Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Inläggav paa » 2026-01-14 17:48

Nr 4 som kom nu var riktigt tjock och innehållsrik! Man kulle faktiskt kunna säga Qualitätspackad!!!
Det var bara en sak jag funderade över i testen av AT VM540ML, som ett billigare alternativ till OM40. Där finns en kommentar att Ortofon OM40 kan lägga till ett högfrekvent brus, men att AT-pickupen som har fine-line nål är tystare. Då frågar man sig om inte OM30 (med sin fine-lineslipning) kan vara en konkurrent som är lika bra som VM540ML? Speciellt om man har en enklare Ortofon-modell, eller en dyrare med slut nål?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-01-14 19:31

Har ju varit en del diskussioner här om vilka nålslipningar man ska ha. OM40 hade väl van den Hul typ 1 från början? Ändrades inte det med tiden?
Audio-Technica med flera verkar vurma för Shibata som bäst, har det i sina toppmodeller. Det fanns det invändningar mot från flera på faktiskt. Om Shibata är oförändrad sedan 70-talet verkar oklart.
Jag har själv en skadad Audio-Technica OC-07 med Micro Ridge slipning, var på väg att ersätta den för ett par år sedan men det blev inget, hade fått inbytespris. Rekommenderades AT-OC9XEN eller AT33EV
Jag har även en oanvänd Ortofon OM40. RIAA-steget är ett Sentec PP9 och det ska man kanske kolla upp elektrolyterna på. Har såväl MM som MC-kort till PP9, allt har legat i dvala under många år.

Ven har agenturen för Audio-Technica idag?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2026-01-14 21:04

Enligt Ortofons originalbroschyr var Super OM40 bestyckad med en van den Hul II-nål och hade en fjädringskonstant på 35-40 µm/mN med rekommenderat nåltryck om 1.25 g. Oklart när den fick en FG70-nål och styvare upphängning, och jag kan tänka mig att FG70 skiljer sig åt originalet vad gäller slipningens kvalitet. Ortofon verkar ha lämnat FG70 i sina toppmodeller av senare pickuper. van den Hul typ II specificeras till 7x45 medan FG70 till 5x70.

En detalj som finns kring microline-nålen är att den har en avrundning som efter en tid slipas ner så att den mer blir "V"-formad. Jag är inte säker på att FG70 har detta utan är "rak" från början, vilket kan göra att den är ganska svår att ställa in. Microline-nålen är sannolikt mindre kritiskt och mer självanpassande så länge man inte ändrar på inställningen när den är "V"-formad.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2026-01-18 00:58

Den ser bra ut, har inte öppnat den än. Jo, men bara för att bläddra lite. Kanske lite för mycket om sånt som inte är aktuellt nuförtiden ;)
Vem vet, jag kanske får ett nostalgiryck o bläddrar igen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2026-01-27 11:56

Har ni sett till något inbetalningskort för medlemsavgiften än?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-01-27 13:24

paa skrev:Har ni sett till något inbetalningskort för medlemsavgiften än?

Jag kollade Mitt Konto på LTS' medlemssajt och fann där att jag var skyldig 350:-) :-( , så det var bara att slänga in slantarna. Behövs inget inbetalningskort :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-01-27 14:08

Det stod det länge förra året även om man hade betalat! Nu står det ingen skuld på mig, har inte betalat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-01-27 14:34

RogerGustavsson skrev:Det stod det länge förra året även om man hade betalat! Nu står det ingen skuld på mig, har inte betalat.

Aha, lite lång tid för uppdatering då'rå... Men då har LTS lite sämre koll på när och till vem det ska skickas inbetalningskort.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-01-27 18:23

Nu haver jag läst - lyssnat. En av de absolut största fördelarna med strömmande tjänster är att man kan lyssna direkt på musik som man blir tipsad om. Att kunna läsa om all spännande musik i MoLT och samtidigt lyssna på den är ju fantastiskt. All musik finns naturligtvis inte men tillräckligt mycket för att förbruka ett antal timmar.

Artikeln om Francoise Hardy var såväl intressant som fullödig (var hittar man de där c med krok under?) och jag har idag lyssnat på ett antal versioner av de låtar som nämns - kul läsning/lyssning. Vet ni hur många versioner det finns av Lyckliga Gatan? Har jag idag lyssnat på så väl som på franska som italienska (originalet) och svenska. Men min vana trogen hoppade jag över dansbandsversionerna...

/ B

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2026-01-28 17:00

Kul att MoLten uppskattas. Det är väldigt mycket jobb under en kort tid med den, men när det uppskattas är det värt insatsen. Jag hoppas på med strömmare och slutstegs tester framöver. vi får se vad skribenterna hittar på. kanske du som läser detta vill bidra? gör det och skicka in. och om någon vill ha chefredaktörs jobbet så säg till..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2026-01-29 18:08

Vore det möjligt att justera deadlinjerna så pass att nr 4-2026 kan komma ut före jul i år, eller är det ogörligt?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2026-01-30 10:11

I år skyller jag lite på att tryckeriet hade mycket att göra. Vi bytte tryckeri för att få färg och har inte haft koll på hur deras arbetsbelastning ser ut under december. I år vet vi bättre och jag hoppas att det ska gå att få ut den till jul i stället för att vänta 3-4 veckor på tryckeriet.

HakanC

Inläggav HakanC » 2026-01-30 11:16

paa skrev:Vore det möjligt att justera deadlinjerna så pass att nr 4-2026 kan komma ut före jul i år, eller är det ogörligt?

+1

Rille skrev:I år skyller jag lite på att tryckeriet hade mycket att göra.

Varför inte göra onlineversionen tillgänglig samtidigt som tidningen är klar och skickas till tryckeriet?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2026-01-30 23:22

Det var väl lite vinyl i detta nummer så här kommer lite fredagsgodis med lite äldre saker. Lite oklart om videon fungerar.

https://www.dropbox.com/scl/fi/xrop79i6 ... ypz3e&dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2026-02-03 10:18

HakanC skrev:
paa skrev:Vore det möjligt att justera deadlinjerna så pass att nr 4-2026 kan komma ut före jul i år, eller är det ogörligt?

+1

Rille skrev:I år skyller jag lite på att tryckeriet hade mycket att göra.

Varför inte göra onlineversionen tillgänglig samtidigt som tidningen är klar och skickas till tryckeriet?

Styrelsen har tagit beslutet att inte publicera online före fysisk tidning så att ingen förfördelas. rätt eller fel kan diskuteras, det var beslutet som tigs tidigare. inkom med en fråga till årsmötet så tas den upp rätt väg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-02-03 23:11

Rille skrev:Styrelsen har tagit beslutet att inte publicera online före fysisk tidning så att ingen förfördelas. rätt eller fel kan diskuteras, det var beslutet som tigs tidigare. inkom med en fråga till årsmötet så tas den upp rätt väg.

Finns det någon som har papperstidningen och INTE tillgång på nätet?

/ B

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2026-02-04 10:19

nej

HakanC

Inläggav HakanC » 2026-02-04 10:21

Rille skrev:Styrelsen har tagit beslutet att inte publicera online före fysisk tidning så att ingen förfördelas. rätt eller fel kan diskuteras, det var beslutet som tigs tidigare. inkom med en fråga till årsmötet så tas den upp rätt väg.
Tack för svar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-02-04 12:25

Går det att spara ner den digitala utgåvan om man vill läsa den offline?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-02-04 23:20

Rille skrev:nej

Så då skulle alla få tidningen samtidigt om den lades upp samtidigt som den skickades till tryckeriet? Tycker jag skulle vara bra. Att vissa dessutom önskar ett pappersexemplar blir väl då en sorts bonus med fördröjning.

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi