av silvervarg » 2006-06-08 23:02
Grunden är att det bästa är att ha perfekt sync, och det är lättast att åstadkomma i samma spelare. Annars får man antingen ha separat sync eller syntetisera fram den ur dataströmmen (vilket fungerar ganska bra). (Dvs avkoda i source)
Sedan blir det lite mer komplicerat. DAC:ar har utvecklats en hel del under senare år, så nyare DAC:ar är ofta bättre än betydligt dyrare äldre DAC:ar. Detta gör att det ofta kan bli bättre om man använder DAC:en i den nyaste apparaten. (Dvs avkoda i nyaste apparat)
Dyrare apparater har oftast bättre DAC:ar, så av den anledningen kan det bli bättre om man använder DAC:en i den dyrare apparaten.
(Dvs avkoda i mest påkostade apparat)
En extern apparat har som bara är DAC är förståss optimerad för uppgiften, så den kan bli bättre på det den skall. Nackdelen är dock att man ökar antalet kablar/kontakter/apparater och det i sin tur är dåligt för ljudet. (Dvs avkoda i extern dedikerad apparat alternativt använd inte externa apparater om det kan undvikas)
Genom att hålla signalen digital så länge som möjligt så minimeras risken för små störningar och brus, alltså skall DAC:en i förstärkaren användas. (Dvs avkoda i reciever)
Vips så har vi minst 5 teorier (och max 3 inblandade apparater) och teorierna 1 och 4 och 5 garanterar att vi kommer att peka ut varje av dessa 3 apparater minst en gång, och då återstår bara att testa för att komma fram till vad som är bäst.
Eller så kan man ta en pragmatisk inställning: Det kommer hela tiden att komma nya format och nya medier (t.ex. HD-DVD, Blueray, HVD samt hårddisklagring). Detta gör att man kommer behöva uppgradera source komponenten hyfsat ofta.
Om man lägger ansvaret på avkodning i source-komponenten och kör analogt vidare så behöver man inte uppgradera försteg och slutsteg (alt receiver) vilket sparar pengar. Visserligen kan man inte köpa billigaste tänkbara source, men det vill man troligen inte i alla fall.