Förstärkning nära själva pickupen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-04-10 17:23

Phon: Jag köpte smått och gott från http://www.turntablebasics.com. Silikon till både lyft och unipivot-lager (som jag tänkte på) har de.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-10 18:12

Morello skrev:En nackdel är att man har en motor som spirder ströfält, vilka kan interferera ofördelaktigt med RIAA-steget.

Sett ur deta perspektiv kan det framstå som vettigare att leda ut signalen via en skärmad kabel till ett externt RIAA-steg med en mer gynsam miljö.

Visst kan det vara så. Man ska aldrig vara dogmatiskt och tro att man alltid har rätt :-)

Nu finns det ju motorer i kassettdäck, cd-spelare osv och dom har man ju lyckats isolera med avseende på interferenser. En motor i en skivspelare kan ju dessutom påverka pickupen direkt, om inte motorn är utförd på rätt sätt, så problemet finns ju där ändå.

Oavsett hur man gör är det förstås viktigt att man mäter, kontrollerar och har en öppen inställning till de problem som kan finnas!

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-10 20:10

Jag tror att förklaringen är historisk. Förr i världen samlade man alla förstärkarbitar på ett ställe.

Rent tekniskt är det nog egentligen bättre att sätta förstärkaren nära pickupen, dels minimerar man risken för störningar i överföringen (den separata jordsladden är ju ett exempel på att det är ett problem), dels behöver man inte hålla kabeln så kort (kabelkapacitansen påverkar tonkurvan hörbart eftersom kabeln drivs av en högohmig källa (pickupen)). Dessutom ger det ökad kompatibilitet mellan apparater. En skivspelare skulle kunna kopplas på vilken lågnivåingång som helst om RIAAt satt i skivspelaren.

Motorn ger ett läckfält, jovisst, men det borde gå att lösa.

...och visst är det mer ont om plats i skivspelaren, med ett RIAA-steg behöver ju bara ett par IC-kretsar så det behöver inte bli så stort. Eller hur Morello...? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-10 23:14

Nu kan ju inte alla RIAA ta MC pickuper och alla kanske inte vill vända på sina skivspelare för att ändra inställningar för olika MM och MC. Så jag har väldigt svårt att se det som en flexibel lösning annat än om man tänker flytta skivspelaren att man då bara har en pryl att bära. Dessutom fungerar inte eventuella garantier och visst kan man inte utesluta hörbar påverkan av olika orsaker.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-10 23:44

Jag förstår inte, skulle det vara lättare att löda och ändra (anpassa för olika pickuper) på ett riaa-kort som sitter inbyggt i en förstärkare ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-11 00:27

Nu vet jag inte hur ofta andra byter pickup förstås.

Min första satt från 1954 till runt 1978, sedan dess har jag haft min andra pickup. Däremot har jag bytt nån nål emellanåt.

Jag utesluter naturligtvis inte att det kan bli en tredje pickup om 20 år eller så, men jag tror inte det om jag skall vara riktigt ärlig.

Jag byter nog snarare tillbaks till min första igen i så fall, bara jag hittar en ny nål gratis nånstans. (en Shure N22 nål)

Shurearmen M226 var mycket roligare att spela med, och såg definitivt mer spejsad ut.

Inget större problem för mig att löda om trådarna varje 30 år, vare sig dom sitter i skivspelaren eller i förstärkaren, eller ligger löst nånstans mellan dessa. Men det är jag det .... :)

Med dagens RIAA-lösa förstärkare verkar det vettigast att ha RIAA't i skivspelaren tycker jag, liksom NAB'et i bandspelaren.

Det var nog vettigast från början också, men det fanns ju inga
transistorer och rör blev så varmt att ha i skivsp ... grammofonen menar jag. :)

Fast från början satt dom ju ihop, radiogrammofonerna.

Håller nog med Svante, upplägget har historisk grund, inte teknisk.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-11 08:05

Harryup skrev:Nu kan ju inte alla RIAA ta MC pickuper och alla kanske inte vill vända på sina skivspelare för att ändra inställningar för olika MM och MC. Så jag har väldigt svårt att se det som en flexibel lösning annat än om man tänker flytta skivspelaren att man då bara har en pryl att bära. Dessutom fungerar inte eventuella garantier och visst kan man inte utesluta hörbar påverkan av olika orsaker.

Mjae. En omkopplare för mm/mc och olika belastning kan väl lika gärna sitta på skivspelarplinten som på en förstärkare/riaa-steg. Hur många ger sig in i sitt phonosteg och löder? Ett fåtal entusiaster, vågar jag påstå. Samma entusiaster som har "hard-wire" rörsteg för att det är enklast att meka och byta komponenter.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-11 08:48

Ragnwald skrev:Jag förstår inte, skulle det vara lättare att löda och ändra (anpassa för olika pickuper) på ett riaa-kort som sitter inbyggt i en förstärkare ?

Ja. Om man inte gillar att vända upp och ner på en skivspelare med torkande av olja och fylla på ny så.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-11 08:57

Det är ingen som kan tänka sig att en MC-trafo ifrån en leverantör ihop med en lös RIAA ifrån en annan leverantör kan prestera ett mer "ofärgat" ljud?
Eller att en väl fungerande RIAA ifrån någon leverantör inte får plats?
Eller kanske att olika RIAA kan låta olika?
Annars så ser jag bara att man begränsar sina möjligheter.
Vill man kunna flytta på en skivspelare ser jag en praktisk fördel.
Är det en stel och stum direktdriven skivspelare så ser jag mindre problem med en inbyggnad.
Annars så förmodar jag att ni alla tycker det är vettigt att bygga in slutstegen i högtalarna också.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-04-11 10:13

Off Topic

Det är roligt med forum. Jag hade fått intrycket (nånstans ifrån) av att Phon skulle vara omkring 25 år gammal. :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-11 15:12

Haha, jag sa aldrig att det var jag som satte på puppan 1954 ......

Jag köpte faktiskt spelaren beggad mycket senare. (eller, lite senare dårå ... )

(vilket å andra sidan inte betyder att jag är lika ung som jag känner mig, alltså 25 år ..... )

:lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-11 18:47

Harryup skrev:Det är ingen som kan tänka sig att en MC-trafo ifrån en leverantör ihop med en lös RIAA ifrån en annan leverantör kan prestera ett mer "ofärgat" ljud?
Eller att en väl fungerande RIAA ifrån någon leverantör inte får plats?
Eller kanske att olika RIAA kan låta olika?
Annars så ser jag bara att man begränsar sina möjligheter.
Vill man kunna flytta på en skivspelare ser jag en praktisk fördel.
Är det en stel och stum direktdriven skivspelare så ser jag mindre problem med en inbyggnad.
Annars så förmodar jag att ni alla tycker det är vettigt att bygga in slutstegen i högtalarna också.

Jag skulle gärna ha stärkarna inbyggda i högtalarna. Det är alldeles för mycket lådor vanligtvis. Med en intelligent design borde det dessutom kunna låta bättre än med fristående stärkeri. Man skulle tex kunna köra digitalt in och ha omvandlare i högtalaren. Det skulle t.o.m kunna ske trådlöst så slipper man högtalarsladdar också. Alternativt så skickar man signalen över elnätet precis som man kan göra (och som jag gör sedan igår) med ett datornätverk. Den enda kabel som behövs då till högtalaren är en nätsladd. Busenkelt om man vill få ljud i ett annat rum, bara att ställa en högtalare där och koppla in i ett (el-)vägguttag!

Den enda tveksamhet jag har är att förstärkaren skulle sitta i en vibrerande miljö, är inte helt säker på att det egentligen är OK.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-11 19:17

Bill50x skrev:Den enda tveksamhet jag har är att förstärkaren skulle sitta i en vibrerande miljö, är inte helt säker på att det egentligen är OK.

Det är inte jättebra, nej. Fast nog borde det gå att lösa. Har förresten inte Meridian högtalare med inbyggda d/a-omvandlare, förstärkare och hela klabbet?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-11 22:22

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Den enda tveksamhet jag har är att förstärkaren skulle sitta i en vibrerande miljö, är inte helt säker på att det egentligen är OK.

Det är inte jättebra, nej. Fast nog borde det gå att lösa. Har förresten inte Meridian högtalare med inbyggda d/a-omvandlare, förstärkare och hela klabbet?

Jodå, med prislappar som får en att baxna.
Visst är det bekvämt men det kommer inte bli flexibelt och skallman göra något dylikt själv utan att bygga själv så blir det inte väldigt lätt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-11 22:27

Harryup skrev:Jodå, med prislappar som får en att baxna.

De är visst dyra, ja. Och ovanliga. Jag har aldrig sett dem i verkligheten, än mindre hört dem.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-11 22:39

Jag gillar Meridians elektronik, jag har hört ett par modeller av dom aktiva högtalarna och skulle för allt smör i Småland inte vilja ha dom.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi