Morello,
Visst kan man utnyttja passiva filter till nyttiga saker som exempelvis hygglig distorsionsreduktion för lite högre frekvenser. Jag känner väl till IÖ:s inställning i frågan.
Nu uppväger inte distorsionsreduktionen i mitt tycke den aktiva delningens fördelar (speciellt i DIY-fallet) eftersom:
1. filterverkan inte beror av elementens impedanskurvor.
2. känslighetsskillnader mellan elementen inte behöver betyda att man måste sänka verkningsgraden i vissa register.
3. man slipper spolarnas effektstjälande serieresistanser och
potentialen för ökad termisk kompression; lågfrekventa delningar är enkla att åstadkomma utan monsterkomponenter som krävs i det passiva fallet.
4. man enkelt kan åstadkomma korrektioner även för låga frekvenser.
5. man öppnar upp för användandet av digitala filter med extremt branta flanker.
6. variabel förstärkning och delningsfrekvens är en klar fördel speciellt för DIY-aren som normalt inte har möjlighet att iterera sig fram till en optimal lösning på samma sätt som professionella konstruktörer.
I det passiva fallet är man låst på många olika sätt, både rent konstruktionsmässigt och mer praktiskt.
För en riktigt avancerad aktiv lösning kan man för övrigt låta högtalarimpedansen ingå i förstärkarens motkopplingsslinga med en i det närmaste total eliminering av högfrekvensdistorsionen i respektive element som följd. Detta kräver en del ytterligare kompensation för att fungera med normala element, men är ändå relativt rättframt att åstadkomma.
Min mening är, om detta inte redan framgått

, att fördelarna med aktiv delning är överväldigande stora - vare sig om man talar om DIY eller om mer avancerade konstruktioner.