Behringers studiomonitorer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-01-25 00:23

I fallet GeoT så är horisontalspridningen enligt Nexo 90 grader. När jag letar lite mer så ser jag att off-axis responsen vid 40 grader är ca -6 dB i registret 6-10 kHz.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-25 00:27

Fast jag tycker ändå att högtalarna ser ut att bygga på en bra idé. De har nog tänkt till väldigt mycket. Det jag reflekterar över är egentligen det jag hörde (ojämnheter map spridning). Det kan lika gärna bero på något annat i högtalarna än själva avståndet mellan elementen.

Sedan som sagt, kan tänka mig att de kan låta mkt bra i vissa positioner (i mitten tex).
Senast redigerad av Martin 2005-01-25 00:28, redigerad totalt 1 gång.

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-01-25 00:28

Martin skrev:Skillnaden ligger i att linearrayen oundvikligen får en konfiguration med elementen i sidled vilket påverkar horisontalspridningen.

Det får man mig veterligen i ett PS array också som ska spela tillräckligt starkt för 300 pers och uppåt. Dvs man så fort man måste ha fler än en högtalare per sida. I alla fall nästan.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-25 00:32

Ingo skrev:
Martin skrev:Skillnaden ligger i att linearrayen oundvikligen får en konfiguration med elementen i sidled vilket påverkar horisontalspridningen.

Det får man mig veterligen i ett PS array också som ska spela tillräckligt starkt för 300 pers och uppåt. Dvs man så fort man måste ha fler än en högtalare per sida. I alla fall nästan.
Konfigurationen är i så fall "frekvensbandssymmetrisk" i horisontalled förhoppningsvis. Med lite längre avstånd mellan elementen också. Det kan funka beroende på hur bra högtalarna är. Men i LA-fallet så har du olika frekvensband fördelat i sidled. Det är en av skillnaderna som kan ställa till det.

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-01-25 00:35

Nu får du förklara lite bättre för nu förstår jag nog inte riktigt...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-25 00:55

Ingo skrev:Nu får du förklara lite bättre för nu förstår jag nog inte riktigt...
Jo, jag menar att olika frekvensband (mellanregister/diskant osv) är fördelade i sidled i LA-fallet. Det behöver det inte vara i PSA-fallet eftersom frekvensbanden är fördelade på höjden i bästa fall. Då får man en symmetri med högtalare som står bredvid varandra så att de överlappar på ett naturilgare sätt. Hela frekvensbandet återges från varje horisontell "punkt" där det står en högtalare.

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-01-25 11:40

Då har du tyvärr fel, jag ska inte säga alla (det finns säkert undantag) men de flesta PS arrayer måste man stapla både på höjden och bredden för att uppnå önskad spridning. Vanlig spridning på en sådan låda är ca 35x35 grader och det räcker inte så långt i vertikalplanet.

Jag talar alltså om relativt stora riggar men eftersom vi jämför med LA så är det den enda storleken som är relevant.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi