Dagens lyssningsintryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

wintersun

Dagens lyssningsintryck

Inläggav wintersun » 2007-03-22 00:20

Dagens provlyssning lite kortfattat:

Omtalade Monitor Audio RS6: Låter som en leksak jämfört med Ino Audio och Carlsson. Jag orkade inte lyssna på mer än en halv låt, oavsett om det var Norah Jones, Sophie Zelmani eller black metal (Dimmu Borgir).

Mina piP: Tja... Med lite dämpning i rummet så vet jag inte om man kan få tag på bättre högtalare - så länge man håller sig till lägenhetsvänliga ljudtryck.

Mina nya Carlsson OA-58.2/OA-60: I mitt helt kala rum låter dessa möjligen snäppet behagligare än piP, särskilt vid högre ljudtryck.

Sammanfattat kan jag väl säga att Carlsson och Ino Audio ljudmässigt är mycket lika varandra. Andra högtalare jag har hört hittar jag alltid något som får mig att sluta lyssna på musiken och istället på högtalaren.

Dessutom hörde jag idag, genom en säker källa som nyligen pratade med Larssen, att han är väldigt entusiastisk i att fortsätta tillverka högtalare, även om det kanske blir under andra former och annat namn. Så vi kan vänta oss en spännande framtid för Carlsson. (Detta är ett rykte, inget annat!)

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-03-22 12:20

Intressant!

Jag sitter just nu med ett par MA RS6, men skall till Ingvar och lyssna i Juni. Jag är rätt grön och har inte så mycket att jämföra med, men tycker att RS6 låter ganska bra.

Jag har inte bestämt mig för om jag skall byta mina fronthögtalare eller om jag skall nöja mig med att köpa 6 st A1 för surroundljudet (kör 2.1 idag).

Jag gissar, utgående från din beskrivning, att sannolikheten för att uppgraderingslusten sätter in är stor...

Någon annan som lyssnat på både Ino Audio och Monitor Audio och kan tänkas sig att delge sina intryck?

Wintersun: Har du lust att utveckla vad du menar med 'låter som en leksak'? Har du några synpunkter på hur de testade modellerna förhåller sig till andra alternativ (dvs är det Ino Audio som är avsevärt bättre eller RS6 som är avsevärt sämre)?

MVH
/Henrik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Dagens lyssningsintryck

Inläggav Bill50x » 2007-03-22 12:42

wintersun skrev:Sammanfattat kan jag väl säga att Carlsson och Ino Audio ljudmässigt är mycket lika varandra. Andra högtalare jag har hört hittar jag alltid något som får mig att sluta lyssna på musiken och istället på högtalaren.

Jag är lite förvånad över denna kommentar. Jag har iofs inte lyssnat så hemskt mycket på dessa högtalare, framför allt inte direkt jämfört dem med varandra. men speciellt lika är de inte. Inte i ljudkaraktären. Däremot är de båda väldigt bra på sitt sätt och framför allt ger de mycket bra ljud i förhållande till det rimliga priset.

De ger också båda en musikalisk tillfredsställelse som många andra högtalare saknar. piP´en är ibland på gränsen att vara lite för "torr", enligt min åsikt. Men andra skulle nog kalla den egenskapen för "exakt", så det handlar mycket om tycke och smak. OA58 tycker jag inte alls lider av denna torrhet, å andra sidan har jag inte hört den allra senaste versionen och inte heller lyssnat under samma betingelser tillsammans med piP.

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-03-22 13:15

wintersun skrev:Omtalade Monitor Audio RS6: Låter som en leksak jämfört med Ino Audio och Carlsson.
Du gjorde väl ett blindtest, annars är det nog bara placebo? :lol:

wintersun

Inläggav wintersun » 2007-03-22 13:35

HSideback skrev:Wintersun: Har du lust att utveckla vad du menar med 'låter som en leksak'? Har du några synpunkter på hur de testade modellerna förhåller sig till andra alternativ (dvs är det Ino Audio som är avsevärt bättre eller RS6 som är avsevärt sämre)?

Ino Audio är avsevärt bättre. RS6 hade lustiga saker för sig i en hel del frekvensområden, dessutom lät det aldrig helt naturligt så att jag kunde slappna av och lyssna på musiken. I vissa frekvenser var den överdriven och lät plastigt och resonant, andra frekvensområden kunde låta tunt. piP utan basmoduler, utan dämpad bakvägg och utan heltäckningsmatta är fruktansvärt mycket bättre i alla områden, inklusive basen! Men jag har hört mycket sämre golvare i den prisklassen.

Bill50x skrev:Jag är lite förvånad över denna kommentar. Jag har iofs inte lyssnat så hemskt mycket på dessa högtalare, framför allt inte direkt jämfört dem med varandra. men speciellt lika är de inte. Inte i ljudkaraktären. Däremot är de båda väldigt bra på sitt sätt och framför allt ger de mycket bra ljud i förhållande till det rimliga priset.

De ger också båda en musikalisk tillfredsställelse som många andra högtalare saknar. piP´en är ibland på gränsen att vara lite för "torr", enligt min åsikt. Men andra skulle nog kalla den egenskapen för "exakt", så det handlar mycket om tycke och smak. OA58 tycker jag inte alls lider av denna torrhet, å andra sidan har jag inte hört den allra senaste versionen och inte heller lyssnat under samma betingelser tillsammans med piP.

Jag menade bara att piP och OA-58.2/OA-60 är mer lika varandra än vad någon av de är lika någon annan högtalare jag har lyssnat på. Ja, jag skulle kalla det "exakt", därför lämpar sig piP bättre som monitor i ett akustikreglerat rum. Till vanliga kala vardagsrum föredrar jag nog Carlsson.

focus skrev:Du gjorde väl ett blindtest, annars är det nog bara placebo?

Pff! 8)

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-03-22 14:04

Tack för förtydligandet, även om det avsevärt ökar risken för ett högtalarbyte inom en nära förestående framtid....

Skall bli intressant att höra Ino Audio.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-22 15:51

Bry dig inte så mycket om vad folk skriver hit eller dit.. Jag vet för två år sedan då folk skrev att sånna här burkar....

Bild

Är klart sämre på alla sätt o vis mot pip.Bild. Så du bör nog läsa en del saker med feta filter framför texterna.

Mitt råd till dig då du själv anser dig inte så erfaren är att du skaffar dig mer erfarenhet via lyssna mycket o ofta på allt möjligt och sedan skapar dig en egen referencebank du kan luta dig mot då du försöker sålla ut vad DU gillar ...

Men Pip ÄR bra om man ser till kost. Och speciellt om man spikar ihop dom själv samt kan acceptera att man får göra grejor i rummet. Men jag anser tex Phonars små golvare spela klart ok dom också tex.. Så det finns ju flera trevliga burkar i runtom prisklassen om man tittar runt lite.

Så igen. Lyssna själv.. Samt ta in ALLT du bör veta om vad dom olika valen innebär ifråga om tex rumsfix akustiskt o allt sådant också..En del burkar önskar ju mer av sådant än andra..

Lycka till
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-22 15:59

HSideback skrev:Någon annan som lyssnat på både Ino Audio och Monitor Audio och kan tänkas sig att delge sina intryck?

Japp, jag har och måste säga att MA RS1 är en väldigt fin och välljudande konkurent till piP. Låter väl inte riktigt lika bra som piP men är lite billigare (5200 kr vs 6000 kr) och mycket välbyggd...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-22 16:00

Nämen, se där - en kompis hade den mindre modellen, Sigma, i samma serie.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-22 16:01

Ja, det är klart man skall se alla subjektiva saker genom ett filter :)

Men det är rätt att bli nyfiken på någons entusiasm och det är ju kul att lyssna lite :)

Minns själv när jag växte upp och en kille i skolan var utvärderingsnisse för en av våra mer välkända hifitidningar. Det var ju julafton varje gång han hade hemma nya prylar för lyssning i hemmiljö. Man kan ju säga att idag vet man att de utvärderingarna knappast gjordes under rättvisa förhållanden och att de texter som skrevs var mer än nådigt subjektiva.

Man gör alltså alltid rätt i, som Mayro påpekar, att bilda sin egen uppfattning (inte för att jag misstänker att någon som verkligen är intresserad handlar bara på gehör).

Vad gäller lilla plutthögtalaren piP är det nog så att den fallerar för många just eftersom att den av praktiska orsaker aldrig kan leverera det ljudtryck som många kräver för sin totalupplevelse - men den spelar oerhört bra. Jag är väl subjektiv eftersom jag råkar äga en själv, även om jag har insett att jag aldrig kommer få tillbaka den från Steroeänkan som hårdnackat håller i dem...
Mayro skrev:Så igen. Lyssna själv.. Samt ta in ALLT du bör veta om vad dom olika valen innebär ifråga om tex rumsfix akustiskt o allt sådant också..En del burkar önskar ju mer av sådant än andra..

Lycka till
Helt rätt, kan inte nog poängteras!

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-03-22 17:07

som sagt var, att filtrera vad folk skriver kan nog vara aktuellt. Vissa vill nog tom påstå att ett sketet pioneer midipaket kan bli snudd på highend med rätt kablar också :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-22 17:19

Du får ta bort bilden av högtalarna Mayro. Det gör ont i ögonen :lol:

Det ger samma effekt som Herrtidningar 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-03-22 17:23

Jag kan inte se bilden som Mayro länkar till men du menar alltså att dessa var så mycket sämre än Pip ?

Bild

Jag har varit ganska imponerad av Pip när jag lyssnat men det går ju inte att komma ifrån att det är små stativhögtalare och jag vill ju ha lite bas också. Eller rättare sagt, ganska mycket mer bas än dom flesta stativare inklusive Pip kan prestera. Pi60 däremot..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-22 17:42

David_A skrev:som sagt var, att filtrera vad folk skriver kan nog vara aktuellt. Vissa vill nog tom påstå att ett sketet pioneer midipaket kan bli snudd på highend med rätt kablar också :wink:

stämmer finfint det.Jag är en som provat detta roliga expriment för länge länge sedan. .... Jag testade faktiskt med att koppla ihop en polares lilla pioneer mojäng med svindyra Purist Audio kablar..Och det vart en stor förbättring.. Han själv hade inget hifi intresse så det vart en stor förvåning för honom..och det var ju därför det provades just för han ansåg detta jag höll på med vara suspekt..Han ändrade uppfattning. men ansåg ändå inte hifi intresantare än en ny städmaskin till sin städfirma...

Sedan "snudd highend" vet jag inte. men det spelades musik klart mycket bättre...Öronen talade om detta rätt tydligt..

men att detta prov skulle inte göra att jag råder folk att köpa en pioneermojäng o sedan kablar för hundratusen och uppåt :?: ... Absolut inte.. jag råder inte ens folk att köpa NÅGON kass pioneermojäng alls... Däremot gärna Purist Audio kablar om man har råd och intresse..

men jag råder inte folk med högre kravspec att köpa pip heller före ev ett set beg Infinity Epsilon... Men jag råder inte folk heller att köpa epsilon PGA den dåliga reservdelstillgången OM nåt inträffar..

Däremot råder jag folk till lyssna på pip om man har begränsat med pengar eller utrymme osv.... Samtidigt har jag hört typ små billiga Phonar tex spela kanontrevligt och för billiga pengar..

Så man bör VERKLIGEN läsa med filter inkopplat. . Annars kan man ju tro någon rekomenderar att spela med svindyra kablar på en anläggning för noll kr.... Och en annan kan ju till o med anföra sådana tester som görs på skoj som nåt slags argument hit eller dit..

Ja.. Använd Filter. Det behövs..och lyssna in brett samt med insikt om VAD dom olika alternativen innebär ifråga om akustik osv.. tex en dipol kräver ju annat än en lådda osv osv osv.. En del mer dämp än andra lådor osv..

Ja lyssna på mycket .. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-22 17:50

brickman

Låt bilden komma via vänta en stund bara...ibland sker så har jag hört att bilden kommer efter en stund. fråga inte varför det blir så för en del. men inte alla..... :?

men men har inte mer att tillföra här.. Jag är ju dessutom duktigt ot sett ur topic här 8)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-03-22 17:57

klarar de där purist audio -kablarna göra så mina JBL inte låter som en gammal Buick från 1954 ?

8)
NN

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-03-22 19:44

Tack för tipsen allihop.

Jag kan lugna er med att akustikfix ligger före högtalarbyte i todo-listan. Om jag byter så lär det nog bli till pi60. Fast inget är ju säkert.

Det är hur som helst inte aktuellt att byta innan sommaren, så det finns tid att lyssna till mycket (åtminsone i teorin...).

mvh
/H

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-03-23 13:56

wintersun skrev:Dagens provlyssning lite kortfattat:

Omtalade Monitor Audio RS6: Låter som en leksak jämfört med Ino Audio och Carlsson. Jag orkade inte lyssna på mer än en halv låt, oavsett om det var Norah Jones, Sophie Zelmani eller black metal (Dimmu Borgir).

Mina piP: Tja... Med lite dämpning i rummet så vet jag inte om man kan få tag på bättre högtalare - så länge man håller sig till lägenhetsvänliga ljudtryck.

Mina nya Carlsson OA-58.2/OA-60: I mitt helt kala rum låter dessa möjligen snäppet behagligare än piP, särskilt vid högre ljudtryck.

Sammanfattat kan jag väl säga att Carlsson och Ino Audio ljudmässigt är mycket lika varandra. Andra högtalare jag har hört hittar jag alltid något som får mig att sluta lyssna på musiken och istället på högtalaren.

Dessutom hörde jag idag, genom en säker källa som nyligen pratade med Larssen, att han är väldigt entusiastisk i att fortsätta tillverka högtalare, även om det kanske blir under andra former och annat namn. Så vi kan vänta oss en spännande framtid för Carlsson. (Detta är ett rykte, inget annat!)

Naturligtvis var väl dessa MA RS6:or fullständigt inspelade? Eller?

I övrigt finns det en stativhögtalare som konkurrerar stenhårt i prisklassen. i alla fall bland oss som ännu inte har influerats av piP-anhängarnas predikan.

Quad 12L mkII

wintersun

Inläggav wintersun » 2007-03-23 17:54

Floyd skrev:Naturligtvis var väl dessa MA RS6:or fullständigt inspelade? Eller?

I övrigt finns det en stativhögtalare som konkurrerar stenhårt i prisklassen. i alla fall bland oss som ännu inte har influerats av piP-anhängarnas predikan.

Quad 12L mkII

Ja, RS6:orna har stått där i ett par år.

Quaden har jag aldrig hört. Ska forska lite i ämnet och se var jag kan provlyssna.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-23 18:42

Bild

Quad 12 är testad i tyska Stereo
Håller sig inom HiFi normen med lite god vilja :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Återgå till Generellt om hifi