Vad underbart att smaken är som baken...!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Vad underbart att smaken är som baken...!!!

Inläggav MichaelG » 2004-09-09 11:03

Jag har två stereoanläggningar - en i vardagsrummet och en i gillestugan. Bägge är komponerade efter principen "hur bra ljud kan man få billigt - och begagnat?"

I vardagsrummet - där min fru ofta lyssnar (jag får inte det eftersom jag lyssnar på så "konstig musik" :oops: ) har vi ett par kompetenta stativare (QLN Signature). I gillestugan (där jag lyssnar, eftersom det inte hörs upp till resten av huset) har vi ett par små tungdrivna stativare från anno dazumahl (QLN 1).

Häromveckan beklagade jag mig för min fru och sa att det inte var så roligt att lyssna på musik när man aldrig kunde "dra på" (vilket jag alltså inte FÅR göra i vardagsrummet där det är möjligt och inte KAN göra i gillestugan där jag får göra det).

Varpå min kära hustru svarade "Hur mycket kostar ett par bra högtalare då?". Varpå jag svarade "Det går nog att hitta ett par likadana som vi har i vardagsrummet (QLN signature) för 5-6 tusen". Varpå hon svarade "Då tycker jag att du skall skaffa ett par sådana".

Förstår ni nu varför jag älskar henne så mycket :!: :D

Hon hann knappt avsluta meningen förrän jag slängde mig över datorn, gick ut på internet och började leta.

Inga privatannonserade Signaturer. :(

Men...ett par QLN Reference (=något förenklat en golvstående storebror till Signature) 25 mil bort och inom min budget!

Efter litet mailkorrespondens och ett telefonsamtal träffades jag och säljaren halvvägs och hans högtalare och mina pengar bytte ägare.

Och jag är FRUKTANSVÄRT nöjd. Ett synnerligen neutralt ljud helt fritt från vasshet, nasalitet och bumlighet. Och jag kan spela STARKT (nåja - jämfört med vad jag är van vid i alla fall :wink: ) med fullt bibehållet frekvensomfång.

Och det ÄR en häftig känsla när man inte bara hör musiken, utan också känner den rent fysiskt! 8) :twisted:

Men säljaren tyckte att "de lät för mörkt och instängt"...

Och tack vare att hans smak är så annorlunda än min, så har jag kunnat göra tidernas affär!!!!! :D :D :D

Hälsn, Michael

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-09 11:29

Smaken är som baken - hårig!

Härlig att du är nöjd!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-09 12:15

Hej MG!

Schysst Fru :) :D!!

Hmmmen fortfarande ditt återstående problem vi måste lösa med vilka högtalare du ska ha uti...
förrådshuset och uti... cykelboden samt i... köket, osv 8)!(?)

Mvh A*

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-09 12:25

Kul läsning, grattis! Sedan tycker i och för sig jag att Signature HD2/3 låter ännu bättre än QLN Reference, men det är ju min smak det;) Oavsett detta så är jag övertygad om att du, för dom pengarna, gjort ett klipp! :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-09-09 12:49

Härlig att du är nöjd!

Tack!

Schysst Fru !!

Ja, visst är hon!

Hmmmen fortfarande ditt återstående problem vi måste lösa med vilka högtalare du ska ha uti...
förrådshuset och uti... cykelboden samt i... köket, osv !(?)

Hmm... Jag har faktiskt en gammal NAD-förstärkare som ligger och skräpar... Om jag kan få tag på en bättre begagnad budget DC-spelare, så kan den tillsammans med NAD:en och mina överflödiga QLN 1 faktiskt.nu utgöra en helt OK liten anläggning för garaget. :idea:

Sedan tycker i och för sig jag att Signature HD2/3 låter ännu bättre än QLN Reference

Egentligen var det detta jag var ute efter också. Men eftersom jag nästan aldrig köper hifi-prylar, (jag har (inklusive detta köp) köpt för c:a 10.000 sedan 1998) så blev jag så till mig att jag var tvungen att ha något "nu - genast"!. Och några HD2- eller 3: or fanns inte att uppbringa inom min budgetram. Och då får man ta det näst bästa... :D

Bästa hälsningar, Michael

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-09 13:15

MichaelG skrev:bättre begagnad budget DC-spelare, så kan den tillsammans med NAD:en och
mina överflödiga QLN 1 faktiskt.se utgöra en helt OK liten anläggning för garaget.

- Perfekt :P! (Hur kunde A* glömma garaget? Förrådshuset, cykelboden, köket samt garaget och få se nu- sen har vi... )

Mvh A*

peber

Inläggav peber » 2004-09-09 13:33

...eftersom jag lyssnar på så "konstig musik"

Det där känner jag igen! Blickarna blifver intressanta när jag lyssnar på Arvo Pärt och liknande! :oops:

/P

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-09-09 13:54

peber skrev:
...eftersom jag lyssnar på så "konstig musik"

Det där känner jag igen! Blickarna blifver intressanta när jag lyssnar på Arvo Pärt och liknande! :oops:

/P

Hemma hos mig definieras t.o.m. Prokofieff som "konstig". :roll: (Och det av någon som själv lyssnar på massa 70-talsdisco och rap... (alltså inte den typ av rap som man kan låta undslippa sig efter en god måltid/öl, utan det där som de håller på med på MTV) :twisted: )

Det blir underbart att slippa kommentarer som "Finns det verkligen någon som tycker om detta?" och "Måste du ha på så högt när du lyssnar på sån´t här?". :)

//Michael

Återgå till Generellt om hifi