Exposure 2010s - what gives?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Exposure 2010s - what gives?

Inläggav JTarnstrom » 2010-09-26 10:21

Har köpt mig en Exposure 2010s. Den har fått mycket fina omdömen i bl.a Stereophile, även om Atkinson konstaterade att det finns ingenting i mätningarna som förklarar varför den låter så bra.

Jämfört med mina PA9, nu sålda, så levererar 2010s mer bas, strax ovanför det allra lägsta registret, något som jag kan tänka mig att den har gemensamt med stärkare som "anklagas" för att ha PRAT. För PRAT har den. Musiken upplevs som mer rytmisk och melodier är lättare att följa med i. Detaljer framträder tydligare, men inte med hjälp av en överdriven diskant, snarare är det något i det lägre registret som gör att en stämma här, ett instrument där, träder fram på ett sätt som det aldrig gjorde med PA9. I en jämförelse känns PA9 anemisk.

Nåväl, väl medveten om att det inte går att höra skillnad mellan förstärkare så är min undran om det i så fall är förstärkaren i samverkan med högtalarna som ger dessa skillnader. 2010s har en väldigt låg dämpfaktor (31), någonstans läste jag att det kan vara att föredra för högtalare med mindre baselement (Något som OA52 ju har). Höll PA9 elementen i ett alltför hårt grepp? Gör den låga dämpfaktorn att elementet klarar att spela renare så att detaljer framträder tydligare av den anledningen?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Exposure 2010s - what gives?

Inläggav steveo1234 » 2010-09-26 10:22

JTarnstrom skrev:Har köpt mig en Exposure 2010s. Den har fått mycket fina omdömen i bl.a Stereophile, även om Atkinson konstaterade att det finns ingenting i mätningarna som förklarar varför den låter så bra.

Jämfört med mina PA9, nu sålda, så levererar 2010s mer bas, strax ovanför det allra lägsta registret, något som jag kan tänka mig att den har gemensamt med stärkare som "anklagas" för att ha PRAT. För PRAT har den. Musiken upplevs som mer rytmisk och melodier är lättare att följa med i. Detaljer framträder tydligare, men inte med hjälp av en överdriven diskant, snarare är det något i det lägre registret som gör att en stämma här, ett instrument där, träder fram på ett sätt som det aldrig gjorde med PA9. I en jämförelse känns PA9 anemisk.

Nåväl, väl medveten om att det inte går att höra skillnad mellan förstärkare så är min undran om det i så fall är förstärkaren i samverkan med högtalarna som ger dessa skillnader. 2010s har en väldigt låg dämpfaktor (31), någonstans läste jag att det kan vara att föredra för högtalare med mindre baselement (Något som OA52 ju har). Höll PA9 elementen i ett alltför hårt grepp? Gör den låga dämpfaktorn att elementet klarar att spela renare så att detaljer framträder tydligare av den anledningen?

Och framför allt, hör du fortfarande skillnaden när du inte vet vilken förstärkare som spelar? :p
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-26 10:26

Det påminner om mina upplevelser med Drömmen.
Inget annat låter lika kul att lyssna på. Ungefär.

Men vad är PRAT?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-09-26 11:26

Grattis JTarnstrom, härligt :)

Varför det gör det har jag ingen aning om, men jag är glad för din skull!

Men visst osar det rörljud över det hela, nått jag saknar väldigt mycket :(
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-26 11:42

Min typ av design!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-09-26 11:42

KarlXII skrev:

Men vad är PRAT?

Undrar jag med :?

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-09-26 11:46

JTarnstrom skrev:Har köpt mig en Exposure 2010s. Den har fått mycket fina omdömen i bl.a Stereophile, även om Atkinson konstaterade att det finns ingenting i mätningarna som förklarar varför den låter så bra.

Ja hur ska man tolka detta? Placebo? :P PA9 ska väl vara en av de mest transparenta återgivarna som finns så att du hör instrument framträda som du inte hört tidigare måste ju bero på något annat. Har du provat att lyssna igen på PA9? Hör du fortfarande skillnad då?

Vad hade du för försteg förresten?
Senast redigerad av kris10an 2010-09-26 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-09-26 11:46

kris10an skrev:
KarlXII skrev:

Men vad är PRAT?

Undrar jag med :?

Pace, Rythm and Timing. Uttrycket användes väl av Linn för att marknadsföra deras produkter. Naim anses ju vara ett annat märke i PRaT-skolan, om jag inte har helt fel.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-09-26 11:52

kris10an skrev:
Ja hur ska man tolka detta? Placebo? :P PA9 ska väl vara en av de mest transparenta återgivarna som finns så att du hör instrument framträda som du inte hört tidigare måste ju bero på något annat. Har du provat att lyssna igen på PA9? Hör du fortfarande skillnad då?

Kan inte göra den jämförelsen, PA9 är sålda. Jag litar på att det inte handlar om placebo, det är så pass tydligt. En annan faktor som kan spela in är att Exposuren möljigen är mer kraftfull än PA9. Jag kan spela betydligt högre utan att det blir ansträngt. Och som sagt, min underliggande fråga är om det inte är samspelet mellan högtalare och förstärkare som utgör skillnaden, inte förstärkaren i sig.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-09-26 12:00

JTarnstrom skrev:
Kan inte göra den jämförelsen, PA9 är sålda. Jag litar på att det inte handlar om placebo, det är så pass tydligt. En annan faktor som kan spela in är att Exposuren möljigen är mer kraftfull än PA9. Jag kan spela betydligt högre utan att det blir ansträngt. Och som sagt, min underliggande fråga är om det inte är samspelet mellan högtalare och förstärkare som utgör skillnaden, inte förstärkaren i sig.

Det är väl bara 20 W som skiljer i 8 ohm? 80 W för exposure istället för pa9s 60 W. Jag vet ju inte hur det låter hos dig men jag har hört pa9 och mycket handlar ju om vad man matar dem med. Tycker man de låter anemiskt kanske en alternativ väg varit att köra med ett rörförsteg el dyl. Låg dämpfaktor är i min bok inget man bör eftersträva.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-26 12:02

JTarnstrom skrev:Jag litar på att det inte handlar om placebo, det är så pass tydligt.

Titta på denna lilla video. http://www.youtube.com/watch?v=0HyZIMBQ8n0

Speciellt svaren dom ger sen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-26 12:06

subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:Jag litar på att det inte handlar om placebo, det är så pass tydligt.

Du behöver inte dricka upp om du inte vill alltså

Sagt om den "ogoda" läsken.
Brukar man göra så på "blindtest"?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-26 12:08

Det är ju precis det som är poängen! Att visa hur vi påverkas av yttre saker. Som "recensioner", utseende mm. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-09-26 12:19

KarlXII skrev:
subjektivisten skrev:

Inte på ett korrekt utfört blindtest. Men vid en butiksdemo. :wink:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2010-09-26 12:26

... och det gamla vanliga tjatet om blindtest trots att det i detta fallet mycket väl kan finnas en teknisk förklaring till upplevelsen.

Känslan av PRAT förstärks enligt min uppfattning av en liten höjning i basen, något som inte är ovanligt i vissa kombinationer av förstärkare med låg dämpfaktor och högtalare.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-09-26 12:26

kris10an skrev:
JTarnstrom skrev:

Det är väl bara 20 W som skiljer i 8 ohm? 80 W för exposure istället för pa9s 60 W. Jag vet ju inte hur det låter hos dig men jag har hört pa9 och mycket handlar ju om vad man matar dem med. Tycker man de låter anemiskt kanske en alternativ väg varit att köra med ett rörförsteg el dyl. Låg dämpfaktor är i min bok inget man bör eftersträva.

KAn förstås skilja på försteget. Till PA9 använde jag ett Audiolab 8000Q. Möjligen går det att dela på Exposuren så kan jag testa försteg mot försteg. Men blint blir det ju inte, så varför ens försöka…
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-09-26 12:29

Jax skrev:... och det gamla vanliga tjatet om blindtest trots att det i detta fallet mycket väl kan finnas en teknisk förklaring till upplevelsen.

Känslan av PRAT förstärks enligt min uppfattning av en liten höjning i basen, något som inte är ovanligt i vissa kombinationer av förstärkare med låg dämpfaktor och högtalare.

Ah, se där!
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-09-26 12:40

Jax skrev:... och det gamla vanliga tjatet om blindtest trots att det i detta fallet mycket väl kan finnas en teknisk förklaring till upplevelsen.

En hissad bas brukar inte göra att instrument framträder som annars inte kunde höras med en mer transparent återgivare. Det var i det sammanhanget BT togs upp.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-26 12:47

Jax skrev:Känslan av PRAT förstärks enligt min uppfattning av en liten höjning i basen, något som inte är ovanligt i vissa kombinationer av förstärkare med låg dämpfaktor och högtalare.

Inte alls omöjligt. Frågan är om man inte kan få samma resultat med en EQ?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-26 12:52

subjektivisten skrev:Det är ju precis det som är poängen! Att visa hur vi påverkas av yttre saker. Som "recensioner", utseende mm. 8)

Ah, du menar så!
Ja, som exempel på hur värdelöst ett blindtest kan vara om det inte är dubbelblint är det ju ett paradexampel. :)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-09-26 12:52

subjektivisten skrev:

Sorry för OT men sjukt att (spoiler) ...

.,. 90 % föredrar A när det är samma. Snacka om placebo.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-09-26 12:53

KarlXII skrev:
subjektivisten skrev:Det är ju precis det som är poängen! Att visa hur vi påverkas av yttre saker. Som "recensioner", utseende mm. 8)

Ah, du menar så!
Ja, som exempel på hur värdelöst ett blindtest kan vara om det inte är dubbelblint är det ju ett paradexampel. :)

Definitivt!
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-26 12:57

KarlXII skrev:

Ah, du menar så!

Men det var ju INTE ett blindtest! Kolla igen. 8)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-09-26 13:03

kris10an skrev:

En hissad bas brukar inte göra att instrument framträder som annars inte kunde höras med en mer transparent återgivare. Det var i det sammanhanget BT togs upp.

Det är väl beroende av instrumentets/röstens frekvensinnehåll. Den mänskliga rösten har ju ett frekvensomfång väl ned i det register som är poppis att hissa om man vill ha lite svängig bas. Att då en stämma vars nedre register framhävs blir tydligare kan ju inte vara helt omöjligt.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-09-26 13:32

JTarnstrom skrev:
kris10an skrev:

Det är väl beroende av instrumentets/röstens frekvensinnehåll. Den mänskliga rösten har ju ett frekvensomfång väl ned i det register som är poppis att hissa om man vill ha lite svängig bas. Att då en stämma vars nedre register framhävs blir tydligare kan ju inte vara helt omöjligt.

Trevligt att du hittat en stärkare du är nöjd med! Fast jag hade inte vågat säga om de skillnader upplever beror på PA9 eller ditt tidigare försteg. Enligt mina erfarenheter kan försteget också påverka en hel del. :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-09-26 13:38

UnholyRishna skrev:
JTarnstrom skrev:
kris10an skrev:

Trevligt att du hittat en stärkare du är nöjd med! Fast jag hade inte vågat säga om de skillnader upplever beror på PA9 eller ditt tidigare försteg. Enligt mina erfarenheter kan försteget också påverka en hel del. :)

Tackar, men den ska nog få gå ett tag innan jag bestämmer mig för om jag är nöjd eller inte. Men helt klart har musiken nu trevliga kvaliteter som helt klart får mig att fundera. Kanske inträder en upplevelse av sameness med tiden, jag vet inte.

Audiolab i kombination med PA9 lät väldigt mycket som min Denon 4306, vilket ju ska vara transparenta historier.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-09-26 14:02

KarlXII skrev:
subjektivisten skrev:

Det har att göra med att vi gillar cirklar och inte kantiga saker som t ex trianglar - PA9 har kantigt utseende
Bild

medan Exposure har ett runt utseende

Bild

Fexenius förklarar det där ganska bra i slutet av filmen. Exposure föredras
därför.

On Topic:

Annars måste jag säga att jag har hört en exposure rigg, som drev ett par Monitor Audio RS6. Det var ett mycket behagligt ljud. Jag kan förstå att
man gillar det. vad jag minns har JTarnstrom pip, och min erferenhet är att de inte har någon höjt mellanbas. Kanske en mycket bra matchning för
rock n fucking roll, helt enkelt :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-26 14:16

Han kör OA52
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-09-26 14:26