Hur länge har ni varit intresserade av ljudåtergivning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur länge?

aldrig
1
1%
<1år
2
2%
<3år
6
6%
<9år
15
16%
<15år
22
23%
<30år
28
29%
>30år
22
23%

Antal röster : 96

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-28 09:35

IngOehman skrev:Jag kan till och med tänka mig att det eventuellt kan vara så att lathet sällan är medfödd, utan en tråkig konsekvens av att man har för lätt för sig och i tidiga år fått känslan att man inte behöver anstränga sig, när man istället kan sitta och drömma bara. Jag tror tyvärr att det är på det viset.

Verkar ologiskt med tanke på att du inte kunde läsa förrän i 10-års åldern. En som inte kan läsa har snarare det mycket mycket svårt (i början).

Förstår inte din inkonsekvens :? .

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-02-28 09:46

Tänk inte på det då, Callisoto. Det är väldigt fult vad du just gjorde. Berätta lite detaljer om ditt inre så ska jag ifrågasätta det.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-28 10:10

Intressant prat om lathet och kreativitet. Jag tror faktiskt att det hänger ihop. Målsättningar och resultatorientering är kreativitetsdödande tycker jag. De hör till 'automatisering' och effektivisering, kanske en av vår tids sjukdomar?

För övrigt var jag också 'lat', eller snarare 'trött' i skolan. Ofrivilligt, förstås. Jag tror inte att man 'väljer' en attityd i den åldern, utan snarare rationaliserar och efterkonstruerar argument och orsaker till ens beteende.
Senast redigerad av Maarten 2005-02-28 10:19, redigerad totalt 3 gånger.
sb17nbac till alla!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-28 10:11

postpunk skrev:Tänk inte på det då, Callisoto. Det är väldigt fult vad du just gjorde. Berätta lite detaljer om ditt inre så ska jag ifrågasätta det.

Förstår inte ditt påstående. Jag tycker bara det verkar motsägande. Vad är det för fult jag gjorde 8O .

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-02-28 10:13

markih: Eller hur? Jag tycker att det bekräftas lite av det historiska arvet?
Senast redigerad av postpunk 2005-02-28 10:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-02-28 10:18

Callisto: Ta mig på orden, bara. Folk på forum är ju som du vet inte digitala abstraktioner.
Ing. har varit ganska självutlämnande här på forumet. Det har jag också. Min största mardröm är att hamna i en situation då jag måste försvara det självutlämnande materialet. Det är integritetskränkande.

Edit: Om någon berättar om sig själv skall man se det som en gåva. Det är en gåva man inte forcerar fram, då får man inget.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-28 10:25

Postpunk;
Om du finner det integritetskränkande tycker jag inte du ska "lämna ut dig själv".
Jag förstår inte hur det skulle kunna vara integritetskränkande 8O .

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-02-28 10:37

Callisto, du verkar missa min poäng. Det handlar om socialkompetens. Det finns oskrivna regler för hur man smidigt hanterar andra. Du var jätte osmidig.

=Alla tar inte sitt värde för givet, så som du gör. Var glad att du är sådan. Personer som jag tar inget för givet, inte ens mitt egenvärde, därför måste jag vara självutlämnande.

Edit: Det har inget med logik att göra, det handlar om känslor.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-28 10:47

postpunk skrev:markih: Eller hur? Jag tycker att det bekräftas lite av det historiska arvet?

Jag blir nyfiken men jag förstår inte riktigt vad du syftar på? (Ang 'historiska arvet') Berätta!

Mvh Markih
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-02-28 10:50

Markih, Newton som låg under äppelträdet :lol:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-28 10:55

Postpunk;
Social kompetens :lol: handlar väl mer om beteende tillsammans med andra IRL.
Sitta bakom en dator har inte mycket med social kompetens att göra anser jag (är väl bäst att tillägga).

Jag ber om ursäkt ifall jag reflekterat på något som jag upplevde som motsägande.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-02-28 11:10

Postpunk;
Social kompetens handlar väl mer om beteende tillsammans med andra IRL.
Sitta bakom en dator har inte mycket med social kompetens att göra anser jag (är väl bäst att tillägga).

... och därför kommer du och jag nog inte kunna "mötas", Callisto.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-28 11:35

postpunk skrev:Markih, Newton som låg under äppelträdet :lol:

Javisst för tusan :oops: :lol:
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-02-28 17:06

Jag är ansatt av tvivel. Kanske överdrev jag en aning i min kritik mot Callisto.

Dessutom sorry allesamman för mitt OT massakerande av tråden.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-02-28 23:02

Svante skrev:
IngOehman skrev:PS. Kan tillägga att jag egentliggen är väldigt ointresserad av det tekniska. Jag vill bara kunna lyssna på fonogrammen och titta/lyssna på videogrammen.

Jag har som jag sagt förut lite svårt att tro dig när du säger så. :wink:

Nänä, IÖ är nästan helt ointresserad av det tekniska. Teknik och fysik och matte är ju självklarheter som ingen normalintelligent person ö h t behöver tänka på för att begripa. Så varför skulle man behöva vara intresserad?

:-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-02 02:13

Callisto skrev:
IngOehman skrev:Jag kan till och med tänka mig att det eventuellt kan vara så att lathet sällan är medfödd, utan en tråkig konsekvens av att man har för lätt för sig och i tidiga år fått känslan att man inte behöver anstränga sig, när man istället kan sitta och drömma bara. Jag tror tyvärr att det är på det viset.

Verkar ologiskt med tanke på att du inte kunde läsa förrän i 10-års åldern. En som inte kan läsa har snarare det mycket mycket svårt (i början).

Förstår inte din inkonsekvens :? .

Mycket svårt? Nejdå, det var inget problem alls! :wink:

Jag kunde inte läsa för att det inte intresserade mig. Jag deltog ju knappt i lektionerna ändå, höll mest på med eget pulande. När jag i tioårsåldern fick en prenumeration på Kalle Anka & Co lärde jag mig dock läsa hyggligt på några dagar. Är fortfarande svårt ordblind, men det har jag nog mindre problem med än de stackare som läser det jag skriver...

Jag tror förresten det är rätt generellt att man inte lider så farligt av sina tillkortakommanden om man till sin natur är tolerant mot andras tillkortakommanden. (Jag är flintskallig, fotsvettig och har svår astma, och på vänster öga så ser jag inte där jag tittar heller, bara vid sidan om, för att ta några exempel...)
Om man så att säga värderar människor för annat än deras gåvor/obegåvor. Då dömer man nämligen inte sig själv så hårt heller, och lider påfallande lite av att inte vara något praktexemplar. :o

Goda människor vill de goda gott, onda vill ont. Det räcker nog.

Hursomhelst - jag är inte alls inkonsekvent, det är bara ett axiom du Callisto konstruerat alldeles själv, men första halvan av din mening där du skriver (jag förstår inte...) var nog korrekt i varje fall. Jag tror dig därvidlag. :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS. Nu gjorde det väl inte så mycket det du skrev, den här gången. Jag menar det är inte precis någon hemlighet att jag var tio när jag lärde mig att läsa, och inte heller är det en nyhet att du regelmässigt ifrågasätter folk utan annat uppenbart syfte än att vilja göra ned dem (och att du inte begriper att man av hygglighetsskäl faktiskt kan bete sig anständigt, även över nätet).

Men tack i varje fall postpunk för din hygglighet! Nu förstår jag även ditt PM. Nej, det var absolut inte olämpligt av dig att skriva det du skrev här tidigare. Önskar tvärtom att flera ställde upp och motverkade forum-mobbing. Jag förstod inte allt det du skrev :oops: , men att det var hyggligt, det förstod jag. :) Skulle aldrig kunna bli vred på någon som vill väl, oavsett om det hade blivit fel, för övrigt.

PPS. Glömde en grej du kanske vill ta upp någon gång Callisto, jag är halt också. Är dock glad att de inte amputerat benet, fast de ville.

PPPS. En sak till du kan ta fasta på: Jag lärde mig gå ungefär ett halvår senare än normalt. Det berodde nog mest på att jag på grund av svår eksem var spjärlad så jag inte kunde röra mig, det vill säga så jag inte skulle kunna klia mig. Å andra sidan kunde jag gå på händer hyggligt bra redan första gången jag försökte. :o Olika begåvningar slår olika.

PPPPS. Jag saknar (nästan) lokalsinne också. Eftersom det roar så många har jag funnit att det är en bra resurs dock, när man vill göra andra glada. Ordningssinne har jag inte heller förresten.
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-05 20:44, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-03-02 06:44

:) Aj, såg fel trodde det handlade om från ungefär vilken ålder man blev intresserad, det visar väl hur skadad man är. 8O

Musikintresset kom först ungefär vid 10-årsåldern, i alla fall den medvetna delen, sedan kom reproduktionen av densamma några år senare i 13-14-årsåldern.
Denna fluga är nog den enda som man kan säga ha suttit i hela livet, jämt skägg säg 40 år.
Bravo

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-03-02 07:03

Börjar väl närma sig 30 år sedan man började intressera sig för bättre ljudåtergivning. 8O
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-02 07:21

Ja, snart 25 år blir det väl 8O . Kommer ihåg farsan högtalare av 60-talssnitt i mahogny, som både såg skrämmande och fascinerande ut... 8) Måhända det var inkörsporten? Fast egentligen var jag musikintresserad långt tidigare, -älskade ABBA när jag var 5-7 år.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-02 08:36

Bild

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-03-11 08:39

Mer än 30 år. Jag hade en entusiastisk musiklärare i realskolan (vet ni vad det var för något?) som såg till att skolan införskaffade en HiFi-anläggning, en Philips rörförstärkare och dito högtalare samt Thorens grammofon. Då förstod jag f f g att musik kunde låta som musik via högtalare. Dittills hade jag bara hört musik via vevgrammofon och murriga radiogrammofoner och en liten Philetta-radio vi hade hemma.

Sen råkade jag höra Carlssons Kolboxar och så var det kört. Byggde egna popboxar och sen dess har HiFi-intresset mestadels vari starkt, med lite dalar och toppar förståss. F n befinner jag mig i Naim-träsket.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-11 14:51

Tack till alla som svarar. Det vart kul det här tycker jag. :) Intressant att höra lite personlig historia, det är mycket värt.

Är bara lite nyfiken, vem är det som röstat på alternativet "aldrig"? :P Vart det fel eller? :)

Användarvisningsbild
krellfan

Inläggav krellfan » 2005-03-11 16:25

> 30 år för min del.

Började vid 11-12 års ålder med Philips elektronikbyggsats där man med 4 transistorer, 21 motstånd kunde bygga allt från tjuvlarm, radio, orgel eller bi-amp förstärkare(!!). Musikintresset växte och en Lenco B52 (samma som bombplanet) med Goldring pickup inhandlades. En skivspelare som bullrar mer har nog aldrig tillverkats!! Detta var 1968. Knåpade ihop en 2x10 W förstärkare med esoteriska germaniumtransistorer och med papperstunnor som jordglobar paketerades i byggdes de mest fantastiska Carlsonkopior. Elementen var AD9710-liknande (fast i 12" version). Spelade mycket högt och i mitt tycke underbart.

Tre år senare gjorde jag misstaget att bygga en kopia av Dynacos Stereo 120 (som testades och fick lyriska kommentarer i "Radio&Television"). Givetvis fanns hela kopplingsschemat med i testen :lol: . Har senare förstått att detta 2x60W steg är en av dom "klassiskt" mer illaljudande slutsteg som någonsin konstruerats.

Utrustningen har med åren blivit dyrare och dyrare...men visst var det roligast i början av den krokiga hifi-bana som många av oss passerat...
Nu krell och linkwitz orion...stora barn...större leksaker... :D

krellfan

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-03-11 16:49

Mina leksaker har blivit mindre med åren... När dom var som störst för sådär drygt 30 år sen hade jag popboxar och ett gigantiskt s k RT-horn som subbas. Tog upp halva vardagsrummet, minst. Men nu har vi en minimalistisk anläggning med naim-elektronik och små, små Neat-stativare. Låter mycket, mycket bättre. Less is more.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-11 16:58

krellfan skrev:Philips elektronikbyggsats där man med 4 transistorer

4 transistorer? Jag fick bara 3 :cry:

1965 tror jag det var när jag fick det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
krellfan

Inläggav krellfan » 2005-03-11 17:15

Byggsatsen jax,

:D :D :D :D
1965, yes...
Fanns i två storlekar tror jag... min med 1 st AF116 och 3 st. AC126
men jag kan minnas fel..var ett tag sedan :wink: :wink: :wink:

krellfan

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-11 17:21

Började i början på 50-talet när jag plockade i sär farsans rörradio.
Fick ej i hop den så det KÄNDES. Från det jag började jobba -57
så hade jag alltid musik omkring mig med hjälp av Tandberg och Philips. Tog ett uppehåll under flera år. Fru, barn och arbete kom emellan. Vändpunkten kom i mitten på 70-talet. Radioaffären i Farsta Centrum. OA-14. R4000-2 och skivspelaren 85s. På talltriken
snurrade Pink Floyd " Shine on you crazy diamond " Inget blev sig likt efter det. Miles Davis, Bach, Blues. jazz, Bob Dylan etc har berikat tillvaron.
I dag är jag torsk på förstärkare från Accuphase men det kommer aldrig låta så magiskt som den gången i Farsta!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-11 17:25

1 AF116 och 2 AC126 var det i min och det var stora satsen.

Det kanske fanns något tillägg möjligen.

Vad jag minns så hade jag problem med motstånden då färgringarna lätt gnuggades bort :D

Annars var mitt första bygge en 2x2W historia med ECC83+EL90 med transformatorer från Clas Ohlsson. Lät ingen vidare.
- Militant slacker

Föregående

Återgå till Generellt om hifi