Moderator: Redaktörer
wintersun skrev:Sammanfattat kan jag väl säga att Carlsson och Ino Audio ljudmässigt är mycket lika varandra. Andra högtalare jag har hört hittar jag alltid något som får mig att sluta lyssna på musiken och istället på högtalaren.
Du gjorde väl ett blindtest, annars är det nog bara placebo?wintersun skrev:Omtalade Monitor Audio RS6: Låter som en leksak jämfört med Ino Audio och Carlsson.
HSideback skrev:Wintersun: Har du lust att utveckla vad du menar med 'låter som en leksak'? Har du några synpunkter på hur de testade modellerna förhåller sig till andra alternativ (dvs är det Ino Audio som är avsevärt bättre eller RS6 som är avsevärt sämre)?
Bill50x skrev:Jag är lite förvånad över denna kommentar. Jag har iofs inte lyssnat så hemskt mycket på dessa högtalare, framför allt inte direkt jämfört dem med varandra. men speciellt lika är de inte. Inte i ljudkaraktären. Däremot är de båda väldigt bra på sitt sätt och framför allt ger de mycket bra ljud i förhållande till det rimliga priset.
De ger också båda en musikalisk tillfredsställelse som många andra högtalare saknar. piP´en är ibland på gränsen att vara lite för "torr", enligt min åsikt. Men andra skulle nog kalla den egenskapen för "exakt", så det handlar mycket om tycke och smak. OA58 tycker jag inte alls lider av denna torrhet, å andra sidan har jag inte hört den allra senaste versionen och inte heller lyssnat under samma betingelser tillsammans med piP.
focus skrev:Du gjorde väl ett blindtest, annars är det nog bara placebo?
HSideback skrev:Någon annan som lyssnat på både Ino Audio och Monitor Audio och kan tänkas sig att delge sina intryck?
Helt rätt, kan inte nog poängteras!Mayro skrev:Så igen. Lyssna själv.. Samt ta in ALLT du bör veta om vad dom olika valen innebär ifråga om tex rumsfix akustiskt o allt sådant också..En del burkar önskar ju mer av sådant än andra..
Lycka till
David_A skrev:som sagt var, att filtrera vad folk skriver kan nog vara aktuellt. Vissa vill nog tom påstå att ett sketet pioneer midipaket kan bli snudd på highend med rätt kablar också
wintersun skrev:Dagens provlyssning lite kortfattat:
Omtalade Monitor Audio RS6: Låter som en leksak jämfört med Ino Audio och Carlsson. Jag orkade inte lyssna på mer än en halv låt, oavsett om det var Norah Jones, Sophie Zelmani eller black metal (Dimmu Borgir).
Mina piP: Tja... Med lite dämpning i rummet så vet jag inte om man kan få tag på bättre högtalare - så länge man håller sig till lägenhetsvänliga ljudtryck.
Mina nya Carlsson OA-58.2/OA-60: I mitt helt kala rum låter dessa möjligen snäppet behagligare än piP, särskilt vid högre ljudtryck.
Sammanfattat kan jag väl säga att Carlsson och Ino Audio ljudmässigt är mycket lika varandra. Andra högtalare jag har hört hittar jag alltid något som får mig att sluta lyssna på musiken och istället på högtalaren.
Dessutom hörde jag idag, genom en säker källa som nyligen pratade med Larssen, att han är väldigt entusiastisk i att fortsätta tillverka högtalare, även om det kanske blir under andra former och annat namn. Så vi kan vänta oss en spännande framtid för Carlsson. (Detta är ett rykte, inget annat!)
Floyd skrev:Naturligtvis var väl dessa MA RS6:or fullständigt inspelade? Eller?
I övrigt finns det en stativhögtalare som konkurrerar stenhårt i prisklassen. i alla fall bland oss som ännu inte har influerats av piP-anhängarnas predikan.
Quad 12L mkII
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster