hur stor skillnad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

hur stor skillnad

Inläggav Style » 2004-11-11 23:55

är det egentligen mellan olika CD-spelare? och mellan DVD som CD-spelare?

Jag har en Linn Genki och en Philips DVD i mellanprisklass. Jag kan faktiskt inte höra nån skillnad. Har dock inte testat med snabba switchar etc då jag inte har nåt bra sätt att koppla om snabbt.

Handhavandemässigt är DVDn sämre då den tar en stund på sig att starta CD etc men ändå. (Tycker också att man behöver en separat CD-spelare alt två DVD då åtminstånde jag ofta lyssnar på skivor samtidigt jag ser på film)

Har testat i två rum med två riggar.
1, Linn Ninka med Sizmik sub
2, B&O BL3 med BL2 sub

tycker heller inte att HiFi-märket Linn* låter bättre än (den billigare!) lifestyle-produkten B&O**. De låter inte helt identiska men bägge låter subjektivt mycket bra.

* somliga anser att Linn inte är HiFi men då fattar man verkligen ingenting
** somliga vill ju klumpa ihop B&O med BOSE men det är verkligen inte lika på nåt sätt.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-12 00:05

Jag tycker det är ganska så stor skillnad, en mellanklass cd har t.ex. inte mycket ett hämta i en match mot en Meridian G08.

En dyrare (finns dåliga dyra maskiner också) cdspelare spelar mer raffinerat och låter ofta renar och mer äkta.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-12 00:14

Hej!

Svårt detta här! Finns massa superbilliga CD/DVD-spelare som ljuda superbra! Ska nog upp
heeel del uti hifianlägningskapacitet & totala lyssningsrumsbearbetningen för att ens börja
vara meningsfullt med ngt utag utav mer exlusiv variant utur CD-återgivarmaskinparksbank!

Mvh A*

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-11-12 14:57

Lyssnar du på skivor SAMTIDIGT som du ser på film?? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

WuXian

Inläggav WuXian » 2004-11-12 18:15

Min Granne 8O ser på tre TV-kanaler samtidigt, 8O ibland. 8O

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-12 20:16

subjektivisten skrev:Lyssnar du på skivor SAMTIDIGT som du ser på film?? 8O

Gör inte alla det? Ok jag kanske inte gör det så ofta men ofta pausar jag lyssnandet för lite tittande och tvärtom. Således vill jag ha två maskiner så att jag slipper ladda om
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-12 21:17

Så här tror jag om dom "små" skillnaderna mellan olika cd-(dvd-)spelare:

Självklart upplever man inte alls lika stor ljudskillnad vid byte av cd-spelare som då man byter högtalare. Sedan är det ofta inte så att man kan höra skillnaderna om man bara byter fram och tillbaka, utan först när man har lyssnat ett tag på de bägge var för sig. Lyssnar man då på samma skivor som tidigare slår det en plötsligt "så där lät det inte just där i den låten innan" osv. Jag är just nu med om en sådan sak eftersom jag har fått plocka hem min gamla Denon-spelare från tidigt 90-tal (just bytt spelare annars, och den nya jag fick funkade ej och skickades tillbaka...). Det låter okej, men det är helt klart något som fattas.

Med bra grejer längre fram i kedjan tror jag generellt att det absolut är värt att lägga ner en del på källan. I runda slängar lika mycket som på förstärkaren. Annars går man miste om potentialen i övriga signalkedjan.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-11-13 13:56

Style skrev:
subjektivisten skrev:Lyssnar du på skivor SAMTIDIGT som du ser på film?? 8O

Gör inte alla det? Ok jag kanske inte gör det så ofta men ofta pausar jag lyssnandet för lite tittande och tvärtom. Således vill jag ha två maskiner så att jag slipper ladda om

Det var det jävligaste :lol:
Jag river ur sladden till telefonen, mörklägger hela lägenheten och dödar alla silverfiskar så jag inte blir störd under en film. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-11-13 14:22

Rydberg skrev:....låter ofta renar och mer äkta.

Hmmm.....

Äkta ???

Inte för att vara petig, men hur definierar du äkta ? Var du med vid inspelningen :roll: :wink: ???
Best Regards
Bamsefar

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-13 14:29

mörklägger hela lägenheten och dödar alla silverfiskar så jag inte blir störd under en film.

Jag blir också störd av att silverfiskarna dundrar fram över mitt golv. Finns det något smart sätt att bli av med dessa marodörer. :D

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-14 01:33

Jag tycker att skillnaden mellan en bra cd-spelare och en dålig kan vara svå r att höra så där direkt. Skillnaden i termer av ljust och mörkt, lite detaljer och mycket detaljer gäller mer högtalare. Skillnaden är mer subtil och märks ist genom att det blir roligare att lyssna genom mer information och verkligare återgivning av röster eller instrument.
Let forever be

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-14 03:23

Bamsefar skrev:
Rydberg skrev:....låter ofta renar och mer äkta.

Hmmm.....

Äkta ???

Inte för att vara petig, men hur definierar du äkta ? Var du med vid inspelningen :roll: :wink: ???

Om jag lyssnar på låt oss säga ett 20 tal skivor och rösterna blir mer "life like" då finns det ett antal förklaringar. Cdspelare neutralisera en annan felaktighet i kedjan eller cdspelaren neutraliserar fel som finns på alla inspelningarna (föga troligt).

Tycker det inte är svårt att skilja en grådisig cdspelare från en som låter rent och klart.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-11-14 11:21

Tycker det inte är svårt att skilja en grådisig cdspelare från en som låter rent och klart.

Tycker inte jag heller, något jag konstaterade först för ca 15 år sedan...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-11-14 11:52

Ni missar poängen: Var ni DÄR när inspelningen skedde ???

Dvs bedömmer ni vad som låter äkta utifrån vad ni TROR låter äkta från ett antal cd skivor eller var ni verkligen med när inspelningen skedde ???

Alltså "Äkta" = referens till verkligheten, inte vad man TROR.

Att man sedan kan höra skillnad ifrågasätter jag inte ett endaste dugg - frågan är vad som är referensen när man tar till ordet "Äkta" :wink:.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-14 12:09

Bamsefar skrev:Ni missar poängen: Var ni DÄR när inspelningen skedde ???

Dvs bedömmer ni vad som låter äkta utifrån vad ni TROR låter äkta från ett antal cd skivor eller var ni verkligen med när inspelningen skedde ???

Alltså "Äkta" = referens till verkligheten, inte vad man TROR.

Att man sedan kan höra skillnad ifrågasätter jag inte ett endaste dugg - frågan är vad som är referensen när man tar till ordet "Äkta" :wink:.

Instämmer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-14 12:16

"Äkta" är ett svårt ord i sammanhanget, med tanke på hur inspelningar oftast görs nuförtiden.

Eftersom vi musikkonsumenter har mycket svårt att påverka inspelningarnas kvalité och med tanke på den stora massans (lik-) nöjdhet med hur det låter idag, är jag dessutom ganska pessimistisk när det gäller utvecklngen i ljudkvalité. Vi är för få som kan tänka oss lägga ner lika mycket på ljudanläggningen som på bilen.

Alltså kommer inspelningarna, oavsett hur duktiga och ambitiösa ljudtekniker det finns, vara anpassad efter anläggningar med begränsade resurser. Med en liten variation från bolag till bolag, vissa nischade sådana har ju till och med audiofilerna som målgrupp. Oavsett intresse i ljudåtergivning är det ändå musiken som kommer i första hand, vilket betyder att "det är bara att gilla läget".

Då kommer den stora knäckfrågan, ska jag bygga min anläggning så den är perfekt "riktig" från fonogrammet till högtalaren - och dom flesta skivor låter skit. Eller ska jag anpassa mig efter den stora massan och göra det bästa av en given situation? Personligen väljer jag det senare. Kan jag få röster i en kör att låta "äkta" samtidigt som Jimi Hendrix gitarrer har det rätta klöset, Kraftwerk svänger utav h-e, soprano saxofonen i kyrkan har den "äkta" värmen - då anser jag ljudet ha en hög grad av äkthet. Oavsett om jag inte har tillgång till någon absolut referens, vilken det nu skulle vara.

De här kvaliteterna hittar man inte vid A-B tester, f/e-tester eller distmätningar. Här är det långtidstest med de bästa testinstrumenten som gäller - öronen! Som alla instrument behöver dom kalibreras, i det här fallet är denna kalibrering ett rent nöje. Gå på livekonserter och kalibrera inte bara efter ljudtryck och frekvensgång, utan även efter sväng och "känsla".

Tidskrävande process? Javisst, men ingen är väl audiofil för att spara tid? :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-14 12:17

Hej!

Klart det är skillnad mellan bra respektive dålig cd-spelare! (Om inte flingo vi eventuellt omdefiniera ormarna
bra resp dålig´s innebörd!)
Intressantare i.s.f. är väl ifrån när (vilken prisklass) som de bra cd-spelarna
står att finna? MenA* är bra hockey/innebandy-klubba bättre än dålig hockey/innebandy-klubba?
Svar: JA*! Är hockey/innebandy-klubba för 49:- dålig? medan en för 499:- är grym eller den för
1999:- heelt extremt brA*? JA*! Spelar Foppa bättre med hockeyklubban för 499:- än med den
för 49:-? A*ntagligen! Är det ngn skillnad på hockeyklubban à 1999 kr och den för 19,999 kr samt
den för 199,999 kr? Är de dyrare ens bättre? Om inte? SkA* verkligen tjacka dessa då?... och så
Tycka esoteriska hifigänget bättre om smått bisarra jämförelser med racerbilar uti miljonklassen?... 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-14 12:31

Bill50x skrev:Då kommer den stora knäckfrågan, ska jag bygga min anläggning så den är perfekt "riktig" från fonogrammet till högtalaren - och dom flesta skivor låter skit. Eller ska jag anpassa mig efter den stora massan och göra det bästa av en given situation?

Max säger: Är man fräck så kan man bygga sin anläggning så den är perfekt "riktig" från fonogrammet till högtalaren, eller i alla fall sträva efter att göra det OCH se till att ha möjligheten att justera efter dom fel som finns på olika skivor. Felen på olika skivor är ganska likaratade, men av olika natur. Så att anpassa hela anläggningen i ett låst läge kommer att passa en del skivor med en typ av fel, medan vettigt inspelade skivor låter dåligt och skivor med annat typ av fel ännu värre än dom skulle gjort annars, känns inte som någon lysande idé. Varför ska man behöva byta apparat för att komensera t.ex. klen bas på en skiva? Vore det inte enklare med en knapp som lyfter basen lite?

Att bygga en anläggning perfekt "riktig" från fonogrammet till högtalaren är alltså bara en en del av vägen, inte själva målet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-14 12:51

"OCH se till att ha möjligheten att justera efter dom fel som finns på olika skivor"

Iofs, men jag menar nu inte bara frekvensmässiga förändringar från något sorts ideal. Mixningar kan tex göras så att allt ljud ligger framme vid högtalarfronten, alla akustiska instrument (inkl sång) är närtagna, materialet är komprimerat - allt för att passa i skräpanläggningar. Detta kan du inte ens kompensera med avancerade tonkontroller, knappas ens med någon form av dynamikexpander.

Sedan finns det ju personer som menar att allt som låter "bra" är distorsion, och i så fall kan man ju tänka sig bygga en distorsionsbox med vilken man kan tillföra lämpliga doser dist av olika slag. Enklare former av sådana dist-boxar finns iofs redan, dom kallas för hembioförstärkare :-)

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-14 12:52

En liten apparat med 10-20 knappar för att kompensera de 10-20 vanligaste felen... och så lobbyverksamhet mot skivbolagen att redovisa vilken knapp man skall trycka på. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-14 16:06

Japp från och med 19780329 har jag varit DÄR på ALLA inspelningar :wink:

Hörde också att hon som sjöng hade massa brus i rösten och ett något nerbländat övre register 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-14 19:36

Bill50x skrev:Sedan finns det ju personer som menar att allt som låter "bra" är distorsion, och i så fall kan man ju tänka sig bygga en distorsionsbox med vilken man kan tillföra lämpliga doser dist av olika slag. Enklare former av sådana dist-boxar finns iofs redan, dom kallas för hembioförstärkare :-)

/ B

Jag mätte nyligen distorsionen från två olika hembioapparater och den var cirka 0.008 % på slutstegsutgången (10 V peaki 8 ohm, 10kHz). Pre out var ännu bättre med en distorsion om cirka 0.0025 %.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-14 19:55

Morello skrev:
Bill50x skrev:Sedan finns det ju personer som menar att allt som låter "bra" är distorsion, och i så fall kan man ju tänka sig bygga en distorsionsbox med vilken man kan tillföra lämpliga doser dist av olika slag. Enklare former av sådana dist-boxar finns iofs redan, dom kallas för hembioförstärkare :-)

/ B

Jag mätte nyligen distorsionen från två olika hembioapparater och den var cirka 0.008 % på slutstegsutgången (10 V peaki 8 ohm, 10kHz). Pre out var ännu bättre med en distorsion om cirka 0.0025 %.

Det låter väl OK. Men nu menade jag de "distorsionskretsar" man ofta kan hitta, de som det står "Concert Hall", "Jazz" osv på :-)

/ B

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2004-11-14 20:46

Bill50x skrev:Det låter väl OK. Men nu menade jag de "distorsionskretsar" man ofta kan hitta, de som det står "Concert Hall", "Jazz" osv på :-)

Har du lyssnat på någon hembioförstärkare och använt "distorsionskrestarna"? På min förra hembioförstärkare (Yamaha DSP-A1) så fungerade framförallt sport-lägena på ett mycket bra sätt när jag tittade på fotboll och hockey.

Med andra ord så fyller de en funktion, men som alltid gäller det att använda dom på rätt sätt. Min nuvarande processor/försteg saknar dylika finesser och ibland saknar jag det.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-11-14 21:00

Rydberg skrev:

Hörde också att hon som sjöng hade massa brus i rösten och ett något nerbländat övre register 8O

Om du hör brus i rösten måste det varit på någon gammal vinyl :wink:
Jag betvivlar att du hör brus i rösten på en "normal" cdspelare.
Även om jag lyssnar på en ursoppig dvdspelare för 2.000 kr så hör jag inte brus i rösten hos fröken Barber, däremot låter hon livlös.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-14 21:13

joakim99 skrev:Har du lyssnat på någon hembioförstärkare och använt "distorsionskrestarna"? På min förra hembioförstärkare (Yamaha DSP-A1) så fungerade framförallt sport-lägena på ett mycket bra sätt när jag tittade på fotboll och hockey.

Med andra ord så fyller de en funktion, men som alltid gäller det att använda dom på rätt sätt. Min nuvarande processor/försteg saknar dylika finesser och ibland saknar jag det.

Jag har bara lyssnat på dylika kretsar i mindre kvalificerade utrustningar och det har alltid slutat med att jag stängt av all påverkan. Jag har ärligt talat inte lust att fibbla med en massa inställningar varje gång jag ska spela något fonogram.

För mig är det viktigt att justera in ljudet så det passar mina skivor (högtalarplacering, balans mellan bas och resten - kör aktiv drift, finjustering med kablageval etc) - därefter använder jag min tid till att lyssna på musik.

Vissa skivor låter tunt, andra fläskigt. Några ljust andra mörkt. Och? Ljudet är ganska olika live också. Så låter det hemma hos mig också :-)

/ B

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-14 21:45

Callisto skrev:
Rydberg skrev:

Om du hör brus i rösten måste det varit på någon gammal vinyl :wink:
Jag betvivlar att du hör brus i rösten på en "normal" cdspelare.
Även om jag lyssnar på en ursoppig dvdspelare för 2.000 kr så hör jag inte brus i rösten hos fröken Barber, däremot låter hon livlös.

Hallå, wake up, det var ju när jag lyssnade på det äkta orginalet (när det spelades in) som jag hörde "massa brus i rösten och ett något nerbländat övre register", inte på nån skiva!! 8O

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-14 21:53

Hej!

För det första, var det inte grus uti strupen, ni menade? För det andra, ni lyssnar väl inte på P.
Barber 8O? Det är det ju bara hififörsäljare samt A*udiofiler (med totalt 4st skivor) som gör 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-14 22:02

Audiomanikern skrev: Det är det ju bara hififörsäljare samt A*udiofiler (med totalt 4st skivor) som gör 8)!

Mvh A*
...och Morello :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-14 22:14

Audiomanikern skrev:Hej!

För det första, var det inte grus uti strupen, ni menade? För det andra, ni lyssnar väl inte på P.
Barber 8O? Det är det ju bara hififörsäljare samt A*udiofiler (med totalt 4st skivor) som gör 8)!

Mvh A*

Är barber den 4e skivan? Dom tre förtsa känner jag till sedan tidigare:

- En skiva med testsignaler.
- En med ljudeffekter (trädfällningarn, toalettspolningar på centralstationen etc)
- En med outhärdlig modern klassisk musik i en utsökt inspelning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi