Moderator: Redaktörer
kris10an skrev:Jag har ett litet problem som jag skulle behöva hjälp med. Det är så att jag till min cd-spelare införskaffat en extern DAC. Detta i tron att jag skulle höra en skillnad till det bättre. Saken är den att jag inte hör någon som helst skillnad.
profbd skrev:va bra sälg daccen och köp öl för pengarna![]()
skämt osido vad är det för apparutter?
sprudel skrev:Största effekten får du absolut om du hoppar över försteget och låter dacen agera försteg. Då händer det mycket.
sprudel skrev:Phon skrev:Ja, fast det kan bli sämre av att minska kedjan också.
Vill du utveckla?
kris10an skrev:profbd skrev:va bra sälg daccen och köp öl för pengarna![]()
skämt osido vad är det för apparutter?
Det är en Benchmark DAC1 och en Linn Ikemi. Bägge ska ju vara bra, men jag hade ändå väntat mig någon liten skillnad i ljudkaraktär, men de låter i mina öron helt identiska. Frågan är väl då vilken man ska behålla bara. Kan det faktum att jag i bägge fallen använder Ikemin som transport ha någon betydelse härvidlag?
Richard skrev:Benchmark dac 1, linn Ikemi, samt linns cd-tolva har samma multibitars dac. kommer inte ihåg exakt beteckning, men de som är intresserade kan läsa på stereophiles hemsida.
Benchmark dac 1, generation ett har ne 5532 op-ampar vid filter och utgångsbuffert, detta är ändrat till ett par amerikanska super ic:s på senare generation av dac:en ( usb och Pre).
Linn Ikemi har inte den jitterreducerande digitalteknik, som är flyttad till den digitala domänen, likt Benchmark dac 1 och Cd-12, utan förlitar sig på precisionsklocka med nogsam avkoppling med egen nätdel, likt lc-audio eller trichord. Kanske tillräckligt bra iallafall.
Linn Ikemi är genomlusad av den utmärkta ic:n, BB opa 602, - tolv stycken räknade vi till då min bror öppnade locket på sin, för okulär besiktning. De flesta gick åt vid de balanserade utgångarna.
Även som buffert används samma krets. Utgången är inte, såvitt vi kunde se, ac-kopplad med kondensatorer. Troligen används dc-servo på något sätt.
( Linns senare Majik-cd har samma analoga ic:s- här används dock jitterreduktion i den digitala domänen, likt cd-12 )
Slutligen vill jag väl säga att det inte är konstigt att de båda dacarna låter identiskt, eftersom de båda apparaterna (Ikemi och Benchmark) verkar vara sällsynt välkonstruerade pryttlar, där man tänkt på det mesta som kan försämra signalen på dess väg mot nästa led i kedjan.
Richard skrev:Linn Ikemi har inte den jitterreducerande digitalteknik, som är flyttad till den digitala domänen, likt Benchmark dac 1 och Cd-12, utan förlitar sig på precisionsklocka med nogsam avkoppling med egen nätdel, likt lc-audio eller trichord. Kanske tillräckligt bra iallafall.
ashtray skrev:Vi är några inbitna audiophiler som djupdykt i DAC träsket på sistone och jag kan relatera till din känsla att inte höra någon skillnad mellan att använda DAC-1 eller använda din Linn även för konvertering.
Vad vi bland annat (tyvärr) fann när vi testade var att "mellanklass cd spelare" (om du ursäktar,) som transporter gjorde de flesta Dac'ar en otjänst. Men, plånböcker fylls inte på i ljusets hastighet så för oss vanliga dödliga så är det tyvärr i mellanklass vi hamnar.
Vad som skulle kunna fungera för dig Kris10an är att testa olika interface och kablar mellan din Linn och DAC-1. Jag vet inte vad du använder idag men jag skulle avråda dig att använda optiskToslink, testa en fin coax kabel med bulletplugs och kolla vad som händer.
Kör du föresten din DAC-1 calibrated?
jannemannen skrev:Hör du ingen skillnad när du vet vad som spelar, så kommer du inte höra skillnad i ett blindtest heller. Sälj DAC'en !![]()
Mvh/Janne
kris10an skrev:
Vad ska man dra för slutsats av detta då?
ashtray skrev:Vi är några inbitna audiophiler som djupdykt i DAC träsket på sistone och jag kan relatera till din känsla att inte höra någon skillnad mellan att använda DAC-1 eller använda din Linn även för konvertering.
Vad vi bland annat (tyvärr) fann när vi testade var att "mellanklass cd spelare" (om du ursäktar,) som transporter gjorde de flesta Dac'ar en otjänst. Men, plånböcker fylls inte på i ljusets hastighet så för oss vanliga dödliga så är det tyvärr i mellanklass vi hamnar.
Vad som skulle kunna fungera för dig Kris10an är att testa olika interface och kablar mellan din Linn och DAC-1. Jag vet inte vad du använder idag men jag skulle avråda dig att använda optiskToslink, testa en fin coax kabel med bulletplugs och kolla vad som händer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster