Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Inläggav paa » 2026-01-14 17:48

Nr 4 som kom nu var riktigt tjock och innehållsrik! Man kulle faktiskt kunna säga Qualitätspackad!!!
Det var bara en sak jag funderade över i testen av AT VM540ML, som ett billigare alternativ till OM40. Där finns en kommentar att Ortofon OM40 kan lägga till ett högfrekvent brus, men att AT-pickupen som har fine-line nål är tystare. Då frågar man sig om inte OM30 (med sin fine-lineslipning) kan vara en konkurrent som är lika bra som VM540ML? Speciellt om man har en enklare Ortofon-modell, eller en dyrare med slut nål?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-01-14 19:31

Har ju varit en del diskussioner här om vilka nålslipningar man ska ha. OM40 hade väl van den Hul typ 1 från början? Ändrades inte det med tiden?
Audio-Technica med flera verkar vurma för Shibata som bäst, har det i sina toppmodeller. Det fanns det invändningar mot från flera på faktiskt. Om Shibata är oförändrad sedan 70-talet verkar oklart.
Jag har själv en skadad Audio-Technica OC-07 med Micro Ridge slipning, var på väg att ersätta den för ett par år sedan men det blev inget, hade fått inbytespris. Rekommenderades AT-OC9XEN eller AT33EV
Jag har även en oanvänd Ortofon OM40. RIAA-steget är ett Sentec PP9 och det ska man kanske kolla upp elektrolyterna på. Har såväl MM som MC-kort till PP9, allt har legat i dvala under många år.

Ven har agenturen för Audio-Technica idag?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2026-01-14 21:04

Enligt Ortofons originalbroschyr var Super OM40 bestyckad med en van den Hul II-nål och hade en fjädringskonstant på 35-40 µm/mN med rekommenderat nåltryck om 1.25 g. Oklart när den fick en FG70-nål och styvare upphängning, och jag kan tänka mig att FG70 skiljer sig åt originalet vad gäller slipningens kvalitet. Ortofon verkar ha lämnat FG70 i sina toppmodeller av senare pickuper. van den Hul typ II specificeras till 7x45 medan FG70 till 5x70.

En detalj som finns kring microline-nålen är att den har en avrundning som efter en tid slipas ner så att den mer blir "V"-formad. Jag är inte säker på att FG70 har detta utan är "rak" från början, vilket kan göra att den är ganska svår att ställa in. Microline-nålen är sannolikt mindre kritiskt och mer självanpassande så länge man inte ändrar på inställningen när den är "V"-formad.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi