Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Ja det är ju intressant. Jag vänder alltid kablen i pilens riktning.Det står ju så. Var händer om man glömmer det ställde jag en fråga på en butik. Svaret blev att man bränner kablen och behöver köpa en ny.
Eller bränna in den igen men bra var det inte.

Flint skrev:IngOehman
Hur fick du till kablar av t.ex. bly, brons, zink, kvicksilver, platina respektive guld med samma area? Det blindtestet måste dessutom ha blivit dyrt.
IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman
Hur fick du till kablar av t.ex. bly, brons, zink, kvicksilver, platina respektive guld med samma area? Det blindtestet måste dessutom ha blivit dyrt.
Guld och platina skippade jag, men med fanns faktiskt både silver och kvicksilver med i testan! (Kvicksilverkabeln var i form av en slang, men i det fallet lyckades jag inte nå samma korta avstånd mellan ledarna som för alla de överiga kablarna.)
Mässing och brons har jag för mig hade förvånansvärt stor resistans.
Vh, iö
Flint skrev:Lödningarna kanske ska göras motsols i motljus.
Ska lödning göras vid andra tidpunkter på året måste man tillgripa människo-offer och andra riter för att få ett hyfsat resultat.
IngOehman skrev:Jag håller med Jax, men menar nog att det under 70-talet trots allt fanns mycket sans och vett kvar i debatten. Sans och vett som totalt försvann i slutet av 80-talet då vansinnet började skena illa, men det var först i mitten av 90-talet som det gick riktigt snett och ormoljetakterna kom tillbaka med full kraft. Det vill säga när bedrägeriet nådde samma höjd som den amerikanska vilda westerns värsta ormoljeförsäljare.
Vissa tider är inte alls så svunna som man skulle kunna önska...
Att koppar är det för praktiskt bruk bästa ledarmaterialet (endast silver är bättre, men inte per krona, och inte heller "per kilo", och i övrigt finns det fall där aluminium är bästa valet, på grund av sin KLART bättre ledningsförmåga "per kilo".) har varit känt i mycket mer än ett århundrade. Det är det man i princip alltid gjort kablar i, sedan elektriitetens barndom.
Vh, iö
- - - - -
PS. Med "ledningsförmåga per kilo" menas hur många kilo av ledningsmaterialet som behövs för att t ex nå en resistans om 1 ohm för 1 km ledning. Även om det i aluminiumfallet behövs en diameter som är i runda tal 30 procent större än för koppar för att nå en given resistans, blir det ändå en signifikant lättare kabel. Det stora problemet i aluminiumfallet är kontakteringen.
IngOheman skrev:Det kan mycket väl stämma. Stig var på den tiden MYCKET generös med avseende på att tillåta extremt hög serieresstans från kabeln. Klart mer än detektionsgränsen.
Om jag minns rätt följde det i vissa fall med kabel till sonabhögtalarna som fick både lampsladd och telefontråd att verka som en boa constrictor...
IngOehman skrev:Det kan mycket väl stämma. Stig var på den tiden MYCKET generös med avseende på att tillåta extremt hög serieresstans från kabeln. Klart mer än detektionsgränsen.
Om jag minns rätt följde det i vissa fall med kabel till sonabhögtalarna som fick både lampsladd och telefontråd att verka som en boa constrictor...
Vh, iö
Det är väl den där grå tunna, har nog några meter liggande här och där.IngOheman skrev: Om jag minns rätt följde det i vissa fall med kabel till sonabhögtalarna som fick både lampsladd och telefontråd att verka som en boa constrictor...
IngOheman skrev:Den kabel jag såg honom använda under längst tid var vanlig sprängtråd (tunnare än 0,25 mm^2) i några korta stumpar om någon halvmeter från respektive monoblock. Ledarna för + och - var långt ifrån varandra.
soundbrigade skrev:Jag upplevde inte att någon ifrågasatte alla idiotkablar som kostade en smärre levertransplantation.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster