av Thomas_A » 2026-01-14 21:04
Enligt Ortofons originalbroschyr var Super OM40 bestyckad med en van den Hul II-nål och hade en fjädringskonstant på 35-40 µm/mN med rekommenderat nåltryck om 1.25 g. Oklart när den fick en FG70-nål och styvare upphängning, och jag kan tänka mig att FG70 skiljer sig åt originalet vad gäller slipningens kvalitet. Ortofon verkar ha lämnat FG70 i sina toppmodeller av senare pickuper. van den Hul typ II specificeras till 7x45 medan FG70 till 5x70.
En detalj som finns kring microline-nålen är att den har en avrundning som efter en tid slipas ner så att den mer blir "V"-formad. Jag är inte säker på att FG70 har detta utan är "rak" från början, vilket kan göra att den är ganska svår att ställa in. Microline-nålen är sannolikt mindre kritiskt och mer självanpassande så länge man inte ändrar på inställningen när den är "V"-formad.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.