Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Lyssnar du på skivor SAMTIDIGT som du ser på film??
Style skrev:subjektivisten skrev:Lyssnar du på skivor SAMTIDIGT som du ser på film??
Gör inte alla det? Ok jag kanske inte gör det så ofta men ofta pausar jag lyssnandet för lite tittande och tvärtom. Således vill jag ha två maskiner så att jag slipper ladda om
Bamsefar skrev:Rydberg skrev:....låter ofta renar och mer äkta.
Hmmm.....
Äkta ???
Inte för att vara petig, men hur definierar du äkta ? Var du med vid inspelningen![]()
???
Tycker det inte är svårt att skilja en grådisig cdspelare från en som låter rent och klart.
Bamsefar skrev:Ni missar poängen: Var ni DÄR när inspelningen skedde ???
Dvs bedömmer ni vad som låter äkta utifrån vad ni TROR låter äkta från ett antal cd skivor eller var ni verkligen med när inspelningen skedde ???
Alltså "Äkta" = referens till verkligheten, inte vad man TROR.
Att man sedan kan höra skillnad ifrågasätter jag inte ett endaste dugg - frågan är vad som är referensen när man tar till ordet "Äkta".
Bill50x skrev:Då kommer den stora knäckfrågan, ska jag bygga min anläggning så den är perfekt "riktig" från fonogrammet till högtalaren - och dom flesta skivor låter skit. Eller ska jag anpassa mig efter den stora massan och göra det bästa av en given situation?
Bamsefar skrev:Ni missar poängen: Var ni DÄR när inspelningen skedde ???
Bill50x skrev:Sedan finns det ju personer som menar att allt som låter "bra" är distorsion, och i så fall kan man ju tänka sig bygga en distorsionsbox med vilken man kan tillföra lämpliga doser dist av olika slag. Enklare former av sådana dist-boxar finns iofs redan, dom kallas för hembioförstärkare
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Sedan finns det ju personer som menar att allt som låter "bra" är distorsion, och i så fall kan man ju tänka sig bygga en distorsionsbox med vilken man kan tillföra lämpliga doser dist av olika slag. Enklare former av sådana dist-boxar finns iofs redan, dom kallas för hembioförstärkare
/ B
Jag mätte nyligen distorsionen från två olika hembioapparater och den var cirka 0.008 % på slutstegsutgången (10 V peaki 8 ohm, 10kHz). Pre out var ännu bättre med en distorsion om cirka 0.0025 %.
Bill50x skrev:Det låter väl OK. Men nu menade jag de "distorsionskretsar" man ofta kan hitta, de som det står "Concert Hall", "Jazz" osv på
Rydberg skrev:Bamsefar skrev:Ni missar poängen: Var ni DÄR när inspelningen skedde ???
Hörde också att hon som sjöng hade massa brus i rösten och ett något nerbländat övre register
joakim99 skrev:Har du lyssnat på någon hembioförstärkare och använt "distorsionskrestarna"? På min förra hembioförstärkare (Yamaha DSP-A1) så fungerade framförallt sport-lägena på ett mycket bra sätt när jag tittade på fotboll och hockey.
Med andra ord så fyller de en funktion, men som alltid gäller det att använda dom på rätt sätt. Min nuvarande processor/försteg saknar dylika finesser och ibland saknar jag det.
Callisto skrev:Rydberg skrev:Bamsefar skrev:Ni missar poängen: Var ni DÄR när inspelningen skedde ???
Hörde också att hon som sjöng hade massa brus i rösten och ett något nerbländat övre register
Om du hör brus i rösten måste det varit på någon gammal vinyl![]()
Jag betvivlar att du hör brus i rösten på en "normal" cdspelare.
Även om jag lyssnar på en ursoppig dvdspelare för 2.000 kr så hör jag inte brus i rösten hos fröken Barber, däremot låter hon livlös.
Audiomanikern skrev:Hej!
För det första, var det inte grus uti strupen, ni menade? För det andra, ni lyssnar väl inte på P.
Barber? Det är det ju bara hififörsäljare samt A*udiofiler (med totalt 4st skivor) som gör
!
Mvh A*
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Conny, RogerGustavsson och 27 gäster