Buffertsteg med rör - är det nåt att ha

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Buffertsteg med rör - är det nåt att ha

Inläggav JTarnstrom » 2006-11-23 21:33

Har en Musical Fidelity X-10v3 Tube Buffer Output Stage pågång i väntan på inköp av en bra, integrerad, tvåkanalare (med hembio-ingång).

Jag har sett många olika omdömen på nätet om denna historia och jag vet knappt vad den gör rent tekniskt, men finns det några goda, tekniska, argument för en sådan lösning? Kan den motiveras genom att den eliminerar någon brist i kedjan? Förutom att den förmodligen ändrar karaktären på ljudet så ska den ju ge cd-spelare och försteg lite lämpligare laster att jobba med. Stämmer det?

Jag köper den här grunkan mest på lite kul och jag räknar med att få igen det mesta av stålarna om jag gör mig av med den igen. Ibland tar nyfikenheten överhanden.

http://www.musicalfidelity.com/products/smlx/x10v3.html

Tärnström

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-23 22:14

Allting du stoppar in i signalkedjan är en potentiell felkälla. Såvida du inte har mycket långa kablar till försteget från CD så skall den inte ha några som helst problem.

Om denna pryl är vettig eller inte beror helt på vad du är ute efter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-23 22:17

Max_Headroom skrev:Om denna pryl är vettig eller inte beror helt på vad du är ute efter.

Precis. Och sedan om man får ut samma pengar (om man inte tycker den är vad man önskar) när man säljer den så är det ju inte det värsta. Kan ju åtmintone vara ett intressant test.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-23 22:37

Någon som kan förklara vad man ska ha ett buffertsteg till ?

Möjligen om du har ett slutsteg med låg ingångskänslighet (om man kopplar CD-spelaren direkt till slutsteget), är det en nödvändighet. Alla CD-/DVD-spelare jag innehaft, styr ut mina slutsteg utan problem, utan vare sig förförstärkare eller buffertsteg.

Kanske också om du ska koppla in ett elektroniskt delningsfilter mellan CD-spelare och slutsteg. Vet inte hur OP-amparna i CDn skulle gilla filtret direkt ? Buffertsteget kanske står emot en omildare lastbehandling helt enkelt.

Intressant fråga eftersom jag själv går i subbastankar.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-11-23 22:48

Det här hävdar tillverkaren:

"High input impedance.

Does not offer any loading to the source CD player and as a result it gives its best possible performance.
Low output impedance.

Drives any amplifier easily and ensures virtually perfect linearity."

Är det bullshit?

Har sett en del som har klagat/tyckt att de har fått lite mindre dynamik med steget inkopplat. Personligen undrar jag om det inte kan vara en fördel. På låg volym tycker jag nämligen att dynamiken (med mitt NAD 218) blir en aning hög.

Tärnström

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-24 01:06

JTarnstrom skrev:Är det bullshit?
Tärnström

Knappast, men som sagts ovan, all elektronik i signalvägen, bidrager med sin karaktär.
Ett av skälen till att jag kör CDn direkt till slutsteget, är just detta och att få korta signalvägar, där kablar/kontakter etc inte får någon reél betydelse.

Dynamikbegränsning lär du inte få, om den är rätt konstruerad.
Dynamik är ju något man inte kan få nog av. :wink:

Köksradion.....

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-11-24 01:21

Jag har ett riktigt härke med kablar och kopplingar eftersom det tvåkanaliga ljudet ska samsas med hembioljudet. Att köra raka rör från cd till slutsteg är än så länge en utopi för mig.

Köksradion? Njae. Att ha tillgång till dynamik är aldrig fel men just för de stunder då man vill lyssna på lite lägre nivå så tycker jag att min reciever (Marantz SR7500) gör ett bättre jobb på egen hand än när den får hjälp av NAD:en.

Tärnström

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-24 01:52

Är det lösningen på ett problem man inte borde ha?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-24 09:46

Har man övrig utrustning i ordning med lagom stora ut- respektive inimpedanser, fyller apparaten ifråga ingen som helst funktion, snarare tvärtom.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-11-24 10:06

Stereophile har mätningar på den gamla versionen.

http://stereophile.com/tubepreamps/873/index5.html

Input impedance 320 kOhm, output impedance 26 Ohm.

Onödig pryl i de flesta fall, det är i princip en impedanspryl.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-24 12:18

Och behöver man en buffer så är en batteridriven opamp i klass a en bättre och mycke billigare lösning.

Som jag förstått det så kosta transparante rör-lösningar plenty pesetas!

Dvs. billiga rör-varianter är suboptimala med hög distortion som följd.

/Peter

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-11-24 13:21

Nu kan väl inte MF:s lösning räknas till de billigare. Röret som sitter i är ju tydligen en dyrgrip.

Det är väl inte ovanligt att cd-spelare moddas med avseende just på den analoga utgången (Ah!Tjoeb och andra exempel finns)? Finns det ett generellt problem med dessa utgångar på cd-spelare? Och kan det lösas genom ett buffertsteg?

Jag är som sagt lite halvskeptisk till den här prylen men nyfikenheten har tagit överhanden efter att ha läst ett antal intressanta omdömen om den. Ska bli intressant att se vad som händer när man kopplar in den. Kanske är det slöseri med tid och pengar, men testar man inte så får man aldrig veta.

Tärnström

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-24 13:43

JTarnstrom skrev:Nu kan väl inte MF:s lösning räknas till de billigare. Röret som sitter i är ju tydligen en dyrgrip.

Det är väl inte ovanligt att cd-spelare moddas med avseende just på den analoga utgången (Ah!Tjoeb och andra exempel finns)? Finns det ett generellt problem med dessa utgångar på cd-spelare? Och kan det lösas genom ett buffertsteg?

Jag är som sagt lite halvskeptisk till den här prylen men nyfikenheten har tagit överhanden efter att ha läst ett antal intressanta omdömen om den. Ska bli intressant att se vad som händer när man kopplar in den. Kanske är det slöseri med tid och pengar, men testar man inte så får man aldrig veta.

Tärnström

99% av testning inom HiFi ær testning av førvæntningar och førutfattade meningar. Helt værdeløst som information om man ær ute efter faktisk information om en produkt. Det ær dærfør man måste isolera produktens påverkan från all annat vid testnig, i størsta møjliga mån. Det finns flera metoder før detta. Metoden "Lyssna och tyck" som den komersiella HiFi-prssen ægnar sig åt ær alltså helt oanvændbar utom i fall dær produktens egenljud ær mycket tydligt (och i dom fallen brukar recensionen vara mycket entusiatsik, med andra ord: Ju større påverkan en produkt har på ljudet, desto bættre!). Men det ær HiFi-tidnigarna det...

"Kanske är det slöseri med tid och pengar, men testar man inte så får man aldrig veta. "

Ja, det kan bara du bedømma. Det beror ju på vad du vill uppnå. Vill du ha minimalpåverkan av signalen (før størsta møjliga trohet mot orginalet, så ja, då ær det sløseri med tid och pengar.
Gillar du att pyssla med apparater och provlyssna så ær det en utmærkt grej. Inte så dyr, stor och tung, utan enkel att jobba med.
Vill du manipulera ljud så ær den dålig, den har bara ett læge, det som ær inbyggt i konstruktionen. Køp en digital delay, EQ och en kompressor istællet, då kan du bestæmma sjælv hur det ska låta.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Buffertsteg med rör - är det nåt att ha

Inläggav rhenrics » 2006-11-24 15:35

Har för mig att jag läst på MF:s hemsida att denna pryl ska kunna kopplas till en medelbra cd-spelare och sedan få den att låta som deras Trivista SACD-spelare för 65000 kr. De säger alltså i princip själva att den ändrar ljudkaraktären. Förmodligen är det bara en ekobox i HiFi-förklädnad. Den får ljudet att låta spatiöst och tredimensionellt och med luft kring instrumenten. Men det är alltså bara fråga om en färgning av ljudet. Obs att jag inte hört den utan bara spekulerar nu, dock har jag lyssnat på en del rena transistor- men även hybridförstärkare från MF och vet att de färgar ljudet genom att lägga på vad jag upplever som ekoeffekter - i hifikretsar kallas det visst "rörljud". Ursprungligen kommer det väl från mikrofonieffekter i rören, dvs kraftig distorsion.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-24 15:48

Bergis bara en box med en sladd mellan in och utgång. Så har dom elektronik i med ett rør som lyser och sånt, så det ska se ut som att den faktiskt gør nåt...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-24 16:14

JTarnstrom skrev:Det här hävdar tillverkaren:

"High input impedance.

Does not offer any loading to the source CD player and as a result it gives its best possible performance.
Low output impedance.

Drives any amplifier easily and ensures virtually perfect linearity."

Är det bullshit?

Har sett en del som har klagat/tyckt att de har fått lite mindre dynamik med steget inkopplat. Personligen undrar jag om det inte kan vara en fördel. På låg volym tycker jag nämligen att dynamiken (med mitt NAD 218) blir en aning hög.

Tärnström

För ändåmaålet har man normalt ett försteg. Klarar inte försteget uppgiften bör det bytas- apparaten ifråga är en nödlösning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-24 16:25

Man ser ibland reklam för buffertsteg med rör, syftet är då att skapa någon sorts "rör-sound". Alltså en medveten färgning för att det ska låta lite gammaldags trevligt. Och det är OK om man gillar sådant.

Själv tycker jag nog att vissa rör-apparater överglänser transistor-dito. På något sätt känns musiken riktigare och mer levande. Men då ska det vara kompetent utförda rörförstärkare som i något/några avseenden är bättre än motsvarande transistorsteg. Med på köpet får man kanske en färgning som man antingen accepterar eller inte. Men att bara lägga till "färgen" till en befintlig transistoruppsättning känns som tämligen meningslöst. Då får man bara det sämsta från två världar :-)
/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-24 20:14

Well spoken Bill!

BAT har ett rörförsteg som mätte makalöst bra i HF om jag inte missminner mig.

/Peter

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-11-24 20:20

Bill50x skrev:Man ser ibland reklam för buffertsteg med rör, syftet är då att skapa någon sorts "rör-sound". Alltså en medveten färgning för att det ska låta lite gammaldags trevligt. Och det är OK om man gillar sådant.

Själv tycker jag nog att vissa rör-apparater överglänser transistor-dito. På något sätt känns musiken riktigare och mer levande. Men då ska det vara kompetent utförda rörförstärkare som i något/några avseenden är bättre än motsvarande transistorsteg. Med på köpet får man kanske en färgning som man antingen accepterar eller inte. Men att bara lägga till "färgen" till en befintlig transistoruppsättning känns som tämligen meningslöst. Då får man bara det sämsta från två världar :-)
/ B

Om buffertsteget inte korrigerar ett fel i balansen mellan cd och försteg så är det ju rörkänslan som man vill åt. Och självklart kan det inte vara idealiskt att LÄGGA TILL en komponent när man hade kunnat använda rätt grejer från början. I något sorts ljudfilosofiskt perspektiv håller jag med de flesta inlägg men det utesluter inte att steget skulle kunna utgöra en förbättring i en missmatchad anläggning.

Men på vad sätt skulle inte detta buffertsteg vara ett kompetent bygge?

Tärnström

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-11-24 20:25

JTarnstrom skrev:
Men på vad sätt skulle inte detta buffertsteg vara ett kompetent bygge?

Som sagt, det är säkert en mycket kompetent byggd ekobox 8)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-11-24 20:53

Bill50x skrev:Man ser ibland reklam för buffertsteg med rör, syftet är då att skapa någon sorts "rör-sound". Alltså en medveten färgning för att det ska låta lite gammaldags trevligt. Och det är OK om man gillar sådant.

/ B

Så vanliga är de väl inte. Jag känner på rak arm till tre stycken olika tillverkare och två av dem verkar vara buskfirmor.

Tärnström

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2006-11-27 00:33

Vet ni vad, jag köpte ett buffertsteg för flera månader sedan (MF, det som diskuteras) och kan inte koppla ur det eftersom det då "låter sämre" ...
Hur fan?
Vaddå?
Ingen aning, men inte tar jag bort det inte!
(drivs då med X-PsuV.3 och sitter tillsammans med X-Dac)

Skall bli intressant att höra vad någon annan tycker!
(inte "antar" som det mesta i denna tråd)

Ciao
/Joakim
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-27 00:36

JTarnstrom skrev:

/ B

Så vanliga är de väl inte. Jag känner på rak arm till tre stycken olika tillverkare och två av dem verkar vara buskfirmor.

Tärnström

Och dessutom nog det mest "onödiga" som finns i hifi-väg! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-27 01:48

JTarnstrom skrev:

/ B

Tärnström

Nu skrev jag inte att det var "vanliga", bara att de finns. Oavsett vilket tycker jag det verkar vara särdeles onödiga tillbehör. Precis som någon skrev, blir det "bättre" med sådan burk inkopplad (vad nu "bättre" är...) så är det en nödlösning och ett bättre försteg borde övervägas.

/ B

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-11-27 02:57

Nu har jag ju mer än en utgång på cd-spelaren och en jäkla massa ingångar på recievern så rörbufferten kan få sitta inkopplad utan att vara ivägen för finljudet. Ska bli kul att höra den! För jag tror att man gör det. Hör den alltså. Kanske det som är meningen om man nu gillar att leka lite.

Tärnström

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-06-02 11:15

JTarnstrom skrev:Nu har jag ju mer än en utgång på cd-spelaren och en jäkla massa ingångar på recievern så rörbufferten kan få sitta inkopplad utan att vara ivägen för finljudet. Ska bli kul att höra den! För jag tror att man gör det. Hör den alltså. Kanske det som är meningen om man nu gillar att leka lite.

Tärnström

Hur gick det? Hur påverkade den ljudet?

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-06-02 11:16

JTarnstrom skrev:Nu har jag ju mer än en utgång på cd-spelaren och en jäkla massa ingångar på recievern så rörbufferten kan få sitta inkopplad utan att vara ivägen för finljudet. Ska bli kul att höra den! För jag tror att man gör det. Hör den alltså. Kanske det som är meningen om man nu gillar att leka lite.

Tärnström

Hur gick det? Hur påverkade den ljudet?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-02 16:44

Något. Om det är till det bättre eller sämre kan jag inte svara på. Kanske kan den hjälpa vissa speciella kombinationer av cd-spelare och förstärkare (jag är ingen tekniker men som jag förstår det kan buffertsteget avlasta cd-spelarens utgång i vissafall). Möjligen säger mig mina öron att den ger en svag rörlyster men i så fall är det på bekostnad av basen som upplevs som något luddigare, men det kan vara inbillning.

Tärnström

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-02 16:55

JTarnstrom:

Tror inte du skall ha buffert steg inkopplat mellan cd och reciever samtidigt som du även har signalkablar direkt från cd till reciever.
Jag försökte samma sak med en DAC och det fungerade inte.
Ljudet blev exakt detsamma.
Testa signalkapel för sig och med buffertsteget för sig, då bör du ha lättare att höra eventuella skillnader.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-02 17:13

Hedlund skrev:JTarnstrom:

Tror inte du skall ha buffert steg inkopplat mellan cd och reciever samtidigt som du även har signalkablar direkt från cd till reciever.
Jag försökte samma sak med en DAC och det fungerade inte.
Ljudet blev exakt detsamma.
Testa signalkapel för sig och med buffertsteget för sig, då bör du ha lättare att höra eventuella skillnader.

Tack, men det blev aldrig så att jag körde parallellt. Som sagt, möjligen låter ljudet mer väldefinierat utan buffert men det kan som sagt vara inbillning. Hur som helst hör jag ingenting som motiverar användandet av den.

Tärnström

Nästa

Återgå till Generellt om hifi