Callisto skrev:IngOehman skrev:Jag kan till och med tänka mig att det eventuellt kan vara så att lathet sällan är medfödd, utan en tråkig konsekvens av att man har för lätt för sig och i tidiga år fått känslan att man inte behöver anstränga sig, när man istället kan sitta och drömma bara. Jag tror tyvärr att det är på det viset.
Verkar ologiskt med tanke på att du inte kunde läsa förrän i 10-års åldern. En som inte kan läsa har snarare det mycket mycket svårt (i början).
Förstår inte din inkonsekvens

.
Mycket svårt? Nejdå, det var inget problem alls!
Jag kunde inte läsa för att det inte intresserade mig. Jag deltog ju knappt i lektionerna ändå, höll mest på med eget pulande. När jag i tioårsåldern fick en prenumeration på Kalle Anka & Co lärde jag mig dock läsa hyggligt på några dagar. Är fortfarande svårt ordblind, men det har jag nog mindre problem med än de stackare som läser det jag skriver...
Jag tror förresten det är rätt generellt att man inte lider så farligt av sina tillkortakommanden om man till sin natur är tolerant mot andras tillkortakommanden. (Jag är flintskallig, fotsvettig och har svår astma, och på vänster öga så ser jag inte där jag tittar heller, bara vid sidan om, för att ta några exempel...)
Om man så att säga värderar människor för annat än deras gåvor/obegåvor. Då dömer man nämligen inte sig själv så hårt heller, och lider påfallande lite av att inte vara något praktexemplar.
Goda människor vill de goda gott, onda vill ont. Det räcker nog.
Hursomhelst - jag är inte alls inkonsekvent, det är bara ett axiom du Callisto konstruerat alldeles själv, men första halvan av din mening där du skriver (jag förstår inte...) var nog korrekt i varje fall. Jag tror dig därvidlag.
Vh, Ing. Öhman
PS. Nu gjorde det väl inte så mycket det du skrev, den här gången. Jag menar det är inte precis någon hemlighet att jag var tio när jag lärde mig att läsa, och inte heller är det en nyhet att du regelmässigt ifrågasätter folk utan annat uppenbart syfte än att vilja göra ned dem (och att du inte begriper att man av hygglighetsskäl faktiskt kan bete sig anständigt, även över nätet).
Men tack i varje fall postpunk för din hygglighet! Nu förstår jag även ditt PM. Nej, det var absolut inte olämpligt av dig att skriva det du skrev här tidigare. Önskar tvärtom att flera ställde upp och motverkade forum-mobbing. Jag förstod inte allt det du skrev

, men att det var hyggligt, det förstod jag.

Skulle aldrig kunna bli vred på någon som vill väl, oavsett om det hade blivit fel, för övrigt.
PPS. Glömde en grej du kanske vill ta upp någon gång Callisto, jag är halt också. Är dock glad att de inte amputerat benet, fast de ville.
PPPS. En sak till du kan ta fasta på: Jag lärde mig gå ungefär ett halvår senare än normalt. Det berodde nog mest på att jag på grund av svår eksem var spjärlad så jag inte kunde röra mig, det vill säga så jag inte skulle kunna klia mig. Å andra sidan kunde jag gå på händer hyggligt bra redan första gången jag försökte.

Olika begåvningar slår olika.
PPPPS. Jag saknar (nästan) lokalsinne också. Eftersom det roar så många har jag funnit att det är en bra resurs dock, när man vill göra andra glada. Ordningssinne har jag inte heller förresten.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).