Philip TESTAR F/E

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

Philip TESTAR F/E

Inläggav philip » 2008-06-06 19:58

Hej mina vänner,

Jag har tidigare i andra trådar nämnt min skeptism mot F/E lyssning som metod för att utvärdera ljudutrustning. Eftersom det alltid blir ett jäkla hallå när jag säger detta och eftersom mina andra trådar oftast dör när jag inte accepterar F/E så får jag väl testa själv.

Nu har jag testat förr med mycket märkliga resultat men jag har inte gjort det med ordentlig dokumentation och med 0,05db's exakthet.

Men det har jag nu.

OBS! Jag vill inte bråka med någon, jag vill lära mig, diskutera och ha det trevligt. Vänligen respektera detta.

F/E test ett.

Eftersom jag vill lära mig från grunden och försöka förstå vad det är som F/E anhängare gillar med metoden så valde jag ett enkelt testobjekt (trodde jag). Min Manley Massive Passive EQ (AKA MASSIVO).

Utrustningen i övrigt är:

Akustikreglerat rum
högtalare: INO pi60s med bs60
slutsteg: NAD208
Högtalarkabel: EKK
signalkabel: Mogami
Försteg: Harmoy Design pre906 Granqvist Edition med reläkontrollerad volym och signalväljare.
AD/DA: apogee, RME mm

Det första jag gjorde var att mäta upp mina utgångar på min Apogee 800 så att jag kunde använda utgång 1+2 som referens (F) och kanal 3+4 som E.

Jag gjorde också en blind lyssning mellan 1+2 och 3+4 utan att detektera någon skillnad.

Sedan kopplade jag in Massivon på kanal 3+4, stängde av alla band och filter och såg till att volymen var samma på alla kanaler inom 0,05db.

Jag använde som sagt Massivon som exempel för att den skulle vara lätt att detektera, den är nämligen en passiv EQ med rörförstärkning och trafos på in och utgångarna. Även med alla band av så förstärker den 20db. Men döm av min förvåning om den inte var transparent, jag kunde INTE höra någon skillnad mellan F och E.

Eftersom jag tyckte detta var väldigt märkligt, jag borde ju hört trafosarna tycker man så gjorde jag några kompletterande mätningar:

Bild

Bild

Mätningarna ska inte tas på för stort allvar, speciellt inte över 10k eftersom jag varken använt hög samplingsfrekvens eller vet hur man ställer in mätningarna för bästa resultat. men ändå.

Kommentarer så här långt? Gör jag fel? Vad har jag missat?
Senast redigerad av philip 2008-06-10 11:43, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-06 20:08

Kan du beskriva hur du tänkt göra det hela, alltså metoden som helhet?

Hoppas du kommer tycka det är lärorikt.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-06 20:09

Kaffekoppen skrev:Kan du beskriva hur du tänkt göra det hela, alltså metoden som helhet?

Hoppas du kommer tycka det är lärorikt.

jag fattar inte :oops:

det är väl det jag gör?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-06 20:16

Hmm.. ja alltså, om den förstärker 20db bara genom att finnas i signalkedjan så borde ju det höras...men du kanske hade justerat det redan?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-06 21:07

Kaffekoppen skrev:Hmm.. ja alltså, om den förstärker 20db bara genom att finnas i signalkedjan så borde ju det höras...men du kanske hade justerat det redan?

ja det är justerat, jag valde Massivon eftersom den dämpar signalen mycket och förstärker upp den med rörsteg, som extremast förstärker den 80db har jag för mig och med alla filter och EQ av så förstärker den 20db + att det är trafos. Men den är helt transparent.

Lite coolt faktiskt. Visst, den ska vara bra, den kostar ju lika mycket som ett Bryston 14b SST i Sverige men ändå...

Jag drar inga slutsatser än eftersom jag inte vet om mina försök är ok, alltså gör jag en F/E lyssning nu?

Jag har också F/E testat två andra produkter idag men återkommer om dem imorgon. Väldigt intressant hittils men som sagt, jag vill veta att ni godkänner min metod först. Annars kommer det bara bli tjafs om den.

Det som var viktigast i mina lyssningar var helt enkelt nivåmatchningarna, att man hör skillnad på en halv db visste jag men inte att det var så kritiskt som det är. Men det förstärker mina misstankar om att analog utrustning inte är lämpade för stereomaterial om det inte är M/S kodat. (jag kodar alltid om till M/S när jag mastrar förutom när jag behåller mig i den digitala domänen genom hela kedjan)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-06 21:15

Det gäller ju att välja material som man kan misstänka är utslagsgivande och lite försöka provocera fram det.

Nu är jag definitivt inte kung på F/E, där har Lindroos, IÖ, Morello och rätt många fler betydligt mer kunskap att dela med sig av.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-06 21:26

absolut, jag lyssnade på en mängd olika material och på mina andra tester så hörde jag skillnader (nyanser, på ett bra sätt om du förstår).

nu kanske det inte var så lyckat att bara lägga upp mätningar på E så här kommer även F fast bara frekvens, THD har jag i studion och laddar upp imorgon men den var mkt bra hela vägen, runt 0,01.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Philip F/E TESTAR

Inläggav Svante » 2008-06-06 21:34

Kul tråd!

Jättebra att fler ger sig på seriösa blindtester.

Hoppas på fina diskussioner. En liten kritik som jag kan ha är dock det här synsättet.

philip skrev:Jag använde som sagt Massivon som exempel för att den skulle vara lätt att detektera, den är nämligen en passiv EQ med rörförstärkning och trafos på in och utgångarna. Även med alla band av så förstärker den 20db. Men döm av min förvåning om den inte var transparent, jag kunde INTE höra någon skillnad mellan F och E.

Att du inte klarar att detektera någon skillnad betyder inte att prylen är transparent per automatik. Den kan vara det, men behöver inte vara det. Det är nog nästan detta som är det jobbigaste med alla tester; lyckas man inte så har man ... inte lyckats.

Man kan däremot säga att om man har provat många apparater med samma försöksuppställning, och om man har hittat väldigt små skillnader tidigare, men misslyckas nu, ja då är det inte så troligt att apparaten färgar hörbart.

Om man däremot under sitt första test, som det här alltså, misslyckas, ja då säger det inte så mycket. Det säger iofs att skillnaden på 1/2 dB som du har mätt upp är svår att höra och det kan vara en öronöppnare att inse det när alla andra snackar om att det måste vara matchat inom 0,05 dB. Men det betyder inte att apparaten är transparent.

LTS F/E-lyssningar görs med inspelningar som man har vaskat fram under många sessioner och som då har visat sig ge hög känslighet. Det är jätteviktigt vad man väljer för material om man vill nå så långt som möjligt.

Det hindrar inte att det här testet är bra. Det fyller åtnminstone tre funktioner:

1. Det utbildar och tränar dig, snart kommer du att kunna detektera mindre skillnader.

2. Om du skriver om det här så utbildas även andra och du själv får feedback.

3. F/E-lyssning avdramatiseras, förhoppningsvis börjar det lyssnas mer ute i stugorna och förståelsen för metoden blir bättre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-06 21:41

Utmärkt med egna, praktiska prov! Det lär man sig mycket av. Själv har jag mest ägnat mig åt avsiktlig manipulering med Sound Forge. Jag läggar alltså till fel och provlyssnar hur felet låter, om jag nu kan höra det... Faktiskt lustigt vad man kan stöka med signalen utan att det knappt märks. Det är också genom dessa försök som jag kommit till slutsaten att det abslut viktigaste med ett slutsteg (eller annan förstärakre) är att den inte klipper. Alltså, man måste ha mycket effekt tillgängligt. Lite dist är inte alls så farligt som man kan tro när man läser datablad och annat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-06 22:04

philip !

Skitkul meeera ! :D

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-06 22:10

LTS F/E-lyssningar görs med inspelningar som man har vaskat fram under många sessioner och som då har visat sig ge hög känslighet. Det är jätteviktigt vad man väljer för material om man vill nå så långt som möjligt.

Det hindrar inte att det här testet är bra. Det fyller åtnminstone tre funktioner:

1. Det utbildar och tränar dig, snart kommer du att kunna detektera mindre skillnader.

2. Om du skriver om det här så utbildas även andra och du själv får feedback.

3. F/E-lyssning avdramatiseras, förhoppningsvis börjar det lyssnas mer ute i stugorna och förståelsen för metoden blir bättre.

Nu har jag förvisso arbetat med mastring i 10 år så jag anser mig veta vad som är bra referensmaterial. Och då får man sin träning plus jag aktivt arbetat med att träna upp hörseln för att snabbt och korrekt kunna uppfatta och korrigera problem i materialet i många år. :P

Jag tror inte att F/E lyssning kommer att praktiseras ute i stugorna i någon större utsträckning. Det är en rätt komplicerad historia, för både test av slutsteg och DA som är de intressantaste försöksobjekten är komplicerade och behöver utrustning som man som vanlig intresserad normalt inte besitter såsom konstlast eller referens-DAC.

Jag bjuder dock in er medlemmar för F/E träffar i Göteborg om intresse finns, förutsatt att någon har konstlast med sig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-06 22:24

philip skrev:Nu har jag förvisso arbetat med mastring i 10 år så jag anser mig veta vad som är bra referensmaterial.

Mja, om du inte har F/E-lyssnat förut så får du ursäkta, jag tror inte att du vet det då. Man märker vad som är bra efter erfarenhet med just F/E-lyssning. Edit: Vad som är bra material för just F/E-lyssnaing alltså. Vad som är bra referensmaterial i andra fall är en annan sak.

philip skrev:Och då får man sin träning plus jag aktivt arbetat med att träna upp hörseln för att snabbt och korrekt kunna uppfatta och korrigera problem i materialet i många år. :P

Det däremot tror jag på. Du är säkert en tränad lyssnare om du jobbar med ljud.

philip skrev:Jag tror inte att F/E lyssning kommer att praktiseras ute i stugorna i någon större utsträckning. Det är en rätt komplicerad historia, för både test av slutsteg och DA som är de intressantaste försöksobjekten är komplicerade och behöver utrustning som man som vanlig intresserad normalt inte besitter såsom konstlast eller referens-DAC.

Nja, nej klart att inte alla kommer att göra det, men det vore ju kul om det blev fler än bara LTS.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-06-06 22:33

Den här tråden rockar.

Av mina experiment har jag lärt mej att vara grymt skeptiskt inför hörselintryck vid öppen lyssning. På sätt och vis har all "apparat glädje" försvunnit - ärligt talat - man hör inte skillnad på grejerna iaf. Det går alltid att hitta ett testfall där man blir upplurad på läktaren. Som Max_Headroom säger - "Faktiskt lustigt vad man kan stöka med signalen utan att det knappt märks". Det känns inte motiverat att jaga den där sista promillen välljud.

Kvar finns musiken. Och det räcker banne mej. Bra musik och bra lurar sen är man "hemma".

PS. philip - du har kul kunder!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-06 22:39

Svante skrev:
philip skrev:Nu har jag förvisso arbetat med mastring i 10 år så jag anser mig veta vad som är bra referensmaterial.

Mja, om du inte har F/E-lyssnat förut så får du ursäkta, jag tror inte att du vet det då. Man märker vad som är bra efter erfarenhet med just F/E-lyssning. Edit: Vad som är bra material för just F/E-lyssnaing alltså. Vad som är bra referensmaterial i andra fall är en annan sak.

philip skrev:Och då får man sin träning plus jag aktivt arbetat med att träna upp hörseln för att snabbt och korrekt kunna uppfatta och korrigera problem i materialet i många år. :P

Det däremot tror jag på. Du är säkert en tränad lyssnare om du jobbar med ljud.

philip skrev:Jag tror inte att F/E lyssning kommer att praktiseras ute i stugorna i någon större utsträckning. Det är en rätt komplicerad historia, för både test av slutsteg och DA som är de intressantaste försöksobjekten är komplicerade och behöver utrustning som man som vanlig intresserad normalt inte besitter såsom konstlast eller referens-DAC.

Nja, nej klart att inte alla kommer att göra det, men det vore ju kul om det blev fler än bara LTS.

Tränade F/E lyssnare får gärna höra av sig med bra F/E material. LTS kanske ska skriva lite tydligare om detta och kanske göra en lista med material, nu står det bara att det ska vara något man känner igen. Jag tog det många steg därifrån och lyssnade på allt från enkel till väldigt komplex, väldigt dynamiskt och fantastiska inspelningar / produktioner. Men jag anar japanska trummor runt hörnet, synd att den är tråkigare än rosa brus, kanske ska lyssna på det istället.

Men jag ska sluta gnälla, tips my friends!

Svante, är du van F/E lyssnare? vad rekommenderar du?

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-06-06 23:07

Koffe skrev:Den här tråden rockar.

Av mina experiment har jag lärt mej att vara grymt skeptiskt inför hörselintryck vid öppen lyssning. På sätt och vis har all "apparat glädje" försvunnit - ärligt talat - man hör inte skillnad på grejerna iaf.
.......
Det känns inte motiverat att jaga den där sista promillen välljud.

Jepp! Kul tråd.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-06-07 00:01

En F/E låtlista från vana testare kanske kunde vara ett bra inlägg.
100% Digital

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-07 00:33

Det används en del rätt knäppa ljud och tillvägagångssätt också, musiksnuttarna är kanske 10-20s långa och tragglas till förbannelse :)

LTS hoppas kunna få igång testverksamhet i Göteborg med framöver. Eller vad säger du Maarten? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-07 00:35

philip skrev:Tränade F/E lyssnare får gärna höra av sig med bra F/E material. LTS kanske ska skriva lite tydligare om detta och kanske göra en lista med material, nu står det bara att det ska vara något man känner igen. Jag tog det många steg därifrån och lyssnade på allt från enkel till väldigt komplex, väldigt dynamiskt och fantastiska inspelningar / produktioner. Men jag anar japanska trummor runt hörnet, synd att den är tråkigare än rosa brus, kanske ska lyssna på det istället.

Jo, jag instämmer och försöker verka för att detaljerna i LTS tester ska beskrivas i artiklarna. Det är dock alltid en balansgång mellan tråkighet och informationsmängd när man skriver en artikel.

philip skrev:Svante, är du van F/E lyssnare? vad rekommenderar du?

Hehe, nja, jag har väl gjort en del men absolut inte mest här på forumet.

Vad man ska välja för material beror på var i frekvensspektrum man tror att apparaten färgar. Materialet ska innehålla mycket energi där skillnaden är störst. I basen har LTS fastnat för början av spår 2 ("Mondoshawan") på soundtracket till femte elementet. Det kräver dock en anläggning riktigt kapabel till djupbas. Uppe i diskanten kan jag inte nämna någon speciell favorit, men det ska vara cymbaler med "bett" i. Det kan vara svårt att höra rakt av om det är en bra låt för F/E-lyssning, man märker det efter lite testande.

Vitt brus är ganska bra uppe i diskanten också, men det är fy så tråkigt.

Musiken ska INTE vara alltför dynamisk. Då vet man inte om det är musiken eller växlingen som gör skillnaderna man hör.

...det är min erfarenhet, iaf.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-06-07 12:48

Har du nån bild på systemet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-07 12:57

Kaffekoppen skrev:LTS hoppas kunna få igång testverksamhet i Göteborg med framöver.

Får man hoppas att nästa expansion blir åt skånehållet? Det skulle vara kul om det blev lite LTS-träffar här nere också... i alla fall tycker vi som inte är så resbenägna det. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-07 13:59

Kaffekoppen skrev:Det används en del rätt knäppa ljud och tillvägagångssätt också, musiksnuttarna är kanske 10-20s långa och tragglas till förbannelse :)

LTS hoppas kunna få igång testverksamhet i Göteborg med framöver. Eller vad säger du Maarten? :)

Är spellistan konfidentiell? LTS testpanel only?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-07 15:34

m_persson79 skrev:Har du nån bild på systemet?

Systemet? Menar du lyssningsutrustningen, så är det ju i Studio Blue som testerna görs, när LTS gör dem.

http://www.studioblue.se/

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-07 16:53

philip skrev:Hej mina vänner,

...så får jag väl testa själv.

:D Heders, philip! Följer med intresse dina tester. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-07 20:02

Då ska vi se, efter Svantes inlägg igår så testade jag idag med brus, vi är fortfarande på test ett, alltså Massivon.

Med vitt brus kan jag inte detektera någon skillnad men med rosa brus så hörs en nyansskillnad, tonen blir något ljusare genom massivon. Men, jag kan inte på något programmaterial höra någon skillnad.

Då använder jag följande metod i fortsättningen:

1, programmaterial som jag känner till av hög kvalité, inte för dynamiskt och i 20sekunders snuttar.

2, vitt brus

3, rosa brus

Men jag väntar fortfarande med spänning på LTS godkänt programmaterial så att jag kan fortsätta i lugn och ro utan att behöva göra om testerna i framtiden för att någon inte accepterar mitt lyssningsval.

Jag skulle också vilka vet vad ni tycker om min metod att det de facto inte är samma linjekälla ljudet kommer från, det är nästa par i min Rosetta 800 DA/AD, blindtestad och nivåmatchad till 0,05db.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-07 20:23

Jag har tidigare i andra trådar nämnt min skeptism mot F/E lyssning som metod för att utvärdera ljudutrustning. Eftersom det alltid blir ett jäkla hallå när jag säger detta och eftersom mina andra trådar oftast dör när jag inte accepterar F/E så får jag väl testa själv.

