Dämpa efterklang i rummet.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson

Dämpa efterklang i rummet.

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-31 19:52

I rummet där jag har mina piPs så är det ganska mycket efterklang. Knäpper man med fingrarna så hör man tydligt hur det ekar så att säga.

Detta med att akustikbehandla rum har jag fattat är mycket komplicerat, så perfekt har jag insett att det inte kommer att bli då det är en hyresrätt och man är mycket begränsad. Men den typ av efterklan jag beskriver ovan kan väll inte vara bra på nått sätt eller? Och borde gå att göra nått åt även där jag bor nu.

Jag tycker det låter ganska bra i mitt rum, men upplever att ljudet blir mer ansträngt ju mer man vrider på. Min teori är att detta delvis beror på det jag skrivit ovan.

Jag har en del mattor på golvet men mycket mer än jag har blir nog svårt att få dit. Så nästa steg tänkte jag skulle bli att hänga upp lite tjocka gardiner av typen "Soft velet" som rekommenderas av många. låter detta som en bra ide? Någon som har erfarenheter?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-31 20:46

Ha det stökigt! Massor med prylar och inga kala ytor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-05-31 21:10

Mattor på väggar och / eller tygdraperier kan det vara till någon hjälp?Det ekar eller rättare sagt låter som ett "fjädrande" ljud i mitt rum då man knäpper med fingrarna så jag skulle också tacksamt ta emot tips om hur man förbättrar akustiken. Har för närvarande tygklädda undertaksskivor av glasull på väggarna.

Tipsa på. :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-05-31 21:21

Jag läste någonstans att Ingvar Öhman tycker att typ det bästa man kan göra är att skaffa en heltäckningsmatta :wink:
Det kanske inte riktigt var det du var ute efter, men men!

Annars kan man också skaffa sig en bauta-stor soffa...
Testa med gardiner, gör det inte jättemycker så kanske det gör lite :)

Edit: Titta vilken fin länk jag hittade: :) http://www.sonicdesign.se/oeint9.html
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-31 21:27

Ska man inte börja med att dämpa väggen bakom högtalarna?

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-31 21:33

Tja, jag kör med ryamattor på både golv och väggar :)
Dels tar de efterklang hyggligt, dels klagar inte tanten på akustik-åtgärder :wink:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-05-31 21:36

tjock vågig skumplast bakom burkarna först. Sen kan du prova med typ Stagedrops från JAM från tak till golv, dels bakom burkarna och dels på sidväggarna. Det är vad jag experimenterar med och massor av rumseko har försvunnit. Rummet blir tystare vilket hjälper mycket

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-31 21:47

jeppe skrev:tjock vågig skumplast bakom burkarna först. Sen kan du prova med typ Stagedrops från JAM från tak till golv, dels bakom burkarna och dels på sidväggarna. Det är vad jag experimenterar med och massor av rumseko har försvunnit. Rummet blir tystare vilket hjälper mycket

Skumplasten, är det "vanlig" skumplast, typ sådant som används för att emballera elektronik, eller är det en "speciell" typ?

Vad är stagedrops?

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-31 22:17

Ja, detta är ju inte lätt det visste jag ju. Men nu är jag nästan mer förvirrad än innan :) Men blir ju så eftersom det är omöjligt att veta vad som blir bra utan att testa.

När man inte har ett dedikerat rum för detta så får ju allt bli en kompromiss. Men ryamattor var ju ett ganska bra tips. Kanske skulle skaffa en sådan.

Hur ser det där stagedrop materialet ut. Ser det ut som svart tyg eller är det nått plastliknade material?

Ingen som testat det där soft velvet tyget på väggarna. tänkte nämligen det även kunde se lite hemtrevligt ut :)

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-31 22:20

Magnus >> mrk på hififorum har nyss hängt upp ett sådant och det funkade bra enligt honom, du kan se lite foton på tyget från hans tråd:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=3

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-31 22:22

Svante skrev:Ha det stökigt! Massor med prylar och inga kala ytor.

Stökigt är tyvärr inte min grej. Men jag förstår vad du menar. Jag är tyvärr ganksa pedantisk och gillar när det är stilrent. Detta i kombination med att gilla väljudande lyssningsrum är inte det lättaste att få ihop :? Men jag skall försöka hitta någon vetig kompromiss.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-05-31 22:39

Moment-23 skrev:
jeppe skrev:tjock vågig skumplast bakom burkarna först. Sen kan du prova med typ Stagedrops från JAM från tak till golv, dels bakom burkarna och dels på sidväggarna. Det är vad jag experimenterar med och massor av rumseko har försvunnit. Rummet blir tystare vilket hjälper mycket

Skumplasten, är det "vanlig" skumplast, typ sådant som används för att emballera elektronik, eller är det en "speciell" typ?

Vad är stagedrops?

Går inte att direktlänka men sök på dämpplatta på www.hifikit.se

Stagedrops är ett ganska tungt scendraperi som köps billigt från www.jam.se

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-06-01 07:39

Magnusjohansson skrev:Ingen som testat det där soft velvet tyget på väggarna. tänkte nämligen det även kunde se lite hemtrevligt ut :)

Jag har massvis med Soft Velvet tyg i mitt lyssningsrum. Minns jag rätt
gick det åt 22-23 löpmeter (köpte 25 löpmeter, så det räckte till 4 kudd-
fodral också som mathar perfekt :wink:)

Det dämpar efterklangen bra i mitt rum, fast just drapperierna och ridån
är ju det lilla som gjorts i mitt rum...

Mitt lyssningsrum
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-01 09:31

Wolfie det där är ett snyggt bygge.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-01 09:34

Om man får in dagsljus i rummet som typ ett vanligt vardagsrum så kan man ju jobba en del med fodrade gardiner om man inte vill ha för svart i rummet i vanliga fall.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-01 09:50

Tänker man inte göra en seriös akustikbehandling är det välgörande att skaffa mängder av:

* Tavlor - stora oljemålningar
* Möbler - gärna stoppade
* Mattor - stora fina orientmattor tex.

Dagens inredningsmode är raka motsatsen till vad som krävs.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2007-06-01 13:28

bokhyllor exempelvis på väggytan där reflex träffar vägg mellan högtalare och lyssningsposition. Ställ lite böcker och stilrena pedantiska grejer i olika storlekar så tillför du rummet välbehövlig diffusion vilket mjukar upp klangen ganska mycket.

Om du har ett sånt där kritvitt svenskt modernt rum med kala trämöbler+designsoffa i olika rektangulära former så kan du ha en efterklangstid på runt 1 sekund över hela musik-frekvensområdet på grund av avsaknaden av dämpande och diffuserande material. Du har fladdereko så det skriker om det.

Jag förstår att det blir jobbigt ljud om du vrider på lite.

Tavlor, bokhyllor, växter mm ger alla välbehövlig diffusion. Du behöver INTE hänga fula (jo det är fult) svarta teatertextiler i ditt i övrigt snygga rum (hoppas jag du tycker). Skaffa som sagts ovan ryamatta eller annan stor dämpande matta. Sätt upp absorbet-tavlor på vägg, kolla in Bunkerts paradis för instruktion/inspiration: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=3

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-01 17:13

demo9 skrev:bokhyllor exempelvis på väggytan där reflex träffar vägg mellan högtalare och lyssningsposition. Ställ lite böcker och stilrena pedantiska grejer i olika storlekar så tillför du rummet välbehövlig diffusion vilket mjukar upp klangen ganska mycket.

Om du har ett sånt där kritvitt svenskt modernt rum med kala trämöbler+designsoffa i olika rektangulära former så kan du ha en efterklangstid på runt 1 sekund över hela musik-frekvensområdet på grund av avsaknaden av dämpande och diffuserande material. Du har fladdereko så det skriker om det.

Jag förstår att det blir jobbigt ljud om du vrider på lite.

Tavlor, bokhyllor, växter mm ger alla välbehövlig diffusion. Du behöver INTE hänga fula (jo det är fult) svarta teatertextiler i ditt i övrigt snygga rum (hoppas jag du tycker). Skaffa som sagts ovan ryamatta eller annan stor dämpande matta. Sätt upp absorbet-tavlor på vägg, kolla in Bunkerts paradis för instruktion/inspiration: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=3

De där panelerna han byggt var ju snygga. Man kan ju sätta ett par stora sådana i taket. Borde inte det kompensera lite för avsaknaden av heltäckningsmatta på golvet. Om ljudet dämpas i golv eller tak torde väll inte spela någon roll.

Borde man inte kunna använda vanliga guldfiberplattor eller nått och klä in dom.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-06-01 18:55

Magnusjohansson skrev:Om ljudet dämpas i golv eller tak torde väll inte spela någon roll.

Nä, det är väl ungefär lika oväsentligt som huruvida man har högtalarna
framför eller bakom sig ... :?

Mvh E*(fterklang)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-01 19:31

E skrev:
Magnusjohansson skrev:Om ljudet dämpas i golv eller tak torde väll inte spela någon roll.

Nä, det är väl ungefär lika oväsentligt som huruvida man har högtalarna
framför eller bakom sig ... :?

Mvh E*(fterklang)

Ok, det spelar roll med andra ord. Fan....., jag som kommit på värsta iden trodde jag. :lol:

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2007-06-01 21:02

det spelar inte STOR roll som é påskiner :) de flesta kontrollrum är gjorda just så, fast med förutsättning att golvreflexen skärmas av mixkonsollen (ersätts i rum exempelvis med soffbord eller ett par fotpallar)

Men, att bara sätta absorbent i tak är inte det optimala. I ett rum med mycket klang och fladder kan du motberka ditt syfte med ensidiga åtgärder som exempelvis absorbent bara i tak. Det kan i värsta fall bara föra med sig att de reflexer du har mellan vertikala ytor blir mer hörbara/störande.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-01 21:08

Liiite ot, men jag slås av att många s.k audiofiler och dyrhifianhängare sällan eller aldrig gör något åt akustiken! Titta bara på andra forum om hifi! (deras bilder alltså) kala rum med onödigt dyra prylar! Ofta eller alltid ett naket parkettgolv dessutom...Hmmm...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-06-01 21:31

Hej!

Hårda golv är bra för kontorsstolsputtning.

De är förstås lättstädade och ibland slitstarka och spillvänliga också, men i
övrigt är de inte mycket att ha. :(

Hårda tak däremot! Med stora målningar i. Fönsterförsedda, således att
man kan få somna under stjärnorna. Eller ...

Mvh E*(nkelbeckasin)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-06-01 21:45

jeppe skrev:
Moment-23 skrev:

Vad är stagedrops?

Hallå. Sökte på stagedrop på JAM men ingen träff. Nått alternativt sökord? :)

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2007-06-01 21:53

Grismannen skrev:
jeppe skrev:
Moment-23 skrev:

Vad är stagedrops?

Hallå. Sökte på stagedrop på JAM men ingen träff. Nått alternativt sökord? :)

Tror att det är det här:

JJlabs Stage Absorb Backdrop, svart, flamsäker Molton, för scenbruk, 3 meters bredd, pris/m

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-06-01 22:23

Man tackar mjukast Rullake. :D

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-06-02 09:28

Hittade något som kallas för: JJlabs A-Absorb Corner på JAM. Är det nått att ha?
Någon som provat? :)

Tänkte även göra gardiner till mitt fönster som sitter på ena sidoväggen i mitt ljudrum av sånt där stagedrops tyg.

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2007-06-02 20:58

Jag kan verkligen rekomendera

http://www.diffusor.com/

och

http://www.akustikmiljo.se/

Från akustikmiljö i Falkenberg kan du beställa några skivor dracon. de gör stor skillnad och funkar utmärkt som dämptavlor.

Länk till mitt Absorbentbygge: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35518

Det går utmärkt att använda dracon i sådana absorbenter.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-02 21:35

Hej Leo, jag tror det var din tråd jag följde när jag byggde mina absorbenter, de funkar bra förresten så jag tipsar om dom till Magnus också!

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2007-06-02 22:12

Akustikmiljös single absorbenter kan även beställas från
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1039&menu=1
Köper man 5st eller fler så blir frakten gratis...

Men förmodligen så är stagedrop ett effektivera alternativ ifall man har möjlighet att hänga upp rätt så många meter^2

Nästa

Återgå till Generellt om hifi