Exakt när började kablar låta olika?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-30 09:34

Taggtråd -- För ett fängslande ljud.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 09:36

Ljudet och kabeln som fäster.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-30 09:44

Vem var först att höra att ljudet blir annorlunda om man kör kabeln i andra rikningen?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-30 10:25

Ja det är ju intressant. Jag vänder alltid kablen i pilens riktning. :) Det står ju så. Var händer om man glömmer det ställde jag en fråga på en butik. Svaret blev att man bränner kablen och behöver köpa en ny. 8O Eller bränna in den igen men bra var det inte.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-30 11:40

haha har man spelat in kabeln på ena hållet å sedan vänder på den så blir det ju piss får då får man spela in den igen hehe.

Förövrigt så undrar jag en sak öhman har du blindtestat dyr högtalar kabel vs ekk eller du genomförde bara mätningar? Mätningar borde väll räcka eller?
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-30 15:10

meanmachine skrev:Ja det är ju intressant. Jag vänder alltid kablen i pilens riktning. :) Det står ju så. Var händer om man glömmer det ställde jag en fråga på en butik. Svaret blev att man bränner kablen och behöver köpa en ny. 8O Eller bränna in den igen men bra var det inte.

Nej, sa han verkligen det? 8O :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 15:18

Vad sägs om polariserade säkringar. Alla vet ju att strömmen går från trafon till likriktarbryggan i en förstärkare. Klart att säkringen måste vändas i stömriktningen. Om man av misstag vänder fel och säkringen ljudmässigt skulle ta skada kan den lämnas in för omprogramering för 300:- stycket. En affärsidé god som någon annan. Glömde visst nypriset, 1000:- st för en 2.5:a.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 16:42

Varför är det aldrig någon som pratar om kabelvändning innanför skalet på förstärkare, spelare och högtalare. Måste väl vara lika viktigt där. Kanske ska ic-kretsar monteras upp och ner för att må bra. Lödningarna kanske ska göras motsols i motljus. Förstärkare byggda på tisdagar låter bäst? Båttransporterade högtalare är mer inspelade osv. Finns massor att myta.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-30 17:27

Det här är en av de mest underliga kablar jag tidigare köpt, och som jag först nu börjat använda. En Oehlbach som ser ut som en signalkabel, där skärmen från vardera sidor läggs i krympslang och läggs ihop med motsatt sidas ledare tex. med hjälp av ytterligare krympslang. Detta "påstods" vara oerhört fördelaktigt av de som sålde den utan att vidare gå in på konkretare beskrivningar av varför. Det bara var så!? Mao. varje sida har både + och minus ström, den ena på insidan och den andra på utsidan... Vadan detta månne?

Bild
Senast redigerad av matereo 2007-07-30 18:30, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2007-07-30 18:19

Här är det.

I nummer 10 av Radio&Television 1977 kommer kabelproblematiken upp.

I samband med att Ulf B Stange och Bengt Olwig gör en grundlig teknisk genomgång av Kenwoods nya förstärkarserie med bla dc-kopplade monoslutsteg tas på sidan 109 upp hur kablar kan påverka signalen.

Rubriken är:

-"Begreppet dämpningsfaktor: Försök till ny definition".

Av texten framgår att uppgifterna kommer från Trio-Kenwood och de vill introducera ett nytt begrepp, nämligen "Dynamisk Dämpfaktor" som tar hänsyn till den motriktande EMK som alstras av högtalarelementen.

Under underrrubriken

- "Högtalarkabelns inverkan uppmärksammad allt mera" så kommer kabelproblematiken upp.

Kenwood har provat två olika testuppställningar som visas på sid 108. En konventionell med korta signalkablar och 10m långa högtalarkablar och en alternativ med långa "signalmässigt riktade" signalkablar och 1m långa högtalarkablar (totalsträckan blir densamma dvs 11m).

På sid 109 visas 8st grafer och mätvärden. Nu har graferna och texterna kastats om i tidningen men det är ingen konst att se vad Kenwood ville säga. Bla konstateras att distorsionen sjunker vid högtalarklämmorna från 0,051% med konventionell uppkoppling till 0,0052 med Kenwoods uppkoppling.

Radio&Television kommenterar det hela försiktigt och säger att "M a o ju kortare och grövre anslutningskabel man använder desto bättre" samt att de i kommande nummer ska belysa det bättre.

