med en ATV som i övrigt sköter sig bra på alla andra appar än Tele2Play och SVT Play och förstås läppsyncen på TV4 som lottas till olika värden.

Återgå till Generellt om hifi