Guldöron och lyssningsrum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CatsupCat

Guldöron och lyssningsrum

Inläggav CatsupCat » 2007-03-25 20:26

Jag funderar på två saker.
Hur är det med åldern, och hur är det med lyssningsrummet?

I flera fall verkar det som om lyssnarna har passerat den åldersmässiga tröskeln för ”perfekt” hörsel. Inte nog med det, publicerade bilder avslöjar ofta de aktuella lyssningsrummens vardagsbetonade och troligen bristande utformningar och förutsätt-ningar. Sannolikt har de flesta ett i sammanhanget mycket vardagligt lyssningsrum.

Det tycks inte hindra en del personer från att uttala sig kritiskt och besservissigt om komponenterna och vad som är bra eller mindre bra. Alltifrån förstärkare, högtalare och kablage.

Jag är ganska trött på att höra floskler om färgande apparater mm som tydligen är påverkade av antingen reklam och experters uttalanden, eller pga egna upplevelser grundade på helt undermåliga förutsättningar.

För det är väl så att vid normala bostadsförhållanden så duger en låg- eller medel-kvalitativ utrustning mycket väl, medan för mer anpassade förhållanden och känsligare öron, så krävs det sannolikt en mer kvalitativ utrustning?

Det vore hovsamt om de som uttalar sig, utöver den egna erfarenheten, också nämnde sin ålder, sin utrustning och under vilka rumsliga förutsättningar som bedömningarna görs.

Kan vi få se bedömningar som uttalar ”Jag är XX år och har ett normalt/ljudanpassat vardagsrum/lyssningsrum, en standardmässig/high end-utrustning och tycker att…”
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Guldöron och lyssningsrum

Inläggav Svante » 2007-03-25 20:53

CatsupCat skrev:Kan vi få se bedömningar som uttalar ”Jag är XX år och har ett normalt/ljudanpassat vardagsrum/lyssningsrum, en standardmässig/high end-utrustning och tycker att…”

Det blir nog lite tröttsamt om man ska göra det i varje inlägg. Det är nog det som avdelningen medlemspresentationer är till för.

Undrar man är det ju fritt fram att fråga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-25 21:00

Åldern har nog ingen som helst betydelse för ett relevant testresultat vid ett F/E testande eller annan blindtest.

Jag har hört att klockstämmaren i Notredamekyrkan är över 80 år och inte hör ett jota över 5000 hz.

Likväl är han den mest kompetenta klockstämmaren av alla och kan stämma klockorna korrekt vars övertoner överstiger flera hundra khz.

Samma resonemang kan överföras på t.ex pianostämmare.

Musik är mycket mera än endast frekvenser, det är ordnade ljud!(frekvenser) :wink:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-25 21:59

Richard skrev:Åldern har nog ingen som helst betydelse för ett relevant testresultat vid ett F/E testande eller annan blindtest.

Jodå det har den nog, generellt sett. Skillnader högt uppe i diskanten har äldre människor svårt att höra. I och för sig håller nog skillnaderna på att suddas ut p.g.a. att dagens ungdom utsätter sig för allsköns hörselskadliga aktiviteter. Själv hör jag t.ex. inte mycket ovanför 16 kHz. :(

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-03-26 11:28

Kan vi få se bedömningar som uttalar ”Jag är XX år och har ett normalt/ljudanpassat vardagsrum/lyssningsrum, en standardmässig/high end-utrustning och tycker att…”
Ja, ras och ögonfärg bör väl också anges, kan jag tycka... :wink:

Jag tror faktiskt att det också handlar om hur bra upptränat ett sinne är.

Själv hör jag t.ex. inte mycket ovanför 16 kHz.
Detta beror ju i allra högsta grad på vilken nivå det spelas upp på.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Guldöron och lyssningsrum

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-26 11:37

Richard och övriga respondenter, notera att frågan inte gäller F/E-lyssningstester.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Generellt om hifi