Ett mycket intressant blindtest med signalkablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-13 10:15

Favorit i repris!? :wink:

Jag får snart en flashback.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: Högtalare och rum

Inläggav Martin » 2007-09-13 15:59

Bill50x skrev:
Martin skrev:
Bill50x skrev:Så vad är det viktiga när jag spelar fonogram hemma, klangfärgen? Knappast, den är ju olika i varenda lokal jag befinner mig i. Det är här (klangfärgen) jag menar att högtalare och rum ger det största bidraget till upplevelsen. Men är detta det största bidraget till skillnaden också den viktigaste parametern? Nej, inte för mig. För mig är en bibehållen dynamik (men inte fullt ut för mina grannar gillar inte slutet på Bolero), låg dist, en "avbild" av musiken i form av riktning, stereobild osv långt viktigare. Jag önskar det berömda "fönstret" där jag känner att jag är på plats. Även om platsen är skapad i studio och mitt sätt att känna denna plats kanske skapar en viss "sameness" som IÖ brukar kalla det.

Högtalare, frekvensgång, rum... är i det avseendet inte lika viktigt för mig, även om det ger störst klangmässig förändring vid den första initiala lyssningen.

/ B

Det kliar i fingrarna på mig. En svaghet i ditt resonemang som jag direkt uppmärksammar är att du vänder på en viktig sak.

Du säger att av olika komponenter så påverkar högtalare och rum klangfärg mest och klangfärgen är mindre viktig (åsikt som jag respekterar fullt ut), men sedan vänder du på det och säger att därför att klangfärg är mindre viktig så blir högtalare och rum inte så viktiga. Då utelämnar du ju alla andra saker som högtalare och rum kan ha störst påverkan på av alla komponenter, tex: Upplösning (!) Stereoperspektiv (!) Distorsion (!) Dynamik (!) Tidsfel (!). Detta är parametrar som högtalare och rum har enormt stor inverkan på.

Alltså det ser ju lite ut som retorik (fast smart sådan) att vända på det på det sättet.

Martin: Mjae. All förändring av signalen är egentligen distorsion, men i mitt resonemang menar jag IM, THD å sånt. Och det brukar man väl inte få av rummets påverkan? Tidsfel, javisst. Det får man IRL också. Jag har upplevt väsentliga skillnader i uppfattningen av samspel mellan två musiker beroende på var i lokalen jag satt. Jag kan tänka mig att det var de två instrumentens olika spridningsmönster (flygel och fiol) som bidrog till detta, men jag vet naturligtvis inte om så var fallet.

Det är möjligt att rummet kan påverka dynamiken, eller åtminstone uppfattningen om den. Men troligen är högtalaren den största boven i dålig dynamik. Men jag har väl aldrig sagt att inte högtalaren kan påverka i det avseendet? Vad jag skrev var att klangfärgen (i avseende på frekvensgången) inte är lika viktig som andra parametrar, jag poängterade faktiskt att bibehållen dynamik är viktigare!

/ B

IM, THD och annat: högtalare
Tidsfel: högtalare och rum
Stereoperspektiv: högtalare och rum
Dynamik: högtalare och i viss mån rum (spelar man svarage så hörs rummet mindre)
Upplösning: högtalare och rum (båda har maskeringseffekter)

Det jag reagerade på var inte vad du utelämnade utan den slutledning du drog pga det du inte sa, att högtalarna och rummet inte är så viktiga.

Om högtalarna /och rummet påverkar dynamik, stereoperspektiv, distorsion, tidsfel och upplösning generellt i relativt hög grad jämfört med andra komponenter så gör det väl högtalarna och rummet väldigt betydelsefulla i högsta grad?

Sedan att många av dessa parametrar ofta är direkt kopplade till olika typer av frekvensgångsbeteenden precis som klangen är, även om man kan tycka att just klangen inte är så viktig, gör ju inte att man måste dra slutsatsen åt andra hållet att eftersom klangen inte är viktig så är frekvensgång inte lika viktig. Då vänder man ju på det på samma sätt där eftersom frekvensgångsegenskaper påverkar så mycket annat (tex stereoperspektiv, upplösning, tidsfel osv).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Högtalare och rum

Inläggav Bill50x » 2007-09-13 16:24

Martin skrev:Sedan att många av dessa parametrar ofta är direkt kopplade till olika typer av frekvensgångsbeteenden precis som klangen är, även om man kan tycka att just klangen inte är så viktig, gör ju inte att man måste dra slutsatsen åt andra hållet att eftersom klangen inte är viktig så är frekvensgång inte lika viktig. Då vänder man ju på det på samma sätt där eftersom frekvensgångsegenskaper påverkar så mycket annat (tex stereoperspektiv, upplösning, tidsfel osv).

Om jag inte missminner mig så har jag inte påstått att högtalare och rum inte är viktiga. Däremot har jag sagt att bara för att klangfärgsskillnader är tydliga och ibland stora så är inte detta, i min värld, det viktigaste. Just beroende på att klangfärgen ändå varierar så mycket i det verkliga livet.

Jag har säkert ingen speciellt jämn frekvensgång hemma, i alla fall har jag inte jobbat på det i någon nämnvärd utsträckning. Men jag har placerat högtalarna där jag upplever en trivsam återgivning och med ett bra stereoperspektiv. Hos mig hörs inte ljudet komma från högtalarna utan huvudsakligen emellan och ibland t.o.m bredare än högtalarna, mycket beroende på inspelningen. Dynamiken har jag, såvitt jag vet, inget störra problem med även om jag behöver mycket mer effekt om högtalarna ska sjunga ut ordentligt. Å andra sidan är grannarna redan idag lite tveksamma till mitt musikintresse :-)

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-13 16:29

Du får väl flytta till kiruna som han sonen i reklamen för något som bodde hos sin pappa på gärdet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi