DAC eller inte?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kris10an

DAC eller inte?

Inläggav kris10an » 2008-06-30 21:52

Jag har ett litet problem som jag skulle behöva hjälp med. Det är så att jag till min cd-spelare införskaffat en extern DAC. Detta i tron att jag skulle höra en skillnad till det bättre. Saken är den att jag inte hör någon som helst skillnad. Jag har kopplat cd:n dels via digitalutgången till DAC:en och sedan till försteget, dels direkt via cd:ns analoga utgångar till försteget. Sedan slår jag om mellan dessa när jag sedan lyssnar. Vore det inte för att försteget klickar till i varje byte så tror jag inte ens att jag skulle veta om att det var olika ingångar som användes.

Så hur ska jag nu göra för att fastställa om det är någon skillnad? Jag tänkte mig ett blindtest, där min flickvän får slå om efter ett schema och jag sitter och blundar och lyssnar. Men hur ska göra urvalet? Alltså, ska försöka avgöra med vilken det låter bäst, eller ska jag försöka avgöra vilken som är vilken. Hur gör jag för att inte klickljudet ska hjälpa mig på traven och låta mig veta att ett byte gjorts.

En annan fråga, att jag inte hör killnad beror det på att DAC:en och cd:n är lika "bra" eller beror det på att mitt system inte är tillräckligt högupplöst (högdistande högtalare, dålig rumsakustik etc)?

Är väl inte ute efter några absoluta sanningar nu, utan bara tips på vad det skulle kunna bero på.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-30 23:19

va bra sälg daccen och köp öl för pengarna :lol:
skämt osido vad är det för apparutter?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: DAC eller inte?

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-01 00:06

kris10an skrev:Jag har ett litet problem som jag skulle behöva hjälp med. Det är så att jag till min cd-spelare införskaffat en extern DAC. Detta i tron att jag skulle höra en skillnad till det bättre. Saken är den att jag inte hör någon som helst skillnad.

Gratulerar! Du har ett par utmärkta apparater! Sannolikheten att båda skulle ha samma fel som är så stora att dom ändå är hörbara är väldigt liten. man kan säkert provocera fram hörabara fel under specialla omständigheter om man vill, men hur kul är det att hålla på med sånt? spela en rockskiva istället.

Jag har länge på detta forum hävdat att skillnaden mellan olika CD-spelare, DACar etc är så liten, rent ljudmässigt, att man kan strunta i den.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-07-01 07:50

Intressant!
Jag som gått i DAC-tankar...

Öl låter ju onekligen roligare

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-07-01 12:32

profbd skrev:va bra sälg daccen och köp öl för pengarna :lol:

Det är en Benchmark DAC1 och en Linn Ikemi. Bägge ska ju vara bra, men jag hade ändå väntat mig någon liten skillnad i ljudkaraktär, men de låter i mina öron helt identiska. Frågan är väl då vilken man ska behålla bara. Kan det faktum att jag i bägge fallen använder Ikemin som transport ha någon betydelse härvidlag?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-01 12:41

Transporten påverkar knappt något (sticker ut hakan)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-07-01 12:54

ah en linn
deras cdspelare har jag lyssnat på flera ggr med ett gillande
vad är det för dac i ikemin?
bb multibit?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-07-02 00:00

Jag har testat lite med olika dacar till Squeezebox och visst finns det skillnader men det är inga jätteeffekter du uppnår med detta. Bekymret är att när du väl lyssnat in dig på skillnaderna i ljudbild, tydlighet, mindre grader på eggen så har du svårt att förlika dig md det sämre alternativet. Största effekten får du absolut om du hoppar över försteget och låter dacen agera försteg. Då händer det mycket.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-02 00:10

sprudel skrev:Största effekten får du absolut om du hoppar över försteget och låter dacen agera försteg. Då händer det mycket.

Kan väl bero på hur bra eller dåligt försteget är också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-07-02 07:50

Linn Ikemi trots sin ålder på 9 år är förmodligen en hyffsat kompetent design :wink:

Med lågt jitter i CD spelaren/transporten kanske inte benchmark får briljera med sin jitter reducerings teknik.

Med en betydligt sämre källa kanske Benchmarken får visa sig mer på styva linan (läs: dator)..

KK: Det är inte helt lätt att höra skillnader på olika transporter/digitala källor. Precis som med att kunna detektera MP3 skillnader (som jag inte försökt lära mig av sanity reasons ;) Så är det lite andra lyssningsparametrar som förändras. I mer extrema fall kan skillnaden vara platt resp. fyllig.

Men ofta kan det vara soundstage förändringar och dessa får man spendera en hel del lyssningstid på för att höra, programmaterialet är givetvis viktigt såväl som en kontrollerad lyssningsplats med "lagom" mycket efterklang.

Om jag fick välja ett rum som jag skulle utvärdera digitala källor i så skulle jag förmodligen använda Audio Concepts extremt påkostade lyssningsrum, det är som ett kirurgiskt instrument, jag kanske inte skönlyssnar i ett sånt rum, men det har verkligen optimala egenskaper för att kunna höra knappt detekterbara skillnader jämfört med andra rum. Pröva att t.ex. lyssna på en kamrats röst då han går runt i rummet..
100% Digital

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-07-02 08:15

Visst är det så PAA, men du minskar ju kedjan med en länk vilket kan ha viss betydelse. Alla delar påverkar på något sätt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-02 10:14

sprudel skrev: Alla delar påverkar på något sätt.

Visst är det så. Ibland hörbart, ibland icke hörbart.

/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-02 10:26

sprudel skrev:Visst är det så PAA, men du minskar ju kedjan med en länk vilket kan ha viss betydelse. Alla delar påverkar på något sätt.
Ja, fast det kan bli sämre av att minska kedjan också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-07-02 14:04

Jag är nyfiken på vad som skulle hända om man tog analogsignalen från resp källa (DAC och CD) och sedan konverterade tillbaka till den digitala domänen, mha av ett bra ljudkort på datorn, och sedan analyserade resp fil i något program, typ WaveLab, el dylikt, där man väl ser hela signalens spektra, i frekvens och tid. Sedan överlappar man bägge signalerna och kancellerar ut eventuella skillnader och lyssnar bara på dem. Det vore intressant, tyvärr har jag inte rätt verktyg för att göra detta, men någon här kanske redan gjort det eller läst om någon som gjort det?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-07-02 20:14

Phon skrev:

Vill du utveckla?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-02 20:24

sprudel skrev:Phon skrev:

Vill du utveckla?

CD-spelare > integrerad förstärkare > högtalare = funkar och kan låta bra

Ta bort förstärkaren så

Cd-spelare > högtalare..

och det finns chans ett en försämring blir aktuell.

Typ så om än något tillspetsat.

/Peter

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-07-02 23:30

Vet inte riktigt om jag förstår dig: CD-spelare > högtalare? Hur fungerar det? Vad jag avsåg var att tex Lavry dac kan ju fungera som försteg direkt till ett slutsteg som driver högtalarna istället för Lavry till försteg till slutsteg osv. Man "slipper" ett försteg, som påverkar signalen. Inget kan ju påverka signalen så lite som inget :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-03 10:01

sprudel skrev:Vet inte riktigt om jag förstår dig: CD-spelare > högtalare? Hur fungerar det?

Inget vidare! :) Precis som Phon var inne på. :oops: :)

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-07-03 12:49

kris10an skrev:
profbd skrev:va bra sälg daccen och köp öl för pengarna :lol:

Det är en Benchmark DAC1 och en Linn Ikemi. Bägge ska ju vara bra, men jag hade ändå väntat mig någon liten skillnad i ljudkaraktär, men de låter i mina öron helt identiska. Frågan är väl då vilken man ska behålla bara. Kan det faktum att jag i bägge fallen använder Ikemin som transport ha någon betydelse härvidlag?

Benchmark dac 1, linn Ikemi, samt linns cd-tolva har samma multibitars dac. kommer inte ihåg exakt beteckning, men de som är intresserade kan läsa på stereophiles hemsida.

Benchmark dac 1, generation ett har ne 5532 op-ampar vid filter och utgångsbuffert, detta är ändrat till ett par amerikanska super ic:s på senare generation av dac:en ( usb och Pre).

Linn Ikemi har inte den jitterreducerande digitalteknik, som är flyttad till den digitala domänen, likt Benchmark dac 1 och Cd-12, utan förlitar sig på precisionsklocka med nogsam avkoppling med egen nätdel, likt lc-audio eller trichord. Kanske tillräckligt bra iallafall.

Linn Ikemi är genomlusad av den utmärkta ic:n, BB opa 602, - tolv stycken räknade vi till då min bror öppnade locket på sin, för okulär besiktning. De flesta gick åt vid de balanserade utgångarna.
Även som buffert används samma krets. Utgången är inte, såvitt vi kunde se, ac-kopplad med kondensatorer. Troligen används dc-servo på något sätt.
( Linns senare Majik-cd har samma analoga ic:s- här används dock jitterreduktion i den digitala domänen, likt cd-12 )
Slutligen vill jag väl säga att det inte är konstigt att de båda dacarna låter identiskt, eftersom de båda apparaterna (Ikemi och Benchmark) verkar vara sällsynt välkonstruerade pryttlar, där man tänkt på det mesta som kan försämra signalen på dess väg mot nästa led i kedjan.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-07-03 12:55

Richard skrev:Benchmark dac 1, linn Ikemi, samt linns cd-tolva har samma multibitars dac. kommer inte ihåg exakt beteckning, men de som är intresserade kan läsa på stereophiles hemsida.

Benchmark dac 1, generation ett har ne 5532 op-ampar vid filter och utgångsbuffert, detta är ändrat till ett par amerikanska super ic:s på senare generation av dac:en ( usb och Pre).

Linn Ikemi har inte den jitterreducerande digitalteknik, som är flyttad till den digitala domänen, likt Benchmark dac 1 och Cd-12, utan förlitar sig på precisionsklocka med nogsam avkoppling med egen nätdel, likt lc-audio eller trichord. Kanske tillräckligt bra iallafall.

Linn Ikemi är genomlusad av den utmärkta ic:n, BB opa 602, - tolv stycken räknade vi till då min bror öppnade locket på sin, för okulär besiktning. De flesta gick åt vid de balanserade utgångarna.
Även som buffert används samma krets. Utgången är inte, såvitt vi kunde se, ac-kopplad med kondensatorer. Troligen används dc-servo på något sätt.
( Linns senare Majik-cd har samma analoga ic:s- här används dock jitterreduktion i den digitala domänen, likt cd-12 )
Slutligen vill jag väl säga att det inte är konstigt att de båda dacarna låter identiskt, eftersom de båda apparaterna (Ikemi och Benchmark) verkar vara sällsynt välkonstruerade pryttlar, där man tänkt på det mesta som kan försämra signalen på dess väg mot nästa led i kedjan.

Tack Richard för ett mycket intressant svar! :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-07-03 13:07

Ingen orsak! :)

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-07-05 18:10

Fick låna en Musical Fidelity A3.24 DAC av en vän och har nu jämfört även denna med Ikemin. Inte heller här kunde jag höra någon som helst skillnad. Någon som vet något om denna DAC?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-07-05 20:53

Richard skrev:Linn Ikemi har inte den jitterreducerande digitalteknik, som är flyttad till den digitala domänen, likt Benchmark dac 1 och Cd-12, utan förlitar sig på precisionsklocka med nogsam avkoppling med egen nätdel, likt lc-audio eller trichord. Kanske tillräckligt bra iallafall.

Linn Ikemi är väl en CD-spelare. Då behöver man inte bråka med att hitta på saker mot jitter mellan olika klockdomäner. Är det en CD så bör (skall) den göras med en, och endast en, klocka för ljudet (och inget trams). Tyvärr finns det många CD som är 'konstigt' konstruerade, hur Ikemi är gjord vet jag inte.

PS. Bara en liten reflektion, då du skrev "Kanske tillräckligt bra iallafall.".

//Michael

Användarvisningsbild
ashtray

Inläggav ashtray » 2008-07-08 17:04

Vi är några inbitna audiophiler som djupdykt i DAC träsket på sistone och jag kan relatera till din känsla att inte höra någon skillnad mellan att använda DAC-1 eller använda din Linn även för konvertering.
Vad vi bland annat (tyvärr) fann när vi testade var att "mellanklass cd spelare" (om du ursäktar,) som transporter gjorde de flesta Dac'ar en otjänst. Men, plånböcker fylls inte på i ljusets hastighet så för oss vanliga dödliga så är det tyvärr i mellanklass vi hamnar.
Vad som skulle kunna fungera för dig Kris10an är att testa olika interface och kablar mellan din Linn och DAC-1. Jag vet inte vad du använder idag men jag skulle avråda dig att använda optiskToslink, testa en fin coax kabel med bulletplugs och kolla vad som händer.
Kör du föresten din DAC-1 calibrated?

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2008-07-08 17:36

Hör du ingen skillnad när du vet vad som spelar, så kommer du inte höra skillnad i ett blindtest heller. Sälj DAC'en ! :wink:

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-07-08 19:27

ashtray skrev:Vi är några inbitna audiophiler som djupdykt i DAC träsket på sistone och jag kan relatera till din känsla att inte höra någon skillnad mellan att använda DAC-1 eller använda din Linn även för konvertering.
Vad vi bland annat (tyvärr) fann när vi testade var att "mellanklass cd spelare" (om du ursäktar,) som transporter gjorde de flesta Dac'ar en otjänst. Men, plånböcker fylls inte på i ljusets hastighet så för oss vanliga dödliga så är det tyvärr i mellanklass vi hamnar.
Vad som skulle kunna fungera för dig Kris10an är att testa olika interface och kablar mellan din Linn och DAC-1. Jag vet inte vad du använder idag men jag skulle avråda dig att använda optiskToslink, testa en fin coax kabel med bulletplugs och kolla vad som händer.

Tackar för svar! Har använt Linns egna interconnect som digitalkabel (75 Ohm så det borde väl funka?), dvs via koaxialutgången. Analogt ut körde jag med vanlig standard lakritskabel från Ikemin och hemmagjorda RG62 från DAC1. Calibrated har jag inte fipplat med, hör ingen skillnad i utnivå när jag växlar mellan DAC och CD, som sagt det enda som avslöjar (för mig) att jag bytt källa är klicket från försteget.
Senast redigerad av kris10an 2008-07-08 19:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-07-08 19:35

jannemannen skrev:Hör du ingen skillnad när du vet vad som spelar, så kommer du inte höra skillnad i ett blindtest heller. Sälj DAC'en ! :wink:

Mvh/Janne

Ahh, var det så lätt? DAC1:an är faktiskt redan avyttrad! :wink:

Jag gjorde ett blindtest med tjejen mellan Ikemi och den andra DAC:en jag fått låna, en Musical Fidelity A3.24. Det gick till så att jag spelade några olika skivor för henne. Hon fick säga till själv när hon ville att jag skulle byta källa. Självklart visste hon inte vilken som spelade när. Hon fick säga byt så många gånger hon ville, tills hon tyckte någon av källorna lät bäst. Vi gjorde detta 17 gånger, dvs 17 olika låtar och bedömningar av vilken som lät bäst (hon tröttnade :) ) Resultat blev att på ena skivan föredrog hon konsekvent Ikemin, på den andra skivan MFA3.24, och på den tredje blev det blandat båda lät lika tyckte hon.

Vad ska man dra för slutsats av detta då? :?

Användarvisningsbild
IAmAWalRus

Inläggav IAmAWalRus » 2008-07-08 19:56

kris10an skrev:
Vad ska man dra för slutsats av detta då? :?

Att tjejer fejkar? 8O
"Jag har spelat över alldeles för mycket" - Jean-Claude Van Damme

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-07-09 18:22

ashtray skrev:Vi är några inbitna audiophiler som djupdykt i DAC träsket på sistone och jag kan relatera till din känsla att inte höra någon skillnad mellan att använda DAC-1 eller använda din Linn även för konvertering.

Toslink är tekniskt sett en bättre lösning än koaxial kabel.
Jitternivån är ofta tiofalt minskad med optisk överföring.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-07-09 22:58

Hej och välkommen!

Men nu undrar jag - hur påverkar detta 0:orna och 1:orna?

Min uppfattning är att man rimligen kan förvänta sig bit-perfekt uppspelning även från mycket billig utrustning. Jag skulle säga att om det är en skillnad mellan två digitalinterface som är så enormt stor att den kan höras så är minst ett av interfacen trasigt. Kanske båda. Att sitta och test-lyssna på trasiga grejor känns sådär.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi