Johan_Lindroos skrev:B&Ws 801 - 802-serie (både de äldre matrix och båda nyare nutilusserierna) är några av ganska få högtalare som jag skulle kunna tänka mig att leva med. De låter "rent och klart", med förhållandevis få kompromisser.
Förhållandevis få kompromisser får jag nog hålla med om, men om det är förhållandevis få komponenter, är en annan fråga. Om jag inte minns fel sitter det i de gamla matrixarnas (de sista som Bowers var inblandad i tror jag) delningsfilter massor av komponenter, kan det ha varit sisådär 20 komponenter per högtalare?
Välvalda sådana skall tilläggas.
Det var väl egentligen den sista modellen där dimensioneringen gjordes på strikt vetenskapliga grunder, och där extremt rak tonkurva och optimal addition mellan elementen runt delningarna prioriterades mycket högt. Huruvida utvecklingen därefter har varit sund eller osund är en fråga om preferenser likväl som tycke och smak. Men samtidigt som man kan uppleva att konstiga argument om "enklare är bättre" tyckts fått styra konstruktionerna efter John Bowers bortgång, har även en i många fall sund elementutveckling varit för handen. Följden är att dynamisk förmåga och högnivådistorsion har minskat från matrix till nauillus-generationen. Man har definitivt gjort framsteg inom vissa områden, även om man kanske har låtit viss annan kunskap falla i glömska, eller försvinna med John.
Jag tyckte på många sätt att det äldre mera vetenskapliga angreppssättet var trevligt, men kan inte påstå att allt gått bakåt. Ur vissa aspekter är 801N verkligen en kapabel högtalare.
Den allra senaste utvecklingen känner jag inte till, men det som berättades låter ju inte direkt förtroendeingivande.
Å andra sidan är det svårt att veta om det verkligen är sant, eller om det är en marknadsföringskonstruktion från marknadsavdelningen.
Redan 800 signatur påstods ju i den svenska marknadsföringen ha endast tre komponenter i delningsfiltret, vilket är rena rappakaljan. Påståendet domderades ut på mässa i samband med svenska introduktionen, och eftersom jag fick tillfälla att lyssna på högtalaren framstod det med önskad tydlighet att den inte var behävfad med sådant nonsens som ett trevägigt delningsfilter med bara tre kompoeneter (med allt vad det skulle innebära i problem för en trevägshögtalare), varför jag ringde B&W (jag känner dem ju väl eftersom jag konsultat lite åt deras utevecklingsavdelning) och fick saken utredd:
Ingen på B&W hade någon aning om varifrån dumheterna om det trekomponentiga delningsfiltret hade uppstått!
Kanske är det en myt även denna gång, eller kommer uppgifterna direkt från B&W?
Vänligaste hälsningar, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).