Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Skillnaden ligger i att linearrayen oundvikligen får en konfiguration med elementen i sidled vilket påverkar horisontalspridningen.
Konfigurationen är i så fall "frekvensbandssymmetrisk" i horisontalled förhoppningsvis. Med lite längre avstånd mellan elementen också. Det kan funka beroende på hur bra högtalarna är. Men i LA-fallet så har du olika frekvensband fördelat i sidled. Det är en av skillnaderna som kan ställa till det.Ingo skrev:Martin skrev:Skillnaden ligger i att linearrayen oundvikligen får en konfiguration med elementen i sidled vilket påverkar horisontalspridningen.
Det får man mig veterligen i ett PS array också som ska spela tillräckligt starkt för 300 pers och uppåt. Dvs man så fort man måste ha fler än en högtalare per sida. I alla fall nästan.
Jo, jag menar att olika frekvensband (mellanregister/diskant osv) är fördelade i sidled i LA-fallet. Det behöver det inte vara i PSA-fallet eftersom frekvensbanden är fördelade på höjden i bästa fall. Då får man en symmetri med högtalare som står bredvid varandra så att de överlappar på ett naturilgare sätt. Hela frekvensbandet återges från varje horisontell "punkt" där det står en högtalare.Ingo skrev:Nu får du förklara lite bättre för nu förstår jag nog inte riktigt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster