Recension på Sworden!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Recension på Sworden!

Inläggav matså » 2004-10-27 22:20

I morgon mina vänner kommer här antagligen en recension på Supras Sword. Ur mats hörvinkel.

ONLY ON FAKTISKT.SE
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-27 22:22

Ska bli spännande mats!
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-27 22:33

Hej m!

Bilder :P!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-27 22:58

mer bilder!!! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-27 23:44

Ranefjord skrev:mer bilder!!! 8)

Ännu mer bilder! :)

Tomorrow is a another day...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-10-27 23:53

Kabeltest :D

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-28 08:55

Detta vill man ju inte missa :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-28 09:53

Tyvärr kan jag inte visa bilder när kablarna låg i den fiiina väskan( vad det skall vara bra för, men det ser fiiint ut). Men jag skall ta bilder på kabeln inkopplad. Jag kan säga till Jens att bananerna funkade fint och dom är verkligen fiinna.

Läste igenom deras lilla broschyr och fann namnet Johnny Swärd och gissar på att det är han som är uppfinnaren. Hurra för honom.

Jag var väldigt orolig att kontakterna inte skulle passa, men Hembiobutiken sände en låda med olika kontakter, mycket bra service. Det enda jag är lite negativ är att broschyren stod på engelska. Det hade varit kul om det hade funnits en svensk översättning, för teknisk engelska kan vara jäkligt svårt att förstå om man inte är en hajare på det. Har för mig det är lag på att det skall finnas en svensköversättning, men det gäller kanske bara bruksanvisningar?

Själva kabeln då? Ja, jag kan säga direkt att den är jäkligt läcker och ser proffsig ut, bara att skruva på bananer, spadar vilket man vill ha. Så skulle alla kablar se ut, enkelt och bra.

Jag har bara spelat lite skivor och jag vill lyssna lite mera innan jag ger er en recension, dessutom håller vi (vi det är dom ) på att sätta upp En Ivt luftvärmepump som förhoppningsvis skall ge oss billigare värme. Men men mina vänner där är luftrenare också, så förmodligen blir det renare ljud också 8) :lol: , så jag skall lyssan lite mer intensivare när dom är klara.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-10-28 11:02

Jag har bara spelat lite skivor och jag vill lyssna lite mera innan jag ger er en recension,

Bra Mats,
Kabeln måste självklart spelas in 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-28 11:13

Jaha, många säger att det behövs och andra säger att det inte behövs. Själv har jag ingen aning, men vad gör det? Det är ju bara trevligt att lyssna på musik ännu mera :D

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-28 11:32

mats

Ser att du kör i stereo, dubbla inlägg hela tiden :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-28 11:35

Larsho skrev:mats

Ser att du kör i stereo, dubbla inlägg hela tiden :wink:

Fixade det :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-28 11:39

Oj då. Ja här kör vi inte i mono, snarare stereo och flerkanals 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-28 11:40

Hädanefter kommer matså alltså att femposta av principskäl! :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-28 12:19

Detta vill man ju inte missa

Inte :twisted:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-28 12:27

mats skrev:Det enda jag är lite negativ är att broschyren stod på engelska.

Jag läser oftast bruxen på engelska om jag kan välja. De svenska översättningarna brukar vara så dåliga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-28 12:37

Hotspur

vad menar du med det :?: :?: :?:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-28 12:49

Mats: Kanonbra att bananerna fungerade. Var lite rädd ett tag jag oxo! :) Det är en mycket fin kabel du har köpt! Har en likadan framför mig här hemma. :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-28 15:31

Ja HOtspur, vad menar du? Är du bara ute för att jäklas så kan du göra det någonannanstans tex i sandlådan :lol:

Svante, jag vill heller inte ha det på kass svenska utan det skall vara bra svenska, för engelskan särskilt när det gäller tekniskstuff så skall det vara översatt.

Jaså du har det, Jens? Jag trodde du körde med Svalander.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-28 15:40

mats - tänkte svänga förbi dig för en stund sedan och kika på "underverket", men det blev inte närmre än center syd.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-28 15:52

Jag gjorde det innan, men använder lindvalls Sword nu av rent praktiska själ. Svalanderflätan var styv som ... .

:)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-28 16:47

Nu börjar jag med min recension, tänk på att jag är ingen guldöronexpert utan det är vad jag har hört som jag skriver ner placebo eller inte.

Jag har lyssnat på treskivor. Peter Gabriels Golden 16 på stereo sacd, Eric Clapton unplugged och Jarres Zoolook.

I helhet kan jag säga att allt har blivit så mycket klarare. I låten Diva från Zoolook med Laurie Anderson. Här kan höra vattnet porla och jag ville fram och ta på vattnet. Man hör också slag, vilket jag kunde höra innan också, men här är slaget mer bakåt medans vattnet är där framme. Med andra ord fantastiskt djup. När Laurie förflyttar sin röst mellan högtalarna så är det inte längre vänster till mitten till högra, utan nu är det mer vänster, vänstermitten, mitten högermitten, höger.

Jag sätter på Peter Gabriels skiva och låten Mercy street. Rösterna är mycket mera separerade, 3d är helt enorm bra.

Nästa låt jag lyssnar på är Read rain och här blir ljudet i mitten mycket mer detaljerat än tidigare. Jag kan höra var de olika instrumenten är i mitten och urskilja dom. Det blir inte en enda grötig röra.

När det gäller Eric Claptons unplugged, så hör jag gitarrerna ännu mer tydligare än innan (jag klagade inte då) men här är det klart tydligare.

Som helhet så har djupet, separationen mellan röster, instrument och 3d blivit flera klasser bättre. Nu kan jag höra mer

Nu vill jag inte säga att min gamla kabel är skit. Nej Ply 3,4 S är en mycket bra kabel för det priset. Men Sworden är enormt bra och kanske mycket prisvärd om man jämnför med andra dyra kablar, jag har inte testat. Lindvall o Jens vad säger ni om det, hur står den sig mot dom?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-28 16:50

Vad kul att du gillar dom!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-28 19:56

Bra att du är nöjd, och bra att du inser att det kan vara placebo... :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-29 06:55

Här är lite bilder. Jag ber om ursäkt för dom kassa bilderna. Inte Timbre klass precis. :D

Bild[/img]

Hääär är den fiiina lådan.

Bild

Här ser ni den ena bananen som man lätt skruvar på.

Bild

Här en snygg kabel och Svensk stolthet.

Bild

Bak på den högra högtalaren.

Bild

Här ser ni kablarna bak på Arcamen 100.

Bild

Här ser ni kontakterna jag fick med.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är mycket nöjd, mer nöjd än jag trodde.

Vi skall banne mig vara stolta över Sverige när det gäller Hifi. Tänk er vi har Carlsson, Bladeius, Audio Pro, Supra osv Jag säger bara Swedish Power!!!

Och jag glömde den allra största konstruktören den legendariske Mr Flint!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-29 08:26

Lyssna med dessa kablar i ett par veckor och byt sedan tillbaka till Ply och skriv ner vad du tyckte om dom då. Ibland så vänjer man sig vid ett nytt ljud och tror att det blivit bättre. Den gubben har jag åkt på några gånger. Jag testade ett par Nordostkablar för ett år sen men jag tyckte subjektivt att det lät sämre än dom billiga Tara labskablar jag hade då. Jag lånade Nordostkablarna i en vecka. :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-29 08:35

Nja jag hör vad jag hör och för mig är det inte placebo, du förstår det kan lika gärna vara tvärtom. Att man är så fanatisk i sin själ och säger till sig själv -helt omöjligt att hör någon skillnad. Och då¨säger nog hjärnan att det inte finns någon skillnad. Jag säger bara att det KAN vara så också. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-29 08:38

Inte bråka med matså... inte värt att han upptäcker ifall det är placebo nu när han offrat på ett sån't hål i ekonomin för att få denna kabeln. Låt honom njuta ifred.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-29 09:52

mats skrev:Nja jag hör vad jag hör och för mig är det inte placebo, du förstår det kan lika gärna vara tvärtom. Att man är så fanatisk i sin själ och säger till sig själv -helt omöjligt att hör någon skillnad. Och då¨säger nog hjärnan att det inte finns någon skillnad. Jag säger bara att det KAN vara så också. :D

Ja, det ligger ju i sakens natur att man inte vet om det när det är placebo man hör och det finns bara ett sätt att ta reda på vilket, men det tar vi nån annanstans. :wink: Lyssna vidare du! Jag ska iaf erkänna att kabel och förpackning var snyggare än för mina lampsladdar... :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-29 09:53

Just separationen blev jag mest impad av och jag kommer ihåg från min gamla kabel att den inte gjorde det lika bra.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi