Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Om denna pryl är vettig eller inte beror helt på vad du är ute efter.
JTarnstrom skrev:Är det bullshit?
Tärnström
JTarnstrom skrev:Nu kan väl inte MF:s lösning räknas till de billigare. Röret som sitter i är ju tydligen en dyrgrip.
Det är väl inte ovanligt att cd-spelare moddas med avseende just på den analoga utgången (Ah!Tjoeb och andra exempel finns)? Finns det ett generellt problem med dessa utgångar på cd-spelare? Och kan det lösas genom ett buffertsteg?
Jag är som sagt lite halvskeptisk till den här prylen men nyfikenheten har tagit överhanden efter att ha läst ett antal intressanta omdömen om den. Ska bli intressant att se vad som händer när man kopplar in den. Kanske är det slöseri med tid och pengar, men testar man inte så får man aldrig veta.
Tärnström
JTarnstrom skrev:Det här hävdar tillverkaren:
"High input impedance.
Does not offer any loading to the source CD player and as a result it gives its best possible performance.
Low output impedance.
Drives any amplifier easily and ensures virtually perfect linearity."
Är det bullshit?
Har sett en del som har klagat/tyckt att de har fått lite mindre dynamik med steget inkopplat. Personligen undrar jag om det inte kan vara en fördel. På låg volym tycker jag nämligen att dynamiken (med mitt NAD 218) blir en aning hög.
Tärnström
Bill50x skrev:Man ser ibland reklam för buffertsteg med rör, syftet är då att skapa någon sorts "rör-sound". Alltså en medveten färgning för att det ska låta lite gammaldags trevligt. Och det är OK om man gillar sådant.
Själv tycker jag nog att vissa rör-apparater överglänser transistor-dito. På något sätt känns musiken riktigare och mer levande. Men då ska det vara kompetent utförda rörförstärkare som i något/några avseenden är bättre än motsvarande transistorsteg. Med på köpet får man kanske en färgning som man antingen accepterar eller inte. Men att bara lägga till "färgen" till en befintlig transistoruppsättning känns som tämligen meningslöst. Då får man bara det sämsta från två världar
/ B
Bill50x skrev:Man ser ibland reklam för buffertsteg med rör, syftet är då att skapa någon sorts "rör-sound". Alltså en medveten färgning för att det ska låta lite gammaldags trevligt. Och det är OK om man gillar sådant.
/ B
JTarnstrom skrev:Bill50x skrev:Man ser ibland reklam för buffertsteg med rör, syftet är då att skapa någon sorts "rör-sound". Alltså en medveten färgning för att det ska låta lite gammaldags trevligt. Och det är OK om man gillar sådant.
/ B
Så vanliga är de väl inte. Jag känner på rak arm till tre stycken olika tillverkare och två av dem verkar vara buskfirmor.
Tärnström
JTarnstrom skrev:Bill50x skrev:Man ser ibland reklam för buffertsteg med rör, syftet är då att skapa någon sorts "rör-sound". Alltså en medveten färgning för att det ska låta lite gammaldags trevligt. Och det är OK om man gillar sådant.
/ B
Så vanliga är de väl inte. Jag känner på rak arm till tre stycken olika tillverkare och två av dem verkar vara buskfirmor.
Tärnström
JTarnstrom skrev:Nu har jag ju mer än en utgång på cd-spelaren och en jäkla massa ingångar på recievern så rörbufferten kan få sitta inkopplad utan att vara ivägen för finljudet. Ska bli kul att höra den! För jag tror att man gör det. Hör den alltså. Kanske det som är meningen om man nu gillar att leka lite.
Tärnström
JTarnstrom skrev:Nu har jag ju mer än en utgång på cd-spelaren och en jäkla massa ingångar på recievern så rörbufferten kan få sitta inkopplad utan att vara ivägen för finljudet. Ska bli kul att höra den! För jag tror att man gör det. Hör den alltså. Kanske det som är meningen om man nu gillar att leka lite.
Tärnström
Hedlund skrev:JTarnstrom:
Tror inte du skall ha buffert steg inkopplat mellan cd och reciever samtidigt som du även har signalkablar direkt från cd till reciever.
Jag försökte samma sak med en DAC och det fungerade inte.
Ljudet blev exakt detsamma.
Testa signalkapel för sig och med buffertsteget för sig, då bör du ha lättare att höra eventuella skillnader.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster