Är det lagligt med kablar egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Är det lagligt med kablar egentligen?

Inläggav overture » 2006-05-09 16:25

Kom att tänka på det för ett tag sen. Är det överhuvudtaget lagligt att marknadsföra kablar som ljudförbättrande komponenter i en musikåtergivningskedja? Jag är fullt medveten om att det finns små skillnader mellan olika kablar som i vissa fall tydligen är hörbara för vissa men det är ju alltid frågan om ytterst små förändringar.
När man som ovetande på området tex ska köpa sig sin första fina stereo så är det väldigt lätt att bli vilseledd som konsument.
När jag själv köpte min första "fin-stereo" så minns jag hur försäljaren propsade på att jag skulle "balansera" utrsutningen och inte ha billiga "skräpkablar" i systemet. "Det är som att stoppa in en ferrarimotor i en VW" och liknade kommentarer kommer jag ihåg att han använde. Det slutade med att jag köpte på mig en signalkabel för 1000 kr och högalarkablage för liknande summa. I samanhanget vet jag att många anser detta vara billigt för kablage men man bör sätta det hela i perspektiv tycker jag. För 2000 kr kan man faktiskt inhandla vädigt mycket intressanta saker. Med den kunskap jag skaffat mig nu hade det aldrig varit aktuellt att köpa dessa sladdar. Jag känner mig lurad som konsument.
Vad finns det för regler runt denna typ av produktmarknadsföring och försäljning? Visst bör man vara beläst som konsument men det kan vara svårt att sätta sig in i alla områden.
Ska jag köpa sladdar som kostar mycket vill jag göra det av rätt anledning, dvs att det fungerar och att de är estetiskt tilltalande.

Åsikter? Erfarenheter?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-09 16:27

Ett intressant ämne som har varit på tapeten tidigare:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... dsf%F6ring

Därmed inte sagt att det inte är värt att ta upp igen med andra synvinklar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-09 16:50

Jag känner mig lurad som konsument.
Jag gick på ungefär samma sak i början av mitt hifiintresse. Det verkar dessutom vara ett vanligt problem (jag ser det som ett problem, ja). Inte som tobaksindustrin direkt, här handlar det ju bara om pengar i sjön och inte att folks hälsa går åt, men åt det hållet är det. Vilseledande marknadsföring.

Jag tror det är många som känner igen sig i detta att man "gått på" kabelmyten.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-05-09 16:54

Jag kommer på 2 skæl att ingen gør någon bedrægerianmælan:

- Dom som køpt vill inte erkænna att dom blivit lurade, i dom få fall dom upptæcker att så ær fallet. Dessutom ær kablar en kul grej att mecka med, en del av HiFi-hobbyn før många. Det finns alltså inget intresse att få till en førændring.

- Dom som vet vad det ær køper inte och bryr sig heller inte så mycket. Det ær ett fritt land och folk får køpa bajs før sina pengar om dom vill. Information om hur och varfør saker fungerar som det gør finns fritt tillgænglig før vem som helst.

Sedan har vi branchen med tillverkare och butiker, som gærna ser økade inkomster før egen del. Och så, førståss, den mest illaluktande delen av branchen, HiFi-blaskorna, som man kunde tro innehøll konsumentinformation... I sjælva verket ær det bara annonser, en del av dom førklædda till recensioner dær någon recensent svamlar om "sværta mellan noterna", "luftigare ljudbild", "bæsta diskanten jag hørt" och annat blaj.

Ær det några som ska ha skit, så ær det just dom komersiella HiFi-tidingarna, som påstår sig skriva før læsaren, men som bara gøder sig sjælva och branchen, genom sina osakliga och flummiga artiklar som får folk att køpa alla møjliga bluff-produkter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-05-09 17:24

Sedan har vi branchen med tillverkare och butiker, som gærna ser økade inkomster før egen del. Och så, førståss, den mest illaluktande delen av branchen, HiFi-blaskorna, som man kunde tro innehøll konsumentinformation... I sjælva verket ær det bara annonser, en del av dom førklædda till recensioner dær någon recensent svamlar om "sværta mellan noterna", "luftigare ljudbild", "bæsta diskanten jag hørt" och annat blaj.

Ær det några som ska ha skit, så ær det just dom komersiella HiFi-tidingarna, som påstår sig skriva før læsaren, men som bara gøder sig sjælva och branchen, genom sina osakliga och flummiga artiklar som får folk att køpa alla møjliga bluff-produkter.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Du kan ju skriva Baloo..

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-05-09 17:33

Läser man kabeltillverkarnas specifikationer så svänger de sig med flummiga uttalanden som varken kan bevisas eller motbevisas. De är nog försiktiga med att påstå att en produkt har några reella egenskaper. Därför blir det nog ganska svårt att få konsumentverket att granska det, i synnerhet som nämda verk förmodligen inte har kompetens nog.

Därför blir det lite av fritt fram och pengar kastas i sjön i onödan.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-09 17:35

Jag tror ju iofs inte att just hifitidningarna ser ut som de gör beror på ondskefulla giriga planer att lura någon utan det har sina naturliga förklaringar. De innehåller den typen av journalistik som de flesta hifikonsumenter känner igen sig i. De testar på samma sätt som många hifikonsumenter gör, drar samma typer av slutsatser osv. Det är primärt inte kunskapsbaserad och kritisk journalistik det handlar om utan populärjournalistik. Tidningarna skriver det målgruppen vill läsa helt enkelt oavsett sanningshalt.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-09 17:40

jag tror hifiblaskorna är 100% köpta...så enkelt är det....så många annonsörer finns det inte att tidningarna kan strunta i om några kunder blir sura för ett objektivt test...

nåja jag brukar köpa nån tidning ibland å skumma bland bilderna... men man kanske borde sluta helt för att protestera mot ovanstående? fast det är ju lite taskigt pga moment 22 som inträffar för tidningen..dom ska ju också ha mat på bordet (håkan med ett försök till ödmjukhet)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-05-09 18:34

Jag tror också dom är köpta.

Tidigare tänkte jag inte riktigt på den möjligheten utan tyckte bara att
dom pratade strunt. :roll: :lol:

Vh :P

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-05-09 18:58

jag tror hifiblaskorna är 100% köpta...så enkelt är det....

Njaee, 99% är nog köpta, men det finns en och annan som faktiskt snor tidningarna..
Klart man ska vara ärlig och köpa tidningarna och inte ägna sig åt stöld. Pressbyrån och dylika butiker lever ju8 faktiskt på att tidningarna köps.

....Eller var det inte det vi diskuterade.. 8)

// Jonas

.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-09 19:05

Det skulle vara kul om konsumentverket eller Råd&Rön gjrorde om den senaste testen som Hifi&Musik hade...

Eller världens bästa program - REA - där barn testar saker och ger omdömen. Bland annat tyckte jag om testet där de kollade upp termosar som ansågs vara okrossbara med hjälp av en pansarbandvagn. Det gav perspektiv på begreppet okrossbart 8O 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-09 19:05

Sanoj skrev:

Njaee, 99% är nog köpta, men det finns en och annan som faktiskt snor tidningarna..
Klart man ska vara ärlig och köpa tidningarna och inte ägna sig åt stöld. Pressbyrån och dylika butiker lever ju8 faktiskt på att tidningarna köps.

....Eller var det inte det vi diskuterade.. 8)

// Jonas

.

tror du verkligen det finns 1% som tycker det är värt att sno tidningen? eller kan man kalla det sno när varan inte har något värde :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-05-09 19:13

Var nu snäll mot lille Sanoj. Tänk om han upptäcker att hela hans illusion om dyrkablar brakar ihop.. :twisted:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-09 19:15

Birger skrev:Var nu snäll mot lille Sanoj. Tänk om han upptäcker att hela hans illusion om dyrkablar brakar ihop.. :twisted:

han är väl medveten ;) men finns det nån anledning att sluta sälja saker med flera 1000% avans? :roll:

fast jag ska inte vara så negativ...dock går vibbarna mot tex kirby...dammsugarna ;)

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-05-09 19:36

Måste bara citera lite från senaste numret av hifi&musik !

"Kabel: Kimber

+: Romantiskt vackert ljud. Homgent. Mjukt utan att tappa detlajer!

- : något färjad

= : Kimber har ett lika okomplicerat som lätttillgängligt ljud. En härligt mysig och intim klang som lär tillfredställa anhängare under mycket lång tid!
Pris: 12.220kr"
Va bra då vet vi det!! Då lägger vi EKK mm till historien

:wink:

P.S

Högtalartestet var nog än värre att läsa! 8O

D.S

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-05-09 20:10

Sanoj skrev:

.

:mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-09 21:58

Tycker du att Molten är bättre Sanoj?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-09 23:20

Jag slutade köpa Hfi & Musik när jag gick i gymnasiet i början på 80-talet, meningslös tidning som jag såg det då, och som tur är var det många år kvar innan kabel-"testerna" skulle börja när jag slutade köpa blaskan ;)

Varför köpte jag den öht en gång i tiden?

Jo, jag tittade faktiskt på bilderna, eftersom jag inte hade råd att köpa all snygg dyr-hifi själv :D

Men, dom hade faktiskt ganska mycket skivrecensioner på den tiden, så helt bortkastat var det inte och så minns jag dessutom massor av produkter som idag benämns Vintage och dyrkas av en del. Om dom vrekligen var bra eller inte vet jag förstås ej :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-09 23:24

Liknande historia som jag - men jag satt och läste gratis på biblioteket i Älvängen istället ;-)

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-10 00:15

Men är det verkligen så att de ljuger? man får ju inte glömma att det finns de som tycker sig höra skillnad. Dels handlar det väl helt klart om placebo och dels om att en kabel faktiskt kan ge en förändring av ljudbilden, därmed inte sagt att förändringen är en förbättring.
Sedan innebär det ju olika saker med att en kabel är en förbättring. Det kan ju dels innebära att kabeln faktiskt.se har mindre påverkan av signalen, dels kan det handla om att påverka en befintlig distorsion på ett sådant sätt att den upplevs som trevligare.

OOps...känner ni också att den evigt snurrande kabelldebattsvirveln kom hotande nära nu?

Får att hålla sig till tråden: Ja, det är fel så som kablar (och många andra hifikomponenter) presenteras idag. Fram för "hard facts" vad gäller kablar.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-10 06:13

Klart att det är skillnad på kablar och kablar.

Jag bytte min gamla signalkabel en såndär "vanlig" tunn historia som följt med nån gamal cd-spelare eller nått någon gång i tiden till en AUDIOQUEST G-Snake Pris: 400 kr/1mx2
skillnaden var väldigt märkbar. 8O

Testade även att byta mina LINN K20 för 75 kr/m till ja just det vanlig EKK och märkte där ingen skillnad alls.

Men är det så stor skillnad på t.ex en signalkabel för 300 spänn och en i en fin trälåda med sammetsinlägg och glaslock med priset en normal månadslön?

Det tror inte jag att det är iaf inte särskilt mycket då man kommer till det hörbara möjligtvis till utseendet men där tror jag det tar slut på skillnader. :wink:

Sen kanske skillnader hörs och avgörs olika i olika anläggningar.
Senast redigerad av Grismannen 2006-05-10 06:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-05-10 06:17

Förbjudas tycker jag är lite märkligt, det är ju ändå ett hyfsat fritt val att köpa dyra kablar men visst finns det mycket humbug inom hifi. På senaste arkenmässan satt jag och lyssnade på den omstridde dansken som demade nordostnätkablar. Med allsköns bullsnack och diverse knep försökte han övertyga folk att det gick att höra tydlig skillnad.

Mina kompisar som inte bryr sig så mycket om tvåkanal var först imponerade men sedan jag bad dom stänga ögonen och inte lyssna på dravlet utan bara försöka lyssna så hörde dom ingen särskild skillnad förutom att utnivåerna naturligtvis inte var kalibrerade.

Det blev några skojiga kommentarer om vilken nätkabel som lät högst :D

Syvende och sist är det ju ändå individens val som styr och det gäller att stå emot försäljarens mest märkliga argument och be att få lyssna med kalibrerade utnivåer och gärna blint. Hör man skillnad då och tycker att det är värt pengarna så visst..

Det vore kul att få vetenskapliga fakta kring olika kablar och hur och om dom verkligen förändrar ljudet. Den faktan lär inte tas fram av en annonsberoende fackpress :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-05-10 07:46

pinnen skrev:Det vore kul att få vetenskapliga fakta kring olika kablar och hur och om dom verkligen förändrar ljudet. Den faktan lär inte tas fram av en annonsberoende fackpress :wink:

Tur att du kan læsa den faktan hær på fatkiskt.se. Helt Gratis!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-05-10 08:50

Sanoj

....Eller var det inte det vi diskuterade..

// Jonas

Ditt inlägg tyder på att du är en dålig förlorare, och att du representerar samma typ av lurendrejeri. Varför inte erkänna det.

Mvh

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-10 10:04

woland skrev:Sanoj

....Eller var det inte det vi diskuterade..

// Jonas

Ditt inlägg tyder på att du är en dålig förlorare, och att du representerar samma typ av lurendrejeri. Varför inte erkänna det.

Mvh

EEE, nej inlägget betyder att han skämtade. Ett roligt skämt :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-10 10:34

Woland:

Jag tycker det var ett onödigt lågt inlägg. Det för inte debatten vidare på en vettig nivå.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Är det lagligt med kablar egentligen?

Inläggav DQ-20 » 2006-05-10 11:00

overture skrev:Kom att tänka på det för ett tag sen. Är det överhuvudtaget lagligt att marknadsföra kablar som ljudförbättrande komponenter i en musikåtergivningskedja? Jag är fullt medveten om att det finns små skillnader mellan olika kablar som i vissa fall tydligen är hörbara för vissa men det är ju alltid frågan om ytterst små förändringar.
När man som ovetande på området tex ska köpa sig sin första fina stereo så är det väldigt lätt att bli vilseledd som konsument.
När jag själv köpte min första "fin-stereo" så minns jag hur försäljaren propsade på att jag skulle "balansera" utrustningen och inte ha billiga "skräpkablar" i systemet. "Det är som att stoppa in en ferrarimotor i en VW" och liknade kommentarer kommer jag ihåg att han använde. Det slutade med att jag köpte på mig en signalkabel för 1000 kr och högalarkablage för liknande summa. I samanhanget vet jag att många anser detta vara billigt för kablage men man bör sätta det hela i perspektiv tycker jag. För 2000 kr kan man faktiskt inhandla vädigt mycket intressanta saker. Med den kunskap jag skaffat mig nu hade det aldrig varit aktuellt att köpa dessa sladdar. Jag känner mig lurad som konsument.
Vad finns det för regler runt denna typ av produktmarknadsföring och försäljning? Visst bör man vara beläst som konsument men det kan vara svårt att sätta sig in i alla områden.
Ska jag köpa sladdar som kostar mycket vill jag göra det av rätt anledning, dvs att det fungerar och att de är estetiskt tilltalande.

Åsikter? Erfarenheter?

Klart att det är lagligt. Man får ljuga om kablar lika väl som om tvättmedel, ansiktskräm eller motorolja. Om det inte drabbar någon på ett skadligt sätt (mer än att man blir av med pengar) så är detta konsumentintresse inte något som lagstiftaren betraktar som föremål för tvingande lagstiftning. Konsumenten har ett tungt ansvar i en marknadsekonomi att göra goda val även om vi i Sverige kanske invaggats i tron att det finns någon som skyddar oss (eller borde göra så). Att betala för "ingenting" är ju närmast legio i dagens samhälle. Jag ser överhuvud taget ingen skillnad på att betala dyrt för en kabel eller betala dyrt för ett par brallor där det i båda fallen inte finns någon viktigt skillnad i funktion eller produktionskostnad. Jag skulle vilja påstå att det är mer sympatiskt att sälja dyrkablar eftersom många "audiofiler" bedriver ett mer medvetet självbedrägeri än vad den typiske konsumenten av modekläder gör. Modern konsumentmarknadsföring går i stora drag ut på att förvilla konsument och hindra rationella val samtidigt som man får kunden att känna sig nöjd. Glada grisar skall vi vara. I fallet med dyrkablar känns denna förvillning mer uppenbar. När det gäller kläder, kylskåp och bilar är det svårare att upptäcka, troligtvis pga av de som jobbar med marknadsföring inom dessa branscher är betydligt mer slipade än de entusiaster som kränger kablar.

För den konsument som vill göra rationella val finns det goda möjligheter att göra så i en marknadsekonomi men tro inte att tillverkarna gör det åt dig. Att lära sig mer om produkten från oberoende källor, läsa produkttest osv är vad man har framför sig. Eller så köper man den mest sålda produkten inom en viss kategori: det brukar bli en acceptabel lösning i längden och kräver minimal insats i form av sökning och kunskapsinhämtning.

/D

PS. Hifi-försäljare allmänhet verkar inte precis vada i pengar och är föremål för samma typ av kollektiva påverkan som köparna. Om en hifi-försäljare ger usla råd beror det inte nödvändigtvis på att personen i fråga är usel. De flesta vill nog faktiskt sina kunder väldigt väl och vill att de skall komma tillbaka. Men undantag finns säkert även här.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-10 11:40

Super bra inlägg Dahlqvist. Tack!

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-05-10 11:48

Jag skulle vilja påstå att det är mer sympatiskt att sälja dyrkablar eftersom många "audiofiler" bedriver ett mer medvetet självbedrägeri än vad den typiske konsumenten av modekläder gör.

Ett helt strålande inlägg :D

Däremot är jag mer tveksam till hur hifihandlaren resonerar. Jag har personligen råkat ut för handlare som påstår att det måste vara något fel på mina öron eftersom jag inte kan höra den avgrundslika skillnaden det är mellan kablar för 200kr metern och 10000kr metern. Det har ju förekommit en hel del sådana inlägg här och i andra forum också när det gäller ämnet kablar och blindtesta vill dom absolut inte. Jag tror tom att det finns en handlare som envist hävdar att blindtest är den absolut sämsta metod för att utvärdera kablar mm på olika hififorum. Tror fan det, han skulle antagligen tappa tron på både sin egen hörselförmåga och ev inkomsttapp om fler fick upp ögonen (öronen?) genom vetenskapligt genomförda blindtester
:P

P.S: JAg är inte medlem i LTS men kan inte hitta någon metod som är bättre än ett rätt utfört blindtest till att utvärdera hifi.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-10 12:08

Jag har personligen råkat ut för handlare som påstår att det måste vara något fel på mina öron eftersom jag inte kan höra den avgrundslika skillnaden det är mellan kablar för 200kr metern och 10000kr metern.

Jag tycker att det liknar "Kejsarens nya kläder" ganska mycket, kanske är det dags att låta ett barn göra bedömningen. De ar ju i allmänhet ganska klarsynta.
Mot ljusare tider

Nästa

Återgå till Generellt om hifi