Jag vill påstå att det var exakt här som kablar i sverige började att låta olika.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-30 18:58

Flint skrev:IngOehman
Hur fick du till kablar av t.ex. bly, brons, zink, kvicksilver, platina respektive guld med samma area? Det blindtestet måste dessutom ha blivit dyrt.

Guld och platina skippade jag, men med fanns faktiskt både silver och kvicksilver med i testan! (Kvicksilverkabeln var i form av en slang, men i det fallet lyckades jag inte nå samma korta avstånd mellan ledarna som för alla de överiga kablarna.)

Mässing och brons har jag för mig hade förvånansvärt stor resistans.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 19:05

IngOehman skrev:
Flint skrev:IngOehman
Hur fick du till kablar av t.ex. bly, brons, zink, kvicksilver, platina respektive guld med samma area? Det blindtestet måste dessutom ha blivit dyrt.

Guld och platina skippade jag, men med fanns faktiskt både silver och kvicksilver med i testan! (Kvicksilverkabeln var i form av en slang, men i det fallet lyckades jag inte nå samma korta avstånd mellan ledarna som för alla de överiga kablarna.)

Mässing och brons har jag för mig hade förvånansvärt stor resistans.

Vh, iö

Jag får väl tro dig. Du ser ju ganska trovärdig ut, trots allt. Om vi säger så här. Jag orkar inte göra testen själv och kolla att det stämmer det du säger och väljer därför att tro dig. Men jag håller för säkerhets skull koll på dig. 8)

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-07-30 21:22

Flint skrev:Lödningarna kanske ska göras motsols i motljus.

Det är allmänt känt att högkvalitativa lödningar endast kan göras vid årets två solstånd. Det ger jämnast ljud. De dragningar mot mörkt och ljust ljud som vissa apparater uppvisar härstammar från felaktig lödtid.

Vissa tillverkare har försökt med att bygga upp speciella lödmiljöer med kontrollerat ljus. Men det har bara resulterat i konstlat ljud.

Ska lödning göras vid andra tidpunkter på året måste man tillgripa människo-offer och andra riter för att få ett hyfsat resultat.
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-07-30 21:55

Ska lödning göras vid andra tidpunkter på året måste man tillgripa människo-offer och andra riter för att få ett hyfsat resultat.

Funkar det med en Velleman lödstation, stående i öst-västlig riktning?
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2007-07-30 22:25

Vill passa på att fråga experterna vad resistansen får för praktiskt betydelse för ljudet.

Jag minns första gången jag fick en upplevelse av att byta kabel. Jag var ca 10 år gammal och pappa skulle byta stereo, till följd av det fick jag ha dom gamla grejorna på mitt rum. Stereon jag fick var ett par Carlsson OA6 typ två (alltså med inbyggda basslutsteg, en följd av dessa är att impedansen i basregistret är ca 100 ohm) och en yamahaförstärkare av skapligt fin modell. Tidigare stod högtalarna uppkopplade med 4 mm^2 supra kopparkabel, rätt långa. Men då jag hade stereobänken mitt imellan högtalarna så tyckte jag att det räckte fint med orginalkablarna till högtalarna, ca 3 meter "rakapparatskabel" som det stod i manualen. Provlyssnade efter uppkoppling, men tyckte inte att det lät som det brukade. Framför allt mellanregistret lät "grötigt" och "grynigt". Provade efter någon veckas tid att byta kabeln till dom tjockare suprakablarna och med ens var det gamla fina ljudet tillbaka och jag lyssnade lycklig i många år på dom högtalarna.

Kan iaktagelsen varit riktig? Kan tillägga att jag vid mina unga år aldrig läst en enda hifitidning och aldrig kommit i kontakt med någon ormoljeprodukt. Hade nog ungefär samtidigt fått min första renodlade "elektroniklåda", Kosmos X2000 tror jag den hette, och där igenom fått en liten bild av vad resistans var.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-31 11:16

Det kan mycket väl stämma. Stig var på den tiden MYCKET generös med avseende på att tillåta extremt hög serieresstans från kabeln. Klart mer än detektionsgränsen.

Om jag minns rätt följde det i vissa fall med kabel till sonabhögtalarna som fick både lampsladd och telefontråd att verka som en boa constrictor...

Vh, iö

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-31 11:34

Förövrigt så undrar jag en sak öhman har du blindtestat dyr högtalar kabel vs ekk eller du genomförde bara mätningar? Mätningar borde väll räcka eller?

fick aldrig svar på frågan :P
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-31 11:43

Jag gör nästan aldig några mätningar utan endast lyssningstester.

Mäter jag något så är det bara för att få en förklaring till något som kommit fram i lyssningstesten. Förvisso tyder allt på att korrelationen mellan mätningar och lyssningsupplevelser är fullständig*, men kunskapen är det aldrig, så för att få veta hur något låter (eller rättare sagt färgar) så måste man lyssna.

Vh, iö

- - - - -

*Att ett lyssningsintryck inte blir begripligt när man mäter tillhör ovanligheterna, men det kan ta lite tid att kartlägga något ordentligt med mätningar och det är ju inte säkert att kan var varken tid till eller lust med det, så det har faktist hänt några gånger att jag lämnat en apparat utan att hitta de fysikaliska förklangarna till ett lyssningsintryck. Det har helt enkelt inte känts tillräckligt intressant att leta vidare.

Dock har jag så vitt jag kan minnas aldrig stött på några sådana mysterier hos kablar.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-08-23 10:36

IngOehman skrev:Jag håller med Jax, men menar nog att det under 70-talet trots allt fanns mycket sans och vett kvar i debatten. Sans och vett som totalt försvann i slutet av 80-talet då vansinnet började skena illa, men det var först i mitten av 90-talet som det gick riktigt snett och ormoljetakterna kom tillbaka med full kraft. Det vill säga när bedrägeriet nådde samma höjd som den amerikanska vilda westerns värsta ormoljeförsäljare.

Vissa tider är inte alls så svunna som man skulle kunna önska...

Att koppar är det för praktiskt bruk bästa ledarmaterialet (endast silver är bättre, men inte per krona, och inte heller "per kilo", och i övrigt finns det fall där aluminium är bästa valet, på grund av sin KLART bättre ledningsförmåga "per kilo".) har varit känt i mycket mer än ett århundrade. Det är det man i princip alltid gjort kablar i, sedan elektriitetens barndom.

Vh, iö

- - - - -

PS. Med "ledningsförmåga per kilo" menas hur många kilo av ledningsmaterialet som behövs för att t ex nå en resistans om 1 ohm för 1 km ledning. Även om det i aluminiumfallet behövs en diameter som är i runda tal 30 procent större än för koppar för att nå en given resistans, blir det ändå en signifikant lättare kabel. Det stora problemet i aluminiumfallet är kontakteringen.

Jag förstår inte varför man generaliserar så mycket när det gäller ormolja. Ormar är ju så himla olika, eller hur? Det måste väl ändå vara skillnad på de elektriska egenskaperna om man jämför olja från t ex en huggorm med olja från en snok(?)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-23 10:41

IngOheman skrev:Det kan mycket väl stämma. Stig var på den tiden MYCKET generös med avseende på att tillåta extremt hög serieresstans från kabeln. Klart mer än detektionsgränsen.

Om jag minns rätt följde det i vissa fall med kabel till sonabhögtalarna som fick både lampsladd och telefontråd att verka som en boa constrictor...

:lol:
Stämmer bra det. Några gamla lådor jag haft har jag varit rädd och dra kabeln på. :wink:
Men det låter ju ändå. Fast jag har ändå alltid bytt ut kablaget. Inte för att jag hört någon direkt skillnad men mer bara för att det känns bätre med lite kraftigare och stiligare kablage.

hifiguru@spray.se

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-08-23 10:49

IngOehman skrev:Det kan mycket väl stämma. Stig var på den tiden MYCKET generös med avseende på att tillåta extremt hög serieresstans från kabeln. Klart mer än detektionsgränsen.

Vh, iö

Var inte andemeningen att erhålla någon form av "ekvlisatoreffekt", dvs "höja basen" då Qts-värdet miskar vid dito åtgärd(?) Förövrigt blir väl filtren också designade efter den typen av kabel(?)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-23 12:38

IngOheman skrev: Om jag minns rätt följde det i vissa fall med kabel till sonabhögtalarna som fick både lampsladd och telefontråd att verka som en boa constrictor...
Det är väl den där grå tunna, har nog några meter liggande här och där.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-23 13:25

När jag började lära känna Stig för en sisådär drygt 20 år sedan, berattade han att han alltid dimensionerade högtalarna för att brukas via en kabel med en serieresistans om 0,5 ohm.

För den som inte kan översätta det till kabeltjocklek kan nämnas att det är den resistans man får från dessa kablar:

5,5 meter 0,38 mm^2 (EKUA)

11 meter 0,75 mm^2 (lampsladd)

22 meter 1,5 mm^2 (den vanligaste EKK-grovleken)

36 meter 2,5 mm^2 ("normal" högtalarkabel)

58 meter 4 mm^2 (tjock högtalarkabel)

145 meter 10 mm^2 (skittjock högtalarkabel)

Detta var alltså efter 50-seriens inträde. Tidigare, på Sonab-tiden var han mera tolerant än så för kabelförluster. :o

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan tillägga att jag aldrig sett Stig använda så tunna och långa kablar själv. När jag nämnde detta kommenterade han det med att de små tonkurveförändringarna som kortare och/eller grövre kabel gav inte bekymrade honom. Det var "andra kvaliteter" som han tyckte gick att vinna på att använda kabel som av olika skäl gav lägre resistans.

Den kabel jag såg honom använda under längst tid var vanlig sprängtråd (tunnare än 0,25 mm^2) i några korta stumpar om någon halvmeter från respektive monoblock. Ledarna för + och - var långt ifrån varandra.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-23 14:32

IngOheman skrev:Den kabel jag såg honom använda under längst tid var vanlig sprängtråd (tunnare än 0,25 mm^2) i några korta stumpar om någon halvmeter från respektive monoblock. Ledarna för + och - var långt ifrån varandra.

8O
Jag mår rent illa. :lol: Han skulle idiotförklaras av dagens kabeltokar. :wink:
En handlare påstod att skillnaden mellan Van den hul snowline 2,5 och grövre som vad på 3,4 eller liknadne var oerhört stor. Du som man är går man ju på att det grövre är bättre. :oops:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-23 16:36

När började det bildas oponion mot den här udda kabelreligionen? Jag upplevde inte att någon ifrågasatte alla idiotkablar som kostade en smärre levertransplantation.

Kom allt tjaffs om andra audiofila komponenter samtidigt? Jag studerar komponentlistorna till l'Audiophiles byggen publicerade i Audio&Vide0 (1985-86) och ryser illa.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-24 00:04

soundbrigade skrev:Jag upplevde inte att någon ifrågasatte alla idiotkablar som kostade en smärre levertransplantation.

Om du inte upplevt att något ifrågasatt det hela, måste jag dra
slutsatsen att du i varje fall inte säkerställt att få höra och läsa
precis allt det som jag skrivit de senaste 35 åren. :o 8)

Jag har ifrågasatt! Långt ifrån alla har jag nått fram till dock. Den
som inte sett eller hört är ursäktad. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-24 08:10

Jag kan mycket väl tänka mig att 95% av audioentusiasterna på 80-talet slök all skit om kablar med hull och hår. Jag gjorde det själv :oops: . Det som stör mig idag är att människor pratar om att någon komponent (kabel, konding, motstånd) "låter bättre", och att jag själv använde samma argument för 25 år sedan - men utan att egentligen veta var skillnaden egentligen innebar än mindre höra skillnad.

I ett systerforum är det vedertaget att det är ljudskillnader på olika komponenter - utan förklaringsmodeller och utan mätningar som styrker detta.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-08-29 19:22

Har lusläst en HIFI&Musik Okt 1977 och där finns inte ett ord om speciella audiokablar, varken redektionellt eller i annonser.

(En massa annat står det om, tex att Columbia ska marknadsföra skivor där ljud under processen varit omvandlat i sifferform, under marknadsnamnet DENON. Samt att SONY lanserar sin digitala förstärkare "Sony PWM Amplifier".)

/Tomas F.

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-29 21:16

Enligt den Allvetande Skräphögen – Wikipedia – har kabelhysterin pågått de senaste 20 åren. Tänkte bara berätta att detta nu har stadfästs i den mest officiella av inofficiella källor. Snajdigt!!! :D

http://en.wikipedia.org/wiki/High-end_audio_cables

/F
SB3/DacMagic/PS3/Pro-Ject Xpression III/Heed Audio Questar/Nuforce P8/Nuforce Ref 9/Gallo Ref 3.1/Harmony Design Ear 90/Denon AH-D5000

Föregående

Återgå till Generellt om hifi