LTS F1 men sen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rapid

LTS F1 men sen?

Inläggav Rapid » 2011-01-13 09:07

Hej!
Jag har haft ett par LTS F1 i ca 3 år nu och funderar på att byta till något bättre. I mitt förra rum hade jag 2st stora mattor på väggen bakom högtalarna med lite extra dämpning gömd bakom, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10093942 . Det funkade fint och jag tycker det gav ett mycket tydligare ljud och rummet kändes mindre slammrigt. Det märktes skillnad när man pratade också :) Jag har varit väldigt nöjd med högtalarna. De låter rent och jämnt. Dock tyckte jag redan första gången jag hörde högtalarna att de hade för mycket diskant, men jag har för mig det blev bättre av mattorna.

Nu har jag flyttat och har ett mycket kalare rum och jag tycker det låter dels otydligt men också för mycket diskant (eller för lite mellanregister :) ). Jag tycker jag får djupare ljudbild om jag flyttar ut högtalarna så de står ca 80cm från väggen relaterat baffeln men tycker ändå det är för mycket diskant och fortfarande inte så tydligt.

Det jag undrar över är om kombinationen av en 8" bas och en dome gör att off-axis ljudet blir ojämnt pga diskantens goda spridning vid säg 3kHz, relativt 8" basen vid 2kHz? Och att jag drabbas av det mer pga mitt kala rum? Vad tror ni om pi60, piP eller LTS 2v-f1 i mitt rum? Jag har 2st Peerless XXLS12 subbasar som kan användas, så är det lönt att köpa LTS 3-vägaren då? Eller borde jag ha en högtalare med mer begränsad spridning?

Tyvärr får jag inte akustikbehandla bakom högtalarna som jag gjorde innan. Kanske med mindre plattor men då är det nog inte lönt ändå? Det är bra om högtalarna kan stå nära väggen (betongvägg) så man slipper flytta ut högtalarna varje gång man ska lyssna :)

Mvh Mattias

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-13 09:59

Vaddå får? Om du menar fysiska ingrepp, så kan du väl göra en självstående lösning.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-01-13 10:17

Hur långt från högtalarna sitter du?

Låter det rätt runt delningsfrekvensen,
annars kanske du har fel variant på diskant/filter.
Det finns diskant magnetiskt skärmad osv...

Jag upplever att djupbasen först kommer till sin rätt i större rum.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-01-13 10:38

Nattlorden skrev:Vaddå får? Om du menar fysiska ingrepp, så kan du väl göra en självstående lösning.

Det handlar nog om att det ska falla sambon i smaken också. :wink:

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-13 10:51

Jag vet inte hur diskanten sprider på LTS-högtalaren, men med piP tycker jag att det är påtagligt hur vass diskanten upplevs om sidoväggarna är för kala. Tyvärr går inte den sparsamma inredningstrenden riktigt hand i hand med akustiskt välfungerande rum... Iofs finns det ju lösningar på det med, om man är lite kreativ. Här hemma finns t.ex. planer på att sätta upp ett "kollage" av ramar i varierande storlekar (både yta och djup) med foton i. Kan ju vara något som kan säljas in till parten som ev. hindrar dina akustikreglerande åtgärder ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-13 11:29

pgmj skrev:Jag vet inte hur diskanten sprider på LTS-högtalaren,

Så här sprider den, beroende på om den är moddad med borttagen mittplupp eller inte:

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: LTS F1 men sen?

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-13 11:33

Rapid skrev:Nu har jag flyttat och har ett mycket kalare rum och jag tycker det låter dels otydligt men också för mycket diskant (eller för lite mellanregister :) ).

Ändra rummet istället. Att köpa ny och dryrare utrustning är egentligen ganska bortkastat om rummet ändå är knas. Se på vad du kan göra med rummet. Möbler (hyllor och sånt), soffa/soffor, matta, märkliga tavlor etc. Behöver inte kosta så jättemycket, särskilt inte om du köper begagnat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
M_N

Inläggav M_N » 2011-01-13 13:05

Appropå Seas 534; visst är det den som sitter i NHT från Kantor's tid? I så fall borde väl även den gå att modda på detta sätt?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-13 13:25

M_N skrev:Appropå Seas 534; visst är det den som sitter i NHT från Kantor's tid? I så fall borde väl även den gå att modda på detta sätt?
Jag tror att de är en magnetskärmad variant och med NHT-loggan på. Men visst, moddningen borde väl funka?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-13 13:59

UnholyRishna skrev:Det handlar nog om att det ska falla sambon i smaken också. :wink:

Fast det gäller ju detsamma för sambon. :wink:

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-01-13 15:01

HiFi kit säljer fortfarande Diskanterna,
om du moddat men vill prova original.
basarna sägs vara slut enligt blocket.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-01-13 20:12

Rapid skrev:Tyvärr får jag inte akustikbehandla bakom högtalarna som jag gjorde innan.

Mvh Mattias

Ursäkta, men vaddå "får inte"? Detta får du förklara närmare! :D

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-13 22:25

paa skrev:
pgmj skrev:Jag vet inte hur diskanten sprider på LTS-högtalaren,

Så här sprider den, beroende på om den är moddad med borttagen mittplupp eller inte:

Bild
Bild

originalet ser ju nästan perfekt ut, varför modda en sådan?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-13 22:48

Du bli av med on-axis-lyftet över 10k samt minskar tappet off-axis.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2011-01-13 23:33

Oresound skrev:Hur långt från högtalarna sitter du?

Låter det rätt runt delningsfrekvensen,
annars kanske du har fel variant på diskant/filter.
Det finns diskant magnetiskt skärmad osv...

Jag upplever att djupbasen först kommer till sin rätt i större rum.

Hej,
jag sitter ungefär 2.7m från högtalarna och soffan är ca 20cm från bakväggen. Bakväggen är gips :)

Jag vet inte vad man ska lyssna efter vid delningsfrekvensen... De låter generellt bra tycker jag.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2011-01-13 23:35

UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:Vaddå får? Om du menar fysiska ingrepp, så kan du väl göra en självstående lösning.

Stämmer bra. Det finns fler som har synpunkter på rummet :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-01-14 00:19

Tycker du att högtalarna har för mkt diskant är det ju bara att dämpa dom en 2-3db, enklare kan det inte bli :) Då slipper du göra nåt åt rummet.. Bara att ta ur filtren och leta på motståndet som sitter i serie med diskantdelen och sätta i ett lite större,går ju att prova lite olika storlekar tills man blir nöjd.Mvh....

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-01-14 01:41

Rapid skrev:
UnholyRishna skrev:

Stämmer bra. Det finns fler som har synpunkter på rummet :)

Handlingplan för Rapid.

Alt. 1) Akustikbehandla de som har invändingar mot akustikbehandling. Visa på hur en del snubbar på forumet har det hemma och visa att du bara vill ha någon ynka kubikmeter stenull på väggen bakom högtalarna. Berätta att detta ÄR DITT LIV och att det inte finns några GENVÄGAR till det perfekta ljudet.

Alt. 2.) SURPRISE. En helg då du är ensam hemma smäller du upp konstfärdigt gjorda absorbenter i designtyg lite var stans. Passa även på att göra en förstoring av ett foto på den som har invändingar genom att låta trycka bilden på en av dina absorbenter.

Alt 3. Sälj dina stora, svarta högtalare och köp ett par mindre. Efter en tid tar du steg två och köper basmoduler "så att vi får en riktigt hemmabio". Man vänjer sig vid allt...

Alt 4: Tänk "Carlsson"

Fakta: min fru hade nästan tårar i ögonen när hon så F1:orna för första gången. Den stora chocken kom när jag berättade att de gärna skulle stå en bit ut i rummet... Det tar tid att vänja sig vid hifi, men det går...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2011-01-14 09:18

I och med att väggarna har svagt orange/persika tapet så är det ganska svårt att hitta några snygga absorbenter, men jag ska se om jag hittar något. Posta gärna bilder på lösningar.

DQ-20: Basmoduler har jag så det är inga problem. Men hemmabio konceptet funkar ju annars. :) Hon gillar inte utseendet på Carlsson högtalarna.

Jag kan ta lite bilder på rummet imorgon och lägga upp så ni ser.

PS om någon undrar hur DQ-20 vet att högtalarna är svarta så är det för att jag har köpt dem av honom :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-14 09:18

DQ-20 skrev:Fakta: min fru hade nästan tårar i ögonen när hon så F1:orna för första gången.

Ja, visst är de vackra så man kan få tårar i ögonen när man ser dem.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-14 09:19

Rapid skrev:I och med att väggarna har svagt orange/persika tapet så är det ganska svårt att hitta några snygga absorbenter, men jag ska se om jag hittar något.

Svart matchar allt.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2011-01-14 09:25

Angående högtalarna... Jag har läst lite om de nyare LTS högtalarna och mellanregistret verkar vara bättre, eller? Är det någon vits att ha LTS 3v-f2 eller räcker 2v-f1 om man ändå delar vid säg 80Hz till Peerless XXLS12 subbasarna? 2v-f1 kostar ju inte så mycket. Kanske värt att prova?

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2011-01-14 09:28

Nattlorden skrev:
Rapid skrev:I och med att väggarna har svagt orange/persika tapet så är det ganska svårt att hitta några snygga absorbenter, men jag ska se om jag hittar något.

Svart matchar allt.

Jo, det har du rätt i men det blir nog för mörkt. Däremot vitt/svart/grått kombinationer skulle kunna funka.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-14 09:59

Rapid skrev:Angående högtalarna... Jag har läst lite om de nyare LTS högtalarna och mellanregistret verkar vara bättre, eller? Är det någon vits att ha LTS 3v-f2 eller räcker 2v-f1 om man ändå delar vid säg 80Hz till Peerless XXLS12 subbasarna? 2v-f1 kostar ju inte så mycket. Kanske värt att prova?

Kolla upp tillgängligheten på dem innan du funderar för långt... vill minnas det varnats för dålig elementtillgång på någon LTS modell.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-01-14 11:19

Rapid skrev:I och med att väggarna har svagt orange/persika tapet så är det ganska svårt att hitta några snygga absorbenter, men jag ska se om jag hittar något. Posta gärna bilder på lösningar.

DQ-20: Basmoduler har jag så det är inga problem. Men hemmabio konceptet funkar ju annars. :) Hon gillar inte utseendet på Carlsson högtalarna.Jag kan ta lite bilder på rummet imorgon och lägga upp så ni ser.

PS om någon undrar hur DQ-20 vet att högtalarna är svarta så är det för att jag har köpt dem av honom :wink:

Meh, så det är snyggare med dubbelt så stora burkar, med synliga högtalarelement och som dessutom inte kan placeras intill väggen? Dessa kvinnor... :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-14 11:41

Rapid skrev: Vad tror ni om pi60, piP eller LTS 2v-f1 i mitt rum?

Jag tror på pi60 i alla rum, btw. 8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-01-14 11:48

Rapid skrev:Hon gillar inte utseendet på Carlsson högtalarna.

Det finns ju Larson och den nya OA5-MMX som är varianter. De är ju ganska lika "vanliga" högtalare. MMX:en tycker jag själv verkar mycket intressant om man har en tom vägg och sparsamt med dämpning i öronhöjd.

Om du redan har två basmoduler med XXLS 12:or tycker åtminstone jag att det vara idé att prova 2v-f1. De är små och, i sitt register, bättre än F1:orna. Som sagt: man får visa sin goda vilja och vara lite kreativ.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-01-14 12:09

Nattlorden skrev:
Rapid skrev: Vad tror ni om pi60, piP eller LTS 2v-f1 i mitt rum?

Jag tror på pi60 i alla rum, btw. 8)

+1

(Eller Carlsson OA51.LE2, men de kan man ju inte ens få tag i, så det smög sig!)

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-14 12:12

Ja, pi60 (eller i14 med basar) ger iaf jämfört med piP en "snällare" diskant i samma rum, om man har kala väggar.

Larsen 4 eller 6 är också trevliga bekantskaper, rekommenderas varmt att provlyssna dem.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2011-01-14 13:56

Hittade den här bilden i en annan tråd:
Bild

Det skulle alltså kunna räcka med att ha 1m höjd från golvet? Jag trodde man var tvungen att centrera dämpningen i höjdled, så att säga. Innan hade jag 1,4x2m matta :). Men här kan man ju fortfarande ha tavlor ovanför och det kan bli ganska "diskret"... Tål att tänka på.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi