Safari II

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Safari II

Inläggav ivor-isobarik » 2011-01-31 12:03

Efter en oändlig tid med hifitorka så kommer nu äntligen de oförglömliga myskvällarna som ett vackert välljudande pärlband där upplevelse efter upplevelse fyller undertecknades musikälskande sinne. Jag vet knappt vart jag ska börja. Förra Lördagen bjöd på Luleåträff med INOtema med god behållning hos OliT och StefanW. Intrycken hade nätt och jämnt hunnit sätta sig innan jag fick förmånen att få lyssna till ett schysst Linnsystem av lite bättre sort i Boden.
I bland så har man turen att vara ledig när roliga evenemang går av stapeln och allting stämmer. Så var fallet i Lördags,- i dubbel bemärkelse! Då förhoppningarna var stora om att hinna med mycket så hade vi förståndigt nog börjat rätt så tidigt. Redan vid 14-tiden dök ett glatt sällskap upp utanför den Linnistiska högborgen vid Norrlands Riviera, och hämtade upp mig och ett Linnslutsteg för vidare transport till Burke Shelley. En trio bestående av Ivor(undertecknad),Järnet samt Bassman stegade ånyo fyllda av förväntan in i Benkes imponerande bibliotek. Redan i dörröppningen så hördes gott Tune strömma mot oss från de ack så vackra skotska mini-Keltikarna som stod uppställda i biblioteket. Efter kärt återseende av medlemmarna i ”järngänget” och obligatoriskt handslag bjöds det på konjak av välsmakande tillika ljudförbättrande karaktär. Tilltugget bestod i gammal fin Öronvaxanda av oliver,snittar,kex och annat som kraftigt bidrar till feelgood känslan. Här bjöds även undertecknad på en snabbkurs i dessa ädla brända drycker, vars eftersmak sitter i en hel eftermiddag. .

Tony the man,kom med ett förslag till tema för kvällen, och lite sköna aktiviteter vilka vi självklart nappade på omgående. Tony hade dagen i ära, bemödat sig med att transportera med sig, dels en CD-spelare,ett rörbestyckat slutsteg,högtalare och en massa annat roligt. Tanken var att höra ifall en nätkabel från Nordost med en prislapp på runt 7000:- riksdaler var en bra förbättrande investering ,eller mest som den där åtråvärda getmjölken som bara går att komma åt en gång per år på Himalayas brantaste sluttning men som å andra sidan sägs få tallrikslagret i LP12 att spinna som en katt på ett ytterst musikaliskt sätt. Någon produkt som ska rädda prylarna vid överslag fick också vara med på ett hörn under kvällen tillsammans med en strömrenare.

Högtalarna,vars stativ vägde som en smärre elefant, kom från Dynaudio och var ungefärligen i storleksordningen av ett par piP. Kanske aningen större och betydligt tyngre. Dessa fick sin drivning via en rörhistoria från Audio Research och källan var tidigare nämnda CD spelare som var med redan på förra mysaftonen med Järngänget. Mark Knopfler & Emmylou Harris,John Fogerty var bara några som följde oss under kvällen tillsammans med ovanstående prylar, vilket i sig är en bedrift med tanke på den blåis som bildats ute på gårdsplanerna sedan tövädret frusit på under föregående natt. Halkigt före och bära ömtåliga saker, är spännande aktiviteter som förhöjer stämningen ytterligare på en sån här träff. Benke,eller,förlåt Burke menar jag, passade även på att visa vart skåpet ska stå med sin fina Ariston RD11,ja eller Linn LP12 för de mer petnoga läsarna. Burkes imponerande skivsamling fick det riktigt trångt i mina byxor och vips hade i vart fall jag tappat uppfattningen om både tid och rum,vi hann inte med mer lira hos Burke och sist av allt var Jag och han med att lämna biblioteket. Benke bjöd på en riktig upplevelse i sin förevisning av sköna 1970-tals plattor,eller vad sägs om en sajnad Deep Purple Made in Japan av självaste Ian Gillan? Inte sliter man sig så lätt från ett sådant musikens tempel minsann. Vi fick avbryta oss i vinylorgien när tutan ljöd från Järnets bil vilket var signalen för att vi var på väg till nästa stopp..

Vilket visade sig vara i en källare i Munksund hemma hos Urban. Här bjöds det dels på spillolja från Lettland,eller hur var det nu Litauen,troligtvis Litauen och definitivt transformatorolja från det sista driftssatta RMBK kärnkraftsverket Ignalina av Tjernobyltyp(Reaktor Bolsjoj Mosjnosti) Till snapsen bjöds på musik från Urbans hemmabyggda högtalare vilka visade sig spela så överlägset klockrent att vi inhiberade fortsatta planer på att driftsätta Dynaudioburkarna. Det som fick vara med och leka av grejorna från Burke var rörriggen och CD-spelaren. Järnet förklarade väldigt pedagogiskt och uttömmande om principen bakom linjekällor och jag tycker att balansen spela musik och surra var troligtvis rätt så lagom. Tiden vilken vissa påstår är konstant,sprang snabbt iväg och det var dags för nästa mellanlandning hos allas vår Bassman AKA Rufus,ja kärt barn har många namn och innan vi visste ordet av befunno vi oss i en av en viss Öhman akustik-tweakad källare med sötaktig doft i väggarna. Här slog MysfaktorOmetern nästan i botten och så även dB mätaren stundvis,piP trollband oss och fick kvällen i ära bekanta sig med både Audio Research och Linns söta lilla 5105 steg.

Vår vän pipan åkte fram och undertecknad fick förmånen att vara nikotinist för en kväll tillsammans med andra tjuvrökare för kvällen,något som lyfte upplevelsen ett par snäpp ytterligare. Lite Tunedemande och spelande på Dynaudioburkarna fick klockan att ånyo ta ett jättekliv varpå vi en halvtimme senare behagligt satt i Tonys imponerande lekrum. Här glömdes både tid och rum till musiken som det pampiga Dynaudio Evidence Temptation systemet hade att erbjuda. Här hade det skett rokad på prylar sedan förra gången och det karaktäristiska blåa skenet från Mcintosh mätarna fick det omedelbart att vattnas i munnen på undertecknad. Att rör berör är det nog inget snack om. Bassman frågade lite ödmjukt ifall vi ville smaka på hans ytterst blygsamma anrättning - om vi hade tid vill säga att slita oss från riggen. Han och Linkan hade nämligen varit schyssta och fixat krubbet under tiden som vi andra vältrade oss i musikens underbara värld. Middagen smakade som väntat utsökt och vinet satt som en knogmacka till maten. Mellan tuggorna serverade Järnet prov på imponerande kunskaper och fast jag redan vet att han är som en hybrid av Öhman, Bremen,Ernst Degner,och sig själv förstås så kan man aldrig sluta imponeras av hur mycket kunskap den mannen har innanför sin skalliga svål. Dessutom, kvällen i ära rattade han till vår stora gjädje aftonens transportfordon så vi andra kunde mjuka upp diskantområdet lite lämpligt.

Efter middagen hade vi en god stunds tunedemande med dessa jätteklossar och innan vi visste ordet av så var klockan mitt i natten! En summering av kvällen var att det spelade riktigt schysst på alla ställen och att vi absolut måste göra om det här snart igen! Någon gång på efternatten kom jag hem. Burke fick innan vi skiljdes åt för kvällen med sig mina Linn Keilidh och ett löfte om att åka aktivt senast under morgondagen.

Så blev det också och i skrivande stund så har Benke och Jag precis avslutat en mysig Jam-session med aktiva Linn Keilidh. Riktigt jävla rock´n roll! LP12 och DEN skivsamlingen tillsammans med ett par aktiverade Keilidh är fan mumma det med,och tundedem mässigt så måste jag min vana trogen säga att de slår många stora system på fingrarna.
I natt kommer jag drömma om HAIR och AQUARIUS,så sjukt bra!

PS:måste flika in med att tipsa om Brother Louie med The stories för alla er stackare födda i bedrövelsens tidevarv,Oh my fucking god så bra!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-31 12:34

Fantastiskt rapporterat, som alltid!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
BurkeShelley

Inläggav BurkeShelley » 2011-01-31 16:54

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-01-31 22:00

Jamen då skall vi se.

Hifi-törstande herrar som träffas under trivsamma och lättsamma former med ett gemensamt intresse kan aldrig bli fel. Likt föregåeende år startar vi hos Burke Shelly i hans väldigt trevliga rum. Fnitterdrickat stod på bordet tillsammans med snittar och diverse tilltugg redan när vi gjorde entré. Succén är klar redan här :D Herr tonky koppar upp en behändig rörrigg av fabrikatet Audio Research och ett par plutt lådor Dynaudio Väldigt välspelande setup!

Äh, vi tar lite bilder va. Häng med.

En bra tränings metod är detta, håll så i en minut :)

Bild

Först lite fnitterdricka.

Bild

Liten söt rigg.

Bild

En syn att skåda, herrar med innerslangen framme i ett förträffligt trevligt rum!

Bild

Fan det spelar fint hörs det sägas.

Bild

Sedan skulle det testas stömkabel, å i rätt fazzzz. Jo jag tackar!

Bild

Ivor ser lurig ut :)

Bild

Tänk om han tycker.....

Bild

Nä nu var jag taskig :oops:

Vilken skulle jag välja, basen eller steget.. Inte helt självklart men en Rickenbacker 4001 är ju nästan coolare kan jag tycka 8) Men det är ju jag det!

Bild

Burke har en helt del höjdarskivor i sina hyllor som denna då.

Bild

Så iväg till herrn som är förtjust i DIY. En stabil förklaring innan spelandet kom igång, linjekälla var det någon som sa.

Bild

En udda och väldigt välspelande komposition.

Bild

Ganska nöjda åhörare.

Bild

Den provade vi inte :)

Bild

Vi höll lite koll på volymen iaf. Inte så hög precision men alltid nåt.. AJFÅÅN.

Bild

Sedan drog vi till undertecknad och trivdes en stund, jag spelade plattor så jag inte han plåta men nåt kom med iaf. Vad då jo rökande Ivor såklart :wink:

Bild

Burke känner på spänsten i kabeln, kan det ha varit nå fjång i den.

Bild

Nog detta, vi drog i väg till mannen som gillar rör där det lyssnades, pratades, käkade middag, skrattades osv osv. Och jag min dåre hade glömt kameran hemma när vi drog vidare i all hast. Jag åkte och hämtade lite grejer på söndagen och kompleterade lite bilder på dom blåskimmrande tunga hifi-pryttlarna!

Det här är faktiskt lite porrigt tycker jag :!:

Bild

Jag går igång nåt djävulskt på såna här grejer, rår inte för det :D

Bild

Alltså va..!!

Bild

Kan dom väga runt 50 kg? jag provade då inte lyfta i dom.

Bild

Får än en gång tacka för denna safari, den var nog ännu trevligare än förra årets kan jag tycka.

Och där mina vänner sätter jag. Frågor?
Senast redigerad av bassman 2011-01-31 23:07, redigerad totalt 1 gång.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-01-31 22:20

Dynaudio porr! :D

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-01-31 22:22

Ser ut som en riktig höjdarkväll! Mycket fina grejjer bland bilderna.

Hur många skivor är det i det där biblioteket?

Användarvisningsbild
BurkeShelley

Inläggav BurkeShelley » 2011-01-31 22:52

Det är 20 hyllmeter vinyl och kanske 15 CD.
Fantastiska bilder, Bassman och underbar text, Ivor. Jag ser fram emot Safari III. Då ska det lira aktivt och tight i pojkrummet.
Efter att ha lånat pryttlar för aktiv drift av Ivor känns det som att det inte finns någon återvändo.
Tack alla för en härlig helg präglad av kvalitet för alla sinnen

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-01-31 22:53

bassman skrev:

Bild

det där var nog ett av de mysigaste lyssningsrum jag har sätt :P

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-31 23:50

O de kan du ta me fan "settare" på . . :) :D

ps. Subben, släng daj i vägga . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-01 11:37

Alltid lika kul att läsa dina berättelser Ivor!

Och jag tvivlar inte alls på det ni upplever när det gäller ljud och musik.

En liten reservation dock. Även mindre mängder "fnitterdricka" har en viss förmåga att fördunkla sinnena och få det låta bättre än vad det gör. På gott och ont givetvis, det beror givetvis på vad man vill åstadkomma. Lite god whisky/cognac/etc är absolut den bästa och mest kostnadseffektiva uppgradering man kan göra på sin anläggning :-D

Som smörjmedel för att enklare höra skillnad mellan bra och dåligt fungerar det dock mindre bra.

Själv föredrar jag dock en god "seriös" belgisk öl, njuta av musik och helt enkelt strunta i hur det låter :-)

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-01 16:17

Britt-Gunnar skrev:
bassman skrev:

Bild

jag håller med, ett helt fantastiskt rum! rummet har visats tidigare i någon tråd, kommer inte ihåg vilken bara
Bikinitider

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-01 16:26

celef skrev:
Britt-Gunnar skrev:
bassman skrev:

Bild

jag håller med, ett helt fantastiskt rum! rummet har visats tidigare i någon tråd, kommer inte ihåg vilken bara

Jo det rummet något utöver det vanliga, man får nog låsa in sig i ett år om man skall läsa och lyssna igenom allt som finns på hyllorna :o

Och som en minnesgod celef säger så är det visat vid förra träffen. Tror den träffen gick under namnet Hifi-safari.

Användarvisningsbild
Jaernet

Inläggav Jaernet » 2011-02-03 11:00

mycket trevlig kväll var det får jag säga. :)
Mest minnesvärda ögonblick under kvällen enligt mina -nyktra- öron:
+ diy högtalarna som verkligen kopplade luften och spelade otroligt, drivna av 6w single end-trioder, lika bra med audio research steget, det hade väl lite bättre kontroll i basområdet tyckte jag mig förnimma.
Linn/tonegen liknande element från monacor...prisvärda grejor måste man säga.

+ lyftet hos bassman när vi drev hans pip med audio reserch steget...det blev otroligt mycket plattare ljudbild och mindre närvaro när vi kopplade in ivors fina linnsteg "5105"?, som vi vid tidigare tillfällen höjt till skyarna i direkt jämförelse med andra slutsteg...
säkert inte pk att uttrycka sådant på detta forum men jag gör det ändå.

+tonys otroliga anläggning, rigg är väl beteckningen när man kommer till denna nivå, vad ska man säga, här jämför man inte med annat man hört utan försöker jämföra med den idealbild man har i huvet om hur musik ska låta...mcIntosh prylarna...oj oj. 8O

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-03 12:23

Jaernet skrev:+ lyftet hos bassman när vi drev hans pip med audio reserch steget...det blev otroligt mycket plattare ljudbild och mindre närvaro när vi kopplade in ivors fina linnsteg "5105"?, som vi vid tidigare tillfällen höjt till skyarna i direkt jämförelse med andra slutsteg...

Var detta synonymt för alla inspelningar ni använde?
Tycker du att ni förlorade informationsmängd via Linnsteget eller var det mest att det presenterades annorlunda?

Användarvisningsbild
Jaernet

Inläggav Jaernet » 2011-02-03 22:33

Har svårt att sätta rätt ord på det men det lät som att väldigt mycket rumslig information gick förlorad, främst djupet i ljudbilden. Dessutom mindre sväng och "stampa takten" -känsla med linn-steget. Vet inte om de övriga håller med 100%...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-02-04 00:06

Inte så konstigt, 5105 var ju inte ens bra då det var nytt. Ett budgetsteg från Linn.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-07 22:31

sportbilsentusiasten skrev:Inte så konstigt, 5105 var ju inte ens bra då det var nytt. Ett budgetsteg från Linn.

Nåja, budget och budget- 14000:- är kanske billigt som nypris?

Det vore intressant med en test av litet fler linnförstärkare-utanför ett Linnsystem.

Att det låter bra i ett komplett system vet vi ju.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-07 22:34

Jaernet skrev:Har svårt att sätta rätt ord på det men det lät som att väldigt mycket rumslig information gick förlorad, främst djupet i ljudbilden. Dessutom mindre sväng och "stampa takten" -känsla med linn-steget. Vet inte om de övriga håller med 100%...

Dynamikbegränsat ?
Var fönstret in till inspelningen smutsigare-eller otydligare?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-07 23:04

Jaernet skrev:+ lyftet hos bassman när vi drev hans pip med audio reserch steget...det blev otroligt mycket plattare ljudbild och mindre närvaro när vi kopplade in ivors fina linnsteg "5105"?, som vi vid tidigare tillfällen höjt till skyarna i direkt jämförelse med andra slutsteg...

Vilket AR-steg är det som ni lyssnade på?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-07 23:38

sprudel skrev:

Vilket AR-steg är det som ni lyssnade på?

Denna kombo som finns bland bilderna. http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... riggen.jpg

Jag skall testa detta AR-steg under mer stillsamma och nyktra omständigheter kanske redan i veckan.

Vad det gäller 5105 har jag kört detta under dagen vs Denonen. Linnsteget är lite "klirrigt" i högre registret. Cymbaler får en något annan klangfärg, till viss del röster också främst kvinnoröster. Bra eller dåligt tja det kan jag inte svara på. Jag har lite knäck i lurarna och är känslig i öronen efter Gotlandsflygningar i propellerplan under helgen, så jag vågar inte riktigt ta ställning i nuläget.

Idag tycker jag att Denonens ljudbild är snällare mot mina överkänsliga öron. Revaxör kanske gör susen...

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-08 00:03

Summary:
Having read the existing reviews, there''s honestly nothing more to say. This power amp is absolutely superb in every respect. The model is fairly unheard of, probably because it''s sold as part of the AV51 range, as opposed to purely hifi. It''s clean and powerful, whilst exhibiting distinctive Linn musicality; and in terms of performance, i''d say it''s not far behind a Klout (and is certainly more affordable, especially in aktiv systems!).

Strengths:
Bloody excellent. 5 out of 5 really doesn''t do it justice.

Weaknesses:
None.

Similar Products Used:
Linn Klout, LK280/Spark, LK85, LK100, LK140

Summary:
Excellent amp! If you look inside the amp you will find it is a spin off of (2) Linn's LK-240 with a smaller power supply and less output transistors. I currently own three AV5103 over the last 3 years. They have all performed perfectly, never had one problem. Bass is tight, Midrange and High's are so perfectly detailed. I am on a quest in going totally aktiv, so far I am short one amp. Hope to have the last one by 1Q2002. Based on my ears I would place the AV5105 somewhere between the Linn AV5125 and the Klout. Of course the Klout being better.

Strengths:
Runs very cool, very natural sounding amp, powerful, smooth, detailed, musical and accurate.

Weaknesses:
None, oh yeah maybe one the AV5105 is very rarely seen for sale in the used market. (Maybe it is because it is so damn good)

Similar Products Used:
Bryston 3B-ST, Sunfire Signature Stereo, Aragon 8008ST, Anthem Amp-2, Linn LK-85, Linn AV5125, Linn Klout

Summary:
I hope nobody finds out about these amps. Prices could
go up. I have three of them. For the folks below.....I
traded an ML for these. Actually I traded two ML's for
these. ML is okay but simply does not sound as good as
these Linn's. Traded a Krell for one of the ML's. God was that a blessing. Leave the ML's for those that don't buy
with their ears. That is what they are made for. Watt Puppies????? Listen for more than an hour and tell me about Watt Puppies. Ask yourself why you are wanting to stop listening for a while. I have not owned these but I've listened to them many time. One of my buddies is afflicted with them.

Strengths:
This amp is really great.

Weaknesses:
None

Similar Products Used:
damn near everything

Summary:
I think that Claude and Dan above me have pretty much captured the essence of this unit. I only wish I could get my hands on another on so I could use them as monos. I have had more amps added to my unit that I care to speak about. Fortunately my wife is a patient woman and seems to understand obsessive behavior because any other woman would have divorced me a long time ago! Like Dan, the Levinson and Watt Puppy combination would be the one that finally sets me at ease. I have a settlement coming from an "on the job injury" and the combination might just one day be a reality! Until then, I know that the Linn gives me the "eargasm" that I require.

Strengths:
Beautiful effortless sound. Bass is tight and realistic, not boomy. High end is sweet to the ears and the mid range, especially females voices, are stunningly accurate.

Weaknesses:
None

Similar Products Used:
Conrad Johnson, Krell, Naim, PSE

Summary:
I have the good fortune to be using 3 5105's for my front three active Linn speakers (Tukan L&R, 5120 center). I don't know exactly what to ascribe to the amp and what to ascribe to the active crossover / speaker, but the combination is stunning. It is effortless, musical, and most importantly it disappears and leaves the music to be enjoyed. Bass performance is tight, detailed, and full. Midrange and highs are very relaxed yet detailed.

At this price point, it's a steal!

If you have passive Linn speakers, upgrade them to active. If you do so, consider the 5105 as your amplifier (though the LK series aren't bad for the money).

You should also include this amp in your short-list for other speakers.

Strengths:
Disappears

Weaknesses:
Speaker outputs are Speakons; somewhat difficult to find terminators for cables.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-02-08 00:14

Richard skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Inte så konstigt, 5105 var ju inte ens bra då det var nytt. Ett budgetsteg från Linn.

Det vore intressant med en test av litet fler linnförstärkare-utanför ett Linnsystem.

Med budget menar jag givetvis prestandan. Vad nypriset var är tämligen ointressant.

Nej, steget låter inte bra i ett komplett Linnsystem imho. Lägg till lite o få ett bra Linnsteg istället. (Klout eller 2250)

Däremot prisvärt att driva basar med - med dagens begpriser.

Edit, eller lägg till lite mer än till ett Klout/2250 och få de verkligt bra slustegen 2100 och 2200.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-08 00:34

Egentligen är det ett skitdåligt slutsteg,så dåligt att jag försöker köpa upp och rensa landet från dem och därmed befria välljudet som de stackare till ägare är som är drabbade av dem. Just i skrivande stund vore det förtjänstfullt med tre ytterligare 5105 då jag har för avsikt att förstöra prestandan i ett par Keltik med att mata dem via sådana slutsteg. Största felet är att lådan ser småbögig ut,därefter lider de av ett "fabrikationsfel" tillsammans med LK240 och en av Linns taktfasta basmoduler. Två kondingar som var lite för exakt tilltagna höll på att kosta Linn jättebelopp borta i US när en modul brann upp. Inte alla enheter är skickade tillbaks till Skottland trots bulletinen,bland annat det i tråden nämnda exemplaret. En del påstår dock att ormoljan och magin läcker ut ur steget ifall man gör serviceuppdateringen(ökar till en högre spänning på eletrolyterna)så jag ligger på en tickande bomb..

Det här med Linn måste vara infekterat. Säger man att linn låter bra,-ja då måste det påstååendet bestridas. Har en pryl fått en prestandasänkning imed att en Linnpryl kopplats in, -ja då beror det på att det var en dålig Linnpryl,förmodligen deras sämsta!

Har man bättre Linngrejor och det inte stämmer,-ja då är det en bättre installation man behöver eftersom man inte fattat tundedem ordentligt.

Är man anti Linn, -ja då är det lättare att skita med förstoppning och blossande hemmafröjder än att kläcka ur sig något bra om Linn.

Själv gillar jag att fyllna till under rörljudets förförande toner,dels för den sinnesstämning fluidiumet försätter mig i harmoniserar med de låtar som är mest njutbara då,lite soft halvslappt och samtidigt stort och pampigt,men som att knulla med halvslak snorre,småmysigt skedande ett tag..

Vad Linn gör för mig är att jag blir engagerad,kan poppa bort en hel ledigvecka,sitta och spela skitig hårdrock som folk inte fattar hur fan man kan orka lyssna på och bara tänka: -"faaan så fucking bra" åsså skicka på platta efter platta,företrädelsevis rätt ohälsosamt högt också.

Det kan vara psykotiskt,religiöst,lite perverst,eller rent naivt men jag går igång på det,min egen summering och bekräftelse på detta var slutet på nämnda helg där Burke och jag skramlade Keilidh från passivt till aktivt med två LK85(vilka enligt sportis måttstock måste vara rena smörjan i jämförelse med Linn5105) och satt som två ungar på julafton spelandes Budgie så mycket stegen pallade för(typ Volym 55 av 60)å bara garvade, för det bjussade på en spelglädje som man inte kan värja sig från,hifi? Nej för fan men betydligt mer tune!
Senast redigerad av ivor-isobarik 2011-02-08 01:03, redigerad totalt 1 gång.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-08 00:47

Ivor, du är en av mina nya idoler här på forumet,
ta mä fan . . . :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-08 01:15

Linn-music for life

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-02-08 02:02

ivor-isobarik skrev:Det här med Linn måste vara infekterat. Säger man att linn låter bra,-ja då måste det påstååendet bestridas. Har en pryl fått en prestandasänkning imed att en Linnpryl kopplats in, -ja då beror det på att det var en dålig Linnpryl,förmodligen deras sämsta!

Har man bättre Linngrejor och det inte stämmer,-ja då är det en bättre installation man behöver eftersom man inte fattat tundedem ordentligt.

Är man anti Linn, -ja då är det lättare att skita med förstoppning och blossande hemmafröjder än att kläcka ur sig något bra om Linn.

Finns en omvänd variant också, säg att Ino låter dåligt...
För övrigt så stort tack för trevliga bilder och text!
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-08 07:57

@bassman. Bilderna har jag sett! :)
Det var däför jag frågade vad steget heter, eller i allla fall menade jag det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-02-08 10:40

Hej ivor-isobarik :D

Bara för att jag tycker steget har svagheter, tycker jag inte du ska dra slutsatsen att jag tycker det är skit. För det tycker jag inte!

Jag bemötte synpunkter från någon i tråden som tyckte det inte lät bra, inget annat.
Man får faktiskt inse att det är få produkter som är bra på allt.
I det sammanhanget tycker jag att man på ett så rättvist sätt som möjligt ska presentera sina erfarenheter av det som diskuteras.

5105 ligger på 4-5k, Klout/2250 ca 7-8k
Majik 2100 med dynamik kan du få för 10k
Mao, du får redigt bra steg för inte så mycket mer. :wink:

Om du ska driva Keltik behöver du 3st5105 och då är ett 6100/D (6 kanaler för strax under 20k) inget dumt alternativ! För bara några tusenlapper mer.
ok, du kan inte spela lika högt (6100 är egentligen för klent) men en så pass bra högtalare som keltik förtjänar bra insignal.
Vet inte vad din källa o försteg är men risken är uppenbar att du inte får till det, om drivningen inte är bra nog. Keltik ÄR krävande.
Men åter till slutstegsfrågan, jag spelar hellre lägre men får mer kvalitet ur Keltik...än matar med sämre steg bara för att kunna spela högre.

På tal om INO, just nu är det tre trådar om piP's basförmåga, o genast kommer en massa frågor om felkopplade element, dålig akustik/placering.
Jag fattar ingenting - bra INSE...de kan inte dunka bas om stora burkar.
Man kan göra det bättre med placering mm men den lilla storleken kan inte trollas bort!

Infekterat blir det först då "fanboys" inte kan erkänna svagheter i "sina" märken/modeller eller styrkor i "andra" produkter :!: :!:

Jag har svårt att förstå varför vissa har ovan synsätt, dels har jag svårt att förstå varför andra går igång på inlägg med dyligt synsätt.

Till sist, ja installation ÄR viktigt men det gäller ju alla märken.

Lycka till med dina Keltik! Behöver du installationstips/hjälp, hör av dig! De är lite trixiga minst sagt.

Ursäkta OT.
Grymt avundsjuk på "skivrummet", fantastisk samling. 8O
Och tack för ett bra reportage. mer sånt uppskattas

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-02-08 12:31

Richard skrev:

En gång på en liten ljudträff som jag hade hos mig för några år sedan, så hade Bill50x med sig ett Linnförsteg. Jag kommer inte ihåg vad det hette, kanske Bill50x kan hjälpa till här... Hursomhelst, enbart subjektivt så lät det rent, avslappnat, ja som om musiken flödade, typ. Det lät ungefär precis likadant som det andra försteget. För att utröna eventuella skillnader, bedömer jag att blindtester krävs, såpass små var skillnaderna. Men ett försteg är ju inga konstigheter att få att låta bra, det är ju förhållandevis enkelt att designa. Jag har goda erfarenheter av HK, Yamaha, NAD, Denon, Sentec, Fosgate, Bryston, NLE, Alta. Jag har aldrig tyckt att de påverkar ljudet särskilt mycket, möjligtvis några som jag hellre inte använder än andra.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-08 12:43

Johan_Lindroos skrev:En gång på en liten ljudträff som jag hade hos mig för några år sedan, så hade Bill50x med sig ett Linnförsteg. Jag kommer inte ihåg vad det hette, kanske Bill50x kan hjälpa till här... Hursomhelst, enbart subjektivt så lät det rent, avslappnat, ja som om musiken flödade, typ. Det lät ungefär precis likadant som det andra försteget.

"Liten ljudträff" stämmer bra, resten av kvällen gick åt till att diskutera kaffemaskiner och äta Peter Steindls medhavda hallon...

Men du har rätt, under den korta tiden vi lyssnade uppfattade vi ingen skillnad mellan förstegen. Ett Linn Kairn för övrigt. Däremot tyckte jag (och initialt du, om jag minns rätt) att det var mer fart i min Linn Mimik CD-spelare än din Pioneer 668. Likaså, återigen om jag minns rätt, tyckte du att slutsteget Linn LK140 lät väldigt bra jämfört med dina NAD 208:or, kanske tom lika bra (vid måttliga nivåer) men att man kanske skulle behöva lyssna lite mer djupt utan distraherande element ("kaffekokare") för att höra skillnaderna.

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi