Denon, DAC: AVR-2106 vs DVD-1720

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Denon, DAC: AVR-2106 vs DVD-1720

Inläggav m_persson79 » 2006-06-06 11:04

Hej o hå!

Jag labbar lite med att använda DAC:en i min Denon DVD-1720 mot att använda DAC:en i min AVR-2106 men kan inte riktigt bestämma mig för vad som låter bäst.

Fördelar och nackdelar med båda. Trodde inte en DAC gjorde speciellt mycket för ljudet men nu börjar man tvivla lite...

Finns det någon bra DAC för vettiga pengar?

Högtalarna är av modell piP och jag har lite som motto att få så mycket ljud av så lite pengar som möjligt, av ren princip :)

Några som har liknande erfarenheter som kan dela med sig?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-06-06 11:09

Om inte annat brukar det bli lite mindre problem med jitter om man använder DAC i spelaren.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2006-06-06 11:37

Jo, det är mest fördelar med att använda DAC:en i DVD-spelaren.

Kollade runt lite på butiker i Malmö om det fanns nån vettig DAC som man kanske kunde lånat hem, det var värre med det. :cry:

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2006-06-07 22:03

Jag har kollat runt men har som gammal DIY:are samt minskande intresse de senaste året relativt dålig koll på t.ex. DAC som jag inte kan så lite om. Bara hur det fundamentalt förstår hur de funkar men inte vilka saker som är viktigare än andra.

En hjälpande hand? :)

akelius

Inläggav akelius » 2006-06-07 23:36

Testa DA9 från Harmony Design....har en med Fifo och den låter bättre (enligt min egen åsikt)en den som sitter i pioneer 668...finns att låna säkert om du ringer Mattias på HD.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-06-08 07:31

Alla mina personliga erfarenheter säger att man bör använda dvd-spelaren som drive och således använda en extern dac eller den som sitter i receivern. Finns säkert undantag dock...

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-06-08 23:02

Grunden är att det bästa är att ha perfekt sync, och det är lättast att åstadkomma i samma spelare. Annars får man antingen ha separat sync eller syntetisera fram den ur dataströmmen (vilket fungerar ganska bra). (Dvs avkoda i source)

Sedan blir det lite mer komplicerat. DAC:ar har utvecklats en hel del under senare år, så nyare DAC:ar är ofta bättre än betydligt dyrare äldre DAC:ar. Detta gör att det ofta kan bli bättre om man använder DAC:en i den nyaste apparaten. (Dvs avkoda i nyaste apparat)

Dyrare apparater har oftast bättre DAC:ar, så av den anledningen kan det bli bättre om man använder DAC:en i den dyrare apparaten.
(Dvs avkoda i mest påkostade apparat)

En extern apparat har som bara är DAC är förståss optimerad för uppgiften, så den kan bli bättre på det den skall. Nackdelen är dock att man ökar antalet kablar/kontakter/apparater och det i sin tur är dåligt för ljudet. (Dvs avkoda i extern dedikerad apparat alternativt använd inte externa apparater om det kan undvikas)

Genom att hålla signalen digital så länge som möjligt så minimeras risken för små störningar och brus, alltså skall DAC:en i förstärkaren användas. (Dvs avkoda i reciever)

Vips så har vi minst 5 teorier (och max 3 inblandade apparater) och teorierna 1 och 4 och 5 garanterar att vi kommer att peka ut varje av dessa 3 apparater minst en gång, och då återstår bara att testa för att komma fram till vad som är bäst.

Eller så kan man ta en pragmatisk inställning: Det kommer hela tiden att komma nya format och nya medier (t.ex. HD-DVD, Blueray, HVD samt hårddisklagring). Detta gör att man kommer behöva uppgradera source komponenten hyfsat ofta.
Om man lägger ansvaret på avkodning i source-komponenten och kör analogt vidare så behöver man inte uppgradera försteg och slutsteg (alt receiver) vilket sparar pengar. Visserligen kan man inte köpa billigaste tänkbara source, men det vill man troligen inte i alla fall.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2006-06-09 19:12

Tack för tipsen!

Ska testa lite mer o se.. har så illa med tid att bara verkligen lyssna på musik så det suger lite att hålla på att jämföra (har varit fet-nere i den fällan tidigare)

Återgå till Generellt om hifi