Jag funderar på två saker.
Hur är det med åldern, och hur är det med lyssningsrummet?
I flera fall verkar det som om lyssnarna har passerat den åldersmässiga tröskeln för ”perfekt” hörsel. Inte nog med det, publicerade bilder avslöjar ofta de aktuella lyssningsrummens vardagsbetonade och troligen bristande utformningar och förutsätt-ningar. Sannolikt har de flesta ett i sammanhanget mycket vardagligt lyssningsrum.
Det tycks inte hindra en del personer från att uttala sig kritiskt och besservissigt om komponenterna och vad som är bra eller mindre bra. Alltifrån förstärkare, högtalare och kablage.
Jag är ganska trött på att höra floskler om färgande apparater mm som tydligen är påverkade av antingen reklam och experters uttalanden, eller pga egna upplevelser grundade på helt undermåliga förutsättningar.
För det är väl så att vid normala bostadsförhållanden så duger en låg- eller medel-kvalitativ utrustning mycket väl, medan för mer anpassade förhållanden och känsligare öron, så krävs det sannolikt en mer kvalitativ utrustning?
Det vore hovsamt om de som uttalar sig, utöver den egna erfarenheten, också nämnde sin ålder, sin utrustning och under vilka rumsliga förutsättningar som bedömningarna görs.
Kan vi få se bedömningar som uttalar ”Jag är XX år och har ett normalt/ljudanpassat vardagsrum/lyssningsrum, en standardmässig/high end-utrustning och tycker att…”