Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:det är viktigast med en stadig förstärkare i de övre registren. I basområdet är det enklare att "fuska". Klipper det i basen så låter det inte lika hemskt som när det klipper i diskanten. Man får därmed mer välljud om man sätter den starkaste(bästa) förstärkaren i de övre registren.
edit: nog för att det känns konstigt att stoppa 100 watt i basen och 500 watt i diskanten...
Mackan skrev:Här står allt man behöver veta om bi-amping:
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
...och här står lite om hur kassa passiva filter egentligen är:
http://sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm
Det jobbiga är att jag inte har bytt till aktivt system än. Men det ska göras!
/Marcus
norman skrev:Subjektivisten: Du måste se till så att stegen har samma förstärkning, Annars kommer diskanten att låta för svagt eller tvärtom... Du kan räkna ut förstärkningen om du vet ingångskänsligheten och vilket spänning steget max kan ha ut (för visst definieras ingångskänsligheten som den spänning som styr ut steget maximalt?)
dawen skrev:Att ha ett biampat system med delning runt 150 Hz verkar ju inte vara så genomtänkt. Då kommer ju all lågmid fortfarande ha diskantsignal, och diskantsignal fortfarande ha lågmid.
Jag har spelat ett triampat system utomhus, och då var det register som tog mest effekt mellandelen, att kalla det mellanregister är nog fel med tanke på hur lågt det var delat.
Jag hade förresten ett Crest 8008-steg då, till mellandelen, som levererar 2kW per kanal eller något sådant
Näe, jag tror att om man ska hålla på med biamping så ska man nog se till att ha tillräckligt stora steg. Annars är det nog likabra att inte biampa alls.
subjektivisten skrev:norman skrev:Subjektivisten: Du måste se till så att stegen har samma förstärkning, Annars kommer diskanten att låta för svagt eller tvärtom... Du kan räkna ut förstärkningen om du vet ingångskänsligheten och vilket spänning steget max kan ha ut (för visst definieras ingångskänsligheten som den spänning som styr ut steget maximalt?)
Ja, men då måste man väl köra aktivt delning och inte passivt eller hur?
Morello skrev:Häpnadsväckande mycket pladder på den där sajten.I själva verket innebär en typisk aktiv lösning att elementen drivs mycket lågohmigt, varför olinjäriteter i impedansen får maximal effekt
![]()
Märk väl att kraften med vilken bobinen exciterar membranet är F=BL*I. Distorsionen kan minskas avsvärt genom att optimera filtrets utgångsimpedans. Med en typisk aktiv lösning är detta omöjligt
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 15 gäster