Moderator: Redaktörer
Morello skrev:En nackdel är att man har en motor som spirder ströfält, vilka kan interferera ofördelaktigt med RIAA-steget.
Sett ur deta perspektiv kan det framstå som vettigare att leda ut signalen via en skärmad kabel till ett externt RIAA-steg med en mer gynsam miljö.
Harryup skrev:Nu kan ju inte alla RIAA ta MC pickuper och alla kanske inte vill vända på sina skivspelare för att ändra inställningar för olika MM och MC. Så jag har väldigt svårt att se det som en flexibel lösning annat än om man tänker flytta skivspelaren att man då bara har en pryl att bära. Dessutom fungerar inte eventuella garantier och visst kan man inte utesluta hörbar påverkan av olika orsaker.
Ragnwald skrev:Jag förstår inte, skulle det vara lättare att löda och ändra (anpassa för olika pickuper) på ett riaa-kort som sitter inbyggt i en förstärkare ?
Harryup skrev:Det är ingen som kan tänka sig att en MC-trafo ifrån en leverantör ihop med en lös RIAA ifrån en annan leverantör kan prestera ett mer "ofärgat" ljud?
Eller att en väl fungerande RIAA ifrån någon leverantör inte får plats?
Eller kanske att olika RIAA kan låta olika?
Annars så ser jag bara att man begränsar sina möjligheter.
Vill man kunna flytta på en skivspelare ser jag en praktisk fördel.
Är det en stel och stum direktdriven skivspelare så ser jag mindre problem med en inbyggnad.
Annars så förmodar jag att ni alla tycker det är vettigt att bygga in slutstegen i högtalarna också.
Bill50x skrev:Den enda tveksamhet jag har är att förstärkaren skulle sitta i en vibrerande miljö, är inte helt säker på att det egentligen är OK.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Den enda tveksamhet jag har är att förstärkaren skulle sitta i en vibrerande miljö, är inte helt säker på att det egentligen är OK.
Det är inte jättebra, nej. Fast nog borde det gå att lösa. Har förresten inte Meridian högtalare med inbyggda d/a-omvandlare, förstärkare och hela klabbet?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 63 gäster