Tjena Kenth och andra!
En stund kan bli lååång tid när man även har ett jobb att sköta.

Som tur är har jag även ett liv utanför Faktiskt, LTS, egna firman, m m...

Men nu tar jag mig en stund framför tangentbordet istället för en fika.
Lite om planeringen inför mässan
Min upplevelse av LTS lyssningsrum var inte bra. Jag var deltagande i själva planeringen av mässan och hade skött t ex inbokningen av LTS hos de trevliga Gignospojkarna Anders Walther och Douglas Bratt. Jag var även med i diskussionerna om vad för slags ljudapparater som det skulle demas med.
Emellertid, eftersom jag även är en
Budhapojke, Adam och jag hade ju vårt eget Budharum med våran import av prylar, så avsade jag mig allt som hade med själva arbetandet omkring LTS monter. Det går ju helt enkelt inte att vara på två ställen samtidigt! Jag ställde gärna upp som föredragshållare i LTS monter och pratade om enkla råd man kan kan göra hemma som gäller rumsakustisk planering. Det tog ju bara en halvtimme så den tiden kunde jag avvara.
Hur jag tyckte att det blev i LTS monter
Adam och jag höll förstås på och installerade prylar i vårt rum under hela fredagen. Några av mina LTS-vänner syntes inte till. Jag fick höra att de hade varit där tidigare(?). Eftersom jag känner alla inblandade i som skulle stå i LTS monter, så vet jag på förhand att de samtliga är mycket trevliga människor, och samtidigt är de starka individualister. Det är svårt att styra dessa trevliga prickar och tala om för den eller den att du ska göra det eller det, och sedan förvänta sig att det blir gjort. Kanske det blev för många inblandade helt enkelt? Då blir det till slut så att ingen tar det ansvar eftersom han/hon tror att "det har kanske någon annan gjort redan".
Att koppla in en anläggning och trasig anläggning
Hursom helst blev jag väldigt förvånad på lördagsmorgonen att det bara var
en högtalare inkopplad
! För mig är det helt självklart att man kopplar in anläggningen dagen innan för att man ska kunna placera den bra i rummet och göra nödvändiga justeringar,
framförallt KOLLA SÅ ATT ALLT FUNGERAR. Som demare måste man också i förväg fundera lite på vilken musik man ska spela (det bästa tycker jag att folk som kommer får lyssna på egna medhavda skivor, men på mässan kunda jag konstatera att
nästan ingen hade med sig skivor (kanske 5 av 100 pers!!). Tydligen hade anläggningen olovligen använts av några helta andra personer än LTS. Anledningen till det är att LTS anläggning normalt står förvarad i vår möteslokal som vi hyr in oss hos. Denna lokal är som en mindre konferensanläggning och det kommer således många andra dit. Kanske var det så att anläggningen använts till någon fest? Det som var paj var tydligen den ena kanalen på förstärkaren den ena högtalarens diskantelement.
Att dema på mässa
På en mässa av detta slag är det betydligt enklare att vara en "vanlig" utställare. Som vanlig utställare så pratar man lite om produkterna och spelar musik på anläggningen. Kanske har man som vi Budha lite specialarrangemang som en liten krydda. Till oss kom ju violinisten Annika-Yoko och spelade live elfiol via anläggningen vilket var mycket uppskattat av många.
När det gäller att "dema" Ljudtekniska Sällkapets olika saker blir genast mer komplicerat eftersom det handlar om att både prata
och lyssna. Prata är nog det viktigaste eftersom folk vill veta vad LTS är för något och om det kanske kan vara något för dem. Samtidigt ville LTS visa lite att föreningen har tagit fram / håller på att ta fram olika byggprojekt som är uppkattade av medlemmarna. Då vore det ju kul att även demonstrera detta på en mässa, eller hur? Då kan ju många fler än bara medlemmarna höra hur dessa byggprojekt låter. Ett litet "problem" som jag ser det, är att de LTS:are som stod i monterna på mässan inte är vana vid det här vanliga att stå och dema på en mässa. (det är egentligen ganska enformigt eftersom det kommer så mycket nytt folk hela tiden och man måste upprepa sig och berätta om apparaterna och spela musik.
Vissa utställare spelade endast två(!) låtar omväxlande. Det tycker jag blir alldeles för tråkigt för min egen del, jag skulle inte själv orka lyssna på samma låt mer än kanske högst 3 gånger på en dag. Så i mitt och Adams Budharum så körde besökarnas egen musik och då de inte hade med sig det så körde vi en massa konstig och varierande musik som vi själva gillar. Naturligtvis spelar man musik som är bra inspelad, men det kan vara både akustisk och elekroniskt baserad musik, inte bara s k "gles" musik som jag tycker är trist och inte visar en bra anläggnings hela potential. På mindre bra anläggningar kan det vara en poäng att spela "gles" musik, för det låter alltid hyfsat "bra" även om anläggningen är behäftad med ett antal olika ljudförvrängningande egenskaper.
Varför misslyckades LTS? -Mina egna funderingar
Jag tror det berodde på flera orsaker:
- Många individualister
- För många deltagande LTS:are
- väldigt virrig planering inför mässan. Här var jag själv med, vi var alldeles för många samtidigt som ett antal andra diskussionspunkter var uppe. Mässplaneringen blev därför inte klar den dagen vilket gjorde att många inte visste vad som skulle göras. Det blev sent den kvällen vilket gjorde många trötta, samt blev hängiga p g a hunger.
- Trasig anläggning. Oförlåtligt, sådant kollar man dagen innan, om något är trasigt fixar man det i
blixtfart.
- För långsam reaktion vid defket utrustning. T ex tog det halva dagen tills högtalaren blev lagad. Hade det blivit så i min egen monter hade jag kastat mig iväg med bilen till HiFi-Kit på en gång, det hade tagit max trekvart till allt hade varit helt igen och ingen större skada skedd. Istället väntade man på att Ingvar skulle komma. Eftersom jag visste att Ingvar denna dag skulle leverera högtalare, och jag vet att det
tar tid så tycker jag att flera LTS:are visade slapp inställning genom att invänta att Ingvar skulle komma. Tydligen tyckte de att det var roligare att mingla runt på mässan istället

(vilket är helt naturligt, men inte särskilt proffsigt).
- Väldigt litet rum, det var bara ett enkelrum, medans alla andra rum var åtminstone dubbelrum eller större (på den övre våningen). Varför det var så litet vet jag ej, det hade jag inte fått uppgift om i förväg vid beställningen av rummet. Jag trodde det skulle vara lika stort som andra rum på övre planet. Eller kanske det var lika stort ändå, bara att det var knökfullt? Jag är lite osäker...
- Dåligt placerade högtalare. De stod för tätt vilket gav en lagom lyssningsvinkle då man satt på första stolsraden. Men eftersom det på första stolsraden knappt var någon basåtergivning alls på grund av stående vågor i det mycket korta rummet, så blir ju ingen lyssningsplats alls "bra". Jag tycker det skulle ha varit bättre om den främre lyssningsraden inte alls funnits. Istället hade man kunnat placerat avståndet mellan högtalarna så att det blivit lagom för de bakre lyssningsplatserna.
- Dåligt placerade högtalare. De stod med olika invinkling.
- Dåligt placerade högtalare. De stod lite olika avstånd till "optimal" lyssningsplats. Det såg mest ut som om de bara var utslängda lite hipp som happ.
- Dåligt placerade högtalare. Möbler stod för nära högtalare. Visserligen var rummet osymmetriskt med olika konstiga möbler lite i vägen, men man kan ju möblera om...
- Väldigt många besökare, vilket samtliga utställare led av. Det blir bara en plats i varje rum som är "optimal". I LTS rum var det p g a felplaceringen av utrustning och lyssningsplatser INGEN plats som var i närheten av optimal. I och med det så blir det ett antal människor som inte får den upplevelsen de skull kunna ha fått.
- För lite akustikreglering i rummet. Här ska jag ärligt säga att LTS åtminstone hade gjort något, vilket inte alla utställare hade gjort kanske beroende på okunskap. I vilket fall som helst så hade de släpat med sig några absorbenter. Problemet var att det var för lite av dem.
- Dåligt val av musik. Ingen tycktes ha någon plan för vilken musik som skulle spelas.
- Lagning av utrustningen kan ha blivit fel. Något som kanske borde kollas upp nu i efterhand. Bra lät det i alla fall inte, även sedan högtalarna lagats.
- Jag lyssnade inte så mycket i LTS rum, jag tyckte att man hörde omedelbart att något var inte bra. Så dålig har jag aldrig upplevt anläggningen då den stått placerad i vår möteslokal. Här ska man dock uppmärksamma att
lyssningsrummets akustiske egenskaper har en extremt stor betydelse för den totala ljudupplevelsen. Jag är inte så säker på att det lät verkligen bra någonstans på mässan. T ex vårt Budharum hade jag helst velat ha
1. minst dubbelt så stort för att ge högtalarna rättvisa,
2. inte ha en massa folk springande,
3. inget "buller" från mässbesökare,
4. inget buller från andra utställare (fast det hade vi ärligt talat inga direkta problem med, kanske mer synd om våra grannar!

),
5. inget trafikbuller,
6. bättre (bullerfri) luft så att folk kan andas,
7. hotellrum som redan i förväg är akustikreglerade som ett optimalt lyssningsrum (naturligtvis en utopi!),
8. Ännu fler skivor så att man kan spela precis det som besökaren vill lyssna på,
Nästa mässa
Till nästa mässa tycker jag att det vore bättre om LTS kan ha ett bord såsom vi hade förra året. På det sättet nådde man många fler personer att prata med. Kanske kombinerat med ett lyssningsrum, men då krävs betydligt noggrannare förberedelser. Om detta inte görs tycker jag att det är bättre att avstå från lyssningsrum.
Ja det var mina åsikter in my own humble opinion.
Oj det blev långt det hära...
Synpunkter?
Hälsningar Johan