Försiktig fråga: Vad finns det för orsak att alls vara skeptisk mot
F/E-lyssning om du inte har provat det seriöst (=enligt konstens alla
regler) eller på annat sätt satt dig in i vad det är? :?

Vh, iö

- - - - -

PS. Egentligen behöver man ju inte prova F/E-lyssning för att förstå
och inse metodens fördelar. Det räcker ju att förstå själva konceptet
med att återge musik, och varje länks (i kedjan) uppgift för att inget
skall blir förfelat. Det är egentligen bara inspelning (mikrofonernas
egenskaper och deras placering) och uppspelning (högtalarnas och
rummets egenskaper och de förstas placering i det senare) som är
lite mera komplicerade att förstå sig på och definiera önskemålen för.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-07 20:29

IngOehman skrev:

Försiktig fråga: Vad finns det för orsak att alls vara skeptisk mot
F/E-lyssning om du inte provat eller på annat sätt satt dig in i vad
det är? :?

Vh, iö

- - - - -

PS. Egentligen behöver man ju inte prova F/E-lyssning för att förstå
och inse metodens fördelar. Det räcker ju att förstå själva konceptet
med att återge musik, och varje länks (i kedjan) uppgift för att inget
skall blir förfelat. Det är egentligen bara inspelning (mikrofonernas egenskaper och deras placering) och uppspelning (högtalarnas och
rummets egenskaper och de förstas placering i det senare) som är
lite mera komplicerade att förstå sig på och definiera önskemålen för.

Jo jag jag provat F/E och det skriver jag i stycket nedanför :roll:

Jag är också, som du säkert märker i tråden väldigt påläst om F/E och har läst alla artiklar jag hittar om det.

Men Ingvar, kan du inte kommentera min metod istället så att jag vet att jag gör rätt? Eller ska jag tolka ditt inlägg som att jag faktiskt gör en F/E lyssning nu?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-07 20:33

Ah, juste, nu ändrade IÖ sitt inlägg så jag framstår som en nolla men läs citatet istället. :x

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-07 20:36

philip skrev:
Kaffekoppen skrev:Hmm.. ja alltså, om den förstärker 20db bara genom att finnas i signalkedjan så borde ju det höras...men du kanske hade justerat det redan?

ja det är justerat, jag valde Massivon eftersom den dämpar signalen mycket och förstärker upp den med rörsteg, som extremast förstärker den 80db har jag för mig och med alla filter och EQ av så förstärker den 20db + att det är trafos. Men den är helt transparent.

Lite coolt faktiskt. Visst, den ska vara bra, den kostar ju lika mycket som ett Bryston 14b SST i Sverige men ändå...

Jag drar inga slutsatser än eftersom jag inte vet om mina försök är ok, alltså gör jag en F/E lyssning nu?

Jag har också F/E testat två andra produkter idag men återkommer om dem imorgon. Väldigt intressant hittils men som sagt, jag vill veta att ni godkänner min metod först. Annars kommer det bara bli tjafs om den.

Du gör nog inget principiellt fel, men det är ju omöjligt att veta om du lagt upp testet så att det blir ordentligt utslagsgivande. Sen drar du otillåtna slutsatser dessutom.

Det är helt förbjudet att utnämna apparater till "transparenta" på grund av att man inte lyckats bevisa motsatsen. Det du kan redovisa utan att bli ovetenskapligt är att du inte hört skillnader.

Givet de data du redovisat finns det skäl att tro att skillnaderna mellan E och F (alltså färgningen) inte är speciellt hörbara, men att det troligen går att detektera skillnad mellan F och E om tillrcäkligt utslagsgivande programmaterial används. Att audiotransformatorer för småsignal är förhållandevis bra är ingen ovanlighet.

philip skrev:Det som var viktigast i mina lyssningar var helt enkelt nivåmatchningarna, att man hör skillnad på en halv db visste jag men inte att det var så kritiskt som det är.

Det stämmer nivån är en mycket, mycket kritiskare parameter än de flesta har en aning om, vilket säkert är orsaken till mångas uppfattningar om hur apparat A låter i förhållande till apparat B. Om inte nivåerna är perfekt matchade (0,05 dB är en lämplig gräns) så kan man vara alldeles säker på att man om man har normalgod hörsel kommer att får en massa falska detektioner, alltså höra skillnad mellan olika apparater som beror bara på att man lyssnar lite olika starkt.

philip skrev:Men det förstärker mina misstankar om att analog utrustning inte är lämpade för stereomaterial om det inte är M/S kodat.

Hupp??? :o Var hittar du logiken i det där? Att göra om till M/S om det finns tidsskillnadskomponenter tillstädes är ju att göra tekniska ommixningar. Det är en helt onödigt och potetiellt destruktiv åtgärd.

philip skrev:(jag kodar alltid om till M/S när jag mastrar förutom när jag behåller mig i den digitala domänen genom hela kedjan)

Varför?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-07 20:59

philip skrev:Men jag väntar fortfarande med spänning på LTS godkänt programmaterial så att jag kan fortsätta i lugn och ro utan att behöva göra om testerna i framtiden för att någon inte accepterar mitt lyssningsval.

Hej!

Jag tycker inte om din ton. Det låter precis på dig som om LTS skulle ha för avsikt att såga dina försök, när åtminstoonde fyra personer i styrelsen hejjar på dig.

Om det är på det här viset du behagar agera känner jag inte den minsta lust att skriva ett enda ord till.

Det är förövrigt så att olika material används för att detaljstudera olika saker som man av olika skäl finner att det kan vara värdefullt att detaljstudera.

Vänligen
Magnus

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-07 21:08

IÖ, tipsa om godkännt material! Det kanske tom finns en möjlighet att du skickar en CD med dina bästa F/E bitar så att jag kan vara seriös nog?

Tyvärr måste jag säga att F/E som metod inte är speciell enkel, det är mycket att tänka på, men som sagt, jag är öppen för fler F/E lyssningar med er i framtiden. Jag har ju utrustningen som behövs förutom last.

Idag har jag inte haft möjlighet att testa blint tyvärr så min andra F/E för dagen är F/E lyssnad öppet.

Dagen testobjekt är RME ADI8DS, för övrigt använde sig Morello av RME vid vissa av hans mätningar. Om han fortfarande gör det eller inte låter jag vara osagt. Men, min ADI8DS är några snäpp över hans lite äldre ljudkort + att mina AD/DA är extern.

Men först lite bakgrund:

2003 eller 2004 gjorde jag och en kollega ett stor lyssningstest av AD/DA eftersom jag var i uppgraderingsfas.

Följande AD/DA beställdes hem:

Apogee Rosetta 200 http://www.apogeedigital.com/products/rosetta200.php
Lavry Blue http://www.lavryengineering.com/product ... e4496.html
Universal audio 2192 http://www.uaudio.com/products/digital/2192/index.html

Föst gjorde vi en halvöppen vanlig lyssningstest, min kollega lyssnade blint och jag öppet men vi kommunicerade inte. Anteckningar gjordes.

Utan tvivel var Rosettan den bästa DA:an av de tre, men detta rent subjektivt såklar.

Som test av hela kjedjan i burkarna så använde jag mig av F/E, detta visste jag inte då eftersom jag inte hade hört talas om F/E vid den tidpunkten.
Jag laddade min Studer bandspelare med olika mixar jag gjort (det var väl sist jag använde bandare för övrigt) och lät signalen gå igenom AD/DA omvandlarna en i taget. På alla tre har du mölighet att med ett knapptryck byta lyssning mellan in och utsignal. In blev alltså i det här fallet F och ut blev E. (F går via burken i fråga men omvandlas aldrig, E både AD och DA omvandlas).

På så sätt kunde jag och min kollega jämföra och utvärdera produkterna. Det var fortfarande blint för min kollega medans jag visste vad som var F och E.
Den enda som kom nära ofärgat ljud var Rosettan, så sedan dess har den fått stanna hos mig och ytterligare åtta kanaler har inhandlats.

Rosettan är för övrigt den billigaste av de tre!

Så över till dagens test.

RME:en fick alltså sig en F/E lyssning idag och nu var resultaten tydligare. Jag kunde utan problem detektera skillnader i ljudet på musik, vitt brus och rosa brus.

Vad kan jag dra för slutsats av det då? inte mycket mer än att viktigt med bra AD/DA ;-)

Frågor?

PS. bara så ni förstår hur noggrann jag är: (det inringade är alltså först F två kanaler och E två kanaler)

Bild

Nästa

Återgå till Generellt om hifi