
Jag får snart en flashback.
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Martin skrev:Bill50x skrev:Så vad är det viktiga när jag spelar fonogram hemma, klangfärgen? Knappast, den är ju olika i varenda lokal jag befinner mig i. Det är här (klangfärgen) jag menar att högtalare och rum ger det största bidraget till upplevelsen. Men är detta det största bidraget till skillnaden också den viktigaste parametern? Nej, inte för mig. För mig är en bibehållen dynamik (men inte fullt ut för mina grannar gillar inte slutet på Bolero), låg dist, en "avbild" av musiken i form av riktning, stereobild osv långt viktigare. Jag önskar det berömda "fönstret" där jag känner att jag är på plats. Även om platsen är skapad i studio och mitt sätt att känna denna plats kanske skapar en viss "sameness" som IÖ brukar kalla det.
Högtalare, frekvensgång, rum... är i det avseendet inte lika viktigt för mig, även om det ger störst klangmässig förändring vid den första initiala lyssningen.
/ B
Det kliar i fingrarna på mig. En svaghet i ditt resonemang som jag direkt uppmärksammar är att du vänder på en viktig sak.
Du säger att av olika komponenter så påverkar högtalare och rum klangfärg mest och klangfärgen är mindre viktig (åsikt som jag respekterar fullt ut), men sedan vänder du på det och säger att därför att klangfärg är mindre viktig så blir högtalare och rum inte så viktiga. Då utelämnar du ju alla andra saker som högtalare och rum kan ha störst påverkan på av alla komponenter, tex: Upplösning (!) Stereoperspektiv (!) Distorsion (!) Dynamik (!) Tidsfel (!). Detta är parametrar som högtalare och rum har enormt stor inverkan på.
Alltså det ser ju lite ut som retorik (fast smart sådan) att vända på det på det sättet.
Martin: Mjae. All förändring av signalen är egentligen distorsion, men i mitt resonemang menar jag IM, THD å sånt. Och det brukar man väl inte få av rummets påverkan? Tidsfel, javisst. Det får man IRL också. Jag har upplevt väsentliga skillnader i uppfattningen av samspel mellan två musiker beroende på var i lokalen jag satt. Jag kan tänka mig att det var de två instrumentens olika spridningsmönster (flygel och fiol) som bidrog till detta, men jag vet naturligtvis inte om så var fallet.
Det är möjligt att rummet kan påverka dynamiken, eller åtminstone uppfattningen om den. Men troligen är högtalaren den största boven i dålig dynamik. Men jag har väl aldrig sagt att inte högtalaren kan påverka i det avseendet? Vad jag skrev var att klangfärgen (i avseende på frekvensgången) inte är lika viktig som andra parametrar, jag poängterade faktiskt att bibehållen dynamik är viktigare!
/ B
Martin skrev:Sedan att många av dessa parametrar ofta är direkt kopplade till olika typer av frekvensgångsbeteenden precis som klangen är, även om man kan tycka att just klangen inte är så viktig, gör ju inte att man måste dra slutsatsen åt andra hållet att eftersom klangen inte är viktig så är frekvensgång inte lika viktig. Då vänder man ju på det på samma sätt där eftersom frekvensgångsegenskaper påverkar så mycket annat (tex stereoperspektiv, upplösning, tidsfel osv).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster